Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители

0fd1870c170742e77d2d1b00081d7048.jpeg

Как XXI век оформя поведението на хората 

Кризата с Covid-19, от която вече с нетърпение очакваме да излезем, ни даде поле за размишления какво ще е бъдещето и това на децата, израстващи дълго време в условия  на изолация. Наближаващият край на годината постави и някои интересни въпроси - например, как ще се казва и какво ще бъде поколението след поколението “Z”, щом това е последната буква в латинската азбука? Как ще се отрази изолацията, липсата на социален живот и прекомерния контакт с технологиите в следствие на Covid-19 на родените след 2012 г.? Ами на бъдещето на тези, родени след 1981 г.? Предстои да видим. Но погледът към минали процеси и събития и ефектите, които са оставили върху хората, може да се окаже добър начин за предвиждане на бъдещето. 

От десетилетия изследователите събират данни и правят анализи на поведението на хората, родени в различни периоди от време. Така днес имаме информация за спецификите на осем поколения:

Изгубеното поколение - навършилите пълнолетие по време на Първата световна война. Представителите му са дълбоко разочаровани, обезсърчени и непокорни в следствие на видяното по време на войната.
Великото поколение - родените в периода 1901 - 1927 г.. Деца на изгубеното поколение. Живели по време на Голямата депресия и двете световни войни.  
Тихото поколение - родените в периода 1928 - 1945 г. Деца на великото поколение. Свидетели на залеза на нацизма, катастрофалните последици от атомната бомба в Хирошима и изгрева на СССР.
Бейби-бумъри - родените в периода 1946 - 1964 г.. Високата раждаемост непосредствено след Втората световна война води до появата на поколението на бейби-бумърите.
Поколението “Х” - родените в периода 1965 - 1980 г. Поколение, при което в детска възраст се наблюдава намаляла родителска грижа. Това е резултат от процентното увеличение на разводите, все по-големия брой работещи майки и възможността за осигуряване на детегледачка.  
Поколение “У” (Милениъли) - родените в периода 1981 - 1996 г. Характеризират се с повишено ползване на интернет, мобилни устройства и социални медии, поради което често се наричат “дигитални пионери”.
Поколение “Z” - родените в периода 1997 - 2012 г. Първото поколение, при което притежаването на смартфон е широкоразпространено. Може да се каже, че те са “родени с дигитални знания”, дори и да нямат такова образование. 
Поколение “Alpha” - родените в периода 2012 - 2024 г.. Поколението израснало в условия на световна пандемия, управлението на Доналд Тръмп, Брекзит и онлайн образование. Броят им скоро ще надмине този на Бейби-бумърите, ще живеят по-дълго и ще бъдат най-многобройното поколение в историята. 
 


Ситуацията с Covid-19 вероятно е най-голямото социално, икономическо и здравно изпитание, с което трудоспособните поколения трябва да се справят, но жертвите, които дават в името на излизане от кризата, са далеч по-леки от тези на първите три поколения. И все пак подобна криза се отразява под различни форми на поведението, образованието, работата и възприятието за света и е от особена важност как ще се справят с нея тези, от които зависи бъдещето и които ще са родители на следващите поколения. 

Тепърва предстои да разбираме повече за бъдещето на поколението “Alpha”. Най-общо казано поколението “Z” в момента има представители на възраст 8-23 г., а Милениълите са 24-39-годишни. Какво е характерно за “Z” и “Y”, кои са най-силните им качества, какво очакват от кариерата си и какво е важно за тях в обществото, в което живеят? Какво да очакваме от най-младите?

Z-ърите - пестеливи фрийлансъри

Covid-19 постави под въпрос дали работното място някога ще се върне към стария си вид или много професии ще продължат да се работят изцяло дистанционно. Ще останат ли много офиси завинаги затворени? Пандемията например ускори затварянето на много редакционни офиси на вестници в САЩ поради финансови причини, същото се случи и с много други бизнеси. 

Според проучване на CGK, лидер в поколенческите проучвания, 77% от представителите на поколението “Z” изкарват парите си сами чрез работа на свободен принцип (т.нар. фрийланс) или чрез почасова работа. Резултат, който показва, че за тях не е задължително да имат офис за работа. В друго проучване се вижда, че 57% от тях предпочитат да спестяват пари, вместо да харчат. По-младото поколение е склонно да работи усърдно, за да постигне финансова стабилност и това вероятно се дължи на световната криза 2007-2008 г., която застигна всички и много от децата във вече съзнателна възраст за разбирали през какво минават родителите им, за да запазят дома, работата и стандарта си на живот. Въпреки дигиталната грамотност на младото поколение, то все пак предпочита срещите на живо не само в личния си живот, но и на работното място. Това звучи като чудесен стимул за създаване на стабилни екипи и насърчаването на работата в екип, особено когато 77% от Z-ърите са наясно, че ще трябва да полагат повече усилия в работата си от предшествениците си. 

Някои изследователи сравняват поколението Z с тихото поколение (родените 1928 - 1945 г.)  - и двете групи ценят семейните връзки, пестеливи са и са оптимисти, може би защото са израснали по време на тежки икономически кризи. 

3db63c34e2dfcbfc77804739f8f4f133.jpeg
Източник: BusinessInsider, The Drum, Think With Google, Wpengine

Откакто технологиите съществуват…

Безспорно технологиите или по-точно бързото развитие на начина, по който хората общуват и взаимодействат, са формиращ поколенията фактор. Бейби-бумърите израстват по време на възхода на телевизията, Милениълите стават пълнолетни при възхода на интернет, а поколението “Z” - с компютърната революция. Уникалното за младото поколение е, че и трите изброени технологични епохи са били част от живота му от самото му начало. Дебютът на iPhone е през 2007 г., когато най-възрастният Z-ър е 10-годишен. В тийнейджърските си години представителите на това поколение използват като основно средство за комуникация смартфони, WiFi и клетъчна цифрова мобилна комуникационна услуга с много висока честота, както и социални мрежи. При Милениълите използването на тези дигитални услуги започва, когато навършват пълнолетие и те са по-скоро задължени да се адаптират към тях. 

Майкъл Димок, председател на изследователския институт “Пю”, пише в сайта на институцията, че последиците от израстването във “винаги включена” технологична среда тепърва ще се проявяват. Споделя, че последни проучвания показват значителни промени, както положителни, така и тревожни, в поведението на младежите, навършили пълнолетие в периода 1996-2012 г.. Все още не се знае обаче дали това са трайни поколенчески отпечатъци или са юношески характеристики, които ще отшумят с влизането в зряла възраст.

В проучване на “Пю” от 2018 г. се разглеждат нагласите на тийнейджърите към социалните мрежи и технологиите. 95% от американските тийнейджъри (13-17 г.) потвърждават, че имат достъп до смартфон, а 45% споделят, че са онлайн “почти постоянно” (за сравнение, процентът при проучване от 2014 г. е 21). Най-използвани сайтове и платформи са YouTube, Snapchat и Instagram. Facebook обаче е назад и това е една от големите тревоги на гиганта - губи интереса на тийнейджърите и младите потребители с почти постоянно темпо. Интересен акцент от резултатите е, че тийнейджърите от семейства с по-ниски доходи предпочитат Facebook пред тези от семейства с високи доходи. Вероятно причината е, че Instagram, Snapchat, а вече и TikTok са медии за споделяне на съдържание, докато Facebook е социална мрежа. Първите дават по-лесни, бързи и ясни опции за споделяне на визуално съдържание, което най-често изразява личния живот на използващите ги.  

Проучването установява и че младежите нямат реална представа от ефекта, който социалните мрежи имат върху живота им. 45% казват, че той е нито положителен нито отрицателен, 31% смятат, че е положителен, а 24%, че е отрицателен. 

Мисля, че социалните мрежи помагат на хората на моята възраст да не са самотни или сами. Създават място, където можеш да си взаимодействаш с хора -  момиче на 15 години отговаря на въпрос към проучването.

“Y” и “Z” са със сходни виждания по ключови въпроси

В друго проучване на “Пю” се разглеждат общите черти между Милениълите и Z-ърите. Най-общо казано тези, които в момента са на 15-23 години, отразяват вижданията на Милениълите по ключови социални и политически въпроси като ролята на правителствата за справяне с расовото неравенство и климатичните промени и управлението на отиващия си президент на САЩ Доналд Тръмп. По всичко личи, че разбиранията им са много сходни в сравнение с тези на представителите на другите поколения. 

 

И въпреки сходните черти, в проучването се коментира, че поколението “Z” е най-широкоскроено, когато става въпрос за проблемите, свързани с расата и многообразието. Младото поколение е по-склонно да каже, че при онлайн профилите трябва да има опции различни от “мъж” или “жена”. Шест на всеки десет от тях смятат така. При Милениълите процентът е 50, а при Бейби-бумърите, поколението “Х” и Тихото поколение четири или по-малко на всеки десет отговаря така. 

Интересен е и резултатът, че младите поколения имат различно виждане за САЩ като държава, в сравнение с други. Милениълите и Z-ърите са много по-малко склонни да кажат, че САЩ е по-добра от всички други страни. Възможно е това да се дължи именно на технологиите и социалните мрежи, в които подрастващите могат да видят как и по какъв начин живеят хората на други места, а дори и да говорят или чатят с тях, което помага за изграждане на собствена позиция. 

“Alpha” децата на изолацията

Засега знаем малко за поколението “Alpha”, те са в детските или тийнейджърските си години. Все пак има проучвания, които очертават основните им характеристики. Британската консултантска агенция за потребителско поведение Canvas8 съобщава, че поколението “Alpha” ще възприема изолацията като нещо нормално не само заради Covid-19, но и заради политиката на Доналд Тръмп и Brexit. Австралийската изследователска компания McCrindle също е събрала и анализирала информация за най-младото поколение. Те са деца на Милениълите и 2.8 млн. от тях се раждат всяка седмица по света. Това е първото поколение, което е израснало изцяло в новия век, а също и най-материално обезпеченото и технологично грамотното в историята на човечеството.
 
В инфографики на McCrindle се виждат основните разлики в поколенията от Тихото поколение досега. Агенцията обобщава Милениълите като “уверени”, Z-ърите като “състезатели”, а “Alpha” поколението като “вземащи решения”.

c427bbb87b658088acecfcce78cd8d4e.png
Източник: McCrindle

* Първата година на поколението “Alpha” се различава с тази в текста, поради разминавания в годините при различните изследователски компании.

Можем само да си представяме какво ще бъде поколението “Alpha” в зрелите си години. Но, ако финансовата криза през 2008 г. е създала упорити, пестеливи и оптимистични хора, то може да се надяваме, че младите ще вземат правилни решения и здравната криза ще ги мотивира да добавят към пакета с личностни качества емпатията и грижата за ближния.

Източник: https://www.karieri.bg/news/38437_pokoleniyata-x-y-z-a-posle

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
On 25.01.2021 г. at 14:41, mnogoznaiko said:

От десетилетия изследователите събират данни и правят анализи на поведението на хората, родени в различни периоди от време. Така днес имаме информация

За феновете на Информацията и Изкуственият интелект:

https://kultura.bg/web/информатизъм-светогледът-на-бъдещет/

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Имайки наблюдение в/у различни млади хора/ученици и деца, намирам че те са твърде различни по отношение на нашия социум (това което по-старите поколения са свикнали да възприемат като нормално и установено във обществото). И в този смисъл може да изглеждат за нас твърде асоциални. Всъщност те ще изградят и ще живеят във едни по-различни реалии и общество. Въпроса е дали ще имаме адекватна връзка и разбираемост помежду си в един момент. Даже този момент вече настъпва.

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...
×
×
  • Create New...