Отиди на
Форум "Наука"

За какво стига заплатата на един учител в България?


Recommended Posts

  • Администратор

Марина Бозаджиева е учител по химия в 119 СОУ в София. Пепи Димитров е учителят по география във врачанското село Зверино. Столичната преподавателка получава чисто около 700 лв., а колегата й от врачанското село - 600 лв.

„Е, заплащането - във всичките тези години аз съм бил идеалист, не съм работил за заплащането, никога не съм търсил някаква сметка, но, признавайки си честно, ниско е заплащането на учителя. Но пък с тази моя заплата през годините си отгледах две деца, дъщери, които поеха моя път, и съм много щастлив, имам и внуци и тази заплата явно ми е стигала по някакъв начин”, каза Димитров пред телевизията.

Г-жа Бозаджиева пък припомни, че учителите, които държат на своето ниво, сами трябва да плащат, за да поддържат своята професионална квалификация. „Химията е една динамична наука и човек трябва да предвиди своите разходи и в тази насока, за да бъде в крачка с тенденциите. Допълнителни пари за учебници, за литература, не са предвидени. Новите книги, които излизат - те се купуват от самия преподавател. От неговия джоб. Тази специализирана литература не е евтина”, обясни Марина Бозаджиева.

Целия материал: http://www.manager.bg/%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE/%D0%B7%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D0%B2%D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B3%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D1%83%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

Пускам тази тема защото мисля, че е интересен текста, а и е проблем не само в България.

Повече ме интересува мнението на хора, които са или са били учители...техния опит и мнение за това какво е да си учител в съвремието ни.

По Великден се видях с човек, когото не бях виждал повече от 3 г. и се оказа, че се върнал в своя роден град Добрич и в момента преподава География. Оплака се само от едно нещо - как циганчетата са трудно контрулируеми. Попита ме как бих реагирал ако аз преподавам и видя такова дете да държи картата на България в ръце и да прави неприлични жестове и да говори с вулгарни думи за родината ни?

Ще напомня, че всички мнения свързани с политика ще се трият.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Достатъчна е за да убеди учениците, че с учене до никъде не се стига, че интелекта се заплаща по-ниско от работата на общ работник, а образованието гарантира отговорности в толкова много насоки, че вместо удовлетворение от себеусъвършенстването за 15-на години си достигнал до дъното на общественото уважение, в ролята на изкупителна жертва, която се заема не заради несвършена работа, а заради безкрайните очаквания от делегираните отговорности обосновани тъкмо на това образование. Демек "учи, за да може да вършиш работата на другите и да поемаш тяхната отговорност, ако нещо се обърка". Имаше една сентенция, че мързеливия некадърник като свърши нещо и всички го хвалят, а трудолюбивия дето се убива от работа и в крайна сметка от умора или просто защото ежедневието му е изпълнено със задачи допуска грешки за които искат да го линчуват.

Да се правиш на умряла лисица, на неспособен, разсеян, скатавка носи съчувствие и социални помощи, от каквито един мургав етнос е издигнал до степен на основен източник на препитание и безгрижие. Защото липсата на способности или тяхното прикриване автоматично отнема и очакванията от тези субекти. Затова способните хора в среда, която не може да им осигури жизнен стандарт по-висок от метачка, са наказани да съзнават своето превъзходство и същевременно мизерно съществуване. Това е трагедията на днешната реалност. Вие хора пишещи в този форум сте изчезващ вид, но за вас няма червена книга, за вас няма помощи или протекции. Знанието като ценност в България отстъпи отдавна път на пошлостта и чалга културата налеки жени, златни ланци, модни парцали и скъпи коли. Днес това значи много повече от това, че сте чели Достоевски или знаете как протичат ядрените реакции. За знанията си вие няма да получите уважение, а по-скоро пренебрежение и злоба. Като изчезващ вид вие ще търсите себеподобни като утеха за съдбата си, за да умрете заедно като на бряг на слоновата кост. Но това е споделено нещастие, а не споделено щастие от признание или оцененост. Държавниците отделят един от най-малкия бюджет в ЕС за образование в страната ни, защото и самите държавници не са инвестирали особено в личното си образование. В България не оцеляват умните, а тарикатите и далавераджиите. Затова ежедневно пресата ни затрупва с престъпления и вече никому не прави впечатление, че те остават ненаказани, особено ако са в шокиращо големи престъпни мащаби. Престъпление срещу гена ни е и че за образование се отделят недостатъчно пари, че се правят експерименти върху децата, сякаш са опитни мишки за които не се предвижда да продължат да живеят с лед опитите, че не се прави нищо умните хора да имат привилегиите да бъдат избирани пред познати, роднини и познати на познати баджанаци на постовете, където ще работят като добре смазана машина, а не в супата от "професионалисти", за които единственото професионално в работата им е, че за това им се плаща. България е мляко от което беше извлечено и маслото и кашкавала и сиренето и то закваси планетата с жизнени гени, като остави на мястото на своето родно място една лобна локва от безполезна и некачествена суровина, която единственото свястно нещо, което може да свърши е да изветрее по най-нелепият начин. Защото да бяхме измряли от война щеше да е достоен край на едно велико историческо минало, вместо да погинем от собствената незаинтересованост от собственото си съществуване и просперитет. Обречени сме, оптимисти са тези, които се надяват, че няма да го доживеят. Съседи сме на народи справящи се по-добре с това да бъдат хора и който съумее да им научи езика и законите ще придобие правото да бъде човек, защото правото на достойно съществуване в България е законово ограничено и подлежи на сегрегация без повод или предизвестие. Няма закони, които те защитават на практика, няма заплата, която отразява уменията и знанията ти, стига да не си малоумен и безотговорен, което се заплаща сравнително добре, за да ти позволи да се възпроизвеждаш до степен да не позволиш на училите и работелите да се смятат за много велики само заради това, че цял живот са учели и работели.

Свидетели сме на едно жалко съществувание, където мечтата на децата ни е да живеят в чужбина или да получат заслуженото в живота си, защото са свидетели, че това в България е като сбъдната приказка, а не логично продължение на инвестицията на младостта във формиране на качества. Университетите ни бълват емигранти, гетата - бъдещата социално немощна електорална маса, която е евтина и податлива на всякакви внушения, защото се е отказала от правото си да взема решения еднолично от мозъчна или гражданска слабост.

Казват, че една от най-големите мъки е да видиш децата си да умират преди теб. Ние ще доживеем да видим как родината ни умира преди нас.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

Стига....за съжаление само.

Интересното е, че заплатите на учителите не са ниски само тук, а дори и на Запад. Само кандинавските страни и Полша мисля са по-добре в това отношение от останалата Европа.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

От много, много старо време, още в миналият век тези които неуспяха да влязат в някой елитен университет или факултет но искаха на всяка цена да вземат диплома се явявяхя за учители. Вече от тогава почна една котра селекция на тази професия. Все повече и повече хора взимаха дипломи но за щастие много от тях не практикуваха ами заемаха други служби. Много малко бяха тези които с талант и любов към професията се занимаваха с децата....

Много затова ставаха даскалир защото имаха годишно около месец и половина отпуска....

Засега нищожните им заплати им свали авторитетът даже и при неграмотните хорар които то уважават само парите и силата.

Това на което Вие сте свидетели на едро, при нас е вече кончило. Навремето нащето училище беше едно между елитните.

Задачите например от математическите олимпиади в България ние ги решавахме на 99%. Класният ни беше преподавател по математика и зам.директор от английската гимназия. Най-добрите основни и гимназиални учители идваха да ни учат....

В унгарските гимназии ни приемаха без изпити.....

А сега практически сме кончили....

:bye2: :bye2: :bye2:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...