Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители

Утагава Хирошиге е японски художник - живописец и гравьор, популярен със своите пейзажи. Смятан е за последният майстор на стила укийо-е, означаващо картини на плаващия свят. Това са рисунки върху дърво, характерни с изтънченост, елегантност и впечатляваща цветова композиция.  Творчеството на Хирошиге е разделено на 3 етапа. В началото попада под влиянието на Хокусай, а по-късният му стил се приближава до този, развит в школата Оока, който е много по-близо до китайското изкуство.  Първият етап преминава като ученик, когато е силно повлиян от стила на учителите си. Ранните му творби се състоят главно илюстрации на книги, а по-късно преминава на гравюри на момичета, актьори, самураи и войни, всички в стила на школата „Утагава“. През втория етап създава пейзажи, както и гравюри на птици и цветя. В началото на 1830 година се отдава главно на рисунки на пейзажи, като променя подписа си. Първият му пейзажен цикъл е създаден през 1829 или 1830 година и е озаглавен „8 известни изгледа от Оми“. Последван е от серия от 10 гравюри със заглавието „Известни места в Източната столица“, при които ясно личи влиянието на Хокусай. Художникът е силно повлиян от западните стилове Импресионизъм и Постимпресионизъм. През живота си Хирошиге създава повече от 5000 гравюри и над 10 000 техни копия.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Андо_Хирошиге

 

1.jpg

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Yui (Satta Pass)”, 1833, Woodblock print; Ink and colors on paper

2.jpg

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Fuchu (Abe River)”, 1833, Woodblock print; Ink and colors on paper

3.jpg

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Yoshiwara (Mt. Fuji on the Left)”, 1833, Woodblock print; Ink and colors on paper

4.jpg

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Ejiri (Distant View of Miho)”, 1833, Woodblock print; Ink and colors on paper

5.jpg

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Okabe (Utsu Mountain)”, 1833, Woodblock print; Ink and colors on paper

6.jpg

 

Fifty-Three Stations of the Tokaido Hoeido Edition “Seki (Early Departure of a Daimyo)” , Woodblock print; Ink and colors on paper

7.jpg

Fifty-Three Stations of the Tôkaidô Highway;Chiryu,A Horse Fair in April, Woodblock print; Ink and colors on paper

8.jpg

Local Specialty Teahouse, Mariko, from the series the Fifty-three Stations of the Tokaido (Hoeido edition) , Woodblock print; Ink and colors on paper

9.jpg

Wintry Scene, Hamamatsu, from the series the Fifty-three Stations of the Tokaido (Hoeido edition) , Woodblock print; Ink and colors on paper

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хирошиге е известен най-вече с гравюрите си, но лично на мен по-силно впечатление ми правят неговите импровизирани скици. Там вече се вижда защо този японски художник е бил силно повлиян от западноевропейския импресионизъм и защо от своя страна импресионистите са се вдъхновявали от японския стил на рисуване. Репродукциите в този постинг са от един от скицниците на Хирошиге:

12.jpg

15.jpg16.jpg14.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

22.jpg

23.jpg

25.jpg

27.jpg

33.jpg

35.jpg

 

 

37.jpg

38.jpg

40.jpg

41.jpg

 

74.jpg

78.jpg

 

52.jpg

 

45.jpg

34.jpg

13.jpg

20.jpg

21.jpg

24.jpg

26.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

36.jpg

42.jpg

44.jpg

46.jpg

47.jpg

73.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хирошиге не може да се е влиял от импресионизма. Първата картина в този стил се появява в 1872 г., а японецът е починал през 1858 г. Импресионистите обаче, са се влияели от японският художник.

Работы Хиросигэ, особенно его серии 53 станции дороги Токайдо (1833—1834) и 100 видов Эдо (1856—1858) оказали большое влияние на французских импрессионистов, в частности, на Моне и русского художника Билибина. Ван Гог сделал копии двух картин из цикла 100 известных видов Эдо.

Едната от картините е „Мостът Осаши”. Вляво е японският оригинал, вдясно копието на холандеца.

Хирошиге - Ван Гог, Мостът Осаши.jpg

В повечето картини на Ван Гог личи стилистиката на японската рисунка, която стилистика може да се нарече „експресивен импресионизъм”. Колоритът е като при импресионистите, а очертанията на фигурите и предметите придават динамика, макар че става дума за пейзаж.

червените лозя в арл.jpg

Картината „Червените лозя в Арл” е типичен пример за „експресивния импресионизъм” на Ван Гог.

 

„Ескизите” на Хирошиге са си завършени композиции в стил „дзен”. Изобразяват се определени елементи от общата композиция. На практика това е рисунка тип „хайку”.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1 hour ago, К.ГЕРБОВ said:

Хирошиге не може да се е влиял от импресионизма. Първата картина в този стил се появява в 1872 г., а японецът е починал през 1858 г. Импресионистите обаче, са се влияели от японският художник.

 
 
 
 
 
 
 

Гербов, абсолютно прав си, моя грешка (и на уикипедия):) Хареса ми сравнението ти с дзен и хайку. Ето още от тези рисунки:

77.jpg

76.jpg

72.jpg71.jpg

70.jpg

67.jpg

65.jpg

56.jpg

А ето и няколко картини на Хирошиге върху коприна:

1a.jpg1.jpg

3.jpg

3a.jpg

3b.jpg

2.jpg

2a.jpg

 

1b.jpg

 

Е, нещо не ми се получи с редакцията, затова тези рисунки останаха отдолу:

 

64.jpg

54.jpg

50.jpg

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като студент се бях запалил по философията и изкуството „дзен”. Направих си  едно малко „книжле” самиздат. Беше с мои „свободни” преводи на Башо или Басьо, както го пишат руснаците. За илюстрации бях използвал изрезки от репродукции на Хокусай. Книгата пак беше руска (тези хора на времето и сега издават много литература). Купих си две книги, защото едната бе окипазена след изрязването. Другата трябва да е някъде в шкафовете в апартамента.

За съжаление не съм разполагал с репродукции на рисунките на Хирошиге. Идеални са за илюстрации на сборници с хайку.

самиздат гербов.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 7 часа, К.ГЕРБОВ said:

Като студент се бях запалил по философията и изкуството „дзен”

Щом си бил запален по изкуство "дзен", предполагам, и тези рисунки би трябвало да ти харесат:

6a.jpg

Zen Horse, Aoyama Seizan, 1920

7.jpg

Pears and Verse, Takeuchi Seiho

8.jpg

Zen theme, Hokusai

1.jpg

Hotei looks at the Fighting Roosters, Миямото Мусаши, който на млади години е бил един от най-великите майстори на меча, ронин

enso circle.jpg

В зен ensō е кръг, рисуван с едно движение на ръката. Прави се с четка и туш за калиграфия и се практикува ежедневно като духовно упражнение от дзен-будистите. Някои го рисуват затворен, но повечето го оставят отворен, с което символизират несъвършенството на човека.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Изобразителното изкуство повече се усеща и не всеки може да обясни какво му харесва в дадена картина. Към самата философия дзен аз не проявих голям интерес. То е такава каша, като се има предвид, че е имало различни практики в Китай, Корея, Виетнам и Япония. Като всяка философия и дзен борави с условни, изкуствено създадени понятия, а аз съм човек прагматик.

Според мен последните рисунки са по-скоро идейни и мен не ме впечатляват. В тях няма поетика.

На мен ми харесва ранното дзен изкуство, което в Китай е наричано чан. Типичен представител през 12-13 в. е художникът Ма Юан. Изображенията представят съзерцаване и любуване на природата, намира се начин да се покаже, че съзерцаващият е в размисъл, в пейзажите и битовите картини се набляга на няколко детайла, които са хармонично разположени в общата композиция. И най важното: в рисунките се усеща лирика, те са рисувана поезия. Според мен хайку се е родило при общуване с такива картини.

За съжаление рисунките на Ма Юан са захабени от времето. Това са няколко от тях.

ма юан 1.jpg

"По планинската пътека през пролетта"

ма юан 2.jpg

"Учен със слугата си на терасата"

ма юан 3.jpg

На тази не можах да открия заглавието

ма юан 4.jpg

Последната картина „Рибар в зимно езеро” е прочута и се цитира в изкуствоведските учебници като дала тласък на експресионизма.

Тук има и други картини Category:Ma Yüan - Wikimedia Commons

21_thumb_jpg_0b07c1d78988a5e2c9c53085195dc8e7.jpg

Като видях тази рисунка на Хирошиге, веднага се сетих за „Рибарят” на Ма Юан.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители

Като стана дума за китайски художници и връзката им с японското изобразително изкуство, тя е очевидна. В основата и на двата начина да се отразява света лежи връзката с пиктографската писменост – визуалното очертаване на най-характерното. Не случайно повечето от китайските и японските художници са и калиграфи, и поети. Трите неща винаги вървят ръка за ръка в източното изкуство – стих, надпис и картина. Ето няколко работи на Чжу Да (Бада Шанрен), принц по произход, монах по принуда, и според мен много експресивен и оригинален творец. 

32b758300b4ee62cdc6294e236c93f00.jpg

31a23ef87e27d2fbf647d0d04afcc5c8.jpg

bef6013f086fb4f4907f15167d2d5339.jpg

Този китайски художник твори около 200 години преди Хирошиге и характерното за него е, че е много добър във всички жанрове - пейзаж, калиграфия, моментни рисунки, като първите две. Нещо повече, той с лекота рисува в стилистиката на различни художници, рисували преди него, има цели серии от пейзажи в стила на един или друг от големите майстори. Някои западни изкуствоведи го считат за един от предвестниците на модернизма и експресионизма в европейското изкуство. Лично на мен пейзажът ми напомня стила на Пол Сезан с неговата "геометризация" на формите и прехода към кубизма.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

„Прието е да се датира с 1856 година началото на запознанството на френските художници с изкуство от дзенски тип, през тази година в Париж се е появил албум цветни гравюри на Хоксаи. Но поначало увлечението по японската графика се е изразявало в чисто външни приоми при изграждането на пейзажа, когато те са  прилагани от европейски художници, техните произведения, най-общо погледнато, са имали друго художествено качество, както справедливо отбелязва Н. И. Конрад в послеписа към книгата на Б. Роуленд „Изкуството на Изтока и Запада. Само за творчеството на Винсент Ван Гог и Анри Матис може да се говори като за явление сериозно свързано с дзен. ..”

Това е цитат от книгата на Евгения Завадская „Восток на Западе”, която си купих навремето. В нея се разглежда отражението на идеите на дзен в Западна Европа: във философията, в литературата, живописта и музиката.

Съчинението вече е преведено и на български език, но изглежда не е отпечатано. Вижда се, че не е и редактирано, затова има грешки.

Тук е целият текст на съчинението (в книгата няма илюстрации) Евгения Завадская – „Восток на Западе“ - Изток на запад, а разделът „Дзен и живописта на Запад” е тук http://iztoknazapad.com/?page_id=4656

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...