Отиди на
Форум "Наука"

За образованието и професията учител във Финландия


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

"След известно време това започва да дразни всички. Финландците изглежда винаги са някъде по върховете." - така започва статията която няма да резюмирам, а ще дам линк. Не че е изненада, но все пак..

И как е у нас...

Е? Коментирайте

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами какво има да коментираме? Съвсем различно общество - съвсем различни правила. И все пак, във Финландия все още няма толкова много имигранти. Когато станат 7-8, до 10% от населението, тогава ще им се наложи да преразгледат много положения от училищните правилници!

Редактирано от Михов
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Може и да си прав, аз самият също няма какво да кажа, но дали е 100% вярно? И какво пречи и тук да е така? Само това, че сме бедни или "чиповете"?

Скандинавските страни си имат друг бич - заради географското си положение там е доста депресииращо и не е желана дестинация, въпреки останалите плюсове.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Училищата във Финландия превръщат тази държава в рай за децата.
Дете и ученик да си в днешно време...
Едва 10% от кандидат-студентите по педагогика успяват да постъпят в университета.
Има ситна цедка на входа. Не всеки може да бъде допуснат в гилдията. Интересно е каква е цедката на излизане от университета. Колко от влезлите завършват успешно?
Учителската професия е толкова популярна най-вече заради социалното признание. Хората имат доверие на учителското съсловие. Учителите имат голяма свобода за начина, по който да преподават. Те сами избират учебниците и методологията, никой не контролира какво и как точно правят.
А у нас учебникът се избира от комисия, най-често съставена от специалисти по други учебни дисциплини или - от родители, които също не са изявени специалисти по конкретната наука. Отделно в работата на учителя се месят "експерти" от районните инспекторати на МОН, които понякога са далеч от реалните проблеми в образователната система.
Свободата на действие на учителите е ограничена единствено от свободата на учениците. Учителите трябва да извършват сами проучвания, за да установят какво е най-сполучливо като метод на работа за учениците им.
Това е много хубаво. Кучето скача според тоягата. Не е важен цветът на котката, важно е дали тя може да лови мишки.
Учителите във Финландия съставят свои собствени изпитни схеми, чиято цел е да ги информират относно напредъка и нуждите на учениците им. Те дават най-доброто от себе си, защото това е тяхна професионална отговорност. Учителите са движени от вътрешна мотивация, а не - от надеждата за бонуси или - от страха да не бъдат уволнени. Вътрешната мотивация е онова, което те се опитват да предадат и на своите ученици.
Гениално и просто. В крайна сметка, никой не "виси" над главата на учителя - директор, методист, инспектор от РИ на МОН, кмет, министър, родители, общество... Не е и нужно, понеже учителят за това е учил. Както казва Конфуций: "Учителят трябва да бъде учител, а ученикът - ученик. Родителят трябва да бъде родител, а синът - син." С други думи - всеки трябва да спазва своите задължения и отговорности.
Преподаването не е просто поминък, то е наука, то е изкуство, то е магия.
Кратко, точно и ясно! За съжаление много от учителите у нас са твърде далеч и от науката, и от изкуството, и от магията на преподаването.
Към момента учителите нямат право да принуждават ученик да напусне стаята, да конфискуват телефона му или да отварят личния му багаж, за да проверяват какво има вътре. Най-тежкото наказание за ученик, прилагащо се в момента, е изпращането му при директора. Във Финландия на учителите е абсолютно забранено да докосват учениците. В момента се подготвя нов закон, леко разширяващ учителските права; ако той бъде гласуван, което не е гарантирано, те ще могат чрез физическа сила да извеждат непослушен ученик от класната стая.
Както прекалената полицейщина, така и прекалената анархия не са добри. Хубаво е да има някакви минимални рамки на дисциплина. Дори и безкрайността трябва да има някакви разумни граници. Училището не е нито цирк, нито куклен театър, нито детска игрална площадка. То е храм на знанието, на науката, на изкуството, на магията.
Учениците, които се сблъскват редовно с трудности, могат да работят със специални асистенти, които им помагат "стъпка по стъпка" да учат уроците, или да работят извънкласно в малки групи.
Това е една добра практика, която би могла да се въведе и у нас, тъкмо ще се намали безработицата в страната. Също така, добре е да отпаднат множеството излишни задължения, свързани с бумащина, с които българският учител е пренатоварен.
Учениците биват насърчавани да развиват собствените си умения, а не просто да трупат познания и информация.
Натрупването на информация - на знания и умения - е неизбежно, но трябва да се научат да "събират 2 и 200". Да мислят, да съчетават познанията, придобити в часовете по различни учебни дисциплини. Много важна е интердисциплинарността.
Финландия няма излишъци от природни ресурси - тя няма диаманти, петрол или въглища. Затова нашите политици решиха, че трябва да инвестираме в човешкия капитал.
Вижте в "подписа" ми премъдростта, изказана от Конфуций няколко века преди Р. Хр.! Тя има вечна валидност!
Докато във Финландия да си учител е престижно и преподавателите не са възрастни, в България учителският състав все повече застарява и основното ядро при педагозите са все още хора, преподавали и по времето на тоталитарната държава.
Затова мнозина сред българските преподаватели са с тоталитарно мислене, с мислене от миналия век. Жалко, че част от тези хора не са забравили нищо старо и не са научили нищо ново. А днес времената са доста различни.
Под 1% от работещите у нас 85 000 учители са на възраст под 30 години. Основна причина за това не е, че университетите не подготвят достатъчен брой дипломирани млади учители. Просто дори и тези, които са учили за това, след това не искат да работят по професията си - предимно заради мизерното заплащане.
Никой не учи с идеята после да работи до изнемога, а да живее в бедност. Хлябът в магазина не е безплатен. Заплатата на учителите е обидно ниска.
Според синдикалисти България е абсолютен шампион по застаряването на преподавателите. В момента в родните училища средната възраст на учителите е 50-55 години, докато в детските градини е още по-висока – 54-60.
По психология са ме учили, че колкото по-възрастен е учителят, толкова по-отдалечен е психически и интелектуално от света на тези, които обучава.
Много от финландските политици имат дълга учителска кариера.
Ето един любопитен факт.

Във Финландия няма гета. Забранени са. Няма и частни училища с обучение до 8-ми клас, тоест началното и основно образование е само държавно, както и задължително. Циганите, живеещи там, водят редовно децата си на училище, защото няма как да избегнат глобите, които ще трябва да платят в противен случай.

Отпадането от училище на циганските деца води до тяхната маргинализация и до социалното им (само)изключване. Затова отпадналите от училище трябва да бъдат върнати в образователната система. Необхванатите трябва да бъдат обхванати в нея. А подлежащите на отпадане трябва да бъдат задържани.
Реформите (ако изобщо могат да се нарекат реформи), провеждани у нас, са проформа, козметични и като цяло - безсмислени. Или пък обслужват нечии анонимни интереси.

И така, на какво ни учи Финландия?

Ние трябва да повишим стандартите за влизане в учителската професия, а бъдещите учители ще трябва да получават солидна професионална и академична подготовка. Ако желаем да подобрим учителската професия, то може би повече млади хора ще избират да практикуват учителството като кариера, а не - като стъпало към някаква друга, по-благоприятна работа. Ако учителството би придобило повече авторитет и обществен престиж, от това нашите училища и нашите ученици биха имали единствено полза.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разгледах няколко статистики свързани с това, доклад който се занимава с германия, англия, финландия и пр.

Мислех си, че количеството на ученици по клас или заплатите имат решаващо значение, но няма.

Парите също. Шведите, обръщат много повече на глава от тях.

Потърсих и оригиналната статия на унгарски и там имаше нещо интересно.

(Финландците заможват след ВСВ благодарение на това, че посредничат м-у истока и запада. И в най-грубите години на ембаргото срещу СССР, братушките това и толкова можеха да си внасят чрез финландия каквото си искат....Така, че парички/капитал/за развитие имаше. Този капитал го въртят умната...Кога свършва този извор, в края на 90-те.)

Кога решават да почнат реформа на образуването, защото иде векът на пипито и трябва там инвестират? В 90 години.

При нас сега( имам пред вид унгария), досега колкото правителста е имало толкова реформи, закони. Да не говорим, че материалното подобряване на учителските заплати на нивото на реплика е номер 1 на практика последно....(Жена ми практически след 30 и танто години стаж получава почти същата сума пари /цифрите са по-големи, но стойноста съща/които когато почна работа, но редица неща съкратиха. Най-последното беше, че сега от 1. Септември тези колеги които работят до пенсия, трябва да решат заплата или пенсия искат да получават. 99% решиха, че пенсия. Да но на мястото им няма статути за нови колеги. Тоест техните часове биват разпределени м-у останалите, без да им се увеличава заплатата...Сега ще почнат в Парламента да плямпат за някаква компенсация, защото се оформлява голям скандал. А, да. Министрите могат да получават заплата и други до пенсията....)

Знае ли някой какво правителство е имало при финландците при решението за реформа?

Важното е, че са го решили и каквито и правителсва са дошли след това всичките са продължавали изпълнението.

Казват, че орех засажда човек за внуците си.

Така е и образоването. За да видиш резултати е нужно мин. 10 но, подобре 20 години...

:excl::excl::excl:

Редактирано от Skubi
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз съм готов с коментарите.

Използвах посочената статия и още една, към която имаше препратка встрани от текста.

Благодаря на Жоро за интересната статия и за интересната тема, която повдига!

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

За нищо, ти даде повече информация и анализи от мен, аз ти благодаря за което.

Въпреки че са неща, които не ни изненадват, смятам, че си струва да им се отдели внимание.. Може пък нещо да се промени, знае ли човек?...



Ще опитам да дам и свои коментари, но тази област не ми е силна и ще стигна най-вероятно до нещата които всички знаем...

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Надявам се и други колеги да се включат в коментарите...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...