Отиди на
Форум "Наука"

Нашата учебна система ?


Recommended Posts

  • Потребител

Според вас какви са плюсовете и минусите на българското училище през Възраждането и това сега? Може ли да се направи въобще някакво сравнение между тези периоди? И какво бихте върнали от 'старата школа' в днешни дни,ако имахте тази възможност?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

основният минус на сегашната система е липсата на марксизъм-ленинизъм в учебната програма, както и ленинските съботници също трябва да се възстановят.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И неоробовладелските бригади в началото на септември, точно преди началото на учебната година, също трябва да се върнат.

Днешните младежи не знаят какво значи истински труд.

И началното военно обучение, и военните лагери за учениците също трябва да се върнат.

Може би - и трудовите/строителните войски.


Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според вас какви са плюсовете и минусите на българското училище през Възраждането и това сега? Може ли да се направи въобще някакво сравнение между тези периоди? И какво бихте върнали от 'старата школа' в днешни дни,ако имахте тази възможност?

"не" на втория въпрос

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Липсват също чавдарските и пионерските организации, лозунги като "Всеки комсомолец - пример за хулиганите", "Всички десетокласници, които желаят да ходят на бригада, да се прегледат при лекаря" и други възрожденски мъдрости.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лозунгите целяха да предадат интелектуален привкус и лъчезарен имидж на откровено каторжният труд лишаващ от основни човешки права. С други думи, даже и да пикаят върху теб, ако имаш внушението, че вали, ще бъдеш доволен. Щастието е много субективно възприятие, съвсем необективно отразяващо взаимоотношенията дадено/получено.

Ако принудителния труд беше още практика, аз щях да го отрека. Т.к. обаче такъв няма, то аз го одобрявам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе кво пискате? Все едно някой се преработваше по тези бригади и не си беше купон? Айде стига...

Иначе... образователната система имаше черти на енциклопедичност, която лично на мен ми харесва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Предполагам, че под старата школа се разбира системата от 19ти век? Не знам каква е била точно, но се съмнявам, че е имала нещо което би било продуктивно в днешно време и което не е останало и в днешната система т.е. предполагам, че всичко което е отпаднало е отпаднало защото си е изиграло ролята и вече не е било приложимо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не ми харесва практиката на "частните уроци" - такъв феномен го няма никъде другаде.

Наличието им очевидно издава сериозни недостатъци на самото образование.

Липсата на мотивация при учителите също е проблем.

Понеже съм завършил в Американския колеж, мога да кажа, че след обикновен 7 клас на "софийско у-ще с номер", попаднах в друг свят.

Мога дори да кажа, че учителката по български и литература направи часовете по старобългарската литература интересни, тъй като почти всеки път имаше дискусия по най-различни теми, свързани с произведенията (какво е култура, какво е литература, превод-компилация литература ли е (във връзка с "Шестоднев") и под.), а не зазубряне и възпроизвеждане на готови анализи от разните там помагала.

Тогава учителите (и българи, и чужденци) имаха мотивация.

Сега обаче чувам, че и колежът е западнал, превръщайки се в скъпо частно у-ще. Вицът на времето беше: средното IQ спадна наполовина, след като приеха дъщерята на Ст. Софиянски да учи в Американския колеж.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе кво пискате? Все едно някой се преработваше по тези бригади и не си беше купон? Айде стига...

Иначе... образователната система имаше черти на енциклопедичност, която лично на мен ми харесва.

Който му се полага ангария - да се обади.

Иначе голям купон-няма що , направо да ти се доповръща от соцреализъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По тези ученически бригади правехме и първите стъпки в опитването на алкохола, а често и в опознаването на срещуположния пол... Така че който си е сдухан, си беше сдухан и при соцреализма, и при "демокрацията"...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ми правехме ги, защото бяхме там. Не беше обаче най-добрата идея точно да бера картофи по един месец всяко лято...

Иначе "старата школа" т.е. образователната система преди 1944 г. е доказала изключителната си ефективност. Това може да се каже и за следващата, като изключим някои червени байряци в повече...

Лошото е че днес ....... всичко е само влошено. Като изключим някои острови като НГДЕК и едно училище "Христо Ботев" във Враца - само тези съм видял, за тях мога да кажа. Сигурно има и други но аз съм видял тези. Дано са повече.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

и НПМГ-то също, както и 32-ро. Има все още бастиони, въпреки продължаващото съсипване на образованието.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според вас какви са плюсовете и минусите на българското училище през Възраждането и това сега? Може ли да се направи въобще някакво сравнение между тези периоди? И какво бихте върнали от 'старата школа' в днешни дни,ако имахте тази възможност?

Нито една система не може да остане на нивото от 19 век и да бъде ефикасна през 20 - ти и 21 -ви, с изключение на водните турбини на "Норск хидро" :))

През Вързаждането България създава завидна образователна система. Тя става перфектна през периода 1878 - 1944 г. Уникалната жажда за знание на българина, съчетана с патриотичното отваряне към света на страната и с добре платения и образован учител, ражда поколения хора с добра култура и много добри специалисти.

Макар тази система да е разклатена, след 1944 г. тя продължава да се развива за да стигне до доста добри нива през 7о-те и 80-тте години на 20 век. Леко смутени от комунистически реторики и практики и малко повече диктат излишен, главно в провинцията.

Не знам дали бихте искали някой да ви закара на бригада и под строй да отивате да берете ябълки с песента: "Комунисти.комсомолци, са в един и същи строоооой/ Комунисти, комсомолци, заедно във труд и в бооооооой"

.....

Това ставаше обаче само по провинцията, и то не навсякъде. Но не беше нужно.

Жаждата за образование днес си я има, въпреки ужасяващите усилия да се затъпи. И учителят - експерт го има но ..... усилията да изчезне са също ужасяващи!

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Който му се полага ангария - да се обади.

Иначе голям купон-няма що , направо да ти се доповръща от соцреализъм.

По тези ученически бригади правехме и първите стъпки в опитването на алкохола, а често и в опознаването на срещуположния пол... Така че който си е сдухан, си беше сдухан и при соцреализма, и при "демокрацията"...

То въпросът не е дали младостта ще изтърпи нещо,младостта винаги изтърпява.Въпросът е в принципа ,че държавата си решава проблемите в селското стопанство.Положителна страна има,а отрицателната страна за мен беше униформата,строя и всички казармени идиотизми произтичащи от това и сблъсака ми в юношеска възраст с простотията на малко по-възрастни хора - комсомолци.Почти имах нагледна представа какво е в казармата без да съм била там.

Иначе престижа и качеството на образованието явно пада и то май не само у нас.Нямам представа какво би трябвало да бъде съвременното образование,за мен най-важното е учителя да създаде мотивация и желание.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Учителят не може да мотивира учениците си, ако образователната система го демотивира.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Във Франция има частни учители, които са платени от държавата и обикалят домовете на изоставащите деца, за да се изравнят с останалите. Така че на практика съществува системата на частните уроци, с разликата, че не се плаща директно от джоба на родителите, но са платили с данъците си. А данъците в Европа са доста.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Учителят не може да мотивира учениците си, ако образователната система го демотивира.

Защо да не може? Може би е по-трудно, но не виждам защо е невъзможно.

Във Франция има частни учители, които са платени от държавата и обикалят домовете на изоставащите деца, за да се изравнят с останалите. Така че на практика съществува системата на частните уроци, с разликата, че не се плаща директно от джоба на родителите, но са платили с данъците си. А данъците в Европа са доста.

Частни учители платени от държавата! Веднага написвам в СиВи-то си, че съм учил в частни училища, платени от данъците на всички разбира се, при това са ми преподавали частни учители, платени от държавата. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Защо да не може? Може би е по-трудно, но не виждам защо е невъзможно.

:)

Защото такава е човешката природа - като те засипят житейски грижи, какво време имаш да си усъвършенстваш професията, ако и за простотия, и за перфектност, ти плащат еднакво мизерно?

Учителят някога е бил и беше част от националната интелигенция, затова и е бил така уважаван. Днес се опитват да го направят евтин наемник - разпространител на някакви съмнителни, ще се отнася до хуманитаристиката, де, ценности.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Защото такава е човешката природа - като те засипят житейски грижи, какво време имаш да си усъвършенстваш професията, ако и за простотия, и за перфектност, ти плащат еднакво мизерно?

Учителят някога е бил и беше част от националната интелигенция, затова и е бил така уважаван. Днес се опитват да го направят евтин наемник - разпространител на някакви съмнителни, ще се отнася до хуманитаристиката, де, ценности.

Тук човекът учител трябва да си зададе въпроса,който би трябвало да си задават всички - защо аз и всички останали позволяваме това да се случи., както и всичко останало;Уважение се извоюва и защитава и то не поотделно.Там е грешката на българина.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според вас какви са плюсовете и минусите на българското училище през Възраждането и това сега? Може ли да се направи въобще някакво сравнение между тези периоди? И какво бихте върнали от 'старата школа' в днешни дни,ако имахте тази възможност?

През Възраждането училищата са частни (най-често църковни) и общински. Османската империя пари за обучение на българи на български не дава. Наред с това образователното ниво в целия свят не е било много високо, тъй че възпитаниците на бълг. училища спокойно и свободно продължавали образованието си в чужбина.

По-близка до днешното време е ситуацията след Освобождението, когато Конституцията въвежда задължително начално образование, има висши училища създадени от държаната, а има и частни училища.

Учителите през Възраждането - ами имало ги е и Петко Славейков, баба Фота и Ботьо Петков, имало го е модел "Хаджи Генчо". И сега има различни учители - за някои говорихме доста лоши неща в някои теми, но пък като погледнете материалите от конкурса са есе ще се види, че има един друг тип учители и днес.

Възрожденското образование, макар и реализирано с доста оскъдни ресурси все пак е подготвило достатъчно квалифицирани хора, тъй че да може да се осъществи просперитета на свободна България. Много положителен елемент е, че образованието е зависело по време на Възраждането изцяло от училищното настоятелство, което се е избирало от хората, които давали средства за издръжка на училището. За сравнение през социализма учителите се подбираха от чиновници, които гледаха да уредят свои хора и не им пукаше какво ще излезе от учениците. Докато училищното настоятелство се е формирало от родителите на децата, а и от хората, които са евентуалните работодатели, т.е. от хората, които имат интерес учениците да излязат подготвени, а не просто да получат някакъв кетап независимо дали знаят нещо. Учебните планове също са били направени по-добре, тъй като обучението е имало за цел да подготви успешната реализация на учениците, а не да им промие мозъците с марксизъм и ленинизъм. Или както е израза - учели са ги за живота, а не за училището.

Ако се погледнат научните списания от периода непосредствено след Освобождението, ще се види, че пишещите в тях боравят с огромна информация, докато книжките от времето по-близо до нас съдържат повече общи приказки, отколкото знания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Мотивацията трябва да идва отвътре..

Това е урокът които трябва да научим поне малко от .твърдите (мъжествените) култури- например от китайците (бъдещите "лордове" на света) и англосаксонците (сегашните)

Тук обаче (в меката Европа) всички чакаме системата (някой, държавата, компанията) да ни мотивира като ни дава по-големи заплати или ни осигурява преференции..

Вчера като слушах стачуващите от Луфтханза, все едно слушах служителите и синдикалистите от БДЖ, според които намаляването на заплатите щяло да демотивира хората там

(абе мотивацията за работа, за професионална реализация и успехи, и ако щещ - за промяна/подобряване на нещата, не трябва ли да идва от вътре, да е вътре в тези хора)...

Та така и с нашите нещастни даскали

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Обаче!!! Преди когато бяха добре платени, какъв им беше прблема???

И мека ли им беше културата, когато като запасни офицери водеха бившите си ученици по войните?

Проблемът си е чисто политически, ако щете. Решенията не са частни - да си уважаваме учителите пък да търпим корупцията в минстерството на образованието .... или па в друго.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Китайците както вървят нещата няма да са бъдещите лордове на света - тяхното време е сега и отминава.

По-добре платените работят по-качествено, защото знаят за какво работят. Китайско качество - това звучи ужасно зле. Тъй че е въпрос на време Китай да започне да се пропуква. Има чисто обективни причини - хората се задръстиха с евтини боклуци и сега меракът е да имат по-малко, но по-качествени неща. Преди тенденцията беше друга - да имам това, и това, и това ... Сега къщата вече е пълна с такива боклуци, няма къде да се слагат и хората си дадоха сметка, че им трябват по-малко, но по-качествени неща. Тъй че епохата на китайското качество отминава.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...