Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Преди 9 часа, ramus said:

да прилича на "наука"...

Ако си бяхте направил труда да четете повече, от колкото да пишете  ферман след ферман, щяхте да видите конкретиката по-горе, придружена с линк - мнение на психолог. Където много добре е обяснено, че "психотерапията е област от практически познания, базирана на Психологията". От което автоматично следва, че "тълкуването на сънища в юнгианската терапия е област от практически познания, базирана на Психологията". Резултатите от тези практически познания предполагат дали те ще продължат да се прилагат или са неефективни. Резултатите са с достатъчно добри показатели, за да бъде пренебрегвано използването на тази област от практически познания в практиката на дълбочинната терапия.

Размърдайте сивото вещество - Автомобилното инженерство е наука. Поправката на коли е област от практически знания базирана на автомобилното инженерство. Колите се поправят, сервизите съществуват. Аматьорите, необучени добре за тези практически познания, по-често повреждат автомобилите си или ги закърпват незадоволително, или ги позакрепват на елементарно ниво. Всеки може да си смени чистачките, но не всеки може да смени двигател.

От това, че Вие не може да тълкувате сънищата си (респ. да смените двигателя на колата си) не се извежда, че  тълкуването на сънищата не може да се осъществи (респ. невъзможно е да се  сменят двигатели в сервиза). От статистиката следва, че юнгианската терапия се справя добре. А, че Вие не сте успял да се справите - това е Ваш "неуспех". Не на юнгианската терапия.

Нека повече не си губим взаимно времето.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 21 минути, Втори след княза said:

1. Тезата на Юнг е, че трябва да бъде приета от мъжа неговата подсъзнателна Анима, казано с нови термини, да усвои типични за жена поведенчески стереотипи.

 

Преди 21 минути, Втори след княза said:

2. Актът на инициация като цивилизационно достижение, се стреми към обратното, израсналото момче да се отърси от немъжките черти и да стане конкретно мъж. 

https://poznanie.net/teoria-za-arhitipite-na-karl-ung/

За начало.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 51 минути, *abi* said:

От това, че Вие не може да тълкувате сънищата си

нека ви напомня че ВИЕ също не можете да тълкувате сънища. Няма значение рамус или филанкишиев дали е успял или не е. НИКОЙ не е успял. Вие нямате успех в това, както и който и да било. Пиша фермани, но ако си бяхте направили труда да прочетете, нямаше да пишете за пореден път тия нелепости. Няма резултати от тълкуването на сънища, а от това че някой си ги бил използвал за да натъкмява образи. Вие правите същото и си го пишете откровено.

Без празнодумства - ВИЕ МОЖЕТЕ ЛИ да изтълкувате дори един единствен сън? Щото спама в темата си го продължавате в дружеския разговор с другата другарка по съдба. Вероятно е чудесно но вие дори не четете собствените си думи. Това е вече мяра в теми, в които се пише "от душа"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ха, мнение - та вижте сайта който е линка. Това е мнението на някоя си Керемедчиева, която дори не е и "авторка от този сайт". Обаче вижте другите автори и другите заглавия на статии от същия сайт... Съвсем си е в стила на развитието на темата и подхвърлянията в нея на всичко друго, но не и на научно познание.

И въпросните кръстили сайта си "познание"... трагедията е пълна, но и бозата сред която е "шаманстването" по отношение на психичната "помощ" си е точно такава и чудесно отразява и самата тема с тримата пишещи в нея... "фенове" и най-вече "апологети и ерудити"...

А някой си кръстил темата тук "Юнгианска психология". Ако тази тема беше сред професионални среди в това направление, щяха вече да са прекъснали отдавна местните 'фенове'-аматьори.

Редактирано от ramus

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)  Между другото - ако е за линкове и автобиографични данни за въпросната идолна фигура - ето малко за "интимния й живот". Пак е нечие мнение, но повдига завесата зад някои... особености на Юнг. И всичко се позовава на източници и е издържано от гледна точка на коректност в цитирането.

https://grosnipelikani.net/modules.php?name=News&file=article&sid=468

Разбира се - няма нищо лошо ако великия автор на теорията за личността, е водил доста свободен живот. Все пак - толкова много жени имат нужда от помощ, толкова много от тях им трябва излъчването на стабилен, компетентен, знаещ и можещ... (явно не точно в ролята на терапевт) :)

А може би друг е въпроса ако и сексуалният акт е също част от терапията - особено на сериозни, доста дълго продължаващи... лечения и терапии, на красиви жени... . А и не трябва да се забравя как и чрез какво е "лекувана" и до времето на Юнг женската хистерия... Ама разбира се - имало "резултати" и съвсем достоверно е можело да се реализира и статистика за тях...

Интересно ми е да запитам "ерудитите" в темата, дали някъде в трудовете на въпросното гениално светило е налице разясняване на терапията чрез сексуални действия с пациентки. Не че няма и други такива случаи сред "терапевтите". То как да не откликнеш на "душата" ... да я лекуваш... Интересно - кой ли архетип е тоя - на вечния помагач и спасител... и че все пак неговото изразяване си минава с лекота и през секса и поемането на "вещата роля в него" на терапевта... :)

И за да няма спекулации - ето и кой е автора - на написаното в горния линк;

http://grosnipelikani.net/modules.php?name=Writers&wop=showcontent&wid=190

Красимир Делчев е професор по философия в Софийския Университет "Климент Охридски".
Автор е на многобройни научни и популярни книги и статии.

Редактирано от ramus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, Втори след княза said:

Предлагам за обсъждане един въпрос, за който в себе си не можах да намеря отговор.

1. Тезата на Юнг е, че трябва да бъде приета от мъжа неговата подсъзнателна Анима, казано с нови термини, да усвои типични за жена поведенчески стереотипи.

2. Актът на инициация като цивилизационно достижение, се стреми към обратното, израсналото момче да се отърси от немъжките черти и да стане конкретно мъж.

Моите аргументи са следните

Про: усвояването на женски поведенчески стереотипи добавя нови адаптационни възможности. Който има по- голям репертоар реагира успешно в повече ситуации.

Контра: Човек е двуполово същество. Специализацията на половете изисква пълноценност точно в своята област. Усъвършенстването в една роля е толкова трудно, че да се приемат и други роли, означава да не се постигне нищо в никоя.

Моля, погледнете сериозно на този принципен въпрос. Става дума за ШИРОТА срещу ЗАДЪЛБОЧЕНОСТ.

Ха така. Не мисля, че точно на вас ви убягва нюансът между мъжки и женски принципи и поведенчески стереотипи.:animatedwink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, Втори след княза said:

Предлагам за обсъждане един въпрос, за който в себе си не можах да намеря отговор.

1. Тезата на Юнг е, че трябва да бъде приета от мъжа неговата подсъзнателна Анима, казано с нови термини, да усвои типични за жена поведенчески стереотипи.

Това не е теза на Юнг, а ваше свободно съчинение.

Нали двамата с Рамус уж напуснахте темата? Нямате ли какво друго да правите, та се препирате за неща, които не разбирате?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 4 минути, Incorrectus said:

Това не е теза на Юнг, а ваше свободно съчинение.

Нали двамата с Рамус уж напуснахте темата? Нямате ли какво друго да правите, та се препирате за неща, които не разбирате?

Помолих само за отговор.

Представете си, че отива човек със сериозен въпрос в поликлиника. Чука, влиза. Пита с неговия си говор, без специални термини  за нещо. Излиза първият специалист и му казва "Прочети това в интернет". Отива при втори, той "Нима не различавате това от онова?". Отива при трети, той "Вие приказвате врели некипели. Нали повече нямаше да идвате при нас?"

А той човекът имал сериозен въпрос.

Дето се казва, очаквам едно- две изречения.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 11 минути, Втори след княза said:

Инкоректус: Нямате ли какво друго да правите, та се препирате за неща, които не разбирате?

Безсилието е тежък товар в живота. Друго си е да си намериш подслон, сред който да живееш с усещането че прочетеното и наученото ти дава сигурност... Не че някога нещо ще правиш, но то не е и нужно, да не говорим - че не е достатъчно безопасно за книжовния нагласен образ на живота и света... и "себе си".

Кой да ви даде "отговор", колега Втори... А и казусът ви няма решение. няма обективно еднозначно и генерално решение - нито по Юнг, нито по който и да било... По-добре четете, четете. :)

Редактирано от ramus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 9 минути, ramus said:

Кой да ви даде "отговор", колега Втори... По-добре четете, четете. :)

Моля поне вас. Значи въпросът е дали мъжът да е мъж и то колкото се може по- концентрирано, да се усъвършенства в мъжествеността си или да приема и женски поведенчески стереотипи като мекота , сърдечност ЗАЕДНО  с изработените в начало мъжки стереотипи?

значи над първоначалните мъжки стереотипи дали да надгражда още мъжки или да прибавя женски?

Редактирано от Втори след княза

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Втори след княза said:

Това ли вашето мнение?

За задълбоченост относно концепцията Юнг, нечие лично мнение от участник ли Ви трябва, за да започнете да я разбирате?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 14 минути, Втори след княза said:

значи над първоначалните мъжки стереотипи дали да надгражда още мъжки или да прибавя женски?

От писане не Ви остана време за четене, нали?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 минута, *abi* said:

За задълбоченост относно концепцията Юнг, нечие лично мнение от участник ли Ви трябва, за да започнете да я разбирате?

Да. Точно както като отида при доктор(вкл. по психология)  искам неговото мнение, а не на преподавателя му.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 4 минути, *abi* said:

От писане не Ви остана време за четене, нали?

Не ми е добре да ми се присмивате. Моля, за отговор.

(обективно погледнато, вие сте писала 1213 мнения, а аз 774) Това по въпроса с писането.

Редактирано от Втори след княза

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 32 минути, Втори след княза said:

Представете си, че отива човек със сериозен въпрос в поликлиника.

Тук не е поликлиника.

 

Преди 2 минути, Втори след княза said:

Не ми е добре да ми се присмивате. Моля, за отговор.

Не Ви се присмивам. Удивявам се колко време губим в писане, вместо в четене. Не за друго, а защото имате капацитета да си отговорите  на тези въпроси при порчит. Стига да бяхте ползвали 1/2 от линковете дадени тук. Докато с Вас си драскаме успях да прочета 2 книги, поне 7 статии и в момента съм започнала "Еон". Същите въпроси, които задавате съм ги имала и вече знам голяма част от отговорите. Защо просто не се захванете и не се запознаете по задълбочено ако наистина Ви интересува Юнг?

Ако не Ви интересува и всичко е в името на дращенето - помислете си дали е почтено да се ангажира чуждото време с подобна цел.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 11 минути, Втори след княза said:

Да. Точно както като отида при доктор(вкл. по психология)  искам неговото мнение, а не на преподавателя му.

Тук доктори няма и това бе изяснено още в началото на темата. Никой не е доктор/юнгиански терапевт.

"Лично мнение" по концепциите Юнг не може да се даде обективно (преразказ ли очаквате?) - има го мнението на Юнг. За това полагам усилия да Ви запозная с него, било то и чрез кратки статии, а Вие да си правите изводите. По начина, по който си задавате въпросите си личи, че нямате базиса. Без базиса и "лично мнение" няма да можете да разберете. Казвам Ви го от собствен опит, не искам да Ви обидя с това.

Ако искате мнение от "доктор" през Интернет - някъде в началото на темата бях дала линк към он-лайн участие на терапевти. Или отворете сайта на Юнг България и започнете кореспонденция с терапевтите по въпросите, които Ви вълнуват.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 28 минути, *abi* said:

Тук доктори няма и това бе изяснено още в началото на темата. Никой не е доктор/юнгиански терапевт.

(Не знаете ли, че има доктори по психология без да са терапевти? Някои от преподавателите във висшите учебни заведения са доктори, някои повече. Дори министър- председателят ни е доктор, при това с психологическа насоченост на докторантурата... нещо като инструментална установка за изследване на психологическата устойчивост на пожарникарите. )

Моля отново за отговор.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, Втори след княза said:

Помолих само за отговор.

Представете си, че отива човек със сериозен въпрос в поликлиника. Чука, влиза. Пита с неговия си говор, без специални термини  за нещо. Излиза първият специалист и му казва "Прочети това в интернет". Отива при втори, той "Нима не различавате това от онова?". Отива при трети, той "Вие приказвате врели некипели. Нали повече нямаше да идвате при нас?"

А той човекът имал сериозен въпрос.

Дето се казва, очаквам едно- две изречения.

Хайде сега, няма нужда от излишни драматизации. Отговорът, който ви дадох, беше във връзка с Дако и неговата книга, с цитат от която започвате темата си за Образите във Философия. В тази книга чудесно са обяснени както мъжките и женските принципи, така и стереотипите. Тя цялата е посветена точно на тази тематика.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 9 минути, Втори след княза said:

Моля отново за отговор.

Моля да формулирате въпросите си коректно. Те са интересни и си заслужава да се разискват, но не и поставени по този начин с очеизвадни неточности. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 54 минути, caress… said:

Моля да формулирате въпросите си коректно. Те са интересни и си заслужава да се разискват, но не и поставени по този начин с очеизвадни неточности. 

 

Преди 2 часа, Втори след княза said:

Над първоначалните мъжки стереотипи дали мъжът да надгражда целенасочено още мъжки или да прибавя женски? 

Не питам за жената не от сексизъм. Прието е, че по- успешната жена прибавя и мъжки стереотипи.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 3 часа, Втори след княза said:

Помолих само за отговор.

Нима?! Молба за отговор без нито една въпросителна. И как си го представяте това „приемане“? При положение, че анима не е негова, защото не е лична, не е подсъзнателна, защото е колективна и т.н. „Подсъзнание“ е термин по Фройд, който по Юнг не помещава в себе си анима, а нещо друго. Предпоставяте теза, за която мнение даже имате, но нито една вярна дума. Какво очаквате да ви се отговори, след като не знаете какво питате?

Ето го възможно най-изчерпателният отговор на вашето питане. Нарича се Aenigma Regis. Надявам се сега вече всичко ще ви стане ясно.:bigwink:

RS17.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Втори, бихте ли уточнил кои стереотипи във връзка с мъжествеността имате предвид и след това бихте ли изяснил защо би следвало да се надграждат и по какъв начин?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Втори, цитираният по-долу текст е писан от мъж и смятам, че обясненията, които дава, са точни, абсолютно по Юнг, и хвърлят някаква светлина върху вашите питания във връзка със женския принцип в мъжа.

"Когато говорим за анима, имаме предвид мъжката психика; а говорим ли за анимус, става дума за женската психика. В мъжа анимус няма; в жената анима няма! За да се разбере защо това е така е добре да се знаят някои неща.

Характерът на несъзнаваното би могъл да се определи от много неща, ще посоча две специфични негови отношения към съзнанието. Или несъзнаваното осъществява подпомагащо (допълващо) действие спрямо съзнанието, или осъществява компенсаторно (опониращо) действие спрямо съзнанието. 

Съзнанието, или така нареченият от Юнг – Азов комплекс, обикновено формира ясни и отчетливи представи, но затова пък твърде често те са еднозначни и закостенели. Колкото по-фиксирана е съзнаваната представа, толкова по-компенсаторна (опонираща) е реакцията на несъзнаваното. Колкото по-пластична и лишена от крайности е съзнаваната представа, толкова по-подпомагащо (допълващо) реагира несъзнаваното.

Аз, като мъж, не мога да кажа, че в едната ми половина е изобразена анимата, а в другата – анимуса. Моят пол е моя базова идентичност, мъжкото у мен е съзнавано, а анимусът е архетип и е част от колективното несъзнавано. Така че доминиращата нагласа у мен е мъжка, а несъзнаваното ми е проникнато от женското. Аз съм мъж и имам анима. 

Анимата е архетип, част е от мъжкото колективно несъзнавано и е налична в психиката на всички мъже на този свят. Цялата моя женственост има или компенсаторно, или подпомагащо действие спрямо моето мъжко съзнание. И колкото да се опитвам да осъзнавам своята анима, моята женственост ще си остане второстепенна спрямо мъжкото ми самосъзнание. И това е добре. Да еманципираш докрай един архетип не може да се отнесе вярно към социалното еманципиране. В обществото може и да е правилно мъжете и жените да са равни, но в една психология пълното еманципиране на един архетип има едно единствено име – обсебване. (хомосексуалните мъже си въобразяват, че са първо жени, а после мъже, в действителност тяхната анима е хипертрофирала, заляла е и е превзела съзнанието им).

Ако ли пък толкова държа на мъжки образ в мен, аналогичен на анимата, който да не е моето непосредствено самосъзнание, то това е моята сянка. А сянката е личното несъзнавано в човешката психика. Всичко, което аз съзнавам за себе си като мъж – примерно, че съм смелчага или пък, че съм много потентен – в моята сянка е обратното. Несъзнавана ми мъжественост е реципрочна на съзнаваната ми смелост и потентност. Както анимата, така и сянката има компенсаторни или подпомагащи функции спрямо съзнанието. 

Всичко, което не се съзнава се проектира. Ако се мисля за много смел, то вместо да се досетя, че може би съм и страхлив, аз обявявам за страхливци всички мъже около себе си. Ако твърдя, че всички жени са глупави и неверни, аз не си давам сметка, че моята анима е неразвита и далеч неподпомагаща ме.

Личното несъзнавано на един мъж е личната неосъзната и подтисната мъжка история на конкретния мъж. Сенчестия му психичен свят. В сянката си мъжът е запазил ония свои отношения с жени, които е изтласкал и за които не си дава сметка. Тези жени са майката, сестрите, бабите, учителките, любимите, въобще жените в живота. За разлика от тези конкретни жени от живота, мъжката анима не притежава конкретност, тя е архетип и е колективен психичен образ. А архетипът е образец на поведение, подобен на инстинкта, но не с физиологически, а с психологически характеристики. 

Анимата е тоя архетип в мъжа, който осигурява живота в душевния му свят. Тя пронизва цялата му психика, надига се от колективното несъзнавано, преминава през сянката, като често оцветява със себе си неосъзнатите представи за жените от личния живот на мъжа, и накрая определени нейни страни достигат съзнанието му. И както съзнателната мъжка идентификация изгражда социалния живот на мъжа (тази идентификация на човека Юнг нарича персона), така пък анимата е стожерът на вътрешния му, душевен свят. Ако мъжът един вид много се мъжее, ако персоната му е претрупана с мъжки атрибути, то анимата му е особено неосъзната, нейната естествена функция да подпомага е подтисната, затова тя започва да опонира на персоната, да я подронва, да се превръща в зла жена.

И ако анимата е жената в мъжа, ако сянката му е обратния мъж в него, ако анимусът е мъжът в жената, а сянката й е обратната жена в нея (майката обикновено окупира сянката в жената), то в колективното несъзнавано на човек има още един мъжки образ, огромен, величествен, страховит, както и още един женски образ, също огромен, величествен и страховит. Това са бащата на всички бащи, Юнг го нарича мана-личност и майката на всички майки, Великата майка. Тези два архетипи са вече присъствени във всяка психика, но анимата и анимуса винаги са полово определени./

Анимата и анимусът са архетипни, колективни пропозиции, които са в подпомагащо или опониращо отношение спрямо мъжкото или женското съзнание, те веднъж са реактивни и просто откликват на съзнанието, друг път са инициативни и поддават символи от цялото архетипно богатство, които обогатяват личността и я завършват, процес наричан от Юнг индивидуация.

В една влюбена двойка, която е оцеляла повече от месец, анимата на мъжа и анимуса на жената обикновено са равномерно развити или неразвити. Това най-често не се приема, особено от ония двойки, които имат неразвити анима и анимус. В такива двойки всяка страна нещо недоволства от другата, мисли си, че Другия не я заслужава. Нещо от типа “моята душевност е такава и такава, пък той(тя) е толкова невъзприемчив(а)”. Колкото повече укори има в умовете и устите на един човек спрямо любимия, това е толкова по-голям признак за неразвита анима или анимус. Любовта – истинска, социална, мъждукаща и страстна, конфликтна и отминала – винаги е паритет на анимата в мъжа и анимуса в жената."

 

Редактирано от caress…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 минута, caress… said:

Втори, бихте ли уточнил кои стереотипи във връзка с мъжествеността имате предвид и след това бихте ли изяснил защо би следвало да се надграждат и по какъв начин?

Кои: Да бъде инициативен, независим, да търси развитие извън семейството и често да отсъства, с което грижата към децата да е изцяло поета от майката.

Защо: Усвояването на нови дейности, плод на инициативността в по- голяма степен би довело до развитие на личността, ще може да се постигне самоактуализация. Отдадеността на професия, която изисква кръв и пот за високи успехи, ще се отплаща с обезпеченост и популярност на мъжа и близките му.

Как: съществена част от развитието на инициативност и независимост е присъствие в среда, където съществуват тези стереотипи. Колкото повече се пребивава в такава среда и със съответните усилия, толкова повече се усвояват уменията и се превръщат в постоянни качества.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...