Отиди на
Форум "Наука"

За книгите, четенето и други дяволи


boilad

Recommended Posts

  • Потребители

Не е важно колко четеш, а какво четеш. Даже най-важното е какво правиш след като си прочел нещо. Ако е нищо, няма голям смисъл от това четене.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 11/10/2017 at 0:35, makebulgar said:

Едно е да отделиш 6 часа да изгледаш на кино Властелинът на пръстените, и съвсем друго е да отделиш 15 дена за четене на същата история на хартия.

Двете са съвършено различни. Киното си има свой език, писаният текст, литературата друг. Свързващото е сюжетът и дотам. Затова много често от силни романи и повести стават бозави филми - как да направиш адекватна версия на "Война и мир" например, няма практически начин, защото 99 процента от романа е в словото на автора, не в сюжета. Преди време в американски университети бяха правили "адаптирани версии" на този роман, за да го изучават по-бързо студентите, но според мен така нищо не могат да изучават - един гол сюжет плюс окастрени диалози, ерзац. Точно оставането насаме с текста е магията на четенето - защото аз и ти четем по различен и индивидуален начин, уникален за всеки от нас, докато четем ние дописваме свой прочит. Това е невъзможно при киното - там камерата и режисьорът те хващат за ръка и те водят отначало до край, друг език е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1 hour ago, Б. Киров said:

Това е невъзможно при киното - там камерата и режисьорът те хващат за ръка и те водят отначало до край, друг език е.

++++

"Водят те за ръка"... в друг свят. За хора, които обичат пътешествиятаи срещите с други култури, и които са люзнателни, това е като :сбъднатата мечта"..Имам един приятел, който казва че без телевизията, телевизора тоест, е "като болен". И аз съм така (физически не мога постоянно да съм в нета или форума) :), но май е от ЕГН-то.. Колкото повече остаряваме, толкова повече се вдетиняваме :):)

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Б. Киров said:

Те не само четат в широкия смисъл на думата, те пишат свой свят в нея, много е модерна сред тийнейджърите, имат си я на смартфоните и таблетите и някои са големи професионалисти. Покрай такива игри върви влизането в социалните медии, сърфирането там, контакти, което пак е вид "четене" и т.н. Трябва малко да си сменим "чиповете" от пред-интернетното поколение, или поне да сложим съответните очила за четене:) на новите знаци.

Да наистина това е един съвременен начин за придобивани на общи енциклопедични познания. Литературата обаче, художествена или научна носи в себе си стил на словото, нещо което в енциклопедичния текст не може да намериш. Същото е като в музиката - всеки автор има свой стил дори и в подредбата на думите. Четенето на литература може да провокира усъвършенстване и опити в писането . В този смисъл смятам, че четенето носи и удоволствие , може да пристрастява и да разтоварва психиката.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сега, за да е пълна картината от трите анкети на Алфа рисърч, представяв мой "слайд-прочит" на анкетата от 2009, която в случая е базисна, защото за разлика от другите две не е чисто статистическа, а предлага оценъчен инструментариум, който по мое мнение е задълбочен и широкообхватен едновременно, това е заслуга на авторите на анкетата и на тяхната "висока камбанария".

Извинявам се за големия обем информация, но съм извадил това от близо 150 страници, така че съм го "компресирал" много за четене, според мен не можем да обсъждаме толкова обширна тема, без минимум информация. Приятно четене на тези, които "имат нерви" за това:)

Моето отношение този път е изразено не с коментари, а с оцветения текст:

2.jpg.721b3b8276b0817c1991eb3f0cd63642.jpg

3.jpg.a31faabd834fed74ce2dc1acab2c3769.jpg

4.jpg.ca1ec274e4c1364002b75e5f29b73568.jpg

5.jpg.520da182ac05f19f0adcae95eea96f11.jpg

5a.jpg.1b7419bab649105b381b1386be68522c.jpg

6.jpg.32173e6a3677797dc74c9100a30d8520.jpg

7.jpg.92b7512b6e48768832064e6e56b1e401.jpg

7a.jpg.8fe1626c97efedb18f35e6c6fdca4f30.jpg

7b.jpg.6f1ee9340d2e1e1e24dbef21f7f43c99.jpg

7c.jpg.5a366dd596192afedaad332290895369.jpg

7d.jpg.48f05bd3226f698e09ce3bae09f4f327.jpg

8.jpg.0b511179a0c2fd42406a406f94ca133a.jpg

9a.jpg.705305760a1d573c7bd3604ffbe61db0.jpg

12.jpg.58dbe4f55c6361e210a6c1395a337324.jpg

13.jpg.4a9c49f8b29909e1a4c10c426e05bd64.jpg

14.jpg.dcba9e7eb291a53720901b600047e4e9.jpg

14a.jpg.3d55d00446fe7737bc4ae24edf64e9d0.jpg

15.jpg.659af8c7dc52a6dbef2caf641196dac7.jpg

16b.jpg.ab30a760a25c489d9c1bbb97c519bed4.jpg

17.jpg.1edee36cccc77f25516cba0a6c1880f7.jpg

17a.jpg.4589a0699a856ecd30ee5875e7fad335.jpg

17b.jpg.2fe866e458ce70399ada6c1b2340f706.jpg

17c.jpg.a2929e21b46217bb9b4eeb10e2412842.jpg

17d.jpg.49bf74c1dac0b837167b48dd91cd5743.jpg

18.jpg.aa2443a75fbafb5347a9a1db7bb932e9.jpg

19.jpg.f75537c6a0a7efe6cc86bb3cfe59ace2.jpg

19a.jpg.a190207df818c057b9bcde7d825ac0a7.jpg

19b.jpg.2e9c3bfe93b38d9e7c9efc6b7d33eef9.jpg

19d.jpg.4c2ba2e8de52abc8f3fa74c512dc981b.jpg

19e.jpg.e08b253b0d4de7917f9c3191024f0876.jpg

19j.jpg.cd4935df700aed4341390681d8d1f19f.jpg

19k.jpg.1e8057d6acfe5f838293f8f40e9616b9.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Б. Киров said:

Сега, за да е пълна картината от трите анкети на Алфа рисърч,

Смущава ме въпросите за интересите на съвремените ученици и как да се съобразим с тях. От тази презумпция могат да се нароят много "съвремени" бисери като задачата в учебника по математика с кебапчетата. Учениците според мен трябва да имат широк поглед към всичко създадено преди тях като стил и изкуство, преди да изберат кое им харесва повече и ги привлича. Класиците затова са класици, защото могат да звучат винаги съвремено.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Б. Киров said:

Двете са съвършено различни. Киното си има свой език, писаният текст, литературата друг. Свързващото е сюжетът и дотам. Затова много често от силни романи и повести стават бозави филми - как да направиш адекватна версия на "Война и мир" например, няма практически начин, защото 99 процента от романа е в словото на автора, не в сюжета. Преди време в американски университети бяха правили "адаптирани версии" на този роман, за да го изучават по-бързо студентите, но според мен така нищо не могат да изучават - един гол сюжет плюс окастрени диалози, ерзац. Точно оставането насаме с текста е магията на четенето - защото аз и ти четем по различен и индивидуален начин, уникален за всеки от нас, докато четем ние дописваме свой прочит. Това е невъзможно при киното - там камерата и режисьорът те хващат за ръка и те водят отначало до край, друг език е.

За друго идва реч. Въпросът е, че за повечето днешни хора по-важно е количеството на получаваната информация, а не удоволствието от получаването й. Днес просто хората ценят повече времето си, което е ограничено. Ако в миналото четенето е било единствен начин за получаване на информация за света, и хората са се наслаждавали да четат, то днес книгите не са еденствения начин, и четенето им по-скоро води до загуба на време, доколкото днес информацията може да бъде получавана по-бързо, с достатъчна степен на задоволителност. Тоест днешния достъп до много повече информация в интернет, тв, кино и т.н., води до това хората да отделят по-малко време за да четат красиво и за удоволствие, за да имат време да получат информация за повече неща. Ако превърнем тези думи в числа, можем да сметнем приблизително, че ако човек чете 1 книга за около 5 дена, то през годината с максимални усилия ще успее да прочете 70-80 книги, а това за времето на един дълъг съзнателен (четящ) живот от около 50 години (без 20-30 години несъзнателен детски и старчески живот) ще му позволи да прочете максимум от около 4000 книги. Огромна бройка на пръв поглед, която може да запълни някоя от най-големите частни библиотеки от 19-20 в. Но информацията от 4000 книги в днешно време е нищожно малка на фона на информацията до която имаме достъп в интернет и по другите комуникационни и информационни канали като ТВ, Радио и др. Така днес хората имат избор да си загубят целия живот в качествено четене на 4000 книги, но имат избора за същото време четейки и гледайки по-некачествено да получат информация от примерно 20 000 книги, филми, тв-предавания, сериали, интернет вестници, страници от уикипедия, и т.н. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, makebulgar said:

Книгите как така носят адреналин не ми стана ясно!? Адреналина мисля е когато скачаш бейсджъмпинг или когато се влюбиш...

При четенето се образуват емоции, те спомагат за отделянето на ендорфини, те са полезни.Адреналина е един от тях.В криминалните романи има напрежение.Като чете човек изпитва радост,тъга ,гняв,......... http://gotvach.bg/n9-37421-Ендорфини

 

Преди 4 часа, makebulgar said:

А компютърните игри не са безцелни и формират умения.

Разбира са че тия игри са безцелни.Тяхната цел не е да формират умения.Тия умения са страничен продукт.Огромната загуба на време не е оправдана.Подобни способности могат да се получат за много по кратък срок.

Наркоманите също придобиват завидни умения да поставят инжекции.Тия действия ги овладяват до съвършенство.Имат също така големи познания и практика с наркотични вещества.Та значи и от наркотиците има полза.

Преди 3 часа, Б. Киров said:

Донякъде си прав, но не е точно така. Най-напред научават английски език, докато играят, правят го, защото четат упътванията за играта, водят диалози в самата игра, играят онлайн с други англоезични и т.н. Второ научават много за компютъра и интеренет, пак защото обикновено всичко става онлайн, влизат в сървъри, регистрират се там, чатят, работят в "облак" и т.н.

 Виж сега.Тия компютърни наркомани, губят 6-8 часа всеки ден в игрите.Ако отделят толкова време за изучаване на английски език ,те само за една година ще могат да го преподават вече.За това време трябва да се научат да влизат отвсякъде в компютъра и да ремонтират интернет.Та полза има, но файдата е малка.:ag:

 Иначе ако става въпрос комп. игрите развиват много добре седалищните мускули, засилват концентрацията, лечебното гладуване укрепва имунната система,като седят пред декстопа шанса да хванат грипни вируси е минимален.Пести се защото дрехите и обувките не се амортизират.Хич не е без значение ,че играчът прави по малко бели.И обикновено е кротък ,стига да не го убият в играта.

Та английския е само върхът на айсберга.

Редактирано от vvarbanov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 37 минути, vvarbanov said:

Разбира са че тия игри са безцелни.Тяхната цел не е да формират умения.Тия умения са страничен продукт.Огромната загуба на време не е оправдана.Подобни способности могат да се получат за много по кратък срок.

Виж сега.Тия компютърни наркомани, губят 6-8 часа всеки ден в игрите.Ако отделят толкова време за изучаване на английски език ,те само за една година ще могат да го преподават вече.За това време трябва да се научат да влизат отвсякъде в компютъра и да ремонтират интернет.Та полза има, но файдата е малка.:ag:

 Иначе ако става въпрос комп. игрите развиват много добре седалищните мускули, засилват концентрацията, лечебното гладуване укрепва имунната система,като седят пред декстопа шанса да хванат грипни вируси е минимален.Пести се защото дрехите и обувките не се амортизират.Хич не е без значение ,че играчът прави по малко бели.И обикновено е кротък ,стига да не го убият в играта.

Върбанов, нищо не разбираш. Игрите развиват умения за победи. Те са днешната алтернатива на битките от миналото. Ако искаш избери си някой геймър и го предизвикай на негова територия, кажи му че ще го биеш на неговите игри. И после се опитай в много кратък срок (както казваш) да придобиеш уменията и да го победиш в играта. Едва ли ще можеш. Ще те разбие, и ще ти вземе парите. Десетките "загубени" часове в игри са часове на придобиване на умения, които няма как да придобиеш за 1 час. Това са рефлекси, съобразителност, тактики, тайни вратички, комбинативност, съучастие, дисциплина, групови стратегии и т.н. Тези неща се научават и по други начини и с други игри от спорта, в армията и т.н., но с компютърните игри става по-лесно и бързо. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, makebulgar said:

Върбанов, нищо не разбираш. 

Аз не разбирам и след твоето обяснение!

 

1 hour ago, makebulgar said:

Игрите развиват умения за победи. Те са днешната алтернатива на битките от миналото

Всички игри развиват умения за победи.Като почнеш от жуменка, челик, футбол, шах, покер,......Това е нормално.Целта на игрите е победата.

 

1 hour ago, makebulgar said:

И после се опитай в много кратък срок (както казваш) да придобиеш уменията и да го победиш в играта. Едва ли ще можеш. Ще те разбие, и ще ти вземе парите.

Виж сега, аз ако се опитам да победя на шах, бокс, рапира,колоездене,.....някой който всеки ден тренира по 8 часа , пак ще загубя.Ако по цял ден правиш някоя глупост, примерно да риташ кибрит, никой няма да може да те бие в това занимание.Какъв ми шанса срещу  някой дето тренира по 8 часа ? И без тебе знам, че това е невъзможно.

Ама аз не мога и да крада добре, нито съм опитен в измамите.Всеки крадец или измамник може това по добре от мен.

Преди 1 час, makebulgar said:

Това са рефлекси, съобразителност, тактики, тайни вратички, комбинативност, съучастие, дисциплина, групови стратегии и т.н. Тези неща се научават и по други начини и с други игри от спорта, в армията и т.н., но с компютърните игри става по-лесно и бързо. 

Да бе,......... научават се до толкова че да победят съперника си в комп. играта.Но какъв им е шанса с някой дето има практически опит?

Ама чакай, тия геймъри побеждават и пришълците от съзвездието"Куцото куче", но в действителност не съм виждал никога да го правят.В този случай все пак съм съгласен, че уменията, тактиките и т.н. ще им бъдат от полза когато дойдат враждебно настроените извънземни. И по твоя препоръка ще заложа на нашите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 часа, makebulgar said:

За друго идва реч. Въпросът е, че за повечето днешни хора по-важно е количеството на получаваната информация, а не удоволствието от получаването й. Днес просто хората ценят повече времето си, което е ограничено. Ако в миналото четенето е било единствен начин за получаване на информация за света, и хората са се наслаждавали да четат, то днес книгите не са еденствения начин, и четенето им по-скоро води до загуба на време, доколкото днес информацията може да бъде получавана по-бързо, с достатъчна степен на задоволителност. Тоест днешния достъп до много повече информация в интернет, тв, кино и т.н., води до това хората да отделят по-малко време за да четат красиво и за удоволствие, за да имат време да получат информация за повече неща. Ако превърнем тези думи в числа, можем да сметнем приблизително, че ако човек чете 1 книга за около 5 дена, то през годината с максимални усилия ще успее да прочете 70-80 книги, а това за времето на един дълъг съзнателен (четящ) живот от около 50 години (без 20-30 години несъзнателен детски и старчески живот) ще му позволи да прочете максимум от около 4000 книги. Огромна бройка на пръв поглед, която може да запълни някоя от най-големите частни библиотеки от 19-20 в. Но информацията от 4000 книги в днешно време е нищожно малка на фона на информацията до която имаме достъп в интернет и по другите комуникационни и информационни канали като ТВ, Радио и др. Така днес хората имат избор да си загубят целия живот в качествено четене на 4000 книги, но имат избора за същото време четейки и гледайки по-некачествено да получат информация от примерно 20 000 книги, филми, тв-предавания, сериали, интернет вестници, страници от уикипедия, и т.н. 

Съгласен съм, има различни видове четене. Това за информация е различно от това за удоволствие. Да четеш роман и да четеш учебник е различно. Но и в двата случая става въпрос за четене. Иначе, според мен, по принцип четенето за информация е кауза пердута без умението да мислиш, защото каквито и изчисления да правиш, никога не можеш да обемеш цялата нова информация в която и да било област на знанието, прекалено голям е обемът и се увеличава лавинообразно. Единствено способността да се ориентираш в този обем има стойност. Но излизаме извън темата:)

Преди 4 часа, vvarbanov said:

Виж сега.Тия компютърни наркомани, губят 6-8 часа всеки ден в игрите.Ако отделят толкова време за изучаване на английски език ,те само за една година ще могат да го преподават вече.За това време трябва да се научат да влизат отвсякъде в компютъра и да ремонтират интернет.Та полза има, но файдата е малка.:ag:

 Иначе ако става въпрос комп. игрите развиват много добре седалищните мускули, засилват концентрацията, лечебното гладуване укрепва имунната система,като седят пред декстопа шанса да хванат грипни вируси е минимален.Пести се защото дрехите и обувките не се амортизират.Хич не е без значение ,че играчът прави по малко бели.И обикновено е кротък ,стига да не го убият в играта.

Та английския е само върхът на айсберга.

Виж сега. То и лекарството в свръхдоза може да те прати в моргата. Така е и с игрите. Но отиваме в сферата на локумите, не ми е силата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, Б. Киров said:

Съгласен съм, има различни видове четене. Това за информация е различно от това за удоволствие. 

Винаги е за информация, било то от учебник, било то от роман, или от друга книга. Художесхвената литература ни разказва измислени истории, но ни учи на взаимоотношения, на действия, на това какво може да се случи, на човешки реакции, и т.н., и съответно четящия използва тази информация и нови знания в живота си. Примерно четеш добър любовен роман, вживяваш се, плачеш дори, и после евентуално си станал по-добър. Научил си нещо, дори и да е измислица от фантазията на писател. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 17 часа, makebulgar said:

Художесхвената литература ни разказва измислени истории, но ни учи на взаимоотношения, на действия, на това какво може да се случи, на човешки реакции, и т.н., и съответно четящия използва тази информация и нови знания в живота си.

А поезията, която е художествена литература, каква история ни разказва тя:

Това е мястото,
избрано от мен безмълвно място.
Тук цялото небе безмълвно във пръстта се впива,
безмълвно облаците се изтягат по земята
и целият простор изпълнен е от мрака на тревите.

Оттегля се пространството
и изоставен в неговата тайна,
един след друг напускам себе си,
един след друг се връщам друг при мене.
По празната земя,
в безмълвието
другите отминаха и още отминават,
вглъбени в премълчаното,
в голямата земя вглъбени.

Тук аз извършвам
всички неми ритуали на забравата,
в които сам се посветих,
в които ме заклеха.
Тук,
от безмълвието призован,
безмълвието призовавам,
заклевам го
и вслушвам се в безмълвното му ехо.

Тъй затаява себе си светът, от който съм
привлечен,
от притаените езици,
от глъхнещите знаци,
от жестове, чийто смисъл заличен е вече
край сухо слънце, сухи клони и ръждиви камънаци.

Заклевам всички, тръгнали насам, да се загубят.

http://www.slovo.bg/old/litforum/141/grupchev.htm

Или музиката? Каква история или разказ има в тази картина?

Kandinsky3.jpg.9815b3c9e83a995525a5cb854f080456.jpg

Друга реалност на идеалното и красивото, понякога може да са обвити с история и разказ, понякога не. В чистия си вид е изкуство и е присъщо единствено на човек. Изкуствената интелигентност на машината не може да твори изкуство, няма и да може, колкото и да се увеличава потенциалът и за бърз обмен на информация, информацията няма нищо общо с изкуството. Различни светове са.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Поезията разказва много истории, стига човек да има усета да ги чуе.

А изкуството във всякакви  форми принципно също ни информира, но със различни форми на информация, като обикновено провокира въображението. Това отново ни учи на нещо... да виждаме по различен начин нещата... да мислим разчупено...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Котаракът се събуди,
протегна се, и тръгна
по любов.

Бусон


Сега си представете августовската мараня , неподвижният въздух и танцуващите прашинки в него ,тихото бучене на пчелите, аромата на сеното , припукването на гредореда и там някъде на двора лежи неговият господар. Представете си как първо лениво опашката притупва един два пъти после как бавно се изправя ,ноктите някак нежно  се показват и прибират ,всеки мускул по тялото се изпъва …  небрежно  се оглежда и тръгва. 
Ей така за секунда две си го представям . 
Ако не четем ледът ще се пропука съвсем дами и господа съдебни заседатели.
 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 8 часа, makebulgar said:

различни форми на информация, като обикновено провокира въображението.

+ Това е - въображението, то е индивидуално и уникално за всеки един човек, то е неговата свободна воля. Всеки един чете по свой начин поезия или слуша музика. Въображението.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Бих могъл да пусна анкета за четенето. Да видим какво и колко се чете в този форум... Искате ли?

В момента събирам въпроси... Скоро ще съм готов и ще я пусна.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...