Отиди на
Форум "Наука"
SAlexandrov

Ракета Super Heavy и кораб Starship на СпейсЕкс

Recommended Posts

Космическият кораб Биг Фолкън ще започне да провежда кратки атмосферни тестови полети още през 2019 година

big-falcon-rocket.jpg

На илюстрацията: ракета "Биг Фолкън" по време на нейното изстрелване. Image credit : SpaceX

13 март 2018 г. 17:05 ч.

Светослав Александров. По време на технологичен и културен фестивал в Остин, Тексас, който беше проведен тази неделя, космическият предприемач Илон Мъск организира сесия, на която представи бъдещите планове на неговата космическа фирма СпейсЕкс. 

За съжаление това, което беше оповестено от Мъск, остана зле интерпретирано от журналистите. Появиха се бомбастични заглавия в медиите, че голямата ракета на СпейсЕкс "Биг Фолкън" ще лети до Марс още догодина. Това не отговаря на истината. 

В тази статия представям реалните планове на СпейсЕкс през следващите няколко години. 

Но първо, нека да напомним какво компанията постигна в последно време. В периода между 2010 и 2018 година в експлоатация бяха въведени ракетите "Фолкън 9" и товарните кораби "Драгън". Ракетите днес успешно летят на редови мисии и изпращат в орбита спътници, както и полезен товар до "Международната космическа станция". В началото на тази година в експлоатация беше въведена и свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" с товароподемност 50-64 тона до околоземна орбита. До края на 2018-та трябва да бъде проведен тестовият полет на първия кораб "Драгън 2" за превоз на хора до околоземна орбита, а от 2019-та нататък трябва да има редовни пилотирани рейсове до "Международната космическа станция". 

Колкото и да са забележителни горепосочените постижения на СпейсЕкс, това не е достатъчно за амбициите на Мъск. Да, както "Фолкън 9", така и тежкотоварната версия "Фолкън Хеви" са невероятни машини. Но с тях можем да пратим хора най-много до орбитата на Луната. Не и по-далече. СпейсЕкс като компания е създадена с една определена цел - пилотирани полети и колонизация на Марс. Когато говорим за изпращането на човек до Марс, "Фолкън Хеви" няма да е достатъчна. 

Затова след като бъде приключена разработката на пилотирания кораб "Драгън 2", той, както и старите ракети "Фолкън 9" и "Фолкън Хеви" ще бъдат оставени на разположение на НАСА и на комерсиалния пазар. Те ще продължат да се използват, но ще са приключен етап в еволюцията на ракетното семейство "Фолкън". С други думи, дизайнът им вече няма да се променя. Основните инженерни и творчески ресурси на СпейсЕкс ще бъдат пренасочени към създаването на междупланетната пилотирана архитектура "Биг Фолкън". 

"Биг Фолкън" ще се състои от две части - ракета и космически кораб. Ракетата ще представлява масивен бустър с цели 31 двигателя "Раптор". "Раптор" са нов тип двигатели, изцяло различни от сегашните "Мерлин" и работят с течен кислород и метан.  Изпитанията на двигателите започнаха през 2016 година, а по думите на Мъск работата по транспортната система е вече в напреднал етап. Ракетата-носител ще извежда в орбита космическия кораб, колосална машина с дължина 48 метра и диаметър 9 метра. Поне на теория корабът ще е в състояние да извежда до другите планети екипажи от по 100 души. С това колонизацията на Слънчевата система ще започне. 

Но освен всичко друго, корабът "Биг Фолкън" ще може да се ползва и за суборбитални туристически полети, както и за бързи пътешествия от единия край на Земята до другия. По думите на Илон Мъск първо е започнала работата по космическия кораб "Биг Фолкън", след което ще се пристъпи към работата на ракетата-носител за междупланетни мисии. 

Илон Мъск действително очаква корабът (или поне някакъв негов прототип) да е готов до 2019 година, за да започне своите първи полети. Но това няма да са все още мечтаните екскурзии до Марс.

"Ако сме късметлии, ние ще сме в състояние да проведем кратки подскачащи полети с космическия кораб "Биг Фолкън" може би през следващата година", оповести Илон Мъск на 6-ти февруари по време на пресконференция след полета на "Фолкън Хеви". 

Това действително означава, че целта на Илон Мъск е корабът "Биг Фолкън" да започне тестови полети през 2019 година, но те ще са аналог на полетите на ракетата "Грасхопър" през 2012-2013 година. "Грасхопър" бе атмосферна ракета на СпейсЕкс, която можеше да се издига до няколко километра височина и да извършва спускания и кацания. Именно благодарение на придобития с нея опит частната компания постигна възвръщаемост на ракетите "Фолкън 9" и ускорителите на "Фолкън Хеви".

Точно такива ще са първите полети на "Биг Фолкън", когато започнат (надяваме се) още догодина, макар че отлагания не са изключени. Първоначално космическият кораб ще се издига на височина до няколко километра, след което ще се спуска плавно на Земята. Това все още няма да са космически полети, а ще са ниско атмосферни. Едва след като те са успешни и станат рутинни, чак тогава ще започнат суборбиталните изпитания на "Биг Фолкън".

Мъск очаква първото изстрелване на цялостния комплекс ракета+кораб "Биг Фолкън" към Марс да е през 2022 година, но отново подчертавам - това е желаната дата от предприемача, като съвсем не е задължително срокът да бъде спазен. Нека напомним, че Мъск обеща през 2011 година "Фолкън Хеви" да лети през 2012-2013 година. Реално полетя през 2018 година. Все още очакваме полетите и на първите хора с "Драгън 2", които продължават да се бавят. 

Няма как - усвояването на космоса е бавен и поетапен процес. Делят ни все още дълги години от първите пилотирани полети до Марс. Но вече сме много по-близко до тяхното провеждане, отколкото бяхме преди едно десетилетие или две. 

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2122-2018-big-falcon-tests-beginning-in-2019

Редактирано от SAlexandrov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Илон Мъск показа критично важен инструмент за производството на новата му мегаракета

9 април 2018 г. 20:45 ч. Ако си мислите, че "Фолкън Хеви" е най-голямото, което СпейсЕкс може да покаже, само почакайте! Днес Илон Мъск показа в Инстаграм нещо любопитно - снимка на важен уред, който ще се използва за производството на неговата марсианска мегаракета, засега известна само под абревиатурата BFR (на нашенски жаргон - Big Falcon Rocket).

Това вероятно представлява матрицата, около която ще бъдат намотавани въглеродните нишки за производството на горната степен на BFR. 

Очевидно е, че с публикуването на днешната снимка Мъск иска да покаже на света, че работата му е сериозна. Вярно е, че BFR е твърде футуристична ракета със своя размер от 106 метра, способност да извежда 150 тона в околоземна орбита и десетки хора на път към Марс. Трудно е на хората да повярват, че тази засенчваща "Фолкън Хеви" ракета може да бъде произведена. Но Мъск вярва, че може и с днешното изображение показва, че се работи по въпроса. Предприемачът смята, че първите кратки изпитателни полети ще започнат още догодина. 

Като правило мъсковите обещания винаги са се изпълнявали, но не винаги в точното време. Дали първата тестова ракета ще е готова през 2019, предстои да видим. Имаме всички основания да сме скептични, но ... нека изчакаме! 

2018-spacex-main-body-tool.jpg

Photo credit : SpaceX/Elon Musk

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2162-2018-bfr-tooling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Гигантската ракета Стархопър на СпейсЕкс ще започне изпитателните си атмосферни полети до броени седмици

2019-starship.jpg

На снимката: в края на декември Илон Мъск показа хардуера на първия "Стархопър", който се очаква да полети до броени седмици. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

9 януари 2019 г. 19:00 ч.

Светослав Александров. На 6-ти февруари миналата година Илон Мъск смая света със своята ракета "Фолкън Хеви" - това бе първата свръхтежка ракета, построена след три десетилетия. В миналото е имало само няколко свръхтежки ракети (т.е. ракети, които притежават товароподемността да извеждат в орбита товар от над 50 тона) - "Сатурн 5" (извеждала пилотираните кораби "Аполо" до Луната), "Н1" (от нереализиралата се съветска лунна програма) и "Енергия" (от съветската програма за совалка "Буран"). 

Но колкото и забележително да бе постижението на "Фолкън Хеви", колкото и популярен да стана манекенът в скафандър Стармен, каращ автомобил "Тесла" в междупланетното пространство, за амбициите на Илон Мъск "Хеви"-то не е достатъчно голяма ракета. Да, "Фолкън Хеви" ще е незаменима при изстрелването на големи геостационарни спътници или за тежки автоматични междупланетни станции към Юпитер и Европа, вероятно би ставала и за пилотирани обиколки на Луната или за извеждане на компонентите на новата станция, която САЩ съвместно с международни партньори ще строят в окололунна орбита. Мъск не се интересува от повторение на "Аполо" - отиване до Луната или Марс, забиване на знамето и връщане на Земята. Не - той иска колонизацията на Слънчевата система да стане реалност. Това означава десетки, даже стотици хора, отправящи се в междупланетното пространство! 

Именно затова СпейсЕкс строи ракетата "Супер Хеви", която ще извежда кораба "Старшип". Това са новите имена на BFR - Big Falcon Rocket, или, както я наричаха понякога в средите на СпейсЕкс, Big F*king Rocket. 

Мъск предвижда "Супер Хеви" да има 31 двигателя "Раптор" - иновативни двигатели, работещи с метан. Извежданият от нея кораб "Старшип" ще има 7 двигателя "Раптор". "Старшип" ще може да лети самостоятелно и на суборбитални пътешествия, като Мъск смята, че когато корабът влезе в експлоатация, ще настъпи истински бум в авиацията. Полетите между континентите ще са изключително кратки - предприемачът твърди, че пътешествието между Лондон и Ню Йорк ще отнема само половин час. 

Първата ракета от серията, която е в процес на сглобяване и която ще започне изпитателните си полети през първата половина на настоящата 2019-та година, носи неофициалното име "Стархопър". Името е дадено от космическата общност, защото програмата й силно напомя на програма "Грасхопър" - това бяха ракети, разработени от СпейсЕкс, които летяха през 2012-2014 година на кратки атмосферни полети. На базата на опита от  "Грасхопър" бе постигната възвръщаемост на първите степени на "Фолкън 9". 

Първият "Стархопър" ще е екипиран с три двигателя "Раптор" - това ще е достатъчно за тестването на концепцията на "Старшип". Очакванията са дебютният полет на "Стархопър" да е факт най-рано през февруари, а ако изчислим вероятността за отлагания - може би ще го видим през март или април. Ракетата ще се издига до височина от 5 километра, а общото време за полет ще трае шест минути. 

Това не звучи много впечатляващо за ентусиастите, които се трогват само от истинските космически полети. Впечатляващото към момента обаче не е постиганата височина, а размерът на ракетата - "Стархопър" е наистина чудовищна ракета с невиждано за СпейсЕкс ниво на сложност. По информация от сайта Тесларати диаметърът й е 9 метра, височината - 40 метра, тежи 500 тона при изстрелването, а двигателите осигуряват тласък от около 600 тона. Ще бъде истинско чудо, ако всичко е наред още при първите изпитания! 

Дали "Супер Хеви" и "Старшип" не са по-голям залък, отколкото може да лапне Илон Мъск? Възможно е. Самият предприемач призна след подписването на споразумението с бъдещия лунен турист Юсаку Маезава, че проектът е рискован и "може да не успее". Но според вярата на предприемача, която се базира на брилянтните му познания в ракетостроенето, "Старшип" може да се окаже и успешно начинание. 

"Старшип" е корабът-мечта на Мъск. До този момент предприемачът работеше по по-малки ракети като "Фолкън 9", по проекта на НАСА за товарен кораб до МКС "Драгън", а сега вече е в готовност за дебютното изстрелване и на "Крю Драгън", който ще извежда в орбита хора. Но погледът на Илон Мъск е насочен към Марс, а пътят към Марс минава през "Старшип". Именно затова предприемачът е влюбен в новото си творение, а от края на декември не е спрял да ни залива с информация за мегакораба в социалната мрежа Туитър.

Там той разказва въодушевено как ще бъде реализиран "Старшип". Корабът ще се нагрява твърде много при обратното навлизане в атмосферата, което не позволява да бъде боядисан, затова ще е покрит с неръждаема огледална повърхност. За охлаждане на най-горещите му компоненти ще се използва остатъчен течен метан от работата на "Раптор"-ите. Поради липсата на боя "Старшип" ще е с цвета на течно сребро. Самият външен вид на кораба ще е от специална сплав от неръждаема стомана, която има предимства в сравнение с досега използваните въглеродни композити. 

С други думи - "Старшип" е наистина футуристичен кораб, какъвто е мечтан от най-големите умове на научната фантастика. Затова няма как да не желаем проектът му да е успешен.

А успехът минава през тестовата версия "Стархопър". Очакваме полетите с голямо нетърпение! 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2540-2019-starhopper-to-happen-soon

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Илон Мъск оповести, че първата ракета Старшип е вече сглобена!

2019-first-starhopper-unveiled.jpg

Снимка на първата сглобена ракета "Старшип", която ще се използва за кратки атмосферни тестови полети. Photo credit : Elon Musk/SpaceX

14 януари 2019 г. 20:50 ч.

Светослав Александров. На 10-ти януари Илон Мъск оповести, че първата ракета "Старшип", която ще се използва за провеждането на кратки тестови атмосферни полети, е вече сглобена. Предприемачът публикува снимка (показаната по-горе) и изрично подчерта, че е става въпрос за действителна фотография, а не за компютърно генерирано изображение. 

amazing-stories-magazine.jpg

Новата ракета "Старшип" изглежда като ракетите от кориците на старите научно-фантастични списания, като това от 40-те години на миналия век

Забелязвайки ракетата "Старшип", мнозина читатели на КОСМОС БГ коментираха, че тя изглежда твърде ретро. Може да се каже, че това е вярно, но с една уговорка: "Старшип" изглежда досущ като ракетите от кориците на старите научно-фантастични списания. Но в тови ред на мисли ракетата не е съвсем ретро - тя просто е ракета от все още неосъщественото научно-фантастично бъдеще, такова, каквото фантастите и прогностиците от 40-те, 50-те и 60-те години предвиждаха. Сега, благодарение на Илон Мъск и СпейсЕкс, изглежда, че макар и позакъсняло, въпросното бъдеще постепенно вече се превръща в реалност.

Мъск планира "Старшип" да полети за пръв път на кратък атмосферен полет най-рано през февруари, но не изключва вероятността за непредвидени обстоятелства, така че дебютът на ракетата вероятно ще е факт през март или април. 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2549-2019-first-starhopper-unveiled

Share this post


Link to post
Share on other sites

Внимание, фалшиви новини: силен вятър не е унищожил прототипа Стархопър

25 януари 2019 г. 17:15 ч. Днес някои медии ни изненадаха с гръмки заглавия, че силни ветрове са унищожили прототипа на "Старшип" - "Стархопър". 

Действително е имало вятър и действително той е съборил носовия отсек на "Стархопър". Но тъй като това е само прототип за кратки атмосферни полети, носовият компонент има само козметична функция. 

Сам Мъск казва, че ще отнеме около няколко седмици, за да се довършат ремонтните дейности на носовия отсек. Пак по думите на предприемача, горивните резервоари, които се намират в долната част на ракетата, са непокътнати. Това означава, че повредите не са толкова сериозни, колкото се опитват да ги изкарат някои тенденциозни репортажи. 

2019-first-starhopper-unveiled.jpg

Снимка на първата сглобена ракета "Старшип", която ще се използва за кратки атмосферни тестови полети. Photo credit : Elon Musk/SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2569-2019-no-first-starhopper-wasnt-destroyed

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Навярно някой или някои са спечелили малко парички на борсата с раздухването на фалшивите новини.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

само му е чукнал нослето, ама пак - да му мислят проектантите, защото на Марс бурите са къде къде по-силни:

https://www.cnbc.com/2019/01/23/elon-musk-spacex-starship-rocket-blew-over-a-few-weeks-to-repair.html?fbclid=IwAR2dquNeWF__wgZ8OT0-azKCCUkOarNxSH3tGuoHWDGmvZP4VyeTl1Ep6ZA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Това е рекламна кампания. Тая ракета може да лети само във вестниците и фейсбук. Като в макдоналдс, където слагат голям пласмасов хамбуртер пред ресторанта, че да го виждат преминаващите и да спират. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

СпейсЕкс се подготвя за статично запалване на новия двигател Раптор, който е в основата на ракетите Старшип

3 февруари 2019 г. 11:15 ч. Илон Мъск оповести в Туитър, че понастоящем се намира в Тексас със своя екип от инженери, които подготвят новите двигатели "Раптор" за статични огневи изпитания. Ако те са успешни, СпейсЕкс ще продължи напред с подготовката на прототипа на "Старшип" за кратки атмосферни тестови полети. Наскоро този прототип, който обществеността нарича неофициално с името "Стархопър" (по подобие на ракетите "Грасхопър", чрез които Мъск усъвършенства технологиите за кацане на първи степени), попадна под влиянието на силните тексаски ветрове и претърпя леки повреди. Тези повреди вече са в процес на премахване, а съдейки по прогреса, демонстриран от СпейсЕкс, проектът "Старшип" се изпълнява в срок.

"Старшип" е много амбициозна ракета и ако проектът бъде успешен, тя ще отвори път към колонизацията на Слънчевата система. Това е достатъчно, за да пожелаем успех на Мъск. НАСА няма интерес към "Старшип" към настоящия момент, затова СпейсЕкс разработва ракетата със собствени средства.

"Ние трябва да сме супер хардкор относно това", съобщава Мъск. "СпейсЕкс има два абсолютно откачени проекта, които нормално биха били в състояние да фалират една компания. Това са Старшип и Старлинк (бел. прев. спътниковият интернет) и СпейсЕкс трябва да се държи изключително спартански с разходите си до момента, в който проектите достигнат до зрялост".

Има доста поводи за скептицизъм дали предприемачът изобщо се успее. Но макар че всички си запазваме правото да бъдем скептици, един истински космически ентусиаст няма правото да бъде циник. Циниците, които протриват ръце в очакване Мъск да фалира, се наричат тролове и за тях е най-добре да не забравят да изтрият инструкциите в края на коментарите си, когато ги качват в интернет :)

2019-starship-engine.png

Снимка на двигател "Раптор", който ще е в основата на ракетите "Старшип". Photo credits : SpaceX/Elon Musk

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2581-2019-spacex-preparing-raptor-engine

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

СпейсЕкс проведе успешно запалване на първия готов за полет двигател Раптор!

2019-4-aug-raptor-fires.jpg

Снимка от успешното запалване на двигателя "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk

4 февруари 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс направи важна стъпка напред към първите полети на новите супертежки ракети "Старшип", след като компанията проведе успешен огневи тест на първия готов за полет двигател "Раптор". Самият Илон Мъск се похвали за успеха в Туитър и качи на профила си снимки и видеа от изпитанието. 

"Изключително съм горд от голямата работа на екипа на СпейсЕкс", съобщи предприемачът в социалната мрежа. 

Двигатели "Раптор" в по-малък мащаб вече бяха тествани от компанията през 2016-та година, но днес бе първото изпитание на двигател, който е предназначен за полет. За разлика от двигателите "Мерлин", използвани на всички досегашни ракети от серията "Фолкън" (от 1 до "Хеви"), които работят с керосин и кислород, "Раптор"-ите работят с течен метан и кислород. Новите двигатели са два пъти по-мощни от досега използваните и са критично важни за по-нататъшната реализация на проекта "Старшип", чрез който Мъск се надява да осъществи пилотирани полети до Луната и Марс.

Ако всичко мине по план, дебютното излитане на "Старшип" ще е факт до няколко седмици. Това ще е експериметален модел, наричан неофициално "Стархопър", и той ще изпълнява кратки атмосферни полети. Тези първични излитания ще напомнят на някогашните изпитания на тестовите ракети "Грасхопър", чрез които СпейсЕкс усъвършенства технологиите за меко кацане на първите степени на "Фолкън 9". 

За повече информация и видеа: Elon Musk Twitter

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2582-2019-4-feb-spacex-test-fires-raptor

  • Харесва ми! 2
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Двигателят Раптор на СпейсЕкс счупи рекорд на произвеждания в Русия РД-180

2019-4-aug-raptor-fires.jpg

Снимка от успешното запалване на двигателя "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk

11 февруари 2019 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. Разработеният двигател "Раптор" от американската компания СпейсЕкс вече превъзхожда произвеждания в Русия двигател "РД-180" по показателя на налягането в горивната камера.

"Рапторът достигна до 268.9 бара днес, счупвайки предишния рекорд на великолепния руски РД-180. Добре свършена работа от екипа на СпейсЕкс по изпитанията на двигателя", съобщи Мъск в социалната мрежа Туитър. 

Напомням на читателите, че двигателите "Раптор" ще се използват на свръхтежката ракета от ново поколение "Супер Хеви", както и на извеждания от нея кораб "Старшип". Прототип на "Старшип" е вече построен в Тексас и се очаква до няколко седмици да започне първите си полетни изпитания. "Супер Хеви" и "Старшип" са важни за СпейсЕкс, тъй като чрез тази ракети и този кораб компанията се очаква да започне да провежда пилотирани полети първо до Луната, а по-нататък и до Марс. 

За повече информация: Elon Musk

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2593-2019-raptor-breaks-record

Share this post


Link to post
Share on other sites

Руското предприятие НПО Енергомаш отговори на Илон Мъск относно превъзходството на неговия двигател

11 февруари 2019 г. 21:30 ч. Няколко часа след като Мъск оповести, че неговият двигател "Раптор" превъзхожда произвеждания в Русия "РД-180" по показателя на налягането в горивната камера, Роскосмос реши да помести отговор от Пьотр Льовочкин, главен конструктор на предприятието-производител на "РД-180" НПО "Енергомаш".

"Компания СпейсЕкс създава двигателя Раптор на базата на компонентите кислород и метан или, както е прието в руската класификация, по схемата газ-газ. При такава схема налягането в горивната камера не е нещо изключително - в нашите разработки за тези схеми постигаме налягане в камерата от над 300 атмосфери. Самият параметър в горивната камера не се явява изходна характеристика на двигателя, каквито са тягата и специфичният импулс.

Господин Мъск, тъй като не е технически специалист, не уточнява, че в двигателя "РД-180" за ракетата "Атлас" се използва съвсем различна горивна схема - кислород-керосин, и че има други параметри на работата на двигателя. Все едно сравняваме дизелов с бензинов двигател. А ако трябва да уточним, че Енергомаш сертифицира двигателя с 10% запас, то налягането в горивната камера на "РД-180" е над 280 атмосфери", казва се в съобщението.

"Въпреки факта, че нашите компании са конкурентни, ние като инженери приветстваме първите успехи на колегите от СпейсЕкс в двигателостроенето. Действително при разработката на двигателя Раптор американските инженери са достигнали рекордно налягане в горивната камера. Това показва достатъчно високо ниво на работа при разработката и производствените процеси в компания СпейсЕкс". 

2019-4-aug-raptor-fires.jpg

Снимка от успешното запалване на двигателя "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2594-2019-energomash-answers-musk

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Използването на Метан, няма ли още да намали цената за извеждане на орбита. Все пак Метана си е природен газ. Докато ракетното гориво, или финно рафинирани керосини, едва ли са особено евтини. Особено на фона на това, че един FH вероятно изгаря близо хиляда тона гориво на полет.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 4 часа, Amazonski said:

Използването на Метан, няма ли още да намали цената за извеждане на орбита. Все пак Метана си е природен газ. Докато ракетното гориво, или финно рафинирани керосини, едва ли са особено евтини. Особено на фона на това, че един FH вероятно изгаря близо хиляда тона гориво на полет.

Да, но не само за това.

Метанът е по-калоричен на килограм от керосина   ~13000 kkal/kg срещу  ~11000kal/kg за керосина,

но 28-29000kkal/kg за водорода.

Водородът обаче, е с изключително ниска плътност и  теглото на резервоарите намалява доста предимството му + огромните неудобства и цена за боравене с него.

Метанът е компромисно решение и е възможно да е оптимумът за химически ракети. Но руснаците не го употребяват и

и сигурно са сметнали, че не е. Но Мъск е рискажия и е задал по-рисковани условия за изчисление на оптимум. Сигурно ще се използва неговото иновативно преохлаждане.

Raptor   Specific impulse    330 s (sea-level),   380 s (vacuum)[2]

  RD-180                          (SL)311 s (3.05 km/s)  338 s (3.31 km/s)

водород                                                  ~ 450 s

Вижда се има предимство в специфичния импулс, който е характерен само за количеството горивна смес.

но като се отчете теглото на резервоарите и други подробности, не се знае чие ще е предимството.

п.с. да спомена още една иновация на Мъск -   поддържане на конструкционна якост на ракетата чрез налягане в резервоарите. Стените на ракетата са толкова тънки и нямат никакви укрепващи ребра и елементи, че ако се оставят без налягане, ще се смачкат от собственото си тегло.

п.с. 1  Тези двигатели стават само за ракети-носители, които са длъжни да изконсумират горивото за кратко време.  Т.е.  не стават да се поддържа запас от гориво за междупланетни маневри.  Горивото за дългосрочен запас е N2O4 / UDMH  .

Редактирано от Exhemus
  • Благодаря! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.03.2018 г. at 17:18, Du6ko said:

Денят е близко. 4 години и сме на Марс. Само Австралия и Украйна могат да изпреварят Мъск.

1520957733231321767864.jpg

Останаха 3 години до Великия Ден - гигантска ракета на Марс !

Share this post


Link to post
Share on other sites

СпейсЕкс откри нови работни места за Старшип и Супер Хеви

17 февруари 2019 г. 12:30 ч. На 15-ти февруари СпейсЕкс откри обява за работа в социалната мрежа LinkedIn. Обявата е за заварчици, които ще работят по структурата на свръхтежката ракета Супер Хеви и космическия кораб Старшип.

По информация от самия Илон Мъск докато разработката на Старшип и двигателя Раптор се осъществява в Хоторн, Калифорния, строежът и сглобяването ще се правят в Тексас, в самия комплекс за изстрелване. Причината - ракетата и космическият кораб са огромни и много трудно могат да бъдат транспортирани от едно на друго място. 

Обявата за работа бе публикувана близо месец след като Мъск реши да съкрати 10% от персонала на СпейсЕкс. Подобен ход не е необичаен - компанията приключи с разработката на ракетите "Фолкън 9", "Фолкън Хеви" и космическия кораб "Крю Драгън". Просто сега приоритетите са различни - компанията е най-сетне фокусирана върху създаването на свръхтежката си ракета, която ще трябва да лети в пилотиран режим до Луната и Марс. 

2019-first-starhopper-unveiled.jpg

Снимка на първата сглобена ракета "Старшип", която ще се използва за кратки атмосферни тестови полети. Photo credit : Elon Musk/SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2601-2019-starship-job-openings

Share this post


Link to post
Share on other sites

Регистрирай се или влез в профила си, за да коментираш.

Трябва да имаш регистрация, за да може да коментираш.

Регистрирай се!

Регистрацията на нов акаунт в нашата общност е много лесно!

Нова регистрация!

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×