Отиди на
Форум "Наука"

Влиянието на музиката върху личностното развитие.


Recommended Posts

  • Потребител

Предположението ми е, че музиката не възпитава, защото не влияе на поведението. Евентуално танцът, паневритмията може да има роля за сплотяване, но не и приучане към желано поведение. Текстовете на Учителя сигурно се възприемат и запомнят по- добре с музика, но това е мнемоника, а не възпитание. Изпълнителите биват приучвани към дисциплина, но това става с взискване, откъснато от музиката.

Бих научил с удоволствие,ако музиката има реално възпитателно влияние върху пасивни слушатели.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 3 минути, Втори след княза said:

Предположението ми е, че музиката не възпитава, защото не влияе на поведението.

Какво национално самосъзнание (и поведение) ще развие едно дете ако от малко слуша една от двете песни:

- българската "Една българска роза"?

- сръбската "Кукавица" на Цеца Величкович?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, deaf said:

Какво национално самосъзнание (и поведение) ще развие едно дете ако от малко слуша една от двете песни:

- българската "Една българска роза"?

- сръбската "Кукавица" на Цеца Величкович?

Моля, не смествайте текста с музиката. Темата не е за думите.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
  • Потребител

Добра вечер! Намерих интересен текст по темата и го споделям с Вас :) Лично аз смятам, че влиянието на музиката върху развитието на личността е от голямо значение. Тъй като се формират в човека няколко пласта на различни нива. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
On 29.12.2020 г. at 13:24, Fantagero said:

Благодаря на всички участници за изказаните от тях твърдения и мнения, както и за споделените от тях линкове! Радвам се, че предложената от мен тема предизвика толкова голяма и обстойна дискусия. Тук искам да засегна един друг момент, музиката има ли възпитателна функция? Как ще коментирате създадената музика от учителя Петър Дънов? Да тя все още е в процес на развитие, за нейното пълно осмисляне от човека. Естествено не бих си позволила да не спомена невероятния концерт на Маестро Йордан Камджалов и Лиза Джерард."ВЕХАДИ" ..., по мотиви на Петър ДЪНОВ и Х. Горецки , който се състоя в НДК. 

Възпитателна в какво?

Има хора, които са по-музикални от други. Има и такива, които поради обстоятелствата развиват по-висока музикална култура - свирят на музикален инструмент, растат в среда, където се слуша по-"сложна" като конструкция музика.

Не всеки обаче е длъжен да е музикален - музика има за всички. Човек може да е дисциплиниран или недисциплиниран, независимо от това дали е музикален или не.

Възпитателен елемент има само там, където от човек се изисква да модифицира поведението си по някакъв социалноприемлив начин, или да изгради определени навици, но сама по себе си музиката няма никаква роля за това. Има значение само настойчивостта на средата да го възпитава.

Музиката може да се използва възпитателно, когато на някого му се наложи да прекарва часове и часове в това да се научи да свири добре на музикален инструмент - възпитава самоконтрол, самокритичност, устойчивост на вниманието, настоятелност, постоянство, например. Само че тогава не го възпитава музиката, а това, че полага дългогодишни целенасочени усилия да подобрява уменията си.

Може да се използва и за задаване на ритъм за някакви упражнения, вижте музиката за военни цели, примерно маршовете. Или това, че докато тренират, американските военни пеят някаква повтаряща се песен (това конкретно е от филм, но има и примери с реална армия). Само музиката обаче няма да тренира армията, трябва и да тичат с километри (понякога с пълно бойно снаряжение, което тежи доста) и в какви ли не условия (дъжд, сняг, пек). Тя се използва за синхрон (да тичат в крачка) и за настойчивост (да не се отказват, да не падат по пътя, или ако падат, да стават и да продължават). Понеже пеят, това регулира и скоростта, с която да тичат (за да не се задъхват прекалено).

 

Редактирано от dora
Link to post
Share on other sites
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Музиката е основополагащ фактор за изграждането на култура в децата. Тя учи на разбиране и възприятие, което оказва влияние и на гледната точка на един човек.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Като се вземе предвид, че всеки език си има своя специфична мелодичност, как мислите:

Дали именно въз основа на тази специфична мелодичност може да се търси някаква по-ясно изразена разлика между народопсихологията на общности с много различни по звучене езици? Например "мекият" руски и "отривистият" японски...

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, Петър Мирчев said:

Музиката е основополагащ фактор за изграждането на култура в децата. Тя учи на разбиране и възприятие, което оказва влияние и на гледната точка на един човек.

Съгласен с "изграждането на култура в децата", моля разгърнете какво "разбиране" имате предвид. Ако само разбиране на музиката, съгласен.

Редактирано от Втори след княза
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, Шпага said:

Като се вземе предвид, че всеки език си има своя специфична мелодичност, как мислите:

Дали именно въз основа на тази специфична мелодичност може да се търси някаква по-ясно изразена разлика между народопсихологията на общности с много различни по звучене езици? Например "мекият" руски и "отривистият" японски...

Не, по-скоро има общо с начина, по който ние по повърхностен (в смисъл, основаващ се на непосредственото си впечатление в сравнение със собствения си език) белег правим предположения за характеристиките на другия.

Отривисто японски се говори от мъжете. Жените (onnarashii - женствен език) и децата не говорят така, това е социолингвистика.

(Британски английски - фонетични и прозодични разлики като маркер за класа).

Китайският е тонален език. Означава ли това, че китайците са по-музикални от другите хора по света? Не.

На повечето народи езикът на съседите им им се струва "смешен", особено когато са в една езикова група или в езиците има някакво друго родство. На нас 'смешен" може да ни се струва сръбският, когато на него се говори за някакви сериозни неща, на холандците смешен им се струва белгийският, на немците швейцарците са им смешни и така нататък.

Това значи ли, че всички сърби/швейцарци/белгийски са смешни хора? Не :)

 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 5 часа, Шпага said:

Като се вземе предвид, че всеки език си има своя специфична мелодичност, как мислите:

Дали именно въз основа на тази специфична мелодичност може да се търси някаква по-ясно изразена разлика между народопсихологията на общности с много различни по звучене езици? Например "мекият" руски и "отривистият" японски...

Разбира се. Знам,че dora ще скочи,но езикът също е расов/съсловен/географски... Расата не е само биологичен продукт... Японският и руският селянин могат фасулски лесно да се разберат стига някой от тях двамата да знае граматически езикът на другия.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 часа, deaf said:

Разбира се. Знам,че dora ще скочи,но езикът също е расов/съсловен/географски... Расата не е само биологичен продукт... Японският и руският селянин могат фасулски лесно да се разберат стига някой от тях двамата да знае граматически езикът на другия.

Няма да скачам, може да имате някоя интересна хипотеза.

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...