Отиди на
Форум "Наука"
SAlexandrov

Космическата 2019: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

Recommended Posts

Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

Новите ядрени двигатели.

За сегашните експерименти засега се знае, че са умрели 5 сътрудници в тестовете. И експлозията е била толкова голяма, че /нарочно или заради претоварване/ спират да дават данни мониторинг станциите за радиация от  Dubna и Kirov два дена след взривът a след още два дена  Bilibino и Zalesovo.

карта

Share this post


Link to post
Share on other sites

Двама американски астронавти излизат в открития космос, за да монтират адаптер за скачване на новите пилотирани кораби Крю Драгън и Старлайнър!

2019-hague-drew-morgan-before-spacewalk.

На снимката: астронавтите на НАСА Ендрю Морган (вляво) и Ник Хейг позират пред скафандрите си, с които днес ще излязат в открития космос. Photo credit : NASA

21 август 2019 г. 14:30 ч. 

Светослав Александров. Следващите дни, седмици и месеци ще са изключително натоварени по отношение на програмата на НАСА за стимулиране на частните компании, които съвсем скоро ще започнат да превозват астронавти до Международната космическа станция. Днес астронавтите Ендрю Морган и Ник Хейг имат много отговорна задача - те ще трябва да излязат в открития космос, за да монтират адаптер за скачване на новите американски пилотирани кораби "Крю Драгън" и "Старлайнър". 

Напомням на читателите, че адаптерът IDA-3 бе изпратен успешно в космоса на борда на американския кораб "Драгън" през месец юли тази година. Адаптерът е обозначен като №3, но тук трябва да подчертая, че първият адаптер бе изгубен по време на аварията на "Драгън" през юни 2015-та. Вторият адаптер обаче бе доставен през 2016-та и монтиран успешно. Именно към него през март т.г. се скачи първият кораб от серията "Крю Драгън". 

Хейг и Морган ще излязат от външната страна на МКС в около 15:20 ч. българско време, но имайте предвид, че това е ориентировъчен час. Случва се подготовката за "космическата разходка" да избърза и астронавтите да излязат по-рано. И обратното, ако настъпи някакво забавяне, "космическата разходка" ще започне по-късно. 

Междувременно Боинг и СпейсЕкс се готвят за поредните тестови полети на "Крю Драгън" и "Старлайнър", които са планирани за тази есен. Много от проблемите, които забавиха двете компании през изминалите месеци и години, са вече в историята. 

През лятото на 2018-та година, по време на изпитанието на "Старлайнър", Боинг се сблъска с неочаквана авария на двигателите на сервизния модул. Аварията отложи дебюта на кораба с повече от година. Но през месец май компанията повторно изпита кораба и този път всичко бе наред. Междувременно изстрелването на ракета "Атлас 5", планирано за края на юни, бе отложено поради съмнения в качеството на изработка на един от компонентите. Ракетата успешно излетя преди броени дни, с което затвърди 100%-товата си надеждност. 

Сега Юнайтед Лонч Алайънс ще се фокусира върху старта на "Старлайнър", който, на фона на останалите дреболии, е планиран за месец октомври. Скоро след това ще бъде проведен втори тестов полет, включващ изпитание на системата за аварийно спасяване. В случай че те минат по план, може да има и пилотирана мисия (все още насрочена за края на 2019-та година). Дали това ще стане обаче, зависи от НАСА. Според думите на директора Питър МакГрат, "ние може да твърдим, че сме готови, но докато НАСА не потвърди, че е готова, няма да изстрелваме".

През месец март СпейсЕкс проведе първата демо мисия на "Крю Драгън" до Международната космическа станция в безпилотен режим. Полетът бе напълно успешен. За съжаление по-късно при допълнителни тестове на вече върнатата капсула, настъпи авария, която доведе до разпадането ѝ. По информация от СпейсЕкс разследването е на финалната права и през септември то ще приключи окончателно. Следващият полет на "Крю Драгън" е планиран за октомври-ноември, когато ще бъде изпитана системата за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване. "Веднага след това, надяваме се още тази година, ще проведем втората демо мисия до Международната космическа станция", съобщава Ханс Конигсмен, вицепрезидент на СпейсЕкс. Тази мисия ще е пилотирана, с астронавти Боб Бенкен и Дъг Харли. 

Фактът, че двата пилотирани полета на СпейсЕкс и Боинг са насрочени за края на годината, е почти сигурен показател, че вследствие на някои дребни отлагания те ще бъдат отложени за началото на 2020-та. Но всичко по реда си. Нека СпейсЕкс да проведе втория си безпилотен тест, а Боинг - двата си безпилотни полета и тогава ще започне превозът на хора. 

Хубавото е, че през 2019-та година корабите "Крю Драгън" и "Старлайнър" най-сетне са готови за първите си изпитателни мисии, които е сериозен пробив на фона на дългогодишните отлагания. Ако мартенската мисия на "Крю Драгън" е някакъв показател, очаква ни чудесно бъдеще. 

Наблюдавайте днешната космическа разходка НА ЖИВО на този линк!

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2939-2019-astronauts-to-install-docking-adapter

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Космическият кораб Союз МС-14 с човекоподобния робот Фьодор излетя!

2019-22-august-soyuz-ms-14-launches.jpg

Кадър от днешното излитане. Photo credit : Roscosmos/NASA

22 август 2019 г. 08:20 ч.

Светослав Александров. Рано тази сутрин в 06:38 ч. българско време от стартовата площадка №31 на космодрума Байконур излетя успешно ракетата-носител "Союз-2.1а" с космическия кораб "Союз МС-14". Ако всичко мине по план, след два дни корабът ще се скачи с Международната космическа станция. 

Няма хора на борда на "Союз МС-14". Полетът му представлява безпилотен тест на новата ракета-носител "Союз 2". Русия планира да пенсионира историческата ракета "Союз-ФГ", която през последните години извозваше екипажи до МКС, включително през тежки периоди като този след катастрофата на совалката "Колумбия" през 2003-та година и пенсионирането на останалите совалки след 2011-та. Тази есен е планиран един последен пилотиран полет на "Союз-ФГ", след което ракетата влиза в историята. Първото изстрелване на ракета "Союз 2" с хора на борда е предвидено за април 2020-та година.

По информация от РИА Новости ракетата "Союз 2" ще използва руска цифрова система за управление. Старата ракета "Союз-ФГ" е с украинска аналогова система за управление. 

Така 2020-та се очертава да бъде важна година за пилотираната космонавтика. Хора ще бъдат изстрелвани в космоса последством три нови ракети: руската "Союз 2" и американските "Атлас 5" и "Фолкън 9". 

Вместо астронавти, днес на борда на "Союз МС-14" излетя човекоподобният робот Skybot F-850, или иначе казано Фьодор.

2019-fedor-inside-soyuz.jpg

Роботът Фьодор във вътрешността на кораба "Союз МС-14". Снимка: Роскосмос

Фьодор е телеробот - с помощта на оператор на Земята, облечен в специален костюм, роботът може да повтаря точно неговите движения. Целта е някой ден опасни дейности като излизанията в открития космос да бъдат заменени от човекоподобни роботи. За съжаление Фьодор не е екипиран с нужните системи, които да му позволят за излезе от външната страна на станцията. Той ще се завърне обратно на Земята през септември. Ако по-нататък получи възпросните ъпгрейди, ще излети отново в космоса. 

По-рано НАСА заяви, че и нейният човекоподобен робот ще се завърне на МКС, като това ще стане до края на 2019-та по време на полет на товарен кораб "Драгън" или "Сигнус". Роботът на име Робонавт работеше успешно няколко години в орбита, преди да се повреди и да бъде прибран на Земята за ремонтни дейности. Сега ремонтът му е завършен и той е отново в готовност за полет.  

За повече информация относно днешния полет: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2940-2019-22-august-soyuz-ms-14-blasts-off

Share this post


Link to post
Share on other sites

Успех: астронавтите Ник Хейг и Ендрю Морган инсталираха на МКС адаптер за скачване на новите американски пилотирани кораби!

22 август 2019 г. 19:00 ч. Международната космическа станция е вече в пълна готовност да посреща новите американски пилотирани космически кораби "Крю Драгън" и "Старлайнър", след като астронавтите Ник Хейг и Ендрю Морган излязоха в открития космос и монтираха новия адаптер за скачване IDA-3!

"Космическата разходка" на Хейг и Морган продължи общо 6 часа и 32 минути. Като вторична задача астронавтите монтираха допълнителни рутери за осигуряване на по-добър безжичен интернет на МКС.

Вчерашната "космическа разходка" бе 5-тата за 2019-та година, трета за Хейг и първа за Морган. За строежа и поддръжката на МКС са проведени общо 218 излизания в открития космос с тотална продължителност 56 дни, 23 часа и 26 минути.

Източник: НАСА

2019-nasa-astronauts-installed-docking-p

На снимката: астронавтите Ник Хейг (горе) и Ендрю Морган инсталират международния адаптер за скачване IDA-3 към американския модул "Хармъни" на МКС. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2942-2019-nasa-astronauts-installed-ida-3

Share this post


Link to post
Share on other sites

АНОМАЛИЯ: Руският космически кораб Союз МС-14 не успя да се скачи с МКС!

24 август 2019 г. 9:40 ч. Рано тази сутрин руският космически кораб "Союз МС-14", който преди два дни излетя към Международната космическа станция (МКС) с робота Фьодор на борда, трябваше да се скачи с орбиталния комплекс. По време на сближението обаче бе загубен видеосигналът от кораба, а екипажът докладваше, че не го вижда през прозорците на МКС. Поради това спешно бе изпратена команда за прекратяване на процедурите по скачване. Понастоящем се анализират причините за неуспешното скачване, но се подозира аномалия в работата на навигационната система "Курс", монтирана към МКС.

Наземните екипи ще проверят дали наистина проблемът е в "Курс" и ако това е така, втори опит за скачване може да бъде проведен най-рано в понеделник.

Напомням на читателите, че "Союз МС-14" излетя в безпилотен режим, защото това е първият полет на кораба с новата руска ракета "Союз 2". Ако демо-мисията е успешна, първото пилотирано изстрелване на кораб от типа "Союз-МС" с ракета "Союз 2" е планирано за април 2020-та година. 

2019-soyuz-ms-14-fails-to-dock.jpg

Кадър на кораба "Союз МС-14", заснет по време на неговото неуспешно скачване с МКС. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2944-2019-soyuz-ms-14-fails-dock-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Успех: космическият кораб Союз МС-14 с робота Фьодор се скачи с МКС!

2019-27-august-soyuz-docks-iss.jpg

На снимката: безпилотният кораб "Союз МС-14" доближава станцията. На преден план: корабът "Союз МС-13". Photo credit : NASA TV

27 август 2019 г. 08:50 ч.

Светослав Александров. След няколкодневни мъки, корабът "Союз МС-14" с човекоподобния робот Фьодор най-накрая се скачи с Международната космическа станция!

Напомням на читателите, че в събота корабът трябваше да се скачи към модула "Поиск" на МКС. Това не се случи поради аномалия в работата на системата "Курс" на "Поиск". Поради това на 26-ти август предишният кораб "Союз МС-13" бе разкачен от модула "Звезда" и прехвърлен на "Поиск", за да може "Союз МС-14" да се скачи със "Звезда". 

Процедурата бе успешна. Този път "Союз МС-14" бе прикачен към станцията и освен робота Фьодор, достави за нуждите на екипажа общо 670 килограма полезен товар.

След като "Союз МС-14" най-после пристигна на МКС, американските екипажи ще трябва да освободят кораба на СпейсЕкс "Драгън" след четириседмичен престой на орбиталния комплекс. По-късно през деня корабът ще се прибере на Земята. 

За повече информация: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2949-2019-27-august-soyuz-ms-14-docks-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

3...2...1... Огън! СпейсЕкс запали двигателите на първата пилотирана ракета Фолкън 9!

2019-manned-falcon-booster-fired.jpg

Снимка от днешното запалване на пилотираната ракета "Фолкън 9". Photo credit : SpaceX

30 август 2019 г. 21:15 ч.

Светослав Александров. Днес СпейсЕкс направи много важна стъпка напред към реализацията на дебютния си пилотиран космически полет. Компанията оповести в Туитър, че бе проведено успешно огнево изпитание на първата пилотирана ракета "Фолкън 9". 

Това е същата ракета, която ще изведе астронавтите на НАСА Боб Бенкен и Дъг Хърли по време на втората мисия на космическия кораб "Крю Драгън". Напомням на читателите, че безпилотният дебют бе през март. 

По информация от уебсайта Параболик Арк, точната дата на изстрелването ще стане ясна, когато корабът "Крю Драгън" бъде приведен в готовност. Очакванията са полетът да бъде проведен в началото на 2020-та година. Преди това, през октомври или ноември, СпейсЕкс ще трябва да проведе изпитание на системата за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване. За съжаление капсулата, която трябваше да се използва при този тест (същата от мартенския полет на "Крю Драгън"), претърпя експлозия по време на наземно изпитание през април, така че ще се наложи да се ползва нова капсула. 

През октомври очакваме и първия безпилотен полет на кораба на Боинг "Старлайнър". 

Предстоят наистина вълнуващи дни за пилотираната космонавтика. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2956-2019-first-crewed-falcon-9-rocket-tested

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.08.2019 г. at 8:57, SAlexandrov said:

Светослав Александров. След няколкодневни мъки, корабът "Союз МС-14" с човекоподобния робот Фьодор най-накрая се скачи с Международната космическа станция!

Това за мъките, къде го пише?

А за Боб и Дъг ще се моля Бог да ги пази!

 

Редактирано от Exhemus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 8 часа, Exhemus said:

Това за мъките, къде го пише?

А за Боб и Дъг ще се моля Бог да ги пази!

 

Що бе, щото го нема попа да ги поръси със светена водица ли? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роботът Фьодор е вече вътре в Международната космическа станция

31 август 2019 г. 08:15 ч. Руските космонавти Александър Скворцов и Алексей Овчинин преместиха човекоподобния робот Фьодор (още известен като Skybot) в модула "МИМ-2" на Международната космическа станция.

Всичко със Фьодор е наред, като изключим някои леки проблеми с екзоскелета, но те вече са коригирани.

Фьодор е телеробот - т.е. той е проектиран да може да копира точно движенията на космонавт. Алексей Овчинин вече успя да го командва така, че да симулират поправка на кабели от външната страна на МКС. 

За повече информация: Fedor Twitter

2019-fedor-inside-iss-1.jpg

2019-fedor-inside-iss-2.jpg

2019-fedor-inside-iss-3.jpg

Credit : Roscosmos/FEDOR

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2957-2019-fedor-inside-iss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Успех: космическият кораб Союз МС-14 с човекоподобния робот Фьодор се завърна на Земята

7 септември 2019 г. 08:10 ч. Днес в 00:32 ч. българско време космическият кораб "Союз МС-14" с човекоподобния робот Фьодор се прибра на Земята, съобщи Роскосмос. Всички системи на борда работиха в нормален режим по време на кацането.

За съжаление приземяването не бе излъчвано в реално време, така че не разполагаме с кадри от последните минути на полета.

Напомням на читателите, че изстрелването на "Союз МС-14" бе проведено на 22-ри август. Скачването бе факт на 27-ми август, няколко дни по-късно от очакваното поради аномалия в системите "Курс" на МКС. Корабът достави за екипажа на станцията храна, вода, научни експерименти и средства за медицинско обезпечение. 

2019-fedor-inside-iss-3.jpg

Credit : Roscosmos/FEDOR

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2966-2019-7-sep-fedor-returns-earth

Share this post


Link to post
Share on other sites

СпейсЕкс се похвали с над 700 изпитателни запалвания на двигателите на Крю Драгън

16 септември 2019 г. 17:50 ч. СпейсЕкс се похвали в Туитър, че компанията е извършила над 700 изпитателни запалвания на двигателите "Супердрако", които се използват на следващото поколение пилотирани космически кораби "Крю Драгън". Изпитанията доказват пригодността на двигателите, така че СпейсЕкс ще може да продължи напред с подготовката за следващия тестов полет на "Крю Драгън". Той вероятно ще бъде проведен през ноември и ще включва изпробване на системите за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване. 

Напомням на читателите, че "Крю Драгън" вече летя до Международната космическа станция през месец март. Полетът бе проведен в безпилотен режим и завърши напълно успешно. Ако ноемврийският тест също бъде благополучен, очакваме първия пилотиран полет на "Крю Драгън" да е факт в началото на 2020-та година. 

Междувременно Боинг подготвя свой собствен изпитателен полет на кораба "Старлайнър" до станцията, който ще е факт не по-рано от 28-ми октомври. Вероятно последните отлагания около него се дължат на урагана Дориан, който парализира космическия център на НАСА за около седмица. 

2019-8-march-crew-dragon-splashes-down.p

Космическият кораб "Крю Драгън" преди приводняването му през март след неговата първа мисия до МКС. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2981-2019-spacex-700-engine-tests

Share this post


Link to post
Share on other sites

Блу Ориджин ще изстреля човек в космоса до края на 2019-та година

17 септември 2019 г. 17:10 ч. Сега, след като първите пилотирани полети на СпейсЕкс и Боинг се очертават да са факт в началото на 2020-та година, изглежда, че втората американска компания, която ще изпрати хора в космоса, ще е Блу Ориджин. Напомням на читателите, че първата бе Върджин Галактик, която през декември 2018-та и февруари 2019-та успя на два пъти да изстреля хора в космическото пространство по суборбитална траектория. Подчертавам, че Блу Ориджин, подобно на Върджин Галактик, е суборбитална компания, докато СпейсЕкс и Боинг целят орбитални полети до МКС. 

Новината, че Блу Ориджин планира да изпрати човек в космоса до края на 2019-та, бе оповестена от директора на компанията към отдела за продажби Ерика Вагнер

Към настоящия момент космическият кораб "Ню Шепърд" е летял неколкократно на суборбитални пътешествия, като във всички случаи капсулата се е завръщала на Земята благополучно. По време на последния полет през май тази година "Ню Шепърд" изведе в космоса 38 научни експеримента, от които 9 бяха за нуждите на НАСА, а 29 - частни. Досега полетите на кораба са били безпилотни, но вече е крайно време Блу Ориджин да се осмели да изстреля човек. 

2019-2-may-new-shepard-launch.png

Кадър от излитането на кораба "Ню Шепърд" през месец май тази година. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2985-2019-new-shepard-blue-origin-crewed-2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

НАСА сключи договор с Локхийд Мартин за производството на лунни кораби Орион

2019-orion-contract.jpg

През месец юни 2019 г. НАСА приключи със строежа и оборудването на първия космически кораб "Орион", който ще излети на тестов безпилотен полет с помощта на ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Radislav Sinyak

24 септември 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. НАСА положи основата на масово производство на космически кораби "Орион", които ще осигурят провеждането на 12 мисии до Луната, включително тази, която ще изпрати следващия мъж и първата жена на лунната повърхност през 2024-та година.

За тази цел агенцията е сключила договор с аерокосмическия гигант Локхийд Мартин. Производството на корабите ще се ръководи от центъра Джонсън на НАСА, намиращ се в Хюстън, а фокусът ще е върху възвръщаемостта и осигуряването на постоянно присъствие на човек на Луната.

Съгласно клаузите на договора Локхийд Мартин трябва да произведе минимум шест и максимум дванадесет космически кораба. Първоначално ще бъдат дадени $2.7 милиарда за мисиите "Артемис 3", "Артемис 4" и "Артемис 5". През фискалната 2022-ра година ще бъдат дадени още $1.9 милиарда за мисиите "Артемис 6", "Артемис 7" и "Артемис 8". Като поръчва корабите на порции, НАСА ще се възползва от ефективността и икономиите, които ще станат достъпни със времето. Очакванията са производството да се оптимизира, а цените да спаднат.

Възвръщаемостта на корабите "Орион" се очаква да започне с мисия "Артемис 6", като ще се ползва кораба от "Артемис 2". Но частично  преизползване на част от хардуера ще има още при "Артемис 5".

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2995-2019-nasa-long-term-contract

Share this post


Link to post
Share on other sites

Администраторът на НАСА Джим Брайденстайн скастри СпейсЕкс за двоен стандарт спрямо Старшип и Крю Драгън

28 септември 2019 г. 08:50 ч. Администраторът на НАСА Джим Брайденстайн публикува съобщение, в което разкритикува СпейсЕкс преди презентацията относно проекта "Старшип" : "Очаквам с нетърпение обявлението на СпейсЕкс утре. Междувременно програмата за комерсиални кораби се движи с години забавяния. НАСА очаква да види същото ниво на ентусиазъм, който е фокусиран върху инвестициите на американския данъкоплатец. Време е за резултати". 

Няма спор, че това изказване ще се посрещне остро от космическите ентусиасти. Да - разочароващо е, че програмата за комерсиални таксита до Международната космическа станция не върви по план. Но вината не е на Илон Мъск. Самата НАСА затормози СпейсЕкс, а и Боинг със своите бюрократични изисквания. Да не споменаваме, че първоначално СпейсЕкс предвиждаше "Крю Драгън" да се завръща на Земята с ретроракети, а не с парашути. НАСА постави такива абсурдни условия, че Мъск се отказа от ретроракетната опция и сложи парашути - така "Крю Драгън" действително е само едно такси до околоземна орбита и няма никаква стойност за мисии до Луната и Марс. И не само това - обсесията на комисията за безопасност към НАСА (ASAP) към всякакъв излишен риск доведе до изискване "Крю Драгън" да е екипиран с четири, а не с три парашута - а тази конфигурация е нова, нетествана и парадоксално, води до нови, неочаквани рискове. 

С други думи - вината за забавянията на "Крю Драгън" е на НАСА и само на НАСА. 

Междувременно "Старшип" върви практически без никакви забавяния. Тестовете на двигателите "Раптор" минаха по план. Точно както Мъск обеща миналата година, през тази започнаха полетните изпитания на прототипа "Стархопър", а сега сме на прага на първото орбитално изстрелване. Защото "Старшип" е изцяло частен проект и СпейсЕкс работи спрямо своите си изисквания. И затова нещата се случват. 

Джим Брайденстайн може да се поучи от ентусиазма на Илон Мъск. Кой знае - може би така свръхтежката ракета "Спейс Лонч Систъм" ще вземе най-накрая да полети и полетите на "Орион" ще станат реалност... 

jim-bridenstine.jpg

Джим Брайденстайн

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3000-2019-jim-bridenstine-message-spacex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Върджин Галактик сключи договор с италианските ВВС за провеждането на изследователски пилотиран космически полет

2 октомври 2019 г. 18:30 ч. Днес американската космическа компания Върджин Галактик оповести, че е сключен нов договор с военновъздушните сили на Италия за провеждането на пилотиран космически полет с италиански астронавти на борда на космически кораб "СпейсШипТу".

За пръв път в историята на космонавтиката правителствен департмент финансира пилотиран космически полет! Мисията може да бъде проведена още през 2020-та година и тя ще включва изстрелването на трима италиански астронавти, както и установка за научни инструменти. Върджин Галактик осъществява суборбитални космически полети, включващи няколко минути на безтегловност - но това е достатъчно, за да могат астронавтите да се развържат и да проведат няколко опита. Част от тези експерименти ще са посветени на изучаването на нов тип зелено гориво, а други ще са свързани с проучването на адаптацията на човешкото тяло към безтегловност.

Напомням на читателите, че Върджин Галактик е единствената частна американска компания, която е успяла да проведе пилотирани космически мисии. Първият пилотиран космически полет бе факт през декември 2018-та, а вторият - през февруари тази година. Общо петима души станаха астронавти - това са първите астронавти на САЩ, летяли на американски кораб след приключването на програма "Космическа совалка" през 2011-та година. 

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3004-2019-virgin-galactic-italy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Боинг подготвя космическия кораб Старлайнър за критичен полет тази есен с тест на системите му за аварийно спасяване

2019-boeing-starliner-pad-abort-test.png

На илюстрацията: космическият кораб "Старлайнър" ще излети на критичен тест за проверка на системите му за аварийно спасяване. Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : Boeing

3 октомври 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. След поредица от дълги забавяния изглежда, че Боинг най-после е в готовност за първия от двата безпилотни тестови полета на кораба "Старлайнър", които трябва да бъдат проведени преди да започнат пилотираните експедиции до Международната космическа станция. Този дебютен полет ще бъде осъществен от базата Уайт Сендс в Ню Мексико и ще включва запалване на четирите ракетни двигателя на "Старлайнър", за да се провери дали корабът може да отлети безопасно от площадката в случай на авария на ракетата-носител. 

Според публикация на сайта Spaceflight Now, подготовката за полета е вече в ход. През месец септември техниците са прикачили командния към сервизния модул на космическия кораб. Следващата голяма стъпка ще е зареждането на "Старлайнър" с хидразин и диазотен тетроксид. Целият полет ще трае 95 секунди от изстрелването до кацането.

НАСА изисква от всяка от двете компании (СпейсЕкс и Старлайнър) да проведе по два безпилотни полета, преди да одобри изстрелването на хора към МКС. Безпилотните полети на Боинг включват изпитание на системата за аварийно спасяване след задействането ѝ от стартова площадка и тестова космическа мисия със скачване до МКС. Тъй като СпейсЕкс вече има тест на системата за аварийно спасяване от площадка през 2015-та, двата полета са изпитание на системата за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване и тестова космическа мисия със скачване до МКС. 

СпейсЕкс вече проведе своя безпилотен полет до станцията през март тази година. Понастоящем компанията подготвя капсула за изпитание на спасителните системи по време на ракетно изстрелване през ноември. Ако и този тест мине наред, дебютният полет с хора на борда може да е факт още в края на декември 2019-та година, но по-вероятно е да е в началото на 2020-та. 

Боинг все още няма нито един тестов полет. През последните месеци датите за полета до МКС и този за изпитание на спасителните системи непрекъснато се сменяха. Доскоро се очакваше компанията да проведе първо мисията до станцията в края на октомври, след което той да бъде последван от тест на системите за аварийно спасяване. Сега обаче изглежда, че първата мисия на "Старлайнър" ще е тази с изпитанието на системите от стартова площадка. 

Но която и да е първа, важното е, че нещата в компанията най-накрая започват да потръгват. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3006-2019-boeing-starliner-to-perform-pad-abort-flight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Космическият кораб Крю Драгън и неговата ракета Фолкън 9 пристигнаха на космодрума Кейп Канаверал за втори изпитателен полет, целящ проверка на аварийните системи!

2019-crew-dragon-arrives-cape.jpg

Космическият кораб "Крю Драгън", който ще бъде използван по време на втория изпитателен полет. Photo credit : NASA 

3 октомври 2019 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Какъв прекрасен ден за комерсиалната пилотирана космонавтика! След като по-рано стана ясно, че подготовката за дебютния полет на "Старлайнър", целящ тест на аварийните системи, е вече в ход, днес НАСА оповести, че следващата космическа ракета "Фолкън 9" и кораб "Крю Драгън" са пристигнали на космодрума Кейп Канаверал за подготовка за тестова мисия. Предстои една много интересна космическа есен, през която Боинг и СпейсЕкс ще проведат важни изпитателни полети на комерсиалните кораби за превоз на астронавти до орбита. 

2019-falcon-rocket-arrives-cape.jpg

Космическата ракета "Фолкън 9", която ще бъде използвана при втория изпитателен полет. Photo credit : NASA

Очакванията са "Крю Драгън" да полети най-рано на 23-ти ноември. По време на ракетното излитане ще бъдат задействани двигателите за аварийно спасяване - целта е да се докаже, че в случай на авария на ракетата-носител корабът може да бъде издърпан бързо и ефективно надалече, за да се съхрани животът на екипажа. Все още нямаме официална дата за тестовия полет на "Старлайнър" - очакванията са той също да е факт през този месец или през ноември. При него двигателите за аварийно спасяване ще бъдат задействани директно от стартовата площадка. 

Напомням на читателите, че "Крю Драгън" вече летя на демонстрационна мисия до Международната космическа станция. Полетът бе проведен през март и завърши с пълен успех. СпейсЕкс целеше да използва вече върнатата капсула от МКС за изпитателния полет на аварийните системи, но при наземен тест настъпи катастрофална авария. Частната компания се възстанови бързо, установи причината за аномалията и веднага бяха взети мерки за коригирането на горивните системи. Съответно, вече имаме нов космически кораб, който е напълно готов за полет. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3010-2019-crew-dragon-arrives-cape-in-flight-abort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Пилотираният космически кораб Крю Драгън ще е в полетна готовност до 10 седмици

2019-crew-dragon-arrives-cape.jpg

Космическият кораб "Крю Драгън", който ще бъде използван по време на втория изпитателен полет. Photo credit : NASA 

8 октомври 2019 г. 18:50 ч.

Светослав Александров. Илон Мъск, предприемач и основател на космическата компания СпейсЕкс, реши да успокои напрежението покрай забавянията в пилотираната програма на НАСА и оповести, че пилотираният кораб "Крю Драгън" ще е в полетна готовност до 10 седмици. 

Мъск написа в Туитър, че e прегледал графика най-подробно. На космодрума Кейп Канаверал вече има кораб "Крю Драгън". Той и неговата ракета "Фолкън 9" ще бъдат тествани и приведени в полетна готовност до 10 седмици. Целият необходим хардуер е налице. Първо трябва да бъде изпълнено статично огнево изпитание. Следващият безпилотен полет на кораба ще включва изпитание на спасителните системи по време на ракетно изстрелване. Този полет се очертава да е факт в края на ноември или в началото на декември.

Предприемачът е категоричен, че "Крю Драгън" може да започне превозва хора още до три месеца. 

Напомням на читателите, че корабът летя за пръв път в безпилотен режим до МКС през месец март. В рамките на мисията беше проведено пробно скачване със станцията, преход на астронавтите на борда на "Крю Драгън", разкачване и завръщане на Земята посредством приводняване в океана. 

Но април се оказа кошмарен за СпейсЕкс - вече върналата се на Земята капсула експлодира по време на наземен тест. Освен това по време на изпитание на парашутните системи бяха открити дефекти. Днес обаче Мъск даде гаранции, че е отчетен сериозен напредък - от СпейсЕкс са получили нужната подкрепа от Еърборн, компанията-производител на парашути. Предприемачът е посетил фабриката на Еърборн в Ървин през този уикенд и вече се работи по следващата версия парашути "Мк3", които се очертават да са най-безопасните в историята. 

Чудесно е, че СпейсЕкс се справя, независимо от трудностите. Засега нямаме основания да се съмняваме, че "Крю Драгън" ще е технически готов до 10 седмици. Истинският въпрос е: дали в НАСА ще са готови? Нека да си спомним, че първият "Крю Драгън" бе технически готов още през декември 2018-та година, но летя до МКС през март, т.е. с тримесечно закъснение. Може да се окаже, че подобно на този дебютен полет, така и първата мисия с астронавти ще бъде спъната от бюрократите.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3017-2019-crew-dragon-ready-10-weeks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Боинг налива $20 милиона във Върджин Галактик

8 октомври 2019 г. 19:40 ч. Боинг ще инвестира $20 милиона във Върджин Галактик. Компаниите ще работят заедно, за да разширят достъпа до космическото пространство посредством комерсиални кораби.

Към настоящия момент фирмата Върджин Галактик е вложила над $1 милиард за създаването на пилотираните космически кораби "СпейсШипТу". Корабът "Юнити" от тази серия вече летя два пъти в космоса - през декември и февруари. През юли Върджин Галактик заяви намерение да се превърне в публична компания. Инвестициите на Боинг ще се върнат посредством придобиване на акции.

Очаква се Върджин Галактик да възобнови отново изпитателната си полетна програма през тази есен и да започне да превозва пътници в космоса през 2020-та. 

Източник : VG

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3018-2019-boeing-virgin-galacitc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Зареждането на Старлайнър с гориво е в ход за първия му полет в началото на ноември

 

2019-boeing-starliner-pad-abort-test.png

На илюстрацията: космическият кораб "Старлайнър" ще излети на критичен тест за проверка на системите му за аварийно спасяване. Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : Boeing

9 октомври 2019 г. 20:45 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб "Старлайнър" за превоз на астронавти до околоземна орбита ще проведе своя първи изпитателен полет в началото на ноември.

Новината бе потвърдена днес от представителя на Боинг Джон Мълхоланд, пише журналистът Джеф Фауст в Туитър.

В отговор на въпроса ми доколко стартовата дата е реалистична, разбрах, че да - този път наистина полетът ще се случи, а това не е просто поредната пожелателна дата от страна на Боинг. Първият космически кораб "Старлайнър" е завършен, понастоящем тече пълненето му с гориво. Тази дебютна мисия през ноември ще включва изпитание на аварийните системи. 

Ако всичко мине наред, на 17-ми декември ще бъде проведен вторият полет - той вече ще е космически и ще включва безпилотно скачване с Международната космическа станция. В случай на успех "Старлайнър" ще е напълно готов за превоз на астронавти до орбита.

Пак по думите на Фауст, както СпейсЕкс, така и Боинг потвърждават, че няма да изстрелят човек в космоса до момента в който не са уверени, че полетът ще е безопасен. Въпреки това Мълхоланд отчита факта, че графикът е важен и че отлаганията са в ущърб на НАСА - американската космическа агенция е била принудена да купува места на борда на руски кораби "Союз". 

Предстои ни много интересна космическа есен. Полетните изпитания на "Крю Драгън" и "Старлайнър" ще са в пълен ход (напомням, че следващият тест на "Крю Драгън" ще е в края на ноември или в началото на декември с проверка на аварийните системи). 

Стискаме палци за успехи и дано до края на годината поне един от корабите завърши всичките си безпилотни изпитания, за да може от догодина да започнат пилотираните мисии. 

 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3021-2019-boeing-starliner-being-fueled

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...