Отиди на
Форум "Наука"

Траките оцеляват


Recommended Posts

  • Модератор Военно дело

При такива тракедонистки напъни, смятам сме длъжни да разиграем този сценарий!

И така, през 37 година Одриското царство става част от Римската империя. Вместо обаче пълна асимилация (както в РИ), това води до укрепване на тракийския народ. Траките започват да пишат на тракийски с гръцки букви. По стар български обичай от техните произведения днешните историци остават с впечатление, че не Одриското царство влиза в империята, а има обединение на две равностойни държави, като при това тракийската аристокрация се наема със задачата да управлява империята вместо некадърните латини и гърци след техни горещи молби. Тракийските език, култура и религия процъвтяват. Впоследствие когато християнството идва на балканите траките като най високодуховен народ са приели Христовата вяра и така отново дават пример на цялата империя. По време на готските войни траките правят всичко възможно и успяват да съхранят центъра на земите си непокътнат. Впоследствие това се случва и при нашествията на хуните. Преселваните там чужденци бързо биват асимилирани от траките и така те остават да населяват плътно района от Цариград до Пловдив, а също и свещената планина Родопите. Гръцкият етнически елемент успява да проникне единствено в крайбрежните градове като Месемврия, Константинопол, Редесто, Галиполи и беломорието. Столица на тракийския народ е големия град Ускудама наричан от римляните Адрианопол.

Впоследствие траките се съпротивляват ожесточено и на аварите, славяните и българите успявайки да запазят земите си от разорение. През 681 идват и българите...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 71
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 2 часа, Frujin Assen said:

При такива тракедонистки напъни, смятам сме длъжни да разиграем този сценарий!

И така, през 37 година Одриското царство става част от Римската империя. Вместо обаче пълна асимилация (както в РИ), това води до укрепване на тракийския народ. Траките започват да пишат на тракийски с гръцки букви. По стар български обичай от техните произведения днешните историци остават с впечатление, че не Одриското царство влиза в империята, а има обединение на две равностойни държави, като при това тракийската аристокрация се наема със задачата да управлява империята вместо некадърните латини и гърци след техни горещи молби. Тракийските език, култура и религия процъвтяват. Впоследствие когато християнството идва на балканите траките като най високодуховен народ са приели Христовата вяра и така отново дават пример на цялата империя. По време на готските войни траките правят всичко възможно и успяват да съхранят центъра на земите си непокътнат. Впоследствие това се случва и при нашествията на хуните. Преселваните там чужденци бързо биват асимилирани от траките и така те остават да населяват плътно района от Цариград до Пловдив, а също и свещената планина Родопите. Гръцкият етнически елемент успява да проникне единствено в крайбрежните градове като Месемврия, Константинопол, Редесто, Галиполи и беломорието. Столица на тракийския народ е големия град Ускудама наричан от римляните Адрианопол.

Впоследствие траките се съпротивляват ожесточено и на аварите, славяните и българите успявайки да запазят земите си от разорение. През 681 идват и българите...

Постепенно Тракийско - Римската империя започва да запада заради декадентските нрави на римляните. Траките спаяват каквото могат - източната част на империята от Долни Дунав до Средния Нил и Горен Ефрат и Тигър. Малкото тракийско градче - Визанион на юго източната граница на Одринското Царство става столица на Одриско - римската империя при тракиеца от София Константин Велики. Вместо правилното име Тракоград , гърците се опитват да измислят името Византион или Константнопол. Но ние които знаем истината го наричаме Цариград. Никакъв полис а ГРАД , както Петроград, Сталинград и т н. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Значи, колкото и да си напъвам фантазията, просто не виждам причина траките да въстават против Рим. По скоро може да теоритизираме (смучем от пръстите) за някаква двуединна държава на траки и гърци. По скоро името би било Константинобрия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз напълно сериозно мисля, че траките оцеляват и сегашното население на балканите носи като най-голяма част от генома си тракийски гени. Проблемът е какво е "трак" - все едно на хорат в Близкия изток да им викаш "араби" те там са безброй народностии култури - повече от при нас... Въпроса е какво е тракийска култура.. защото едни траки след като се били с други траки избягали на едно място и после създали Рим...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Frujin Assen said:

При такива тракедонистки напъни, смятам сме длъжни да разиграем този сценарий!

И така, през 37 година Одриското царство става част от Римската империя. Вместо обаче пълна асимилация (както в РИ), това води до укрепване на тракийския народ. Траките започват да пишат на тракийски с гръцки букви. По стар български обичай от техните произведения днешните историци остават с впечатление, че не Одриското царство влиза в империята, а има обединение на две равностойни държави, като при това тракийската аристокрация се наема със задачата да управлява империята вместо некадърните латини и гърци след техни горещи молби. Тракийските език, култура и религия процъвтяват. Впоследствие когато християнството идва на балканите траките като най високодуховен народ са приели Христовата вяра и така отново дават пример на цялата империя. По време на готските войни траките правят всичко възможно и успяват да съхранят центъра на земите си непокътнат. Впоследствие това се случва и при нашествията на хуните. Преселваните там чужденци бързо биват асимилирани от траките и така те остават да населяват плътно района от Цариград до Пловдив, а също и свещената планина Родопите. Гръцкият етнически елемент успява да проникне единствено в крайбрежните градове като Месемврия, Константинопол, Редесто, Галиполи и беломорието. Столица на тракийския народ е големия град Ускудама наричан от римляните Адрианопол.

Впоследствие траките се съпротивляват ожесточено и на аварите, славяните и българите успявайки да запазят земите си от разорение. През 681 идват и българите...

Оф,Фружине,те хубу напъните,ама сичко натам води бе,човек.....Не разбирате ли,че  това, да се игнорират траките е точно това-напън!

Значи-или тук при идването на българите има само славяни,от тея-без нищо,дето вода от шепите само пият,или оцелелите траки стават българи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Как да не са оставили предмети.

Samnis, Hoplomachus, Veles, Trák, Secutor, Retiarius, Myrmillo, Provocator, Eques

578593_1409049842_08317.jpgA thraex578593_1409049848_00018.jpg

A myrmillo 578593_1409049847_09064.jpg И така на татък. https://digolanum.gportal.hu/gindex.php?pg=36466089

Ако арените из цялата Римска империя не са били култови места, тогава какво? Когато 100г. след Христа процъфтява гладиаторският реалити шоу бизнис между най-популярните гали и франки, са още траките и техният стил оръжия....Имоло е около 15 вида бойци. Нещо са знаели тези хорица...

Но за това по-подробно навярно Римлянина може да каже.

СМСМ

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

типовете гладиатори представлявали народите, които Рим победил. Самнити, мирмилони /гали/, хопломаси /гърци/, траки...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 11.05.2019 г. at 8:37, Frujin Assen said:

Значи, колкото и да си напъвам фантазията, просто не виждам причина траките да въстават против Рим. По скоро може да теоритизираме (смучем от пръстите) за някаква двуединна държава на траки и гърци. По скоро името би било Константинобрия.

Мен ме занимава въпросът за въстановяване на старата държавност и име. Както при българите - независимо колко трае държавността, след упадъка на поробителя тя се въстановява, при това със същото име. Аз така разбирам идеята на "историческото оцеляване", за разлика от генетичното и културното. Там просто се предават културни практики и гени. Тоест, ако одрисите са завладени и ги има през цялото време, защо няма импулс за въстановяване на старата държавност. Например в Британия и Испания въпреки някакво обединение , отделното самосъзнание и някакъв импулс за независимост и вероятна възможност за разпад на съставните части съществува.

 

On 11.05.2019 г. at 9:22, самотния вълк said:

Предлагам ти друга алтернативка. Одриското царство не става част от империята, а запазва независимост

Според мен трябва да се разгледа въпросите за икономическите интереси на това царство и с кого би било в съюз - с империята или обратно с постоянно нахлуващи варвари. Може би за одриските династи е било важно да не се прекъсва връзка с населението от протоците и от Малоазиатския бряг. 

According to Herodotus, the Thracian tribe of Dolonci (Greek: Δόλογκοι) (or "barbarians" according to Cornelius Nepos) held possession of Chersonesus before the Greek colonization. Then, settlers from Ancient Greece, mainly of Ionian and Aeolian stock, founded about 12 cities on the peninsula in the 7th century BC.[10] The Athenian statesman Miltiades the Elder founded a major Athenian colony there around 560 BC. He took authority over the entire peninsula, building up its defences against incursions from the mainland. It eventually passed to his nephew, the more famous Miltiades the Younger, around 524 BC. The peninsula was abandoned to the Persians in 493 BC after the outbreak of the Greco-Persian Wars (499–478 BC).

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Пандора said:

Мен ме занимава въпросът за въстановяване на старата държавност и име. Както при българите - независимо колко трае държавността, след упадъка на поробителя тя се въстановява, при това със същото име. Аз така разбирам идеята на "историческото оцеляване", за разлика от генетичното и културното. Там просто се предават културни практики и гени. Тоест, ако одрисите са завладени и ги има през цялото време, защо няма импулс за въстановяване на старата държавност. 

Българите оцеляват тъй като се държат настрана от турците и съответно са определяни като рая. Имат друга религия, и тя ги отделя от поробителите. 

Траките от друга страна след като са покорени с помоща на съюзните и зависими на Рим одриски владетели, продължават да живеят в една каша от култове и богове, като към старите тракийски и елински божества се добавят римските, и култа към императора, който е бил задължителен за всички. Тоест религиозната обснавовка е различна, и е предразполагала към интеграция на база общата каша от култове, а не е водила към разделение, каквото по-късно има между християните и завоевателите мюсолмяни. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 часа, makebulgar said:

Траките от друга страна след като са покорени с помоща на съюзните и зависими на Рим одриски владетели, продължават да живеят в една каша от култове и богове, като към старите тракийски и елински божества се добавят римските, и култа към императора, който е бил задължителен за всички. Тоест религиозната обснавовка е различна, и е предразполагала към интеграция на база общата каша от култове, а не е водила към разделение, каквото по-късно има между християните и завоевателите мюсолмяни. 

Възможно е  това да е една от причините - римляните приобщават всички езически божества в общ пантеон, докато християнството и мюсюлманството няма как да сторят това. Обаче Първата Българска държава включва в себе си поне 2 култа  - езичество  и последователи на християнството и когато управляващия род сменя религията си или по-точно изоставя напълно езичеството това не води до загуба на самосъзнанието и името българи не изчезва. И като цяло, всички балкански народи са вплели балканско езичеството, оцеляло някак си,  в християнството във фолклорен синкретизъм. Възможно е "одриси" да е име само на династически род, който или изчезва генетически или губи аристократическия си статут. Това е ивъпросът за рода Дуло - сменен ли е владетелския род или не. Но така или иначе, Дуло наричат държавата си България и има ги, няма ги, държавата съществува.

Възможно е думите "траки" и "българи" да фиксират не етнос, а конкретен обряд, култова практика например, която има своите последователи независимо от етносната им  характеристика.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

траките са доста успешно романизирани християнизирани и се превръщат в част от римския/ромейския суперетнос. Част от езическите им практики преминават в Християнството, но самосъзнанието на тези племена, които никога не са стигнали до ниво народ /за разлика от българите/ изчезва напълно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 часа, Last roman said:

траките са доста успешно романизирани християнизирани и се превръщат в част от римския/ромейския суперетнос. Част от езическите им практики преминават в Християнството, но самосъзнанието на тези племена, които никога не са стигнали до ниво народ /за разлика от българите/ изчезва напълно.

Да, може много да се разсъждава по темата. Мисля дори, че е възможно преди романизацията да са силно елинизирани и да са загубили усещане за отделеност и самобитност. Елините създават множество колонии  макар, че първоначално траките се съпротивляват. Въпросът също е и кое е по-важно: да съхраняваш езически култови практики и ли да развиеш философия за държавно устройство. 

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 29 минути, Пандора said:

Да, може много да се разсъждава по темата. Мисля дори, че е възможно преди романизацията да са силно елинизирани и да са загубили усещане за отделеност и самобитност. Елините създават множество колонии  макар, че първоначално траките се съпротивляват. Въпросът също е и кое е по-важно: да съхраняваш езически култови практики и ли да развиеш философия за държавно устройство. 

 

Елинизацията на езиково ниво не е много сигурна. Има културна елинизация, и са използвали за писане гръцката азбука и език, но не всички и предимно елита. Колонизацията на крайбрежията е била само в някои случаи със съпротива (Амфиполис примерно), а в повячето случаи е ставало доброволно и със съгласието на тракийските царе. По-късно одрисите владеят повечето полиси по тракийските черноморски и беломорски брегове и взимат данък от тях. 

А съхраняването на тракийските култови практики е ставало трудно, и траките реално заемат много елински богове, а после и римски. Не са били много консервативни и затворени. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Пандора said:

Да, може много да се разсъждава по темата. Мисля дори, че е възможно преди романизацията да са силно елинизирани ...

Със сигурност има елинизация далеч преди романизацията, която според мен е несъмнена. В края на краищата, и днес всеки иска у цивилизацията! Даже и днес - урбанизацията е точно нова - младите искат от Големо У...но да отидат в София, Пловдив и т.н. Повече възможности за работа  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, Пандора said:

Да, може много да се разсъждава по темата. Мисля дори, че е възможно преди романизацията да са силно елинизирани и да са загубили усещане за отделеност и самобитност. Елините създават множество колонии  макар, че първоначално траките се съпротивляват. Въпросът също е и кое е по-важно: да съхраняваш езически култови практики и ли да развиеш философия за държавно устройство. 

Нещо прецаках. Та да продължа 

Със сигурност има елинизация далеч преди романизацията, която според мен е несъмнена. В края на краищата, и днес всеки иска "у цивилизацията"! И днес урбанизацията е точно това - младите искат от Големо У...но да отидат в София, Пловдив и т.н. Повече възможности за работа, по-високо заплащане, повече удоволствия, социални контакти и т.н. Не виждам причина при траките ( и изобщо при "варварите" ) да не е било същото и да не са били привлечени от цивилизацията в гръцките колонии, да не е имало миграция в тази посока. А там бързо забравят от къде са тръгнали, приемат нови богове, извършват нови ритуали и т.н

Може би по-скоро е интересно това, че елита на племената няма интерес от такава миграция и елинизация особенно на младите. Защото от това те губят хора - и като войни, и като работна ръка, да не говорим като репродуктивна сила. В тоя смисъл - може ли видимата елинизация на елита да се разглежда като някакъв опит да се справят с проблема? Или са си казали - майната му, и аз искам да пия вино от златен ритон и да ме погребат в Казанлъшката гробница. Пък младите да се оправят :) 

Редактирано от boyko
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 часа, boyko said:

В тоя смисъл - може ли видимата елинизация на елита да се разглежда като някакъв опит да се справят с проблема? Или са си казали - майната му, и аз искам да пия вино от златен ритон и да ме погребат в Казанлъшката гробница. Пък младите да се оправят

Да, това е въпросът - за поведението на елита. Според мен и двата поведенчески модела важат и за елита - има такива, които все пак ценят родното, а други - благата, макар и чужди.

Въпросите, които ме занимават са: 1. Дали в следствие на икономически интерес, се поражда по-близка връзка между траките и гърците, такава, че да не се възприемат чак толкова чужди, а повече свои. Или пък обратното. 2.  Римляните и гърците изоставят старата / заварена/ организация на обществото на царе-жреци и създават републики и точно така отстраняват стария елит и създават нов. И това и самото републиканско управление може да има значение, защото поне в началото привидно управлява народът, не само един род, до възникването на нова аристокрация и така различни етноси са приобщени в управлението като част от един народ.

On 17.05.2019 г. at 5:02, makebulgar said:

А съхраняването на тракийските култови практики е ставало трудно, и траките реално заемат много елински богове, а после и римски. Не са били много консервативни и затворени. 

Обаче и гърците приемат много богове и практики от траките и дори сами си го признават. Със сигурност са заварили при идването си местни племена, обичайно свързвани с пелазги, няма как да не са взели нещо от тях. Това, че са написали митове на гръцки, не значи, че преди това не са ги слушали на друг език. В този смисъл  одрисите може да са по-близо до старото население на Спарта и Атина. Димитър Попов смята, че някои от тракийските гробници с кръгла камера са сходни с микенските.

"На територията на Балканска Тракия лабрисът, тъждествен на крито-микенския, е засвидетелстван към края на бронзовата епоха, т.е. в началото на І хил. пр.Хр., в с. Сем- ничево, Пазарджишко (Тачева 2005: 226). Тази двойна брадва с малките си размери, изтъпените остриета и миниатюрен отвор за дръжка не може да не е използвана като символ на власт и на култ (Китов 1979: 16). Тя повтаря формите на микенските секири, което е още едно потвърждение за близостта в културно отношение на Тракия с Микена (Китов 1979: 16). Силните и непрекъснати контакти между Егейския свят и Тракия, поне до VІІ в. пр.Хр., довеждат до създава- нето на един синкретичен тип брадви, които стават типични както за Югоизточна Европа, така и за Северозападна Мала Азия (Поро- жанов 1998: 164)."

"Тезата за съхраненото влияние на Микена в Тракия се подддържа и от Л. Огненова-Маринова, която смята, че в Тракия може да се говори за наличието на микенски приживелици, видими не само в строежа на гробниците, а и в погребалните обичаи и археологичес- ките находки (Миков 1955: 18). От своя страна, В. Миков поддържа тезата за генетическата връзка между скалните гробници, долмените и куполните гробници (Миков 1955: 18). Според мен, микенската култура оказва своето влияние върху куполните гробници в Тракия. Вярно е, че съществуват близо 1000 години разлика между микен- ските и тракийските гробници, но като че ли това не може да бъде една особена пречка, траките да пренасат идеята т. е. развитието на гробниците да е независимо, но идеята да е зародена, в микенската култура (Русева 2000: 26)."

"Микена и Тракия: културно-исторически континюитет / ХV - VІ В. ПР. ХР./ , Мая Иванова

От друга страна населението на север от Балкана може да е различно генетически и културно, но да има някаква връзка с тракийския свят на юг.

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Пандора said:

Обаче и гърците приемат много богове и практики от траките и дори сами си го признават. Със сигурност са заварили при идването си местни племена, обичайно свързвани с пелазги, няма как да не са взели нещо от тях. Това, че са написали митове на гръцки, не значи, че преди това не са ги слушали на друг език. В този смисъл  одрисите може да са по-близо до старото население на Спарта и Атина. Димитър Попов смята, че някои от тракийските гробници с кръгла камера са сходни с микенските. 

"На територията на Балканска Тракия лабрисът, тъждествен на крито-микенския, е засвидетелстван към края на бронзовата епоха, т.е. в началото на І хил. пр.Хр., в с. Сем- ничево, Пазарджишко (Тачева 2005: 226). Тази двойна брадва с малките си размери, изтъпените остриета и миниатюрен отвор за дръжка не може да не е използвана като символ на власт и на култ (Китов 1979: 16). Тя повтаря формите на микенските секири, което е още едно потвърждение за близостта в културно отношение на Тракия с Микена (Китов 1979: 16). Силните и непрекъснати контакти между Егейския свят и Тракия, поне до VІІ в. пр.Хр., довеждат до създава- нето на един синкретичен тип брадви, които стават типични както за Югоизточна Европа, така и за Северозападна Мала Азия (Поро- жанов 1998: 164)."

"Тезата за съхраненото влияние на Микена в Тракия се подддържа и от Л. Огненова-Маринова, която смята, че в Тракия може да се говори за наличието на микенски приживелици, видими не само в строежа на гробниците, а и в погребалните обичаи и археологичес- ките находки (Миков 1955: 18). От своя страна, В. Миков поддържа тезата за генетическата връзка между скалните гробници, долмените и куполните гробници (Миков 1955: 18). Според мен, микенската култура оказва своето влияние върху куполните гробници в Тракия. Вярно е, че съществуват близо 1000 години разлика между микен- ските и тракийските гробници, но като че ли това не може да бъде една особена пречка, траките да пренасат идеята т. е. развитието на гробниците да е независимо, но идеята да е зародена, в микенската култура (Русева 2000: 26)." 

file:///C:/Documents%20and%20Settings/ff/My%20Documents/4900.pdf 

От друга страна населението на север от Балкана може да е различно генетически и културно, но да има някаква връзка с тракийския свят на юг. 


Всъщност повечето от тракийските гробници са от елинистичния период и няма как да са директна заемка от Микена. Русева не е голям специалист по траките, а е архитект, и траколозите я критикуват доста сериозно в една статия. Объркала се е че има 1000 години разлика чежду микенскенските и тракийски гробници. Само 500 години са. В Тракия лабриса става царски символ но временно. Одрисите заемат и много други символи от елините и малоазиатците, като лъвската глава, лавровия и дъбовия венец и други. Заемат и Дионис и Аполон, а култа към самотракийските кабири в Тракия се разпространява също след македонското завладяване. Пелазгите не са траките, нито траките са пелазгите. Пелазгите са живели в южните части на днешна Гърция и няма данни да са били в Тракия. Траките от своя страна пък също не са точно онези палеобалкански народи от древността, а са късни пришълци от степите.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, makebulgar said:

Пелазгите не са траките, нито траките са пелазгите. 

Съгласна съм, че не може да се твърди това. 

Преди 11 часа, makebulgar said:

Траките от своя страна пък също не са точно онези палеобалкански народи от древността, а са късни пришълци от степите.

Тоест - трябва да имат скитска култура или в степите се откриват подобни гробници ?

 

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, makebulgar said:

а култа към самотракийските кабири в Тракия се разпространява също след македонското завладяване.

Самотраки не е ли част от Тракия?

Название острова означает, что это Фракийский Самос, в отличие от другого греческого острова Самос[11].

The traditional account from antiquity is that Samothrace was first inhabited by Pelasgians and Carians, and later Thracians. At the end of the 8th century BC the island was colonised by Greeks from Samos, from which the name Samos of Thrace, that later became Samothrace; however, Strabo denies this. The archaeological evidence suggests that Greek settlement was in the sixth century BC.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 33 минути, Пандора said:

Самотраки не е ли част от Тракия?

Название острова означает, что это Фракийский Самос, в отличие от другого греческого острова Самос[11].

The traditional account from antiquity is that Samothrace was first inhabited by Pelasgians and Carians, and later Thracians. At the end of the 8th century BC the island was colonised by Greeks from Samos, from which the name Samos of Thrace, that later became Samothrace; however, Strabo denies this. The archaeological evidence suggests that Greek settlement was in the sixth century BC.

Еми няма данни да е бил тракийски, а е имало пелазги на него преди елините да го завземат. А името идва от това че се намира в Тракийско море. Самос в Тракийско море има, има и Самос на юг при йонийците. Светилището става популярно чак при Филип Македонски тъй като там със жена си били посветени в мистериите. После е главно светилище на македоните във времената на Александър и след него. Македонците изграждат повечето храмове там. И по време на македонското управление култа към самотракийските кабири е пренесен в Тракия, там където македонците правят градове (Кабиле, Бероя, Севтополис, Филипопол) или по черноморските полиси които завладяват. В останалите тракийски земи не бил разпространен култа.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Фружине , ти самият си ме учил , че една алтернативка за да получи ..легитимност и да има повод да даде включване на дискусии , трябва да се базира на редица правила !

Как , как Одриското царство го виждаш да оцелее като то се явява не повече от един анклав  ?  Ще ги има ли виа Диагоналис  и виа Милитарис ?  Как римляните ще ...прескачат от европейките към азиатските си провинции за да не ...засегнат чувствителните траки ?  Константин ще се отказва ли да строи новата столица , щото тя попада в зоната на влияние на ...траките ?  Или ще се задоволи с ...Никомедия ?

Много , ама много станаха отстъпките към ...тракедонистите ….

Истината е :

800px-Hadrianeum_Tracia.JPG

Тракия е провинция най-вярна на Рим !

Има сериозен документ , който след задълбочен и безпристрастен анализ може да подскаже много ….

Става въпрос за надписа от Скаптопара  (Благоевград) Има го в уикипедия , има го и на стената на Шаранков с негов превод. Тоест ..свободен достъп

На кратко : Действието се развива през първата половина на III век . Времето на ужаса и анархията за империята наближава , но все още се усещат времената на ред и законност от ерата на Антонините.  Всички жители на империята са вече римски граждани. Да видим как се чувстват ….траките от Скаптопара.

Скаптопарчани (тоест благоевградчани) пишат писмо-жалба , чиито адрес е...Рим , а получателят …. самият цезар-август Марк Антоний Гордиан III !

Селяните съобщават , че са ощетени от ..туристите които прииждат  от провеждания на близо панаир и ...използват топлите (минерални) извори + квартири без да плащат !  Да ! Съгласни са селяните ...за отстъпки на висши държавни служители които се отбиват в селото , но не и да пускат ...аванта на редови войници , които също  искат да се ползват с привилегии.  Жалбите пращани до провинциалния управител на Тракия наистина са разглеждани и реакциите са в подкрепа за селото , но след известно време изнудванията и не плащанията отново се възобновяват.

Това дава повод селяните от забутания югозападен ъгъл на провинция Тракия  да действат кардинално. А именно ...да запознаят самият император - господарят на света с проблемите си.  Изпращат му в писмен вид жалбата си . От тук следват и куриозите....

Гордиан III лично отговаря на жалбата на селяните/траките от Скаптопара !

На прима виста се случва немислимото - от десетките хиляди селищни системи в необятната  империя от Каледония до Ефрат , всяка с проблемите си , ако изпрати жалба до Господарят на света , какво ще се получи !?  Тоест практически (а и теоретически) императорът е невъзможно нито да разгледа , нито да се запознае и да отговори на десетки хиляди писма ….

Но на скаптопарчани  цезарят отговоря (по долу ще пусна линка) .  Да , отговорът е по скоро препоръка селяните да се обърнат както му е редът    а именно  - към провинциалния управител , като самият август гарантира справедливо следствие !  А селяните са толкова въодушевени , че изсичат  цялата кореспонденция на камък !

Отговорът разбира се е ясен : скаптопарчани имат ...тяхно момче  на престижно място - преторианче в десета кохорта !    Със звучното чисто тракийско име ….Аврелий Пир !

И сега...някои наши историци веднага издигат довода , че това е породено от патриотични подбуди - ...тракийчето Аврелий не забравя своите корени и приема присърце проблемите на своите съселяни (разбира се макар и римски имперски преторианец той не забравя чий син е /потомък на горди траки/ )

 Подробностите в писмото се замитат - преторианецът Аврелий е собственик на имоти в Скаптопатра и това е причината да …"удари едно рамо" на обичната си родина !  Факт тук е , че преторианецът се ползва с респекта на самият цезар !  Който разглежда жалбата ...прередена (или препоръчана) от своя човек !

Другото важно е езикът ! Уводът на писмото на тракийците е на латински - поздравът към Гордиан ! Следва съдържанието , което е на гръцки !  Заключението е пак на латински.  Изводът е , че  някъде в границите на днешен Благоевград официоза е бил гръцки ! И това не е било нито дискриминационно , напротив !  Разбира се и латинските уводи говорят , че част от елита е знаел/ползвал/ латински в писмен вид !

И следва …...тъжното !

Пействам в прав текст До император Цезар Марк Антоний Гордиан Пий Феликс Август. Петиция от селяните от Скаптопара, наричани също Гресити

Сега тук започва свободният полет на мисълта ….Изтъкнати наши историци ( Юлия Божинова и сие) сервират в прав текст : греситите са едно от племената на ...дентелетите обитавали областта на ..Кюстендил /Пауталия ? !

Четох и препрочетох надписа ..и от Укито и от Шаранков ….!  Никакви , ама никакви дентелети няма  нито пряко , нито косвено намеквани от скаптопарци !  Тоест : те самите не знаят , че са ...дентелети !  Волни интерпретации , да не кажа и фантазии на наши историци ….

Греситите от  писмата на скаптопарчани  подозрително напомнят на ...грекосите от ...първо-българските каменни надписи !

 

https://bg.wikipedia.org/wiki/Скаптопаренски_надпис

Укипедия

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Романа мисля беше спомена (или беше друг), че в началото под римска власт има религиозен бум при траките в почитането на конника Херос.

Защо според мен е невъзможно отцепването на траките от Византия? Защото всъщност Тракия от Константинопол до Пловдив е центъра, хинтерланда на империята. Или имаме Византия и нямаме Тракия, или имаме Тракия и нямаме Византия. Ако възстановим Тракия, то столица на Византия би станал някой малоазийски град като Пергам или Никомодия, Смирна... нещо такова.

Вариант 1. Траките се възползват от варварските нашествия, въстават и възраждат държавата си. Византия премества столицата си в Мала Азия и се превръща почти изцяло в азиатска държава.

Най близката аналогия която ми идва е Латинската империя която контролира горе долу това което би представлявала една възродена Тракия. Тя би се оказала в много тежко положение, тъй като от юг по цялата дъга от Константинопол до Солун би я подпирала Византия, а от север варварите. Дори и да приемем, че Одрин би бил превърнат в непревземаема крепост, заедно с още няколко големи града, въпреки всичко държавата остава много малка, без никакъв тил. При първата сериозна загубена война било от варварите, било от Византия Тракия рискува да бъде унищожена. В тази ситуация за Тракия би станало жизнено важно да контролира райони като Родопите, Сердика и Мизия на север и поне да тушира влиянието на Константинопол на юг. В този ред на мисли никаква българска държава в Мизия нямаше да може да съществува. Тракия би хвърлила всички сили които има за да подчини Мизия. Тогава славяните и българите щяха да станат тракийски федерати или поданици и влажната мечта на тракедонистите щеше да е истина- българите щяха да са траки!

Вариант 2.

Траките запазват културата и етническата си принадлежност и остават в състава на Византия. В този случай Византия от многонациална световна държава, която постепенно се превръща в гръцка би се превърнала в дуалистична гръко-тракийска. От гледна точка на българите това не би променило почти нищо, освен нуждата да се знае и тракийски език заедно с гръцки. Най вероятно през 20 век, когато Османската империя е изтласкана окончателно щяхме да имаме още една малка държава обхващаща днешна турска Тракия без Истамбул.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...