Отиди на
Форум "Наука"

Българският студент


Р. Теодосиев

Recommended Posts

  • Администратор

По повод 8-ми декември в. Стандарт публикува следният материал: "Българският студент" - http://www.standartnews.com/celebrity_comments/balgarskiyat_student-125777.html тези писания предизвикаха недоволство точно в Българският студент:

Студентски диалози - http://krasivaevropa.com/index.php/2011-12-02-10-28-47/108-2011-12-10-18-05-46.html

В България понятието „студент” е натоварено с толкова много негативизъм, че дори и думата „комунизъм” може да падне от трона на омразата, ако тръгне да се мери с него. Аз ще си позволя да нарека този тип мислене за бъдещето на България с думата „КЛИШЕ”. Безсмислените генерализации от дълго време играят важна роля в изграждането на нашия начин на мислене. Студентите били пияници, студентите не били качествени, студентите били еди-си-какви-си.

Размишления по статията във вестник стандарт “Българският студент” - http://ooehukc.wordpress.com/2011/12/08/%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%B2%D1%8A%D0%B2-%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D1%81/

Българският студент не вярва, че е бъдещето на България, защото знае, че България отдавна го е изоставила в клопката на вечното настояще.

Българският студент се бори със всекидневието.

Българския студент е атакуван от плъхове, мишки, дървеници в общежитията и лошо гледащи лелички в социалистически стил в едни кабинети, на които пише “Отдел студенти”. Българският студент рядко различава първите от вторите.

Българският студент не е виновен за тяхната прилика.

Българският студент е потърпевш.

А виновниците отдавна си измиха задниците с българските младежи.

Аз искам да допълня тук, че сайтът и списанието "Българска Наука" се поддържа и работи благодарение на Българският студент!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По принцип, студентите са от най-съзнателната част на обществото.

Студентите не са виновни, че Студентски град не е университетски кампус, а по скоро увеселително градче. Може да си припомним вълненията около случая с дискотека Амнезия и исканията на студентите, които останаха на хартия.

Впрочем, не е вярно, че в Студентски град няма книжарници и библиотеки, има такива във всичките вузове на неговата територия , има и книжарници около Техническия и Икономическия университети.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

много от студентите влизат да учат не защото са истински мотивирани или пък защото обичат това, което ще учат ...

влизането става по следните най-чести причини:

1) всички учат значи и аз трябва да уча

2) мама и тати ме натискат да уча защо да не им угодя, ще ми купят подарък ако влезна и ще ми помагат следващите няколко години

3) отлагане на отговорностите съпътстващи живота на възрастния човек, като това донякъде се припокрива с точка 2

сега ... има една по-малка част, които са спопособни, мотивирани и амбициозни още от преди да влезнат да учат и една още по-малко, които се осъзнават по време на следването ...

от описаното по-горе идва и негативизмът ...

има и голям негативизъм сред работодателите, защото новозавършилите имат свръхочавкания, а в същото време не предлагат кой знае какви умения и трудолюбивост ...

има и един друг много голям проблем ... най-будните и най-способните от тях напускат БГ ... това е най-изразено при лекарите, стоматолозите, фармацевтите, инж. специалности ... няма кой да ги вини за това като се имат предвид какво ги чака следващите 5г. след завършването в БГ освен ако мама и тати не им помагат мощно къде с връзки къде с пари ... единственото изключение е IT сектора, където в БГ все още има прилични възможности за реализация ...

острите реакции по въпроса идват от хора, които приемат една генерализация лично ...

моят личен съвет към тях е вместо да се занимават с глупости и да се обиждат да си оправят живота и ученето ...

няма какво да разчитат на обществото и държавата, въпрос на няколко години е БГ да няма достатъчно лекари, защото никой няма да работи за 500лв. и разни двукопитни гений да го обиждат, че бил убиец при алтернативата да работи за начална заплата 3000 Евро и болницата и шефа му да стоят зад него стига да си върши работата като хората ... колкото и да си способен, изучен и трудолюбив, това не се търпи и хората ще избягат (един куп вече са го направили) ...

накратко студенти, на никой не му дреме за вас, държавата си гледа далаверите, а хората гледат как да си уредят собствените деца ... учете здраво, бъдете подготвени, учете търсени, а не лесни специалности и ще имате бъдеще, ако не в БГ то някъде другаде ...

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Висшето образование у нас отдавна не е висше. Куцо, кьораво и сакато става студент. В ЮЗУ, НБУ, ПУ и дори в СУ пълни абсурди се приемат за валидни курсови работи. Болни мамини амбиции пращат в университетите "отличници" с раздути от услужливи даскали оценки. Студентите често нямат никаква обща култура, имат безумни разбирания за висшето образование, не схващат дефиниции, не разбират абстрактни идеи, задават глупави въпроси, не обичат да четат, не посещават библиотеки, не ползват добре Интернет, нямат страст към науката, не уважават ученето като процес и не умеят да говорят. Въпреки това имат студентски права.

Положението е относително по-прилично в някои от специалностите на ФФ и ФКНФ в СУ, но иначе имам безобразни лични впечатления от колеги и от двете страни на катедрата. В специалности като Педагогика, Европеистика, История и Право много често присъстват крайно неприятни образи без никакъв интелектуален капацитет.

Интелигентните студенти, които определено стават за нещо, не са особено насърчени да учат повече и да влизат в редовен контакт с преподавателите си, както и да се задълбочат в определена насока. Освен акъл, човек се оказва едва ли не длъжен да притежава и особен вид кучешко упорство, за да не му писне от всичко още във втори-трети курс.

Няма да се разпростирам върху материалната база и личностните качества на голяма част от преподавателския състав. Понеже говорим конкретно за студентите, ще добавя само това: българското семейство и българското средно образование пращат в университетите масово млади хора, които са негодни за учене. Повече интелигентни млади физиономии и изразяване с цели изречения може да се срещнат на Черни връх отколкото в двора на Ректората на СУ.

Разбира се, колегата по-горе е прав. Тукашният проект дължи много на онези малцина, които успяват да учат и да се развиват въпреки враждебността на средата си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

има само няколко направления, които са перспективни в дългосрочен план ...

едното е свързано с подръжка на сгради и техника ... инж. специалности ... ние имаме страшно много активи, машини, сгради и устройства и всички те имат нужда къде от подръжка къде от реновация ...

второто направление е сързано с подръжката на хората - медицинските специалности ... хората стават все по-претенциозни и очакват все повече от държавата по отношение на тяхното здраве ...

третото направление както правилно е отбелязано по-горе е свързано със земята - а именно фермерство и агрономия ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като цяло, знанието стремително се обезценява. В смисъл че знаещите кадри все по-трудно ще намерат подобаващо заплащане.

Иначе знанието си е знание, и колкото повече толкова повече, но за лично ползване. А как ще се ползва ядрена физика без достъп до едно много скъпо оборудване, е друг въпрос. Това се отнася за повечето високотехнологични специалности, понеже пазара е пренаситен.

Това е според моето виждане. Икономиката започва не само да боксува, но и да закъсва. При това положение, най-перспективни виждам агрономите. Храната може да се окаже основния проблем в бъдеще. Не много далечно.

В глобален мащаб знанието на се обезценява, напротив, без знания и квалификация, получени с висшето образование трудно се намира перспективна и добре платена работа. Но в нашата държава икономиката е в едно на практика неработещо положение, което оказва влияние на всичко, включително и образованието.

Селското стопанство пък си е направо със затихващи функции и няма много работа в него за агрономи и ветеринари. Ветеринарите все пак могат добре да заработват, но покрай домашните любимци.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В глобален мащаб знанието на се обезценява, напротив, без знания и квалификация, получени с висшето образование трудно се намира перспективна и добре платена работа. Но в нашата държава икономиката е в едно на практика неработещо положение, което оказва влияние на всичко, включително и образованието.

Селското стопанство пък си е направо със затихващи функции и няма много работа в него за агрономи и ветеринари. Ветеринарите все пак могат добре да заработват, но покрай домашните любимци.

в глобален мащаб знанието се обезценява ... това, че без знания и квалификация е турдно да се намери добре платена и перспективна работа е индикатор, че ниско- и средноквалифицираните позиции са под-голям натиск ... твърдението горе е невярно, т.к. каузацията е погрешна ...

трудовият пазар е добил форма на пясъчен часовник, търсят се хора или на минималната работна заплата или пък такива, чиито знания и умения значително надвишават средните ... всички други позиции са лесно заменими или подложени на потенциален аутсорсинг и работниците трябва да се съгласят с това което им се предлага ...

всички средни мениджърски позиции бяха подложени на безбожен squeeze последните няколко години, като някои компании (като Теско например) уволниха огромна част от средния си персонал ...

само да добавя, че БГ студентът няма нужда да се седи в БГ и ако в БГ селското стопанство е със затихващи функции на много други места по света то не е ...

по въпроса дали знанието е обезценено или не ... всяка западна държава си има статистики ... и бройките на хората с магистърски и PhD степени в момента надвишават в пъти тези от преди 30г. ... нормално е дипломите и знанието да се обезценят при това положение ...

повече за феномена:

http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/7399488/University-targets-have-devalued-degrees.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_inflation

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

в глобален мащаб знанието се обезценява ... това, че без знания и квалификация е турдно да се намери добре платена и перспективна работа е индикатор, че ниско- и средноквалифицираните позиции са под-голям натиск ... твърдението горе е невярно, т.к. каузацията е погрешна ...

трудовият пазар е добил форма на пясъчен часовник, търсят се хора или на минималната работна заплата или пък такива, чиито знания и умения значително надвишават средните ... всички други позиции са лесно заменими или подложени на потенциален аутсорсинг и работниците трябва да се съгласят с това което им се предлага ...

....

Просто в съвременната икономика много хора са излишни заедно с евентуалните им знания. Но само знаещите могат да се надяват на нещо повече от минимална заплата. Разбира се, знанияна им трябва да са адекватни и търсени. В такава ситуация е естествено в цял свят да се търси по-високо образование и съответно броят на хората с висше образование да нарастне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Просто в съвременната икономика много хора са излишни заедно с евентуалните им знания. Но само знаещите могат да се надяват на нещо повече от минимална заплата. Разбира се, знанияна им трябва да са адекватни и търсени. В такава ситуация е естествено в цял свят да се търси по-високо образование и съответно броят на хората с висше образование да нарастне.

стандартното университетско образование не дава адекватни и търсени знания ... за сметка на това бълва милиони хора всяка година ...

т.ч. сириус е напълно прав ... знанието се обезценява и то жестоко ... не някакво имагинерно знание, а реалното знание и дипломи, които дават университетите ... т.к. темата е за студенти това е релевантното по темата ...

гръцките фермери като се видяха в пари покрай европейските субсидии, масово си изучиха децата за доктори, адвокати, архитекти, фармацевти и зъболекари ... в момента атина и солун са на първо място по бройка лекари на глава от населението и те или емигрират или си чукат дипломите в главата ... това е изражението на обезценката на знанието ... родителите са си мислили, че децата им ще станат богати както е било навремето когато е имало малко доктори ... в момента това не работи и доктори под път и над път ... това е просто пример за тежката инфлация на дипломите ... и то в най-тежката за учене специалност ...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Както се казва в един виц "много вожд, малко индианец". Няма как в едно общество всички да са дилъри, посредници, програмисти, прависти, архитекти... някой трябва и да работи черната работа. Затова и са ценени тези професии, просто защо не може сульо и пульо да стане лекар, фармацевт, адвокат, финансист и прочее. Да, ама не, в България трябва да те блъсне кола за да не завършиш висше. Извод, в България, а и в Европа рязко трябва да падне броя на хората занимаващи се с интелектуални професии и рязко да нарасне броя на такива занимаващи се с тежка физическа работа. Иначе се получава дисбаланс, просто няма как в едно общество всички да са началници. Крайно време е да се сложи край на лафа "учи мама да не работиш". Няма как началниците да са повече от работниците.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология

Всички са привели солидно обосновани мисли, но ...

но дали проблема се свежда до липсата на амбиции, мотивация, реализация?

Не! Определено НЕ. Това е резултат от едни други процеси.

Вижте, аз съм биолог и за мен всичко е "синджир марка" т.е. нещата не се случват като изолирани събития, а са следствие от нещо и водят след себе си определени последствия. Затова вместо да "бръмчим" колко е некадърна българската студенция, нека си признаем, че настоящето положение е продукт на сбърканото ни общество. Не желая да засегна никого, но не намирам друга дума, освен "сбъркано", с която да определя обществото ни. Навярно много от вас ще посочат примери с които да ме опровергаят, но това ще са изключения които потвърждават правилото!

Нека сега се обоснова за да не съм голословен.

Нацията ни е абдикирала от "бъдещето на България", като се започне от детските градини и се стигне до университетите.

Родителите провождат децата си в т. нар. държавни учебни заведения, за да не се занимават с тях, защото трябва да ходят на работа. "Даскалите, от своя страна, просто изтрайват въпросните деца и младежи, защото трябва да си заработят заплатките, а и защо да си дават зор в училище, като могат да "поканят" заинтересованите ученици и техните родители на "частни" уроци. И така се получава, че никой не се занимава с горките деца. Обаче децата оставени без надзор, започват да се занимават с всевъзможни глупости, за да не им е скучно, но не и с учене. Не че не искат, но не знаят как - никой не им е показал как да учат.

въпросната незаинтересованост си пролича най - явно по време на учителските стачки. Училищния персонал иска, обосновано или не, нещо си от държавата, родителите ревнаха срещу учителите, че няма кой да се занимава с децата и всички започнаха да си подхвърлят топката.

Ами, на децата какво им е? Оставени без надзор ... какво, какво ... и "пльос" пред компютрите. По - отрасналите виждат възможност, в цялата тази неразбория, и те като "големите" да митарстват по кафенетата и необезпокоявани да се учат на мурафети , но не и как да усвоят нещо смислено!

Я, забравихме държавата в цялата история! Ми, то я няма никаква, само някакви си не правителствени организации си провеждат кампаниите и усвояват средства на гърба на бедните дечица.

Оообаче, дните си минават безгрижно и ... хоп ... кандидат-студентска кампания ...

Всички се втурват да търсят частни уроци - консултации, познати и прочие, за да оправим "нашия умник"!

И ... о, чудо, "гордостта на мама", взели, че я приели в университету!

Забелязвате ли как се заражда българската студенция?

Ами, да ви имам и студентите! Та, те не правят разлика между училище и университет, не способни да учат, не знаещи как да попитат, а това какво искат да постигнат си остава за тях една химера. Изобщо дезориентирана работа, защото им липсва основната подготовка от училище.

Какво по - хубаво от това за университетските преподаватели? Издекламират си лекцийката, искат си поредната държавна субсидия, имитират работа и изглеждат умни. Я си представете, че някой студент ги попита нещо, различно от това написано в учебника на въпросния преподавател? УЖАСТ !

Пък те студентчетата, за какво да си требят очите? Ще си купят писанието на еди кой си проф., доц. или както е там, ще го разгледат отгоре - отгоре и ще си вземат изпита. Чиста работа! Хем пред родителите си му върви учението, хем не пропуска гаджетата и купоните.

И така 4 - 5 години докато завършим. Ми, сега? това не искам, онова не мога, ама искам заплата, голяма!

Работодателите са виновни, те не ни дават път за реализация, имат много изисквания!

Ами, няма такова нещо! Работодателите са си в правото: при тази девалвация на образованието, защо да не търсят най - квалифицираните, за възможно най - ниско заплащане!?

Ето така се раждат "гьотферени"!

И вместо да хулим днешните студенти, защо не поругаем обществото което ги създаде и продължава да ги създава?

Извинявам се за тази тирада, но не успях да се сдържа!

За пореден ден, днес, видях деца в 5 - 6 клас, които не могат да четат, студенти които не различават истинско от препарирано животно и възрастни които ми задаваха малоумни въпроси! Това не са изолирани случаи, а масово явление!

Та, за финал: огледайте се какво общество формираме, каква държава градим и после си отговорете какви са ни студентите.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...