Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители

1. Берта Моризо

Берта Моризо е родена в Bourges, Франция, в богато буржоазно семейство. Баща й е бил префект на департамента в Шер. Майка й била племенница на Жан-Оноре Фрагонар, един от най-плодотворните художници от ерата на Рококо. Берта имала две по-големи сестри и по-малък брат. Семейството се преместило в Париж през 1852 г., когато Моризо била дете.
По онова време е било обичайно за дъщерите на буржоазните семейства да получават художествено образование, така че тя и нейните сестри били обучавани частно.

През 1857 г. един от учителите й запознал Берта и сестра й Едма с галерията в Лувъра, където двете можели да изучават изкуството на старите майстори чрез копиране на картини. Музеят обаче им послужил и за друга ключова цел, тъй като им дал възможност да се запознаят с талантливи млади артисти, като Мане и Моне.

По-късно Жозеф Жиард, първият учител на Берта, станал директор на École des Beaux Arts и я представил на Камий Коро, френски художник, който силно повлиял нейните ранни пейзажи.

Като студенти по изкуство, Берта и Едма работели в тясно сътрудничество до 1869 г., когато Едма се омъжила за военноморски офицер, преместила се в Шербург и имала по-малко време да рисува. Писмата между сестрите показват любов между тях. Едма напълно подкрепяла работата на Берта като художник и техните семейства винаги са били близки.

Моризо се регистрирала като лицензиран копист на картини в Лувъра, където се сприятелила с други художници, включително Камий Коро. До 1863 тя учила живопис при Achille Oudinot, друг художник от групата на Барбизонците. През зимата на 1863-64 е учила скулптура при Aimé Millet.

Тя никога не е била доволна от работата си и е унищожила почти всички свои работи, направени от нея преди 1869 г. Живописвайки на открито, тя е играла със светлината и сенките, с използването на акварели, които са лесни и бързи за нанасяне. По това време Берта започнала да се интересува от пастел.

През този период тя като цяло е практикува акварели. Изборът й на цветове е бил доста сдържан; обаче деликатното повторение на нюансите прави един балансиран ефект. Благодарение на специфичните характеристики на акварелите като среда, Моризо успява да създаде прозрачна атмосфера и почти ефирен допир, които допринасят за свежестта на нейните картини.

Моризо нанасяла цветовете много бързо, но също така се подготвяла много старателно предварително. Първо, тя правела безброй изследвания на своя предмет. Нейните теми многократно били извличани от нейния живот, затова тя ги познавала добре. Та правела много предварително скициране като подготовка, така че в окончателния вариант творбите й изглеждат сякаш са направени „ с един единствен удар на четката“. Освен това, когато ставало неудобно да се рисува на открито, висококачествените акварели, направени на подготвителните етапи, й позволявали да продължи да рисува по-късно в ателие.

От 1885 г. рисуването започнало да доминира в творбите на Моризо. Тя активно експериментирала с въглен и цветни моливи. Това, което изглежда парадоксално е, че възраждащият й се интерес към рисуването е бил мотивиран от нейните приятели-импресионисти, които са известни с разливане на формите, а не с контур.

Моризо започнала да използва техниката на квадрат и точка в средата на листа, за да фиксира точно композицията си върху платното. Използвайки този нов метод, тя била в състояние да създаде съвсем нови типове композиции, в които се появило по-сложно взаимодействие между фигурите в картините. Тя подчертавала композицията и формите, докато нейните импресионистични четки оставали за финалната фаза.

Оригиналният й синтез на импресионистко докосване с широки удари на четката и светлинни отражения и графичен подход с ясни линии прави отличителни нейните творби.

Картините на Моризо се коментират като пълни с "женски чар", който се отличава с елегантност и лекота. Нейните мазки са толкова леки като докосването на криле от пеперуда.

Около 1880 г. тя започва да рисува върху негрундирани платна - техника, с която Мане и Ева Гонзалес също са експериментирали по това време, а нейната четка става по-свободна. Произведенията на Моризо са почти винаги малки по мащаб, а стилът и техниките, които прилага тя, са много вдъхновени от нейните приятели-импресионисти. Вдъхновена от Мане, тя запазва използването на цвят до минимум при конструирането на мотив. В отговор на експериментите, проведени от Едуар Мане и Едгар Дега, Моризо използвала едва оцветени бели петна в платното, за да хармонизира картините. Подобно на Дега, тя работела с три медии едновременно в една картина: акварел, пастел и маслени бои. През втората половина от кариерата си тя се учела от Реноар, като имитирала някои от мотивите му.

 

cce3ecd520dc0b98b0c44f6d8f827dd8.jpg

The Old Track to Auvers, 1863, Oil on canvas, 45.5 x 32.3 cm

25033b923ac41c7aba26b12915f5cc7f.jpg

Landscape, 1867, Watercolor on paper, 14.5 x 22.7 cm

4742d20de8a530733449c28309e3ea73.jpg

The Mother and Sister of the Artist, 1869-70, Oil on canvas

ad22b183b3a3e2f59ee13de932b680de.jpg

Peonies, 1869, Oil on canvas, 40.8 x 33 cm

3325e36b1aa77e73383953c37208651c.jpg

The Pink Dress, 1870, Oil on canvas

1cb71ad7133fabff6bd8c6cac5e41f6d.jpg

The Cradle, 1872, Oil on canvas, 56 x 46 cm

41616997414e1dbb0bab77e2cd5bf508.jpg

Balcony, 1872, Oil on canvas, 61 x 50 cm

ebc56b2848de856466fd70841d06a0be.jpg

Reading, 1873, Oil on canvas, 45.8 × 71.5 cm

297a9712ca86e81f2abe6ab7399b108d.jpg

Eugène Manet on the Isle of Wight, 1875, Oil on canvas, 38.1 × 46 cm

fbbe38e29a2df0a10d0103907c33836f.jpg

A Woman and Child Seated on the Grass, 1875, Watercolor over graphite, 164 x 221 mm

562713bd110cc4b807b0ee7f16eb836e.jpg

Girl at the Ball, 1875, Oil on canvas

72a8fdf8fe1bf766a5226822b5adc005.jpg

Woman with the Fan, 1876, Oil on canvas, 62 × 52 cm

9f3ecc410568c54b2f6473bc80651445.jpg

Young Girl in a Ball Gown, 1879, Oil on canvas, 71 x 54 cm

6746610f13da1e53a7abb1325b7a4419.jpg

Julie Manet in a Canopied Cradle, 1879, Watercolor and gouache, 18 x 18 cm

1760748ce32ede0af306898c7d48ea11.jpg

The Artist's Daughter, Julie, with her Nanny, 1884, Oil on canvas, 57.2 × 71.1 cm

f5014e1a58ca527406cb56997ec1f10a.jpg

A Woman Seated at a Bench, Watercolor over traces of graphite, 20 x 28 cm

359465c2f23d91e0b1b1efe75a7600d8.jpg

Young Woman Raising Her Hair, 1894, Oil on canvas, 65 x 54 cm

Link to post
Share on other sites
  • Потребители

2.Мери Касат

Мери Стивънсън Касат е родена в Пенсилвания, САЩ, но е прекарала по-голяма част от своя живот във Франция, където за първи път се среща с Едгар Дега и по-късно участва в изложбите на импресионистите.

Касат е рисувала предимно образи от социалния и личния живот на жените, като особено много се концетрира като тема върху интимните връзка между майка и дете.
Тя е описана от френският историк на изкуството Гюстав Жофроа през 1894 г. като една от "les trois grandes dames" /”Една от трите Гранд-дами”/на импресионизма, заедно с Мари Бракмон и Берта Моризо.

Мери Касат изобразява "новата жена" от 19-ти век от гледна точка на жените. Като успешен и много добре подготвен в техническо отношение артист, тя е посветила изцяло себе си на кариерата си на художник и жертвала личния си живот в името на тази кариера. Подобно на Елън Хей, Елизабет Кофин и Сесилия Бо – нейни съвременнички американски артисти, Касат олицетворява „Новата еманципирана жена“ в американската култура.

Касат изследва дълбоките начала в пресъздаването на образа на "новите жени”, вдъхновена от влиянието на нейната интелигентна и активна майка, Кетрин Касат, която вярвала в образованието на жените и в тяхното право да бъдат информирани и социално активни.

Мери Касат и Едгар Дега са имали дълъг период на приятелство и съвместна работа. Двете им студия в Париж били на съвсем близко разстояние едно от друго, по-малко от пет минути разходка пеш, и Дега често се отбивал в нейното ателие, за да й предлага съвети и да й помога в намирането на модели.

Те двамата имали много общо: и двамата споделяли подобни вкусове в изкуството и литературата, идвали от богати среди, били изучавали живопис в Италия, и двамата били независими, и двамата никога не сключили брак.

Степента на интимност между тях не може да бъде оценена сега, тъй като няма оцелели техни писма един до друг, но е малко вероятно, въпреки че се спекулира, те да са имали интимни отношения, като се имат предвид консервативния им социален произход и силните им морални принципи.

Дега е показвал някои от своите техники на рисуване с пастел и гравиране на Касат, които тя бързо усвоила, докато от своя страна Мери Касат му е помогнал да утвърди репутацията си и да продава картините си в Америка.

Някои критиците по нейно време твърдели, че цветовете на нейните платна са твърде ярки и че портретите й са прекалено точни и детайлизирани. Тя се среща с Дега за първи път през 1874 г. и той веднага я кани да участва в изложбата на импресионистите, а нейните творби са изложени на тяхна  обща изложба през 1879 година. Активен член на импресионисткото движение до 1886 г., тя остава приятелка на Дега и Берта Моризо до края на дните си. Подобно на Дега, Касат става изключително добра в използването на пастели, като в крайна сметка изпълнява много от своите работи в тази техника.

Постепенно нейният стил се е променил и тя се отдалечава от импресионизма към индивидуален реалистичен и предметен свой стил. От 1886 г. тя вече не се идентифицира с никакво движение и се опитва да рисува в различни стилове.

През 1891 г. тя излага серия от изключително оригинални цветни литографии, вдъхновени от творбите на японските майстори, от които се възхищавала и взаимствала като техника и графичен стил.

Феминистка от ранна възраст, макар и по един неин изтънчено нюансиран и много личен начин, възразяваща срещу стереотипността на етикета "жена-артистка", тя подкрепяла избирателните права на жените и през 1915 г. изложила осемнадесет свои творби в изложба, подкрепяща движението, организирано от Лоуисин Хавемейър, която била известна и активна феминистка.

Мери Касат починала на 14 юни 1926 г. в Château de Beaufresne, близо до Париж.

24a55393508578d98d3ba292faa6b099.jpg

Mrs. Duffee Seated on a Striped Sofa, Reading, 1876, Oil on canvas

47223cb8817cd9b3b79aba556d65c02e.jpg

Children in a Garden (The Nurse), 1878, Oil on canvas

879caca7be778bed5de8ecc6dd2770ea.jpg

In the Loge, 1878, Oil on canvas, 812.8 x 660.4 mm

b19bd16591d14c538eb83a8176d707f7.jpg

Little Girl in a Blue Armchair, 1878, Oil on canvas, 89.5 × 129.8 cm

e0cbb7ba63a7b24d160182441ae1982a.jpg

Self-portrait, 1878, Gouache on paper, 60 × 41.1 cm

9fcd83c15782fb8421de99d0631eaef3.jpg

Woman with a Pearl Necklace in a Loge, 1879, Oil on canvas, 813.31 x 597.41 mm

6da48f3ef5317ae4295e19a2bc83bf7d.jpg

Lilacs in a Window, 1880, Oil on canvas, 61.5 × 51.1 cm

6fae6e8d44651886d2746d4ab6c4e4ef.jpg

Mother About to Wash Her Sleepy Child, 1880, Oil on canvas, 990.6 x 635 mm

c68846d2d8b26016669db63d6bd7f6fe.jpg

Elsie in a Blue Chair, 1880, Pastel

0874d8dd600398f9c93db348ddd922f4.jpg

Five O'Clock Tea, 1880, Oil on canvas

9d4df1823b40d76d6a2c6b71d6bdeb21.jpg

Children on the Beach, 1884, Oil on canvas

8b23d3c79c7f9005591e832882d0cc33.jpg

Margot (Lefebvre) in Blue, 1902, Pastel on brown, slightly textured, wove paper, 61.3 x 50.2 cm

dc5987e7cd992e617c5e0916c8e8c1fa.jpg

Sara Holding a Cat, 1908, Oil on canvas

c1df256a03791e030649ddca5903c85b.jpg

Woman with a Red Zinnia, Oil on canvas

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...
  • Similar Content

    • От Gargovitza
      Здравейте!

      Нужна ми е информация за всякакъв тип предстоящи международни изложби, конкурси и изложения. Къде и как може да се участва, какви са таксите (наемите). Някой знае ли нещо за това Grand изложение: Marche d`Art Contemporain - 2013 ?
      Мисля, че темата може да представлява интерес за много млади автори.

    • От П. Теодосиев
      http://science-girl-thing.eu/bg

      Сайт на Европейската комисия за стимулиране на момичета да се занимават с наука.



      Неотдавна Европейската комисия започна кампания за насърчаване на повече млади жени да изберат науката в бъдещата им кариера.
      По този случай се организира конкурс "Science: it's your thing!" (Науката - това е за теб).
      Тук може да видите трите най-добри участници:

      http://www.gender-su...p/video-contest






    • От Р. Теодосиев
      Писма разкриват отношението към християнските жени през V век




      Епистоларното творчество на св. Аврелий Августин се представя за първи път на български език – „Избрани писма до жени” (ИК „
      Изток-Запад”) допълва основните възгледи на ранното християнство и подчертава силно изразената грижа за духовната сила и отговорността на жената.





      В Античността има два фундаментални за дефинирането на човека и неговите социални и културни характеристики периода, твърди изтъкнатият изследовател на латинската литература Джанбиаджо Конте. Първият обхваща периода V-IV век пр. Хр. в Гърция и е свързан с езичеството, а вторият – IV-V век сл. Хр. – с християнската мисъл. Характерно за втория период е прецизното поддържане и старателно съхраняване на кореспонденцията на светите отци на Църквата. Силната потребност от споделяне и усещането за общност и съпричастност, които християнството създава в своето първоначално разпространение, намират материално превъплъщение в постоянната размяна на епистоларна комуникация между божите служители.

      Един от най-известните сред тях по това време е епископ Августин, днес познат като св. Аврелий Августин. Събраните негови епистоларни текстове в „Избрани писма до жени” осветляват и допълват основните християнски възгледи, изложени в неговите по-големи произведения. Те са ценни най-вече заради ярко изразената в тях грижа за жената, нейната духовна сила и отговорността ѝ както към нея самата, така и към семейството и цялата християнска общност.

      В своите писма Августин отговаря на въпроси, които неговите кореспондентки задават, разисквайки в дълбочина различни теми от християнската доктрина, вълнуващи обществото и днес, но по различен начин. Благодатта и свободният избор, молитвата, виждането на Бог, моралните дилеми, въздържанието от сексуални връзки, отношението към децата, парите и материалното са само част от засяганите в текстовете теми. В писмата си епископът разисква и влиянието на различни, разпространени по това време ереси, в съчетание с вдъхновено и старателно тълкуване на Светото писание.

      Изданието е автентичен исторически документ, който въвежда моментално в атмосферата на конкретната епоха. Книгата е превод от латински език (дело на Силвия Георгиева) и е част от поредицата „Vita Christiana”.




      *




      „Живеем полезно във времето само ако живеем заради спечелването на заслугата да живеем във вечността.”



      Св. Аврелий Августин

  • Теми

  • Последно разглеждащи   0 Потребители

    No registered users viewing this page.

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...