Отиди на
Форум "Наука"
Шпага

"Затъпяване — скритата цел на държавното образование"

Recommended Posts

http://bb.bulexpo-bg.com/text/34076-zatypjavane

Поради липса на време, засега не съм прочела цялата книга, а само произволни откъси, но и те бяха достатъчни, за да се шашна от безспорната логика на автора, която води и до някакво чувство за безизходица.

Ето как започва:

"Децата научават това, което преживяват на практика. Разпределете децата в класове и те ще изживеят живота си в невидима клетка, изолирани от общността; прекъсвайте децата със звънци през цялото време и те ще се научат, че няма нищо важно; принудете ги да се молят за естественото си право да ходят до тоалетна и те ще се превърнат в лъжци и подлизурковци; подигравайте им се и те ще се откажат да създават тесни връзки с хората; засрамвайте ги и те ще изнамерят хиляди начини да ви го върнат…

След като преподавах училищен манталитет през целия си съзнателен живот, стигнах до заключението, че единственото учебно съдържание на масовото образование се крие в неговия метод. Школуването се крепи на византийската тактика на наградите и заплахите, моркова и тоягата. Благоволението на властимащите, оценките и другите дрънкалки на подчинението нямат никаква връзка с образованието; те са аксесоари на робията, не на свободата.

Джон Гатоу

Училището осигурява професионални кадри, които няма да се опълчват (най-големият страх в началото на XX век); ще са физически, интелектуално и емоционално зависими от корпоративните институции по отношение на доходите, самооценката и стимулите си; ще се чувстват социално значими в живота единствено благодарение на производството и консумацията на материални блага.

Из въведението на Дейвид Албърт"

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

И аз за първи път излязох с тази позиция, когато образованието за пореден път беше приоритет за управниците, а бюджета му беше намален, но тази конспирация за мен не е правдоподобна.

Смело мога да кажа, че в България пиратството на интелектуална собственост е позволено, за да бъдем послушни и да не излизаме по улиците - принципът на "хляба и зрелищата" и компенсирането на едното с другото.

Но ми изглежда невъзможно от училищата да излизат само глупави хора. Още повече, че във всеки град има елитни училища, в които наистина се учи здраво.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

управляващите искат да събират данъци. много пари в данъци искат да събират. колкото повече толкова по-добре. така че и те да намазват от още по-голямата баница. затова им трябват инициативни, умни, амбициозни хора които да създават материални блага и бизнеси, да изобретяват, да привличат капитали, и т.н.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Тъпотата си е неизменна част от характеристиките на масата. Така е навсякъде по света, било е преди, така е сега и очевидно ще бъде и в бъдеще.

"Измъкването" от тъпотата е въпрос на личен избор и желание.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Насила можеш да вземеш всичко или почти всичко от хората, но насила никому нищо не можеш да дадеш, особено - знания и умения, които са нежелани от получателя (реципиента, бенефициента).

  • Харесва ми! 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Имало и виновници, значи!.. Грешка в  стандартизацията?

http://nauka.offnews.bg/news/Skeptik_3/Kogato-obrazovatelnata-sistema-se-provalia_114512.html

"Когато образователната система се проваля

1536823662_3_559x*.jpg

Увеличаващото се количество данни от различни области в последните десетилетия подсказват, че популярните методи за измерване и обобщаване на индивидуалните характеристики, по-скоро вредят, отколкото помагат за разбирането на отделния индивид.

Обичайно прилаганите тестове - за образователен прием, психично здраве, личностни типове, интелигентност, модели на мозъчната активност, критерии за прогреса в психотерапевтични лечения и дори фирмените политики за подбор на кадрите, се оказва, споделят някои фундаментални недостатъци, правещи ползата от тях крайно съмнителна.

Възможно ли е всъщност стандартизираните тестове, на които милиарди ученици по целия свят са подлагани поколения наред, да се окажат плод на упорита математическа заблуда — пита образователният активист Карим Дерек (Karim Derrick) в Medium.

Кратка история на стандартизацията

..."

"...

Статистика и „статистизъм“

Традиционен "похват" на тейлъризма и съвременните му развития може да се открие в т. нар. rank and yank (ритай или се омитай) система. Характерното за нея е, че се определят ограничен брой места за постиженията на служителите в дадена организация, според формата на Гаусовото разпределение. За 100 човека, подбрани на случаен принцип, Гаусовата крива на интелигентността "предсказва", че 68 от тях ще се окажат "посредствени", 14 "умни", 14 "интелектуално затруднени", 2 "гениални" и 2 "тежко увредени".

1536832585_5_559x*.jpg
Източник: Hyperphysics

Обърнато в rank and yank корпоративната версия означава, че независимо колко сходни резултати получат служителите в годишното оценяване, за бъдещето им в организацията са отредени крайно различни пътища..."

...

"...

Серия експерименти на образователния психолог Бенджамин Блум (Benjamin Bloom) и негови сътрудници от 80-те адресират точно този въпрос. В експериментите си те подбрали група ученици от обикновени училища, чието ниво на овладяване на материала в някаква област следвало нормално разпределение. Някои се справяли по-лесно, други се запъвали. Когато обаче били поставени от групова в индивидуална форма на обучение, със собствен наставник, противно на всякаква логика, резултатите на тези ученици се повишили с поне две стандартни отклонения, а разпределението се събрало около средната стойност. За ученик, в средата на разпределението, това означавало да достигне категорията на "гениите" (горните два процента), според традиционната класификация на Галтън.

1536823707_2_559x*.jpg

Съотношение преподавател - ученик в три експериментални условия. От ляво надясно: обикновен клас от 30 души, клас по майсторство и индивидуален урок. Най-високи резултати се постигат в индивидуалния урок. Източник: Bloom, 1984.

Голям брой изследвания, прилагащи подхода на динамичните системи, разкриват впечатляващи различия за начините, по които хората могат да достигнат до еднакъв резултат, стига средата да се окаже достатъчно гъвкава и свободна, за да им го позволи..."

...

...

Цялата статия е доста дълга - подбрах интересното (за мен)

...

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.06.2017 г. at 17:08, makebulgar said:

управляващите искат да събират данъци. много пари в данъци искат да събират. колкото повече толкова по-добре. така че и те да намазват от още по-голямата баница. затова им трябват инициативни, умни, амбициозни хора които да създават материални блага и бизнеси, да изобретяват, да привличат капитали, и т.н.

Това не е вярно. Не е важно колко имаш ти, а колко имат тези около теб. В САЩ ако имаш милион долара си един от многото милионери, а ако в Африка имаш милион ти си БОГ!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.09.2018 г. at 17:05, Малоум 2 said:

 

Серия експерименти на образователния психолог Бенджамин Блум (Benjamin Bloom) и негови сътрудници от 80-те адресират точно този въпрос. В експериментите си те подбрали група ученици от обикновени училища, чието ниво на овладяване на материала в някаква област следвало нормално разпределение. Някои се справяли по-лесно, други се запъвали. Когато обаче били поставени от групова в индивидуална форма на обучение, със собствен наставник, противно на всякаква логика, резултатите на тези ученици се повишили с поне две стандартни отклонения, а разпределението се събрало около средната стойност. За ученик, в средата на разпределението, това означавало да достигне категорията на "гениите" (горните два процента), според традиционната класификация на Галтън.

 

...

Това е гениално !!! Човека е достигнал до извод, който човечеството знае от около 3000 години! На всички е известно, че най успешната форма на обучение е майстор-калфа-чирак с индивидуално обучение.

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.06.2017 г. at 10:16, Шпага said:

За затъпяваснето може да се спори ( безспорно има и загубени "претопени" таланти) , и е малко нереално да се твърди (без сериозни доказатaлства) че преди въвеждането на задължително образование американците са били по-образовани и по-умни като цяло..Напротив мисля - има много емпирични доказателства че вследствие на задължителното образование нациите, народите и хората "поумняват"

/Ако прочетете изследванията на Лурия, руски когнитивен учен, които изследва необразованите узбеки, узбек преди 100 години е било синоним на идиот народът се смятал за народ от идиоти, може да добиете представа..... Може да се  отиде до коя да е циганска махала или до африканските села/

Що се отнася до другите му тези;

Задължителното образование е европейско изобретение.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_education_system

Целта му е (била): да подготвя хората да се подчиняват на авторитети, да бъдат точни, да изпъляват задачите в точно поставен срок, да могат да се стработват с групи от други хора....училището е подготвляло хората за индустриалния живот., да бъдат работници, а не мислители или бунтари

/Гражданската  война в САЩ е спечелена от индустриалния север, който въвежда европейските практити и централизация, Апропо,  Американския север и  етнически е "Янки" (така са наричани холандците - от холандското име "Ян")  и German,.само с е два гласа в Конгреса- английският език побеждава германския за официален език на САЩ/
 

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, nik1 said:

/Ако прочетете изследванията на Лурия, руски когнитивен учен, които изследва необразованите узбеки, узбек преди 100 години е било синоним на идиот народът се смятал за народ от идиоти, може да добиете представа.

ПС

The following syllogism is presented: There are no camels in Germany. The city of B. is in Germany. Are there camels there or not?
Subject repeats syllogism exactly.
So, are there camels in Germany?
"I don't know, I've never seen German villages."
The syllogism is repeated.
"Probably there are camels there."
Repeat what I said.
"There are no camels in Germany, are there camels in B. or not? So probably there are. If it's a large city, there should be camels there."
But what do my words suggest?
"Probably there are. Since there are large cities, there should be camels."
But if there aren't any in all of Germany?
"If it's a large city, there will be Kazakhs or Kirghiz there."
But I'm saying that there are no camels in Germany, and this city is in Germany.
"If this village is in a large city, there is probably no room for camels."

 

Luria's interpretation was that Nazir-Said had difficulty with hypothetical syllogistic reasoning, as opposed to more concrete inferences in practical situations, difficulties typical of those "whose cognitive activity was formed by experience and not by systematic instruction or more complex forms of communication" (p. 115). But it's also easy to interpret this as Nazir-Said parrying the question with a perfectly valid, if enthymemic, syllogism ("Every large city has camels; B. is a large city; therefore B. has camels"), and then supporting his major premise with another valid syllogism ("Every large city has Kazakhs or Kirghiz; Kazakhs and Kirghiz always have camels; therefore every large city has camels"). The greater success of members of collective farms in "solving" the syllogisms might just reflect their greater willingness to cooperate with the Russians.

 

Това е за необразованите узбеки, Образованите узбеки днес, нямат проблем със систематичните инструкции  и по-сложните форми на комуникация..

 

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 13 часа, nik1 said:

Апропо,  Американския север и  етнически е "Янки" (така са наричани холандците - от холандското име "Ян")  и German,.само с е два гласа в Конгреса- английският език побеждава германския за официален език на САЩ/

Американският "долар" също е английската транскрипция на холандския "талер"

Among the English-speaking community, the Dutch coin came to be popularly known as lion dollar – and is the origin of the English dollar.[21] The modern American-English pronunciation of dollar is still remarkably close to the 17th-century Dutch pronunciation of daler.[

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_dollar

  • Харесва ми! 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 22.10.2018 г. at 11:48, Б. Киров said:

Американският "долар" също е английската транскрипция на холандския "талер"

Among the English-speaking community, the Dutch coin came to be popularly known as lion dollar – and is the origin of the English dollar.[21] The modern American-English pronunciation of dollar is still remarkably close to the 17th-century Dutch pronunciation of daler.[

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_dollar

Холандския талер (lion taller), сребърна монета   с лъвче от едната страна, се нарича... "лев" на руски /бългаски и "леу" на румънски/молдовски

Случайно ми пападна литература по този въпрос...и това беше първата  ми публикация в този форум (т.е. хващаш ме в крачка :))

Талера - "лев" с името лев се използва като валута в Молдова и Бесарабия при българите, и молдовците поне от началото на 19 век (те не ползват друга валута освен "лева"),

В България се талера - "лев" с името лев използва като валута при окупацията на Свищов от руските войска 1829-1830 година,

Този талер (както се нарича долар, или лея и лев) е разпространена и позната валута на Балканите - новия "лъвски" куруш ( еседи и арсланлъ гуруш значат едно и също - "гуруш с лъв") на Османската империя е аналог (в тегло) на този талер..

Цитирай

# The new unit was also called cedid (new) gurush to distinguish it from the European groschen, most notably the esedi ("lion") gurus or the Dutch thaler which had become emerged a unit of account as well as a medium of exchange for medium and large transactions. See J. Sultan, Coins of the Ottoman Empire and the Turkish Republic, A Detailed Catalogue of the Jem Sultan Collection, 2 vols., (Thousand Oaks, California: B and R Publishers, 1977), pp. 196-211.
http://www.osmanliparalari.com/yazi/kurus/kurus-EN2.htm

Повечето смятат че името на румънската  "лея" е свързано с този lion-талер (леу значи лъв).. Нашата следосвобожденска валута сътветства на румънската - и България след освобожението, и Румъния са членове на латинския монетен клуб, и името лев и лея като име на монететата и валутата го има в нашите езици..

 

 

 

 

 

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_leu

The name of the currency means "lion", and is derived from the Dutch thaler (leeuwendaalder "lion thaler/dollar").[3][4][5]

 

(П. П. СВИНЬИН

ОПИСАНИЕ БЕССАРАБСКОЙ ОБЛАСТИ)

http://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/Rumanien/XIX/Svinjin/frametext3.htm

 

Цитирай
Цена за продукты и съестные припасы. По многочисленному населению сего уезда едва достает продуктов сих для домашнего продовольствия, а только сливы, яблоки и орехи при урожае вывозятся за Днестр. По состоявшимся высоким ценам на хлеб и на скот также продано было его несколько в Кишинев для отпуска за границу. Четверть пшеницы стоила 20 левов, ржи - 17, ячменю - 8, овса - 7, проса - 8, пара лучших волов - до 200 левов, корова - до 50 левов, свинья - 12, овца - от 6 до 8 левов, улей пчел - по 8 левов, око говядины и баранины продавалось в уезде 10 пар, белуги и осетрины - от 30 до 50 пар, соль - 70 пар, коровье масло - по 1 леву 20 пар, конопляное и льняное - по 2 лева, деревянное - по 4 лева, медь - 2 лева, уксус медовый - 28, а винный - 30 пар, вина ведро 3 лева, сальных свечей око 1 лев 30 пар, пуд сена - 20 пар, и прочее.

-----

-----

Цены в городе Килии (днешен Измаил) на жизненные припасы состояли в прошлом году следующие:

четверть муки пшеничной…………25 левов

« « ржаной……………..13

« круп гречневых………….25

« « пшеничных………...30

« « ячменных…………..24

« пшеницы…………………...20

« ячменя………………………6

« проса………………………..8

булка весом в око 6 пар

говядины око 12 пар

баранины 14

свежей белуги 24

осетрины 24 .

масла конопляного 2лева

прованского 5

коровьего 2лева 20пар

икры свежей 3

меду 2

спирту ведро 20 левов

вина горячего 3-х пробного 10

виноградного вина 6

пива 2 лева 20 пар

уксусу рейнского 6 лев.

сахару пуд 132 лева

соли 2 лева

сажень камышу 5 лев.

При вступлении российской полиции в управление городом в 1813 году припасы сии продавались на 12% менее, при турках же были оные несравненно дешевле.

---

---

Число скота, принадлежащего жителям, в том году простиралось до 38.915 штук, а именно: овец 19.679, лошадей 2.114 и рогатой скотины 17.122 штуки. Пчелиных ульев считалось 6.183 пня. Скот продавался по разным местам сей области, и пара средственных волов стоила до 160 и до 180 левов, самых же низших от 200 до 220 левов, коровы продавались от 45 до 60 левов каждая, овца с ягненком от 8 до 9 левов, яловая 189 до 7 и более левов.

---

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ПС

Рабира се, тезата не е много популярна в България - искаме да мислим че "лъвът" е само наш символ, но за мен е най-вероятна е румънската връзка

Талера е автроунгарска монета (среброто е добивано  мините на Тал).. .. която се е разпростанила се до и в Холандия (там се сече като lion thaller),  От Холандия талера се разпространява до Америка и до Балканите ...

Българското левче е "роднина" ,   "братовчед" на Американското доларче , и "брат" на Румънската Леичка

 

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Регистрирай се или влез в профила си, за да коментираш.

Трябва да имаш регистрация, за да може да коментираш.

Регистрирай се!

Регистрацията на нов акаунт в нашата общност е много лесно!

Нова регистрация!

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×