Отиди на
Форум "Наука"

Образованието в България - днес


Кои са най-големите проблеми на днешното българско образование?  

19 потребители са гласували

  1. 1. Кои са най-големите проблеми на днешното българско образование?

    • Държавата - управляващите не правят абсолютно нищо полезно за образованието.
    • Неясната нормативна рамка
    • Критериите за оценяване са неясни, необективни и неподходящи
    • Липсата на достатъчно финансиране на обрзователната система
    • Системата на делегираните бюджети
    • Учебните програми и методите на обучение и изпитване са остарели и неефективни
    • Учебното съдържание е трудно и е поднесено на висок научен стил
    • Учебниците се създават и обновяват по неясни критерии
    • Текстовете в повечето учебници са твърде кратки и неясни
    • Има твърде много учебници по един и същи учебен предмет за определен клас (22 учебника по биология?!)
    • В учебниците се допускат много грешки (фактологически, научни, правописни, пунктуационни)
    • Науките се развиват ежедневно, а учебниците не се актуализират в крак със съответната наука
    • Недостатъчна материална база (сгради, игрища, плувни басейни, учебници, помагала, книги, компютри, интернет и др.)
    • Натовареността на учителите с излишна бумащина и с чужди задължения
    • Масовата липса на ученически униформи
    • Учителите, които са финансово демотивирани
    • Учителите, които не са компетентни по учебните предмети, които преподават
    • Учителите, които не осъвременяват учебния материал, който преподават
    • Учителите, които нямат чуждоезикова и компютърна подготовка
    • Учителите, които не могат да наложат ред и дисиплина в часовете си
    • Учениците, за които образованието не е ценост
    • Учениците, които не посещават редовно часовете
    • Учениците, които не са дисциплинирани и не спазват своите задължения и отговорности
    • Учениците, които не четат книги и които пишат, говорят и мислят с правописни и пунктуационни грешки
    • Родителите и обществото като цяло, които не уважават училището и учителя като институция
    • Родителите, които допускат децата им да отпадат от училище
    • Родителите, които не са възпитали децата си и не са им внушили адекватна ценностна система
    • Големият брой часове за деня (6, 7 или 8) и малкото време за почивка след написването на домашните и научаването на уроците за следващия ден
    • Промените в учебните програми
    • Честата смяна на учителите (тя може да има както положителни, така - и отрицателни страни)
    • Феминизацията на учителската професия и все по-малкото мъже в нея
    • Липсата на здравеопазване в училищата - лекари и зъболекари
    • Събирането на децата в постоянни по състав групи по всички предмети, без да се вземат предвид индивидуалните им качества и текущото им развитие
    • Българското образование може и да създава професионалисти, но не създава българи - хора, които да виждат бъдещето си в България
    • Високата възраст на болшинството от учителите (ок. 50+ години)
    • Липсата на гъвкава система за квалификация на учителите


Recommended Posts

  • Потребител

Не възнамерявам да пиша в съседната тема, която звучи като зле написана извинителна бележка от родител. Настоящата посвещавам на причините учението да не е съвременна ценност. Всичко това опира на ирационалността на това да си умен или защо бай ти Ганя вече не е простак, а тарикат и пич.

Учениците не харесват да ходят на училище по няколко причини:

1. Достъпните забавления. Един от признаците за интелигентност е играта. Децата обичат да играят, тъкмо защото са интелигентни форми на живот, само че децата нямат спирачки, а в днешно време тази сфера на социалният живот е най-развитата в света. Виртуалната реалност на игри симулиращи вълшебни светове, хилядите ТВ канали, спортни колизеуми, на една ръка разстояние, всичко се поднася за жълти стотинки. Компютърните технологии и интелектуалното пиратство могат да ти доставят всичко на тепсия в удобното кресло вкъщи. 24 часа дневно, 7 дни седмично, 365 дни в годината. Ако щеш си играй с нелепите мишелин 20 мишки към компютър или прожектирай на стената интерактивна банална образователна игра, няма как да се бориш с индустрия захранвана с милиарди долари ежегодно.

2. Плявата. Аз си имам твърдо оформена теза, че не липсата на някаква определена информация или подход в образованието липсва, а тъкмо излишъкът пречи. С Интернет пространството, което е чудовищен сбор на всички библиотеки по света и съхранява повече информация, отколкото е имало за цялото съществуване на човечеството, не намиране на информация е проблемът, а отсяването на плявата из нея. Когато напишете в една търсачка нещо, излизат ви няколко стотин хиляди съвпадения. На кое да вярвате, откъде да почнете?

3. Излишъкът. Помня, че бях чел, че децата трябва да бъдат оставяни без занимание (играчки и прочие) известно време, за да се провокира тяхното любопитство и творчество. В днешните времена сме залети от визуални, аудио, ароматни и всякакви други ефекти. Сетивата ни са преситени. Няма как да обърнеш внимание на нещо, преподавано в час, когато преди час си отстрелял две армии киборги, въплатил си се в Киано Рийвс, който лети, изял си 2 килограма с всякакви мотивиращи чревния ти тракт храни, изгледал си зрелищен филм с бюджет от 100 милиона долара и това е твое ежедневие. Какво трябва да покажеш в час, за да получиш внимание?

4. Реализацията. Учи се маме, като порасТнеш да береш портокали в Испания и маслини в Гърция. Проблемът с реализацията създава в учащите мисълта, че всичко е напразно. И някак си не мога да ги упреквам за това. В САЩ има една политика изявените атлети и умове да бъдат наети в компании още преди да са завършили следването си. Те СА реализирали се, още докато се учат за това да се справят с бъдещата си работа. Там има стипендии от самите фирми-работодатели, имаш обещан пост във фирма още докато си на общежития и гарантирана заплата. Тук гарантиран е само страха за оцеляването. Защото да можеш и да знаеш в България няма значение. Да, някой способни и заслужаващи хора получават това, което заслужават, но онези, които им пречат и липсата на реализация могат да убият всеки Айнщайн роден на тази земя. Тук дял има и миграционната вълна с която заляхме цивилизованата част на Европа и с която вдигнахме жизнения стандарт на чужденеция. Наскоро ме шокира факта, че по роднини в България влизат повече пари, отколкото от чуждестранни инвеститори. Българите не са ресурс, който заслужава да бъдат влагани пари в него. Може да не звучи красиво, но поне е истина.

5. Упадъка на ценностите. Майкъл Палин показа Факултето на фона на мазни кючеци. Сърдим му се, ама и децата ни въртят гюбеци, кумири са им порноактриси преоблечени като поп-фолк простакеси и батковци с дебели ланци и скъпи синджири. Когато по акъла те посрещат, а по дрехите изпращат, трябва да знаеш, че си на място, където под ценност се има предвид пари. Да си умен е назад в списъка с важните задачи, защото децата не си мерят акъла, а пишките и парите на татковците си. Да са живи и здрави, но да не се самозалъгваме, че са интелектуалците, които ще се превърнат в бъдещето на България. "Бъдещето" отдавна вдига жизнения стандарт, но на други държави.

6. Насади се стабилно подкрепена медийно теза, че учениците са тъпи, но единствените които нямат вина за това са... те самите.

- В учебниците имало 2 объркани изречения, имало 5 думи, които учениците не знаели, имало, нямало, имало, нямало...

Този тип оплакване винаги ми е бил противен. Разбира се, че е по-лесно да има по-малко за учене в училище, а най-добре изобщо да няма. Така децата ще имат най-много свободно време, което да запълват с електронни игри и говорене по телефона. Да сте чули атлет да се оплаква, че трябвало не едно, ами няколко упражнения да прави? Културист, който се оплаква, че след пътеката му се налага да върви на лежанката? Ами то това е идеята на училището - на подложи на натоварване човешкият мозък, за да го направи мощен. Мозъкът е точно като мускулите - колкото повече го ползваш, толкова по-силен и издръжлив става. Работа под стрес, справяне в срокове, боравене с различни материи - това е истинският урок, чието приложение в живота дава училището.

Мен ако питате, трябва нарочно в учебниците да се въвеждат неясноти, изречения по половин страница и висок стил на изложение. Нека има какво да стимулира закърнелите мозъци на нацията ни. Аз също съм ги срещал, но не съм станал по-глупав от тях, а напротив. Да се оплакваш, че си натоварван умствено е като да се оплакваш защо не си плазмодий.

- Пропастта в поколенията винаги е съществувала като следствие на прогреса, който позволява на децата да приемат за даденост неща, които възрастните вече е късно да приемат или научат. Но това не прави децата по-умни от учителите си, както чух поредното оригинално оправдание. Факт е, че в България днешните деца са по-тъпи от предишните и таман си има безброй методи да се установи това. Вида на училищата не е виновен, в килийни училища са учили дедите ни. Учебниците не са виновни, когато има страст към знанието няма сила която да го спре, а източници бол. Аз също съм имал лоши учители, но това не ми е пречило да проумявам материала, който преподават, защото не съм разчитал само на тях. Ако методите на обучение не са ефективни, то такива са били и преди, че и далеч по-зле, заради елитарното знание.

- Нямало качествени учители. Айде бе? Качеството си го има. Ако от училище излезе глупав ученик, това няма да се дължи на наученото, а на това, че не е учил. Аз също съм имал и лоши учители, но това не ми е пречило да научавам учебния материал. Учителите са проводници на знание, не майки, полицаи или социални работници, макар точно такива задължения официално да им бяха делигирани. Без да ги питат, естествено. От 5 години имат 30 обещани лева, които още си чакат, затова че ги превърнаха от учители в бюрократи. Всеки, който вини учител за простотията на сина или дъщеря си трябва да се срамува от себе си.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 78
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Плявата. Аз си имам твърдо оформена теза, че не липсата на някаква определена информация или подход в образованието липсва, а тъкмо излишъкът пречи.

Донякъде това е вярно.Информация може да получиш по различен път,и някой път ученикът дори може да изпревари учителя / вярвам,че има и такива /.Смятам ,че част от училищните програми трябва да бъдат насочени към методологични въпроси - как да се борави с този поток от информация,как да се анализира,как да се ползва за определени цели и др.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Информацията в съседната тема съвсем не е за пренебрегване. Иначе нещата, които изтъкваш, също са верни. Дето се вика - причини бол.

От собствения си ученически, студентски и преподавателски опит знам, че един мотивиран учител може да има голям успех в час - дори тогава, когато учениците отначало сами не са особено запалени. Просто повечето ученици обичат да им се обръща лично внимание. Тоест един от основните проблеми в образователната сфера за мен започва именно с това - как да се намерят и задържат на работа повече мотивирани преподаватели.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология

Всичко което е написано е вярно и ... тъжно.

Днес децата не ходят в училище за да научат нещичко (разбира се има и такива), а за да си показват скъпите нови дрешки, телефони, таблети ... и т.н.и т.н.

Малоумни родители и учители, медии и общество тръбят как децата имали права, но никой не споменава нищо за задълженията.

Да, така е. Всички имаме права, но преди всичко имаме задължения, които трябва да поемем.

Големия проблем е, че за последните двайсетина години в детските "кратунки" се наби идеята, че децата имат правото да имат само права, без задължения; децата да могат да изразяват себе си, с ... телефони на цената на Голф Двойка и дънки за по 300 лева!

Това е абсурТ!

Светлината в тунела ще светне когато изгоним чалгЪта от школото!

Даскалото не е фейсбук на живо!

Отиваш на училище не за да разходиш новите си кецове, а за да се научиш да учиш, нещо което би трябвало да правиш цял живот - да се учиш и усъвършенстваш.

Да имало повече мотивирани учители, както казва Глишев и аз съм напълно съгласен.

Добре, но кой нормален човек иска да е преподавател, родител и звероукротител, едновременно за мижава заплата!?

Решението на ситуацията, може би, се крие в това да снемем дресьорските и родителски задължения от учителите; родителите - спонсори на школото да не могат да "строяват" преподавателите да милват отроците им с перце ....

Трябва да се променят и някои от методите на преподаване, но това е за друг разговор.

За да се случи, обаче, трябва първо да променим чалгарското си съзнание!

Не знам дали или кога това ще е възможно?

В никакъв случай няма да е тези дни - всички сме прекалено заети, с нещо, за да се занимаваме с подобна глупост!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Информацията в съседната тема съвсем не е за пренебрегване. Иначе нещата, които изтъкваш, също са верни. Дето се вика - причини бол.

От собствения си ученически, студентски и преподавателски опит знам, че един мотивиран учител може да има голям успех в час - дори тогава, когато учениците отначало сами не са особено запалени. Просто повечето ученици обичат да им се обръща лично внимание. Тоест един от основните проблеми в образователната сфера за мен започва именно с това - как да се намерят и задържат на работа повече мотивирани преподаватели.

мотивиран талантлив ученик + мотивиран качествен преподавател = успех

това обаче е утопично в 95% от случаите

няма как всички ученици да са мотивирани, а при преподавателите като цяло заплащането е ниско за да бъдат задържани качествените такива

горното са факти и не подлежат на обсъждане

изхождайки от тях аз лично стигам до следните няколко извода:

1) държавата трябва да реши какво да прави с неграмотните и немотивирани ученици, едно добро решение е, ако не ги влекат академичните предмети да им се дава занаят, най-добрата практика е това да става със стажове и подкрепата на бизнеса

2) държавата трябва да реши как да оценява неграмотните и немотивирани учители и да ги наказва и уволнява

3) държавата трябва да реши какво да прави с елитните училища, елитните ученици и елитните учители ... този проблем не е толкова прост колкото изглежда на пръв поглед ... ако само се наливат пари в тях, а елитните ученици и студенти не остават в БГ, нетният ефект е отрицателен

сравянвайки БГ системата с тази в други държави, мога да кажа, че елитните училища са доста добри и дават много добра широка теоретична подготовка, освен това учениците им са амбицирани и свикнали да учат здраво ... за това и се реализират толкова добре в чужбина ... като имаш амбиции още от 7 клас и си ги гониш нормално е да успееш в живота, дори и да не са ти толкова добри учителите ... в крайна сметка вече всичко има в нета, учителите само могат да те светнат на някои пинизи и неща от практиката ...

БГ ученик от елитно училище при завършването си често владее 2 езика и е много по-напред в естествените науки от средния ученик в англия ... друг е въпроса колко това сравнение е коректно ... защото сравняваме компоти с компютри ...

един от най-големите проблеми е финансирането, което става на калпак (ученик/студент) ... това съвсем естествено води до занижаване на критериите и отпадане на все по-малко ученици и студенти дори и при ниски резултати ...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Държавата трябва да реши какво да прави с неграмотните и немотивирани ученици.

Едно добро решение е, ако не ги влекат академичните предмети да им се дава занаят, като най-добрата практика е това да става със стажове и с подкрепата на бизнеса.

През 80-90-те години на миналия век в СОУ след 9-ти или 10-ти клас се оставаше, ако имаш общ успех минимум 5, 00 (или 4, 51 ?). Под този минимум те пращаха в СПТУ.

Нямам поглед над реализацията на завършилите СОУ и СПТУ, за съжаление. Но всеки следва(ше) съдбата си. Ако не е учил, когато е трябвало, отиваше в СПТУ и се сбогуваше с мечтата на тате и мама да го видят като завършил езикова или друга гимназия. За сметка на това после става готов да се влее на пазара на труда, а "мамините" деца продължаваха да учат в системата на висшето образование. За момчетата имаше и казарма, разбира се, но това е друга тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А какво да кажем за висшето образование?

Има една вредна тенденция, подклаждана и от "европейските партньори", за непрекъснато повишаване процента на завършилите университет.

Подобно обезценяване на дипломата за висше образование не води до нищо добро. Някои се надяват, че пазарът на труда сам ще отсее некадърните висшисти, но не си задават въпроса дали самите работодатели имат качествата, образованието и подготовката да изберат именно квалифицирани и образовани служители.

Според мен местата в университетите трябва да бъдат орязани смело, особено в икономическите специалности (не са ни нужни толкова пишман икономисти), а като сме почнали, можем да продължим с "Публична администрация" (излишно е да коментирам), "Психология" (към която има напоследък необясним интерес), "Право" (което задължително трябва да бъде елитна специалност) и т.н.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

... дали самите работодатели имат качествата, образованието и подготовката да изберат именно квалифицирани и образовани служители.

В България има около 300 000 активно действащи фирми, като 80% от техните собственици са със средно или дори - с по-ниско образование.

А тези хора искат да наемат висококвалифицирани кадри, които да работят нискоквалифициран труд за обидно малко пари.

В същото време, много работодатели се съгласяват да взимат на стаж студенти, само ако тези студенти работят за тях като доброволци (безплатно) - само срещу стаж, или, ако са си платили за това, казано с други думи - собствениците на фирми имат наглостта да искат студентите да им плащат за това, че ще им работят!.

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4773911

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А какво да кажем за висшето образование?

Има една вредна тенденция, подклаждана и от "европейските партньори", за непрекъснато повишаване процента на завършилите университет.

Подобно обезценяване на дипломата за висше образование не води до нищо добро. Някои се надяват, че пазарът на труда сам ще отсее некадърните висшисти, но не си задават въпроса дали самите работодатели имат качествата, образованието и подготовката да изберат именно квалифицирани и образовани служители.

Според мен местата в университетите трябва да бъдат орязани смело, особено в икономическите специалности (не са ни нужни толкова пишман икономисти), а като сме почнали, можем да продължим с "Публична администрация" (излишно е да коментирам), "Психология" (към която има напоследък необясним интерес), "Право" (което задължително трябва да бъде елитна специалност) и т.н.

тази тенденция вече е факт в цяла европа, т.ч. единствено ни остава да се съобразяваме с нея ... местата няма да се орежат, защото който го направи ще загуби следващите избори, нито преподаватели, нито техните семейства, нито неприетите студенти, нито техните семейства ще гласуват за този дето посмее да го направи ... това е естествения ход на демокрацияа, лесно се дава, трудно се взима и така тя се проваля рано или късно ...

в БГ обаче, тя започва много преди европейските партньори, още по комунизма има раздути до безкрай приеми на инженери и лекари просто защото държавата е решила, че и трябват много повече такива ... има години, в които се е влизало медицина с 4.50 и курсове от по 600 човека в софия, правете си сметката ...

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Трябва да се променят и някои от методите на преподаване, но това е за друг разговор.

Подкрепям това. Аз съм привърженик на максимата, че винаги може и повече. Страшната истина е, че учителите са превърнати в някакви бюрократи, които трябва да се отчитат поотделно на всички инстанции и са заринати със задължения. Буквално не ги оставят да бъдат учители. Местни и национални директиви изискват отчитане на резултати в промишлени количества, чиято единствена цел е отчитане на дейност и формиране на "добро лице" пред регионалните инспекторати и ЕС. В цялото това писане се децата са сякаш на заден план. И даже не е май, ами си е така. Хора, които си нямат представа от образователна система учат учителите как да учат.

Поредната стъпка към интелектуалния геноцид беше изхвърлянето на българските учители от длъжността държавен работник, за да се прехвърли отговорността от последвали стачки. Така, ако учителите сега стачкуват, защото 5 години не са видели увеличение на заплатата си и изписаха 100 тома в нета за обещаните кирливи 30 лв., това няма да е държавен проблем, а общински. Измиване на ръцете по най-безочлив начин.

Наскоро чух, че учителите носят отговорност даже за децата, които още не са си извадили лична карта (полицейска работа). Отчети за отсъствия, писане до социалните служби и до родители (работа на социален работник). Овладяване на озверели идиоти в междучасието или часа (работа на психолог). Писане на индивидуални досиета за всеки един ученик по всеки един месец, инструктажи и прочие. Ами кога ще бъдат и учители учителите? Супер е да има изкупителна жертва, но ще ме прощавате точно интелигенцията на държавата да виним за чалгарският и упадък е алогично. Разбира се, че вероятно има и лоши учители, но лоши работници има във всяка друга работа, а предвид това което писах, че заплатата им е близка до тази на неквалифициран труд, очакванията са нечовешки нереални.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Направих анкета към темата.

Можете да гласувате за повече от един отговор - за колкото отговора си искате.

НО, ако имате предложения за още възможни отговори, моля, първо ги кажете, да ги сложим и тогава гласувайте, за да не се налага да триете мнението си и да прегласувате.

Надявам се анкетата да ви допадне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благодаря за анкетата. Наистина е изчерпателна, макар да включва и популистски твърдения лишени от истина, като високия стил на учебниците. Не разбрах и защо се поднася разнообразието от учебници (споменатите 22 по биология) при положение, че просто дава по-голям избор на учителя да избере най-добрия.

Много ценно е допълнението, че образователните групи (паралелки) са формални и не отчитат индивидуалните интереси, темперамент и др.

Бих допълнил към анкетата още две опции:

- Средната възраст на българските учители е 50-52 години. На детските учителки е още по-висока. Един от аспектите, които Дилов-син зачеква е, че жени учителки в климактериума нямат място в училището. За жалост учителите са принудени да доизживяват старините си в училище, защото не е предвидена социална политика, която справедливо да възнагради инвестицията им в обществото. Преди време имаше и парадокс как една балерина трябва да се върти на палци на 60-годишна възраст. Очевидно това изисква някакво решение, каквото за момента не е предвиждано. Заплатите на учителите са най-ниските в ЕС, но това не прави на никого впечатление, защото важи и за кажи-речи всяка друга професия...

- Кариерната необвързаност на изявилите се ученици. Би трябвало учениците да бъдат назначавани по програми на позиции според успеха си, а не според шуро-баджанащината. Аз лично съм кандидатствал на работа, където ги интересуваше дали имам диплома, но не и с какъв успех. Това е абсурдно предвид това, че 90% от моя студентски поток идваше само по сесии, получаваше 3-ки по милост от 10-я път и даже не знаеха какво се изучава в специалността им.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Редактирах анкетата.

Добавих едната опция, но втората ми звучи малко неясно. Чудя се как да я формулирам.

Учителят има правото да си избере учебника, по който да работи, но често се случва да започне работа в дадено училище и да бъде поставен пред свършен факт - някой друг да е избрал учебника, по който той да трябва да работи.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За учебника, разбирам. Неудобството от съобразяване с нормативни актове.

Втората опция би следвало да е гарантиране реализацията на изявилите се ученици, създаване на програма за назначения във държавните служби, инвестиции на компаниите в човешки ресурс, за да си гарантират качествени кадри.

Изобщо, мисля си за акселерацията. Днес бях в компания в която учителка използваше думите *ба в присъствието на дъщеря си, която беше в VI клас. Самата дъщеря беше много отворена, говореше за момчета и т.н. И всичко това някак си не ми се стори нито пошло, нито неприятно, а дори напротив. Просто наричаха нещата с истинските им имена и това беше защото средата е такава, че няма едновремешните табута за да видиш или чуеш за нещо чак като се ожениш. И си мисля, че нещо радикално трябва да се промени и в образователната система. При положение, че има абсолютна свобода всеки да намери информация за всичко, присъствието в училищна стая до голяма степен се обезмисля. Мислел съм си и за това как най-хубавите ми години са преминали в прилежна подготовка за учебният процес. Защо трябва да са 12, а не 10 примерно? Какво реално учат учениците в 11 и 12 клас? И не може ли тези 11 и 12 клас да са ми специализация на работното място примерно? Всички знаем приказката, че човек се учи докато е жив. Ами защо тогава е нужно да бъде затварян 12 години под предлог, че това е нужно за да се учи? Изобщо, защо е нужно продавачка на краставици да седи в училище 12 години, това не ми е ясно. Всъщност задължителното образование в България до 8 клас ли е? Защото в такъв случай мога да твърдя, че 90% от завършилите 12 клас просто пропиляват най-работоспособните си години в тормозене на себе си или на учителите. И двата варианта са прахосване на нерви и време.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Добре. Уточнихме крайния вариант на анкетата. Ако имаше още предложения, щяха да бъдат дадени.

И така - гласувайте по съвест!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според мен най-сериозният проблем в образованието е същият, който е най-сериозен и в държавата като цяло - тотална бюрократизация на всички и на всичко.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според мен най-сериозният проблем в образованието е същият, който е най-сериозен и в държавата като цяло - тотална бюрократизация на всички и на всичко.

За съжаление бюрократизацията в сферата на образованието не е нито от днес, нито - от вчера.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Добавих още една опция в анкетата. Най-отдолу се намира.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Хм, само 10 души сме гласували в анкетата. Хайде, колеги, малко по-смело!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Друго се сещам. Чета, че масово от детските градини се надхвърля максималната бройка от 22 деца и много учители, възпитатели, или както там се казват, посочват, че гледат по 30-32 деца. Причината е банална - пестене на пари. Това с детските градини не е за подценяване, защото възпитанието не започва на 7-годишна възраст.

В училищата също бройката е несъобразена с действителността, като се почне от шума, до това какво се вижда на седмия ред в стаята. Като се замисля, последните години от образованието си прекарах на първия чин, просто защото слуха ми не е много силен, а и да чета нещо от дъската през гора от главите не е приятно изживяване. Сега има проектозакони да се намали максималния брой в училищата. Защо ли си правят труда, като просто ще има още един закон, който никой не изпълнява и никой не следи дали се изпълнява.

Още нещо се сещам. Класната ни обясняваше как някаква нейна възпитаничка била почерняла от едната страна на лицето, защото стояла до прозореца. Това е бял кахър, обаче досетете се какво става с две очи чиито ретини са различно отворени 5-6 часа дневно.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Щом трябва... Няма проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

УЖАСТ!

има една поговорка, подходяща за случая - рибата замирисва от главата.

Редактирано от Б.Богданов
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...