Отиди на
Форум "Наука"

Македония и българския въпрос


Recommended Posts

  • Потребители

Както последните няколко дни, така и днес слушах по радиото коментарите около признаването на ОМО " Илинден". Според мен представителите на Европейския съюз не са запознати с историята на Балканите. Те не познават и българската история. Затова аз намирам техния натиск над българското правителство и парламент за намеса във вътрешните работи на суверенна държава.

Вие как мислите?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тези, които най-шумят, са запознати. Покрай тях има и много незапознати, които казват: "а, да, защо да не се признае".

Ми ОК. В България ще се пишат македонци към 500 човека. Реципрочно, в Македония трябва да признаят българско малцинство, пък да видим то колко ще излезе.

ПП

А, да. Македония разбира се е много далеч от покриването на стандартите за влизане в НАТО и в ЕС, що се отнася до българската преценка. Вето ще трябва да налагаме, не може то така прибързано, трябва да се оправят. И гърците така мислят, не сме само ние; какво да се прави, забавени реформи.....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Може би първо трябва да се погледне доколко въобще има нещо такова като "македонска нация". И доколко я е имало. Автичната Македония е едно от силните тракийски царство потобно на Одриското, Гетското, Витинското и Фритийското (последните 2, макар и силни малоазийски царства са само поделения на намиращите се в Европа тини и бриги). Тъй че античната основа на днешните държави Македония и Българи е една и съща.

Общо са в Римската империя, после дружно остават в източната й част. пак дружно са били населени от дружините на двама от синовете на Кубрат. До 10в. са в една държава - българската и няма съмнения в тяхната общност. След завладяването на България от Византия, само нериторията на дт. държава Македония се е наричала България. Другите област и от царството са били Параистрион, Месопотамия... Имената се променят, но земите на дн. държава Македония се наричали "България". Дори самото бълг. царство било наричано "Мизия" или "Загора". След осм. завладяване на Балканите територията на дн. Македония е била разглеждана като българска. За разлика от източните земи, които попадат в диоцеза на Търновския митрополит и Екзарх на България, та дори и в диоцеза на Вселенската патриаршия, територията на дн. Македония си остава в диоцеза на архиепископа на Първа Юстиниата и цяла България. При учредяването на Екзархията, земите от дн. държава Македония влизат в диоцеза й. До Коминтерновското творение "македонска нация", такова животно няма. А след като няма нация, няма и малцинство. Има гръцка и сръбска пропаганда, а и както се беше изразил един австрийски учен скопски провинциалисти, които не искат да им е разписват командировъчните в София.

Проблема по-скоро иде от истарията с "малцинствата". И още по-точно от хпивилегията да се чист от някое малцивство. Или както се казваше в един виц: Едноличен търговец трябва да направи съкращения на персонала. Събира 4 си служители и им съобщава. Бай Иван казва, че той е пенсионер и ако го съкратяли, това било репресия спрямо старите хора. кака Мара пък казва, че ако я съкратяли, това било репресия спрямо жените. Мемет пък казал, че ако го съкратят, това било репресия на етническа основа, защото бил малцинство. Останал само 1 слежител, който като видял какво става, казал: "Ами така като гледам, значи аз съм гей и ако бъда съкратен пак ще е репресия." :doh:

Абе и аз съм за равенството на хората, ама привилегиите за малцинствата какво общо имат с това всички хора да са равни?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Има един изключително обективен референдум в Османската империя /не заради блестящата й демократичност, а защото турците наистина не са се месели/ - този за българската църква през 1871 г. И то, трябвало е не 50%, а ако не се лъжа 2/3 да гласуват за българска църква. Това очертава българската етническа територия почти идеално. Оказва се, че почти целия "Румели бейлер бейлък", което е официалното название на нашта родина тогава, в граници, по-големи от Санстефанските и някои земи около нея, е български. За Македония пък да не приказваме.

То нация че няма, няма, ама като има хора, които да се самоопределят днес като такива, да се самоопределят. Само че това трябва да става след свободен, напълно свободен обмен на информация /което пък трябва да е наше твърдо искане към македонците - у нас "История на македонскиот народ" се публикува без проблеми, ама кой да ти чете тия щуротии:) /. Когато истината се разпространи в достатъчна степен - моля, щом желаете, и марсианци се пишете.

/А за НАТО все не са готови и не са готови тия хора, какво да правим, голям проблем. .../

Абе и аз съм за равенството на хората, ама привилегиите за малцинствата какво общо имат с това всички хора да са равни?

Нищо. Привилегиите за малцинствата са в пълно противоречие с основните принципи на Декларацията за независимостта и на всички демократични актове от 1778 г. насам. Това е привилегия на етнически принцип и на всичкото отгоре е забранена от повечето конституции изрично, вкл. и от нашата.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

чета някви македонски форуми и се шашкам до къде може да стигне човешката глупост

може би по-вярно би било да се каже до какви висоти може да стигне промиването на мозъци

то не бяхме татари, цигани , монголи , такава омраза имаше в тези хора, че се плаша

стигна се до там , че някакъв цитира източници разни за да докаже, че българия за пръв път се появява през 13-14 век - тогава бил споменат , че съществува някакъв си там български език

та дали някога ще се осъзнаят тези хора как мислите

то се вижда че мого македонци искат бг паспорти, но е ясно и защо ги искат

ето тука и малко "македонска история" - и песничка измислили - умни глави

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Това не са всички македонци. А когато се спори, ако я няма тая агресия те нямат просто какво да кажат. Когато, при какъвто и да е спор, някой "влезе" агресивно, това е само по една причина - иска да измести същността на въпроса и да те "надвика". Това е и цялата работа с македонският антибългаризъм. Поститовисткия елит го раздухва, защото иначе угасва "like a candle in the wind", както е казал поетът.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

389128_t.jpg

от тук http://vasiotsosed.blog.com.mk/node/66675

докъде стига омразата, глупостта, злобата, промиването на мозъци

не знам да ги съжалявам ли...

докога правителството ще търпи откровената антибългарска политика на тези...

Редактирано от fixxxsers
Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Малеее тези съвсем са се объркали…

Това според мен не е нито за омраза нито да ги съжаляваме…те просто не съзнават какво е положението…като малкото дете…

Но се смях доста на нещата които пише…просто няма такова нещо като македонеца ;)

„…епа такова животнo нема…” :doh:

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Наистина, толкова са жалки че дивата им агресия дори не предизвиква възмущение, а само презрение.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

чета из разни форуми македонски... големи глупости ама както и да е. Видях слеедния цитат уж на Гоце Делчев - СЕКОЈ ОНОЈ ШТО РАБОТИ ЗА МАКЕДОНИЈА ДА СЕ ПРИСОЕДИНИ КОН БУГАРИЈА,ГРЦИЈА ИЛИ СРБИЈА Е САМО ДОБАР ГРК,БУГАРИН И СРБИН НО НИКОГАШ НЕМОЖЕ ДА БИДЕ ДОБАР МАКЕДОНЕЦ

това може ли да е така

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Естествено, че не. Или пък е казано в контекса на обсъждането на автономната идея - което се е схващало от ВМРО само политичиески, не и национално, като ход за постигане на административното обособяване на Македония, като втора държава. Политическа тактика.

Те макетата и цитати фалшифицират:)

Иначе ето още един негов:

"...какво да правим, КАТО СМЕ СИ БЪЛГАРИ и колкото калпаци, толкова акъли...."

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Целият "македонски народ" трябва да мине или през психотерапевт, или през психиатър.

Разликата между двамата се състои в това, че:

- психотерапевтът предписва някаква терапия - спортна терапия, трудова терапия, арттерапия или нещо такова, или просто изслушва пациента - понякога и само това е достатъчно.

- психиатърът лекува пациента с хапчета и с инжекции.

Ако "македонските" ученици се запишат в България в български училища или, ако български учители по история преподават в училищата в "Македония", бъдещето на тези "държава" ще бъде малко по-светло. Видя се, че България може и без Македония, но се видя и, че Македония не може без България. Известно е - защо.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

много са настроени срещу нас тея и то основно медиите им промиват и без това обременените мозъци, е и разни там сърбомани

следя им разни електронни изданияи за България се пише или лошо или нищо

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
чета из разни форуми македонски... големи глупости ама както и да е. Видях слеедния цитат уж на Гоце Делчев - СЕКОЈ ОНОЈ ШТО РАБОТИ ЗА МАКЕДОНИЈА ДА СЕ ПРИСОЕДИНИ КОН БУГАРИЈА,ГРЦИЈА ИЛИ СРБИЈА Е САМО ДОБАР ГРК,БУГАРИН И СРБИН НО НИКОГАШ НЕМОЖЕ ДА БИДЕ ДОБАР МАКЕДОНЕЦ

това може ли да е така

Цитатът си е от Гоце Делчев, но фиромляните не могат да го разберат.

Македония е била и си е многоетническа.

Гоце Делчев приемал, че "оноj што работи за Македония да се присъедини към България е само добър българин, но не може да бъде добър македонец". Считал, че той, добрият българин, е лош македонец! Все пак "оноj" е бил хем българин, хем македонец, според Гоце.

Аналогично, Гоце Делчев приемал, че "оноj што работи за Македония да се присъедини към Гърция е само добър грък, но не може да бъде добър македонец". Считал, че той, добрият грък, е лош македонец! И пак "оноj" е бил хем грък, хем македонец, според Гоце.

Е, Гоце Делчев приемал, че може дам има хора, които едновременно да са българи и македонци или едновременно да са гърци и македонци. Това означава, че за Гоце Делчев "македонец" не е етнос, а местожителство, землячество. Гоце Делчев би се съгласил, че и турците в Македония (например солунчанинът Мустафа Кемал) са македонци.

Себе си Гоце Делчев е считал хем за добър българин, хем за добър македонец. Борел се за автономна Македония. Македония на всички македонци - и на българите, и на гърците, и на турците.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...

"emilia_n4 е много права.

Съвр.западняци са са самодоволни добре гледани "глобалистични" свини, които презират всички и всичко което е извън тяхната кочина. За тях Балканите е един чужд и враждебен свят. Нашата история е прекалено сложна за техните мозъци. Те не я познават и нямат никакво желание да се запознаят с нея. Македонистката идея на Запад е общоприета. Че погледнете някой западен или американски сайт са населението на България, навсякъде присъства "македонско" малцинство.

Така че в скоро време, западът ще натисне нашите "политици" да признаят официално македонско малцинство, коте те ще направят без да се замислят, тъй като според мен всичките и управляващи и опозиция са за въже и рестрел!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Потребител

Търсих, търсих къде да пусна следното и намерих тази позабравена тема.

Връзката води до македонски сайт, където някой си "македонец" Ристо Стефов е публикувал писма писани от гръцки войници, описващи зверствата им при настъплението в Македония по време на Балканските войни. Ето как бат' Ристо обяснява споменаването на името българи в писмата и как да се чете то:

Забелжка: В писмата по-долу, много от войниците пишат за "българи" в Македония. Просто искам да напомня на читателя, че през 1913 година е нямало никакви цивилни българи, живеещи в Македония, освен български официални лица. Цивилните българи, за които споменават гръцките войници, са били македонци, които или са били енориаши от Екзархията или такива, които не са говорели гръцки. Всеки, който не емогъл да говори гръцки или турски, е наричан българин.

Излиза, че бат' Ристо знае през 2005-та година много по-добре кои са били българи и кои македонци, а гръцките войници през 1913-та са се объркали.

Ето и писмата. Забележете, че бат' Ристо грижливо е упоменавал в скоби след всяко споменаване на името българи, че всъщност става дума за македонци, енориаши на Екзархията.

http://www.maknews.com/html/articles/stefov/stefov72.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Абе да са живи и здрави братчедите, ама КГ може и да е прав - че трябва и ние малко да им свием сърмите. Честно, ако пред мен някой изтърси, че е македонец, ще го спукам от бъзик.

С един куршум два заека - Божо се обажда за българско вето и спрямо Македония, а ББ най-сетне го гони от кабинета :)

Като казвам братчеди, аз наистина имам братовчеди в Скопие. И ми беше адски смешно, когато веднъж те седнаха да ми обясняват, че аз и майка ми сме си македонци, ама сме се побългарили... Хубаво нещо е роднинството, ама някои работи са им страшна простотия.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз пък се чудя на 20 век и висините на неговия тоталитаризъм. Успя да накара поне част от хората в един район да променят съзнанието си...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Румен Леонидов Да заровим езиковия проблем

През последните 50 години са се родили няколко поколения с македонско самосъзнание и колкото и да ни е мъчно, за тях сме бугари. Трябва да престанем да гледаме на Македония като на Малка България, трябва да престанем да се държим като Матушка Рус към своите по-малки славянски събратя. Има македонски българи, има български македонци, но има и македонски македонци. И преди да викнем, че царят е гол, нека да огледаме собствените си срамотии - нашите деца, за разлика от македонските, не знаят и не пеят не само нашите македонски песни, но не знаят и не пеят нито добруджанските, нито родопските, нито тракийските, нито мизийските, нито шопските такива.

Нека видим колко българско е останало у нас и едва тогава да заничаме в душата на комшиите. Колко души у нас са имали възможност през последния половин век да прочетат някой македонски роман или повест, колко македонци са видели с очите си български книги? Петдесет години се правехме, че не се познаваме, и накрая се оказа, че наистина вече не се познаваме. Изкуствено създаден или неизкуствено, македонският език живее, расте и се обогатява отделно от нашия книжовен език. На него пишат и четат милиони братя и сестри, с него те си битуват бита и битието. Македонският и българският са били едно цяло. Добре. Ама вече не са. И проблемът не е дали ще пишем "превод от", "адаптация от", дали ще се крием зад всякакви евфемизми. Проблемът е, че не познаваме литературите си, културите си, проблемът е дали това, което пишем, е достатъчно общочовешко и високо естетическо, за да бъде европейско и световно...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...
  • Потребител

чета из разни форуми македонски... големи глупости ама както и да е. Видях слеедния цитат уж на Гоце Делчев - СЕКОЈ ОНОЈ ШТО РАБОТИ ЗА МАКЕДОНИЈА ДА СЕ ПРИСОЕДИНИ КОН БУГАРИЈА,ГРЦИЈА ИЛИ СРБИЈА Е САМО ДОБАР ГРК,БУГАРИН И СРБИН НО НИКОГАШ НЕМОЖЕ ДА БИДЕ ДОБАР МАКЕДОНЕЦ

това може ли да е така

А това си една от най-долните фиромлянски манипулации...

Въпросният цитат е от романа "Илинден" на Димитър Талев. Онези не правят разлика между художествено произведение и исторически документ - за тях това е "доказ" :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

чета из разни форуми македонски... големи глупости ама както и да е. Видях слеедния цитат уж на Гоце Делчев - СЕКОЈ ОНОЈ ШТО РАБОТИ ЗА МАКЕДОНИЈА ДА СЕ ПРИСОЕДИНИ КОН БУГАРИЈА,ГРЦИЈА ИЛИ СРБИЈА Е САМО ДОБАР ГРК,БУГАРИН И СРБИН НО НИКОГАШ НЕМОЖЕ ДА БИДЕ ДОБАР МАКЕДОНЕЦ

това може ли да е така

Това най-общо означава че македонците по онова време са били гърци, българи и сърби, но не и т.н. сега етнически македонци..

Девизът отразява автономиската идея, изказана още от Гладстон като "Македония на македонците", или перефразирана/преосмислена от Иван Михайлов като "Швейцария на Балканите"..

----

Интересен от лингвистична гледна точка е проблема (проблемите), създадени с изкуственото разделяне на народа и езика (дебългаризацията, македонизацията, или най-общото казано културния генозид, етноцид на българите в Македония)..Обективно между съвременния български и македонски език не същесвува диалекна граница (което го отичат всички съвременни лингвисти, без тези от МаНу), и двата езика са диалекти на един език (първият е източнобългарски, вторият е западнобългарски)..Но, ако приеме това изкуствено деление - как следва да се наричат тогава във връзка с "политкоректността" македонските диалекти в България: диалекти на македонския език, или диалекти на българския език? (ние - ясно как ги наричаме, македонците-също, но е интересно другите как и защо ги наричат).. Как следва да се наричат диалектите от Солунска (Егейска) Македония например (някои от тях по-близки до източнобългарските диалекти, или до рупските, нежели до западните български диалекти).../В някои атласи (западни) говорите и диалектите около Солун и Егейско са означени като диалекти на македонския език/.. От друга страна и в тази връзка: самосъзнанието на слявянофоните в Гърция е нещо променливо и не толкова постоянно - то е гръцко, помашко (помаците, гораните и торбешите, или поне немалката част от тях - се смятат за отделен етнос, или субетнос, разбира се има такива с македонско, респективно с българско самозънание), или пък македонско, българско...

Помня един случай в Гърция, когато бащата имаше българско самосъзнание, а дъщеря му - македонско..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

забележките на Ник са уместни, и интересни.

Но на мен ми се струва, че има две неща, които трябва да се приемат, ако изобщо искаме да имаме твръда позиция към Македония. Първото - македония не е България. Тя е независима суверенна държава, призната от българското правителство, със суверенна територия, държавни власти и тн. и в това не може да има абсолютно никакъв спор. Второ - жителите на тази държава се наричат македонци, не българи. Трето - към момента съществува македонски език. Такъм език днес има и това е факт, нали не твърдите, че тая боза, дето се говори там, е български?

Но, внимание, тези три неща не са съществували в началото на 20 век, в края на 19 век, в 10 век или най-общо - преди ВСВ. Тези неща са валидни към момента, но не и за миналото.

Сега, тука се казва, македонският бил диалект на българския. Ами така е, и? А нима хърватският не е диалект на сръбския, словенският на хърватския, словашкият на чешкия, украинският на руския, португалският на испанския, каталанският на испанския, валенсианският към каталанския, мираднийският към португалския и тн. и тн.

Решението един диалект да стане официален език е чисто политическо, както и нацията е чисто политическа категория, включващи различни етноси.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това най-общо означава че македонците по онова време са били гърци, българи и сърби, но не и т.н. сега етнически македонци..

Девизът отразява автономиската идея, изказана още от Гладстон като "Македония на македонците", или перефразирана/преосмислена от Иван Михайлов като "Швейцария на Балканите"..

----

Интересен от лингвистична гледна точка е проблема (проблемите), създадени с изкуственото разделяне на народа и езика (дебългаризацията, македонизацията, или най-общото казано културния генозид, етноцид на българите в Македония)..Обективно между съвременния български и македонски език не същесвува диалекна граница (което го отичат всички съвременни лингвисти, без тези от МаНу), и двата езика са диалекти на един език (първият е източнобългарски, вторият е западнобългарски)..Но, ако приеме това изкуствено деление - как следва да се наричат тогава във връзка с "политкоректността" македонските диалекти в България: диалекти на македонския език, или диалекти на българския език? (ние - ясно как ги наричаме, македонците-също, но е интересно другите как и защо ги наричат).. Как следва да се наричат диалектите от Солунска (Егейска) Македония например (някои от тях по-близки до източнобългарските диалекти, или до рупските, нежели до западните български диалекти).../В някои атласи (западни) говорите и диалектите около Солун и Егейско са означени като диалекти на македонския език/.. От друга страна и в тази връзка: самосъзнанието на слявянофоните в Гърция е нещо променливо и не толкова постоянно - то е гръцко, помашко (помаците, гораните и торбешите, или поне немалката част от тях - се смятат за отделен етнос, или субетнос, разбира се има такива с македонско, респективно с българско самозънание), или пък македонско, българско...

Помня един случай в Гърция, когато бащата имаше българско самосъзнание, а дъщеря му - македонско..

Citizens of Sohos call this dialect "Bulgarian" (not "Macedonian"). They were speaking it as a second language, not their national one. They were speaking Greek at the same time (we know that a Greek school existed in the village at least since 1750, during the Turkish rule). From what I know, there is noone in Sohos who questions that he is Greek, despite the bilinguality.

Тук става ясно каква е дилемата на наименованието на част от говорите/диалектите (и общо на езика, говорен) в Егейска Македония /аналогията е и за говорите в Пиринска Македония/- тези говори, диалекти на съвременния български език ли са, или са диалекти на съвременния македонски език?

Ясно е че политкореткността изисква да приемем, че Вардаромакедонските говори /диалекти/ са говори /диалекти/ на съвремменния и съшествуващ македонски език, но относно тези в Егейска и Пиринска Македония - очевидно "политкоректно/политкоректни" е/са повече от едно виждане.

Най-комплициран от "политкоректностна" гледна точка е въпросъа за наименованието на езика на егейските и западнобеломорските славянофони (българо-македонски език*), които не са компакткни като самосъзнание..

Може би следва езикът ни сега да се нарича "българо-македонски" (което се приема от някои западни и руски лингвисти), но за мен е ясно, че това няма да се хареса на (и приеме от) еничарите/ренегатите* от Скопие, както и на голяма част от "свинепасите" от Белград../Да ме извини един наш съфорумник, че не харесвам никак сърбите, но обесктивно тези хора не са наприавили нищо такова досега, с което да да се харесат на голямата част от балканските народи и етноси/

*Еничарите /ренегатите от Скопие са с тройна травматична самоличност:

1. Приели са иделогията и вижданията на мъчителите си ("Стокхолмски комплекс и синдром").

2. Не искат да имат нищо общо с етноним, произхожащ от тюркски по език етнос (българи), защото имат тревожно-турски (антитурски в този смисъл) нагласи.

3. Дълго време им се е внушавало че българите са "фашисти" и съответно окупатори (в социалистическия тоталитарен период), значи са кофти народ, и връзките с тях (понеже са "фашисти") са лошо нещо..

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

http://www.promacedonia.org/jchorb/st/st_2_b_maked.htm#zapadnorupski

ЗАПАДНОРУПСКИ ГОВОРИ

Ha юг от българско-гръцката граница между долните течения на Струма и Места и на изток от ятовата граница се оформя югозападната част на големия рупски диалектен масив. В него се очертават по-ограничени диалектни формации.

С о л у н с к и г о в о р

Несъмнено най-голям интерес представя говорът в околностите на Солун, представен най-добре в селата Висòка и Сухò, разположени в Лъгадинско, северно от Солун. Освен тези селища с подобен говор са селата Неговàн, Градобòр, Айвàтово, Ново село, Бàлевиц, Кирèчкьой, Клиселѝ. Общоприето е схващането, че солунският говор е запазил най-добре чертите на Кирило-Методиевия език. Всъщност тъкмо данните от солунския говор, системно разкрити първоначално от В. Облак, отхвърлят окончателно и по безспорен начин панонската теория за старобългарския език и утвърждават неговия български генезис.

1. Многобройни следи от стария назализъм на носовите гласни: гъ̀мба, дъмп, ръмп, скъмп, съ̀мбута; въ̀нзил, въ̀нжи, кàнду, кънт, мънч (мъж), мъ̀ндру, мъ̀нка, съ мъ̀нчиш, прънт, пръ̀нчка, ръ̀нка; грèнда, клèнтфа, пент’, пèнтук, èндру, жèнтфа, чèнду.

2. Гласна ê на мястото на стб. ѣ вместо гласна a след шушкава съгласна и в някои случаи на мястото на стб. ѧ, което е несъмнена архаична черта на говора, срв. бр’êк, в*êк, д’ềду, д’ềта, зв’ềзда, л’êп, л’ềту, с’ềнка, чув’ềк; чềша, чềйут (чаят), шềрка, шềйка; куч’ềнта (кучета), м’ềсу, съ ус’ềкнувам.

3. Застъпник ъ < стб. ы: бъл (бил), въм’а (виме), къ̀тка, мъ̀шка (мишка), пъ̀тъм, плъ̀тку, сън (син).

4. Меки съгласни в краесловие: сол’, ден’, кàмен’, зент’, пент’, пънт’, дèсит’ .

5. Съчетания шт, жд < *tj, *dj: къ̀шта, плàштъм, нуштà, в’èжди, миждỳ, сàжди.

6. Двойно ударение: цàрицàта, кòшницàта, лòбудàта, нèгувъ̀йут, глàсувèту, бàран’èту, брѝчин’èту, кàжувàха.

7. Членно окончание -о (-у) в говора на Сухо и -от (-ут) в говора на Висока: м’ềсницу, кръ̀сту, чардàку, кòн’у, канàп’у, казàн’у, капàйк’у,

185

т’ут’ун’у, дин’ò, курин’ò; врахòт, вит’арòт, казан’ут, òгнут, самàp’ут, л’ềбут, каѝшут.

8. Членно окончание -ту за м. р. мн. ч.: бр’ềгувèту, бỳтувèт̂у, глàсувèту, д’èвир’èту, кòжувèту, кòкалèту, òблац’èту, пòйасèту, сфàтувèту.

9. Лично местоимение за 3 л., имен. пад.: той, т’а, тузѝ, тус, т’е.

10. Въпросително местоимение кутрѝ, кутрà, кутрò, кутрè (Сухо); кутръ̀й (Висока).

11. С частица за се образуват форми за бъдеще време: за кàжа, за стàни, за ти дам òште парѝ; за йàм и йàс л’ềп.

12. Окончание -м за 1 л. ед. ч. сег. вр. при глаголи от I и II спрежение: бàйам, кфàс’ам, п’èрам, п’èчам и п’èкам, хòд’ам, хрàн’ам, ц’ềп’ам и др. Среща се обаче и употреба на окончание -а: гòст’а, дèр’а, къ̀лн’а, кòс’а, крòйа, м’èт’а, пр’èнд’а, с’èча, хòд’а.

Г о л о м б, Зб. Два македонски говора (на Cуxo и Висока во Солунско). Jазична обработка. — Мак. jазик, 1960—1961, № 1—2, 113—182; 1962—1963, № 1—2, 173—276;

К о ч е в, Ив. Старобългарските диалектни явления и понятието солунски говор. — Бълг. ез., 1987, № 3, 167—178;

М и л е т и ч, Л. Една особено забележителна форма в македонските говори около Солун. — Мак. преглед, 1936, № 1 и 2, 1—8;

М и л е т и ч, Л. Към речника на говора в селата Сухо и Висока (Солунско). — Мак. преглед, 1936, № 3 и 4, 133—140;

М и н ч е в а, Анг. Диалектът на Кирил и Методий и балканизмите в старобългарския език. — Бълг. ез., 1987, № 1—2, 23—30;

М л а д е н о в, Ст. Българската реч в Солун и Солунско. — B: Сборник Солун. С., 1934, 44—63;

П о п с т о и л о в, А. Село Зарово, Солунско. Историко-фолклорно и езиковедско изследване. С., 1979, 152 с.;

Р о м а н с к и, Ст. Две приказки от Солунско из неиздадената сбирка на Ст. Веркович. — Мак. преглед, 1928, № 1, 139—148;

С т о и л о в, А. П. Остатъци от назализъм в солунските села Зарово и Висока.— ПСп., 1901, № 61, 703—712;

С т о и л о в, А. П. Изговор на ѣ в Заровско-висошкия говор (Лъгадинско). — СпБАН, 1914, № 8, 159—164;

Т е о д о р о в, А. Един принос към висошкия говор. — ПСп., 1885, № 15, 401—410;

I v a n o v, J. Un parler bulgare archaique. — Revue des études slaves, 2, 1922, 86—103;

M a ł e c k i, M. Drobjazgi z Macedonji. — Lud Słowiański. 2, 1933, 106—109;

M a ł e c k i, M. Oroznicowaniu gwar Bogdanskia w pd.-wschodnijej Macedonji. — Пак там, 5, 1936, № 1, 90—106;

M a ł e c k i, M. Dwie gwary macedońskie. Sucho i Wysoka w Solùnskiem. Częśé I: Texty. Krakow. 1934, 90 p.; Część II. Słownik. Kraków, 1936, 135 p.;

O b l ak, V. Macedonische Studien. Die slavischen Dialekte des südlicnen und nordwestlichen Macedoniens. Wien, 1896, 156 p.;

U r b a ń c z y k, St. Uwagi o słowntstwie Suchego i Wysokiej. (Na podstawie Słownika M. Małeckiego). — Studia linguistica Polono-Jugoslavica (Скопjе), 2, 1982, 87—94.

-----

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...