Отиди на
Форум "Наука"

Бъдещи учители в Белгия не могат да посочат САЩ на картата


Recommended Posts

  • Потребител

http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2013/01/29/1993223_budeshti_uchiteli_v_belgiia_ne_mogat_da_posochat_sasht/

Мнения по въпроса?

Моето е, че по фактор качество на учителя ние сме много по-добре от Запада, нашите учители никак не си поплюват.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какво е това КАРТА?

Че немат ли си на айфончето гугле мап?

Или просто в гуглето да удари USA.

E най-много в фейсбука да ударят едно лайк и ще им го покаже....

КАРТА???? Добре, че не ги принуждават да си цапат ръцете с тибишир и мръсна-мокра гъба....Бррррр

:-Р

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

За неграмотността и за незнанието няма оправдания. Независимо за коя историческа епоха и за коя географска локация става дума.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ох. Тази тема е даже по-тъжна от онази, в която науката се прави от кашкавалената мафия...

Да ви пиша какво смятам за добре, вероятно е пълна утопия.

Обаче много добре би се отразило на средното образование да отскачат в него сравнително млади котки, които работят в науката или висшето образование, да преподават определени модули на малките котенца, за да може редовните учители да получат стимул да дръпнат напред - малко мотивация и подкрепа не би им била излишна. Особено ако университетските преподаватели подкрепят учителите. Друго си е да усещаш нечия подкрепа. А и самите ученици ще могат да разберат по-пълно и цялостно "за какво го учим всичко това?".

Примерно мен да ме вземат да преподавам 2 седмици на семестър биология на децата, знаете ли колко неща ще им покажа? Ще ги направя жичкаджии : )

Друг да го вземат да им преподава физика, математика, литература.

Какво ли би било Иван Вазов да преподава на деца литература, или Емилиян Станев?

Вие представяте ли си ефекта върху децата? Или родителите - виждайки, че български съвременни автори преподават литература?

...

Ще кажете - абсурд.

Ами то е пълно с пенсионери, млади пенсионери, които са много подходящи за тази работа. Системата ги изхвърля, те стават никому ненужни, обаче в средното образование биха били от невероятна помощ. Като гост-преподаватели.

Тези пенсионери са професори, директори, ръководители на секции, които изведнъж стават... "персона нон грата" за обществото.

Защо да не ползваме техните възможности? Естествено, не на всички. Тези, които имат желание и биха вършили тази работа от сърце.

Но държавата би могла да ги включи.

...

Значи от една страна - младите учени биха били от полза - за да видят какво чудо са децата и да се научат да говорят и да отстояват тезата си с "подръчни" средства - от друга страна - за възрастните пенсионирани изследователи, които биха могли да бъдат също от полза на учителите. И в подкрепа.

Аз едно време си мечтаех да дойде Павел Вежинов да ми води часовете по литература...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз пък си мисля, че може да се направи и друго...

В училищата да се намали излишната бюрократщина и бумащина, с която товарят учителите. Да се създаде, по модела на университетите, по един учебен отдел в училищата, във всяко едно училище. Нека безработни и пенсионирани учители се занимават с всичко онова, което трябва да правят съвсем други институции, а не - редовите учители. Работата на учителя е да преподава, да изпитва, да проверява домашни работи и контролни работи. Не - да върши работата на други институции. Да не говорим, че има директори, които товарят учителите дори с част от собствените си задължения.

Има много учители, които не стават за преподаватели. Техните места може да се заемат от други, които стават за това. А тези може да се захванат да броят отсъствията на учениците, да преписват данни от картоните (досиетата) на учениците, да проверяват контролни работи и тестове, да оценяват матурите и така нататък.

Има много учители, които за целия си трудов стаж не са научили никого на нищо или най-малкото - не излизат от границите, зададени от учебника, който ползват. А не винаги избират най-добрия учебник по дисциплината, която преподават. И техните ученици задават реторичния въпрос - "Кога нашата учителка ще научи онова, което се опитва да преподава на нас? Някои от нас знаят много повече от нея! Тя никога не е успявала да отговори и на един наш въпрос..."

Ето такива учители трябва да се отдръпнат от преподаването и да им се делегират страничните задължения. А на тяхно място да се назначат учители, които могат да изведат учениците си в дълбините и висините на своята наука.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Предложението ти е прекрасно.

Жалко, че на учителската професия се гледа като на нещо глупаво, непрестижно.

Да имаш дете и да го бутнеш на някой, дето го имаш за "нула" и аутсайдер и после да изискваш тая "нула" да го направи човек!?

Нали точно в гората човек среща човека и става човек? (гората е маслинената градина "Академия").

Всеки родител смята, че неговото дете е специално, но не ми е ясно защо не се отнася със "специално" отношение към хората, които се грижат за това "специално" дете?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Лошото е, че в момента една много голяма част от учителите и преподавателите са се бетониралЕ и не могат да бъдат мръднати и с топ. А по-младите, по-кадърните, по-начетените, по-знаещите и по-можещите от тях са като камъни, хвърлени в блатото на посредствеността.

Родителят може и да види сред учителите Учителя с главно У, обаче може и за целия период на обучение такъв учител и да не се появи. А, ако се появи, "системата" ще го гони до дупка "по устав" и или ще намери начин да го махне (и - дори да го дискредитира, за да не може той да си намери друга работа в системата на образованието!), или той сам ще я напусне - за по-кратко, за по-дълго, или - завинаги. От това губят само учениците и студентите, губят и техните деца и внуци (понеже те не могат да предадат/ретранслират знанията и възпитанието, които биха взели от своя Учител, от своите Учители), губи цялото общество.

Скоро четох, че ако процентът на образованите българи (вкл. - и други децата на други народности, които формират българската нация) нарастне, ще подскочи и БВП-то на глава от населението. (Разбира се - след време!)

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2012/09/25/1913084_zaedno_v_chas_po-dobroto_obrazovanie_shte_uvelichi_bvp/

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

всичко е толкова безнадеждно съсипано, че ако сега /по случайност/ образователната система се реформира към по-добро, ефектът от това ще настъпи най-рано след 20 години.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология

Офффф,

ми, то в световен мащаб нещата отиват на зле. Факт!

Всяко следващо поколение е по - нехайно от предходното, всички гледат да минат по по - лекия начин.

Както по света, така и в милата ни Родина нещата тръгват по таквиз коловози.

Да оставим утопиите и какво би трябвало да се стори, защото първо трябва да се промени отношението на родителите и обществото което формират към учителите и по - после да се изисква от Държавата и институциите.

Хубавото е, че поне засега българското образование държи, все пак, някакво ниво, базирано на старите методи и толкова. Ако някой иска да промени нещо, да направи нововъведние, то този човек бива изхвърлен моментално, защото на фона на неговото правене на нещо другите не работят или са свършили някоя глупост.

Елементарен пример, в това отношение, е учебниците в последните двайсетина години - съдържанието не се променя особено, но дизайна им всяка година е коренно различен от предходния вариант. Сложни, тежки за четени и разбиране буквари затрупват учениците. то, не че и учителите разбират една част от писанията, ама карай, нали ще мине часа в дрънкане на празни приказки.

Друг сериозен проблем е липсата на материална база - спомням си моите ученически години: в час по География и История то не бяха катри, атласи, глобуси, картинки; по Физика и Химия постоянно имаше опитни постановки; да не говорим за моята слабост Биологията - микроскопски препарати, дисекции, хербарии и сбирки и тнт. Сега, дежурното оправдание: "Няма пари!" и помощните средства са кът - къде изпотрошени от ползване и от годините; къде забутани по рафтове и шкафове - че учебния час е само 45 мин. за какво да ги мъкнат насам - натам?; а за тези които са бркувани и продадени няма да говорим.

И какво стана?

Родителите пращат децата си в училище, да научат нещичко, ама на децата им е скучно - няма добър учител който да им обясни нещо; липсва материална база и налице са само едни не добри буквари! Скука!

И децата се започват да се занимават с глупости!

Да погледнем и нивото на образователната ни система.

Трагедия!

Правете изводите сами; когато завърших Университета, 5 човека знаехме какво правим там, останалите не успяха да се оправят с част от терминологията и като магистри. Това както и да е, предполагам е нормално? Само където тези ми не компетентни колеги, по - голямата част от тях станаха учители по Биология!

Опа, нещата станаха порочен кръг!

Некомпетентни учители трябва да учат неграмотни ученици, не възпитани от видиотени родители!

Много обширна и тежка за обсъждане тема, която ще се вихри още много време из общественото пространство, докато не осъзнаем, че единственото задължение на учителите е на научат децата да учат, нищо повече или по - малко!

Редактирано от goshawk
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Некомпетентен и неграмотен се пишат слято, за разлика от не знам, не мога и не искам.

Това - само междругото. :book:

:umnik:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Политиците ни доведоха до дълбоко социално разслоение, попречиха да се създаде нормална средна класа, маргинализираха и чалгизираха голяма част от населението, а излиза, че училището трябва да компенсира всичко това!

Неграмотността за съжаление се превръща в глобален проблем. Достатъчно е човек да влезе в някой форум, където се пише на език с по-завързан правопис, за да се убеди, че не само българите са неграмотни.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология
Некомпетентен и неграмотен се пишат слято, за разлика от не знам, не мога и не искам.

Това - само междругото. :book:

:umnik:

Ми, така е!

Едно време, кат' ми преподаваше една "даскалка", която беше пред пенсия и се вълнуваше само от внучето си, какво да науча?

:blush: Ето, срамувам се и си оправям грешките!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е, и аз не помня всички детайли от таблицата на Менделеев и от таблицата за умножене, но поне знам, че със сигурност и двете таблици НЕ са създадени от братята Кирил и Методий. Дори и от Паисий Хилендарси НЕ са създадени.

Но има ученици, които са убедени в... обратното!

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То, ако беше само заплатата... И да я увеличат, и да не я увеличат, много от проблемите ще продължат да се задълбочават. Защото са много и се трупат отдавна.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология

Гравити,

както правилно отбелязва Историк, проблема не е в заплатата.

Проблемите са много по - сериозни и големи - коренят се в системата, не само образователната, тук се включват и обществото и държавата и всички ние.

Какво имам предвид?

Когато дойде "Великата Демокрация", всички политици, общественици и прочие се надпреварваха да обясняват как всички имаме права: децата (включае учениците); преподавателите; студентите; хората; животните и т.н.

Сега всички имаме права! Урааа!

Гледаме си правата и ревем, че не ни ги зачитат!

Правата, обаче, водят със себе си и задължения, преди всичко! Не може да имаш права, без задължения!

За да съм конкретен и да не съм голословен, ще дам пример със себе си:

моите задължения, като един примерен гражданин на тази държава, са: да спазвам законите, да плащам данъци, с пари изкарани по честен и почтен начин; да спазвам обществените норми и добри взаимоотношения в обществения ми живот и т.н.

От своя страна, тази държава и това общество, трябва да ми осигурят достатъчно пространство и възможности да се възползвам от правата си. Само че, тук навлизаме в една друга тема, за едни други неща.

Да се върнем в училище.

Там нещата стоят горе - долу по същия начин:

учителите имат задължението да са подготвени за час, т.е. да се интересуват от новите течения в своята област, да са подготвели актуални примери, онагледяващи преподаваната материя, не на последно място да могат да посочат практическо приложение на преподавания от тях материал; да се отърсят от клишетата и заученото поведение т.н.; а, да не забравя и това, че учителите трябва да се гордеят, че са учители - споменавам го като задължение, чащото да си учител не е професия, това е призвание и е много важен критерий как един човек възприема света - начина по който е научен да учи!

Когато се спазят тези задължения, учителят може да има права - по - висока и адекватна заплата; повече обществени облаги; по - добро работно място; сигурно и по хубав живот.

Другата страна - учениците и техните задължения:

да се подготвят прилежно (и адекватно) за следващия учебен ден, да са написали домашните, да положат малко труд (да си напънат мозъците) - не да седнат пред компютъра и копи-пейст и да си напишат всичките домашни за 30 мин.; едно много важно задължение е когато влизат в училище да го правят с уважение към Институцията и хората, които се опитват да им напълнят празните "кратуни" с нещо!

Когато учащите се си изпълнят задълженията, могат да си търсят правата: да изразяват себе си чрез облекло и телефони; да искат да ги уважават; да не се ограничава детството и свободата им; и каквото поискат още.

За родителите и държавата и техните задължения и права, ... да не говорим, защото темата ще отиде в една друга посока и ще се започнат едни "локуми" ...

От къде тръгнахме: нам' си къде учителите не можели да посочат САЩ - голямото важно!

У нас да не би да е по - различно?

Колегите ми които станаха учители, преди 6 - 7 години, не можеха да различат плъх от мишка!

Сега виждате ли, всички, гредата в нашето си око?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ой, Соколе, що ти думаш?

Плъх от мишка да не различат, а учители да станат?

Айййй.

Аз ги различавам без проблем. Плъховете са по-жилави.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Биология
Хубаво, права, задължения..., но какви са проблемите, и от какво се оплакват всички?

Всички реват от правата и задълженията!

Всички са се заболи да гледат правата - собствени и чужди, но забравиха за задълженията си и всичко отиде ... под кривата круша.

И сега всеки прехвърля топката на всеки.

Родителите викат: ние имаме правото да изпратим детето си в училище, че да стане човек, от него, защото ние го докарахме до никъде;

Учителите викат: какво ни занимавате с вашите лумпенчета, няма ние да ги правим хора - имаме си други ядове.

Учениците викат: к'во ни занимавате с глупости, ние ще ставаме известни и знаем повече, от всички вас взети заедно!

Държавата, ... държавата?

Държавата иска едни образовани млади хора, които да са "светлото" й бъдеще и възлага на едни некомпетентни лица да създадат въпросното "светло" бъдеще.

Нещата, май, заприличаха на "порочен" квадрат?

Та, Гравити, проблема е, че всички са се вторачили в правата и не хаят за задълженията!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не само, Соколе.

Но и доста така се надуха и се почувстваха специални, че отлепиха краката от земята.

В университета половината преподаватели бяха така - не ходеха, а се носеха из въздуха.

Сега, като се връщам назад, бих могъл да кажа, че те не покриваха изискванията за асистенти в Европа, камо ли за нещо повече.

Аз затова всяка вечер като лягам, свалям новата червена панделка и я слагам до старата, първата ми червена панделка, за да не забравям откъде тръгнах като малко котенце.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, точно така. ПравАта са едната страна на монетата. А задълженията и отговорностите - другата.

Учениците си мислят, че единственото им право или по-скоро - задължение е да отидат на училище и да си губят времето в час.

Хубаво, ама те си мислят, че като са задължени да стоят в часа, имат правото да пречат на работата на учителите си.

А като си губят времето в час (с люпене на семки и фастъци, с решаване на крастословици, с игра на карти и с четене на чалгизирани списания и вестници), вместо да слушат внимателно онова, на което учителите им се опитват да ги научат, те нарушават правото на учителя на труд. Как тогава учителят да назове свой ученик някого, като този някой не е поискал да научи и една дума от него?! Някога само учителят е можел да назове някого свой ученик, да каже: "Ето този избирам за свой ученик!" и "Този е мой ученик.".

Педагогическият процес е двустранен, информацията протича и в двете посоки (обучаващи <=> обучавани). Когато ученикът се е обградил като с китайска стена, учителят не може да го научи на нищо. Тоест, ученикът трябва да поиска да бъде обучаван. Иначе работата/процесът не върви.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Въвеждането на делегираните бюджети в сферата на училищата до голяма степен опорочава нормалното функциониране на училището. В резултат от установеното финансиране (1200-1300 лв на ученик годишно) директори и учители, вместо да държат изкъсо учениците си, се чудят как да им угодят и да им се подмазват, сакън децата да не идат в друго даскало и те да останат без ученици, а оттам - и без държавно/общинско финансиране.

Българското средно образование ще започне да се съвзема, едва когато бъде премахната тази порочна система на финансиране, което ще позволи на директори и учители да хванат изкъсо учениците и смело да ги наказват и да им пишат заслужените двойки, без да се страхуват, че утре може да останат без работа или най-малкото - с намалена заплата.

Формулата "парите следват ученика" противоречи на един от основните принципи на капитализма: меритокрацията - способните и работливите се издигат в обществото, мързеливите - изостават!

Формулата "парите следват ученика" въведе тотална уравниловка в образованието - всички минават в горен клас, завършват и даже се дипломират 90% от явилите се на матура!? Същото е и във вузовете. Такова нещо нямаше даже при комунизма - до 1991 г. включително!

Докато хората не започнат да гледат на образованието като на дългосрочна инвестиция, няма да се оправи нищо.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ето една интересна книга:

Весела Чичовска, "Политиката срещу просветната традиция", ИК "Гутенберг", 2011 г.

http://www.bgbook.dir.bg/book.php?ID=34486

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...