Отиди на
Форум "Наука"

Българския висoкотехнологичен дизелов локомотив МDD5


Recommended Posts

  • Потребител

https://offnews.bg/ikonomika/v-ruse-sazdadoha-izkliuchitelno-moshten-i-ekologichen-lokomotiv-749758.html

В Русе създадоха изключително мощен и екологичен локомотив

MDD5 съчетава последните достижения на механиката, електрониката, хидравликата, пневматиката и телекомуникациите

OFFNews Последна промяна на 12 април 2021 в 13:01  5738  0

 
phpdlrdhb_559x345.jpg
 

 

Русенският локомотивен завод "Експрес Сервиз" създаде изключително мощен и високотехнологичен маневрен локомотив.

MDD5 е измислен, проектиран и произведен изцяло от екипа на българския завод. 

Общите технически данни на машината са следните:

Мощност - 960kW
Колоосна формула - BB
Теглително усилие при старт - 240kN
Маса - 72t
Разход дизел празен ход - 2,6l/h
Екологична норма двигатели - Stage V
Радио дистанционно управление

Изключителен принос за създаването на новия български локомотив има инвеститора в проекта - производителят на цимент Holcim Bulgaria. От "Експрес Сервиз" от години си партнират с компанията, която системно инвестира в модернизация, енергийна ефективност и екология.

 
 

Характеристиките на новата машина превръщат MDD5 в най-екологичния локомотив в Европа, тъй като еко норма Stage V все още не е задължителна за дизеловите локомотиви. Моделът съчетава последните достижения на техниката в областите механика, електроника, хидравлика, пневматика, телекомуникации. Всички процеси на борда се следят и записват в реално време на отдалечени сървъри.

 

 
phpcgizoy_559x*.jpg

MDD5 има възможността да замести познатия в региона стар румънски локомотив серия 55 (LDH1250). При проектирането сме имали предвид необходимостта от локомотив с подобни параметри, но екологичен и енергоефективен. MDD5 ще бъде платформа и за бъдещите ни хибридни и акумулаторни локомотиви, заявяват от русенския локомотивен завод.

"Експрес Сервиз" е частен завод, който произвежда маневрени локомотиви, включително и машини на батерия, които изнася по цял свят. Въпреки че през последните години БДЖ изхарчи десетки милиони за съмнителни обществени поръчки с плачевен резултат, държавните железници досега никога не са купували български локомотив, а доскоро от превозвача дори твърдяха, че няма такъв завод.

-------------------------

 

MDD5 е двумоторен дизел-хидравличен локомотив, предназначен за маневрени дейности.

https://lz1866.com/editor/files/MDD5 Brochure.pdf

Фирмата "Експрес Сервиз" която го е проектирала и произвела, произвежда и други модели маневрени локомотиви, също произвежда части за локомотиви, и ремонтира и модернзира локомотиви (влк. EMU) за частни оператори

Държавното БДЖ доскоро отричаше   (или не знаеше(?) съществуването тази компания.

 


През тази година БДЖ даде за ремонт в компанията (практически е модернизация - вижте видеото) единия от локомотивите на родопската теснолинейка.

http://www.bta.bg/bg/video/show/id/0_x3180zko

 

Да им пожелаем успехи и късмет на русенците!

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

AAUvwnjFIO1UFrGA11DWnFXbdhAIjic4CXI-d3I_

 
72 тона, 1300 к.с. и 2 милиона евро! Локомотивът MDD5 - разработен и произведен изцяло в България
 
Представяме ви една страхотна машина произведена в Експрес Сервиз в Русе. Място без аналог, защото е единственият завод за производство на локомотиви в България. Освен, че ги произвеждат, там хората също проектират и ремонтират такива, като в портфолиото им има дори чисто електрически акумулаторни машини. Историята на завода датира от 1866-та година и е изумителна! Изказваме специални благодарности на г-н Цветелин Колев за оказаното съдействие и отношение!
 
 
 
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 16.06.2021 г. at 13:14, nik1 said:

През тази година БДЖ даде за ремонт в компанията (практически е модернизация - вижте видеото) единия от локомотивите на родопската теснолинейка.

http://www.bta.bg/bg/video/show/id/0_x3180zko

 

Да им пожелаем успехи и късмет на русенците!

Те са семейна фирма с около 200 служители и всичко са постигнали сами стъпка по стъпка, въпреки обструкциите от страна на БДЖ:

http://old.segabg.com/article.php?id=154451

https://www.capital.bg/specialni_izdaniia/kapital_gradove/2019/04/03/3409452_ruse_razbira_ot_vlakove/#

Няма начин, според мен, да нямат успех, защото втората генерация от семейството са перфектно подготвени и много наясно с пазара и производството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Русе е домът на първата железница на територията на България, още преди тя да се върне на картата като държава. Линията е свързвала крайдунавския град с Варна. Построена е през 60-те години на ХIХ век и пусната в експлоатация през 1866 г., а целта е била да съкрати пътят на каргото между Западна Европа и Истанбул по река Дунав.

По-малко известен факт около първата жп линия е, че заедно с нея британските инженери, работили по проекта, създават и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините. Той също отваря врати през 1866 г.

zx640_3409650.jpg
Автор : Капитал

153 години по-късно непрекият му наследник – фирмата "Експрес сервиз", продължава тази дейност в Русе. Някои неща са се променили. Фирмата вече не се занимава само с ремонт и поддръжка на локомотиви, а и с изобретяването и изработката на собствени електрически машини, адаптирани за маневрена дейност, както и с предоставянето на маневрени услуги за други компании. Променили са се отношенията и с държавната железница: компанията работи само с частни клиенти и въпреки пречките, създавани от БДЖ.

 

Трудно начало

"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа пред "Капитал" мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев.

Компанията започва дейността си през 1998 г., когато мениджмънтът на Локомотивния и вагонен завод (ЛВЗ) в Русе е уволнен след непрозрачна приватизационна процедура, която изпраща социалистическия мастодонт първо в орбитата на "Мултигруп", после и в ръцете на Васил Божков, а накрая – за скрап.

Човешкият капитал обаче остава и един от бившите мениджъри на ЛВЗ - Анастас Колев, баща на Цветелин, започва опити да спаси останките от завода и да го превърне отново в работещо предприятие.

"Те го изгониха от завода, защото вече реално нямаха нужда от професионален мениджмънт, за да правят далаверите си. Той обаче събра останалите кадърни хора и know-how-то, но пък нямахме капитал и започнахме от нивата", разказва Цветелин Колев.

От "нива" до завод

"Нивата" вече трудно може да бъде описана като такава – от 1998 г. досега тя се е превърнала в модерен комплекс, включващ административна сграда и три големи цеха, които се намират на юг от Русе, на първата жп гара извън града, Образцов чифлик. Мястото е избрано, защото е евтина земеделска земя и заради лесния достъп до жп инфраструктурата.

Русе е известен с това, че е началната спирка на първата жп линия в България, но по-малко известен факт е, че заедно с нея е създаден и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините
Русе е известен с това, че е началната спирка на първата жп линия в България, но по-малко известен факт е, че заедно с нея е създаден и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините
Фотограф: Цветелина Белутова
 

"Най-важното бе, че клиентите, на които най-много им трябваше такава услуга, тръгнаха след баща ми, защото никога не е имало кой друг да ремонтира локомотиви в България освен нас", разказва мениджърът на компанията. И посочва, че от 14 жп оператора в страната има 10 частни и всички те поправят машините си в "Експрес сервиз", включително дъщерна фирма на "Дойче бан карго" и "Булмаркет". Но в списъка с клиенти зее една голяма липса – държавната компания.

"Тези, които не са ни клиенти, са БДЖ. Защото те искат много пари", прям е Колев. "Мениджмънтът на БДЖ винаги е бил корумпиран, поне досега. Сегашните ни поканиха – както всички преди това – да кажат, че не са такива, и понеже са отскоро, не мога да кажа нищо за тях – засега", добавя той. Войната с държавната железница обаче се води по всички фронтове, за да се докаже, че поръчките ѝ са нагласени.

Електровлакове на бъдещето

Липсата на обвързаности с държавни поръчки всъщност може да се счита за благословия за фирмата и ѝ дава възможност да се фокусира върху нуждите на частните клиенти и да инвестира в иновации. Неин проект за разработка и производство на серия батерийни електрически маневрени локомотиви ѝ носи голямата награда "Кубратов меч" за цялостен принос в електрическата мобилност през 2016 г. на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).

"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев
"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев
Фотограф: Цветелина Белутова
 

 

"Имаме собствен отдел за изследователска и развойна дейност, което не могат да си позволят дори фирми от Западна Европа заради разходите", разказва Колев. Екипът наброява между четирима и петима инженери, всички – млади кадри на Русенския университет, без минало в БДЖ, които "не са виждали неефективност и мизерия в живота си", подчертава мениджърът на "Експрес сервиз".

Подборът на кадри става по-скоро на база личностни качества, способност за комуникация на английски език и за разчитане на технически чертежи. "Темата трябва да им е интересна, а като се позадържат тук 4-5 години, те вече навлизат в работата и стават най-добрите в сферата в България. Даваме им свобода да ходят на курсове където поискат, а те и сами ги търсят", разказва Колев.

Поръчки за нови електрически влакове не липсват, а когато няма текуща работа, компанията произвежда маневрени машини за собствените си нужди. "Където и да отидем, си използваме нашата собствена икономична техника", казва Колев. Във фирмата общо работят около 150 човека, като в завода ремонтират и произвеждат нови машини 100, а други 50 извършват маневрената дейност. Приходите през последните две години са по около 7 млн. лв., а печалбата по 1 млн. лв., показват отчетите в Търговския регистър.

 

Разходка из халето

В завода край Русе ясно се вижда високото ниво на работата на фирмата. "Тук ремоторизираме старо шаси, като използваме въздушен компресор от Финландия, електромотори от Италия, двигателите са "Катерпилар" от Америка, а ние си правим охладителните тела", показва Колев частите на един бъдещ акумулаторен локомотив с теглителна сила 3000 тона. С машини, купени от ЛВЗ, изработват нови части – един пример е машина, която реже на филийки стоманени заготовки, които после се превръщат в колела. Отстрани в единия цех лежи оборотен двигател, който се поставя на машините на клиентите на фирмата, които са в ремонт. "За да не се задържат машините им в цеха", казва Колев.

С помощ от програма "Конкурентоспособност" на ЕС фирмата си купува специален струг, който репрофилира колоосите на локомотивите – дейност, която трябва да се извършва на всеки 10 месеца – без самите колела да се свалят. По този начин се спестява много време – и пари.

Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове. "Тези нискоскоростни дейности се извършват от големи дизелови локомотиви, които са много неефективни, скъпи за поддръжка и харчат нафта. Едно време технологията е била такава, че никой не е обръщал внимание на енергийната ефективност. Ние започнахме да ги правим малки, а то се оказа, че се вписваме в световната тенденция", разказва Колев.

Прогресът на фирмата обаче не е светкавичен и преминава през грешки. "През 2005 г., когато изпращаме локомотив в Германия за първи път, той беше някакъв абсолютен провал. Те ни викаха там, почнаха да ни обясняват как не се прави електрическа инсталация, как не се прави това-онова, един месец стояхме там. Следващата машина, която пратихме, беше десет пъти по-добра и в момента имаме голямо самочувствие и сами обясняваме кое как трябва да се прави."

"Да ги докараш до Русе е трудно"

Да си от България и да имаш по-малки оперативни разходи идва и със своите недостатъци. За световните стандарти компанията е малка и се развива бавно и за да бъде изобщо допусната на конкурс, трябва да предлага много по-ниски цени (до 30% според Колев), за да се съревновава с конкурентите. "Това е за да не ни отхвърлят още на първо четене. И след това вече идват, виждат качеството, нещата са окей. Но да ги докараш до Русе е трудно", споделя Колев.

Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове
Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове
Фотограф: Цветелина Белутова

Техни машини са стигали най-далеч до Тасмания и Китай, но като най-важни мениджърът на "Експрес сервиз" определя референциите, които фирмата получава от Европа. "Англия, Франция, Швейцария, Германия не са много чести дестинации за български фирми, а пък още по-малко за сложни машини като локомотивите. Фактът, че наш локомотив е сертифициран от швейцарските железници означава, че отговаряме на изисквания за качество там, а те са огромни", казва Колев. Последното място, на което пробиват, е Франция, където намират добро търговско представителство. "Там има и стандарти за екология за разлика от България и хората обръщат все повече внимание за такива безшумни, чисти техники с нулеви емисии, докато тук стандартът е локомотивът да пуши, да тече масло навсякъде и това да не е проблем." Което, както и да го погледнеш, е факт.

Войната с БДЖ

Фирмата неведнъж е влизала в открита конфронтация с държавната железопътна компания и дори нейни жалби са ставали повод за спиране на спорни обществени поръчки. След неин сигнал през 2018 г. беше прекратена поръчка на "БДЖ – Пътнически превози" за ремонт на 9 електрически локомотива за 4 млн. лв. без ДДС. "Експрес сервиз" обвини държавната компания, че търгът е нагласен в полза на новата компания в жп ремонтите "Жп тракция" (в която има бивши кадри на Васил Божков), която бързо се превърна в любимец на БДЖ. Обвиненията бяха, че БДЖ сама ще извърши 80% от работата, за която ще плати 4 млн. лв. А изискванията са написани така, че ограничават останалите кандидати.

Тогава Министерството на транспорта направи одит на процедурата и в крайна сметка установи, че консултациите за определяне на пазарната стойност на поръчката са извършени в нарушение на закона, като не са спазени принципите за недискриминация и прозрачност. Процедурата бе прекратена. След това русенската компания подложи на още по-унищожителна критика по-голяма поръчка за ремонт на 30 локомотива за 58 млн. лв. Според "Експрес сервиз" необосновано високи икономически и финансови изисквания към кандидатите означават, че процедурата е предназначена за предварително избран чуждестранен изпълнител.

"На нас ни е много лесно да правим това (критикуването - б.р.), защото сме чисти и не участваме в обществени поръчки", отбелязва Цветелин Колев. Но играта на БДЖ и "Жп тракция" им създава проблеми, свързвани с подбиването на цени. "Те нямат капитал, нямат инструменти, нямат хора, но пък имат сертификати и достъп до базата на БДЖ. БДЖ им дава част от своите активи, сгради и хора, и те започнаха да получават обществени поръчки, което е доста абсурдна и долна работа", описва ситуацията Колев, според когото това е нелоялна конкуренция. Но в крайна сметка той казва, че компанията далеч не разчита на администрацията, за да потръгне бизнесът. "Ако БДЖ имат поръчка и тя не е дискриминационна, са добре дошли да се поправят тук", заключва той, докато развежда екипа на "Капитал" из най-новия цех на компанията.
Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Б. Киров said:

Няма начин, според мен, да нямат успех, защото втората генерация от семейството са перфектно подготвени и много наясно с пазара и производството.

Може да не успеят, ако станат обект на криминално отнемане на бизнеса.

За което, вероятността принципно същестува - отвоюването на завладяната държава ще отнеме години, и няма гаранция ще успее

Може да се предположи, че компанията вече се е появилa на "радара"  на заинтересуваните от придобиването (свързани с прокуратурата и зависимите магистрати от съда) бизнес кръгове и бизнес интереси.

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, nik1 said:

Може да се предположи, че компанията вече се е появилa на "радара"  на заинтересуваните от придобиването (свързани с прокуратурата и зависимите магистрати от съда) бизнес кръгове и бизнес интереси.

Има два "криптирани ключа", които са ги съхранили за тези 22 години вече:

Преди 3 часа, nik1 said:

защото сме чисти и не участваме в обществени поръчки

и за евентуалните заинтересовани да ги придобият:

Преди 3 часа, nik1 said:

Те нямат капитал, нямат инструменти, нямат хора,

Жалко че е така, но това, според мен, им е помогнало да оцеляват и да се развиват, накратко, базата им от клиенти е извън България. Същата история като фармацията на Домусчиев, с тази разлика, че не са изнесли производството си зад граница.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, nik1 said:

Може да не успеят, ако станат обект на криминално отнемане на бизнеса.

Или  https://lupa.bg/news/sinat-na-otvlecheniya-kiro-kirov-unishtozhiha-zhivotite-ni_51401news.html

   За отнемането, надявам се,  престъпниците с бели якички да имат малко мозък - този бизнес е сложен и единственото, което могат е да го продадат за скрап. Не си струва усилията. За техните акъли е да сложат някъде бариера и да късат билетчета.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Exhemus said:

Или  https://lupa.bg/news/sinat-na-otvlecheniya-kiro-kirov-unishtozhiha-zhivotite-ni_51401news.html

   За отнемането, надявам се,  престъпниците с бели якички да имат малко мозък - този бизнес е сложен и единственото, което могат е да го продадат за скрап. Не си струва усилията. За техните акъли е да сложат някъде бариера и да късат билетчета.

 

 

Не говоря за "бели якички", а за политико-магистрато - икономическата мафия

Възможностите са няколко

- възможно е заявката и последващите действията по продобиване да бъдат достатъчни бизнесът да се съсипе.

- възможно е бизнесът да остане "печеливш" за придобилия го, ако се гарантират държавни поръчки и и/или се наливат европейски пари в него.

В случаят с опита за превземане на асансьорното преприятие Изамет от "седемте Джуджета", лайктмотивът е бил, че в този бизнес ще влезнат предвидени европейски фондове  за подмяна на старите асансьори, и затова Пеевски е искал да го придобие

https://www.mediapool.bg/brutalno-biznesmen-razkazva-za-petyo-evroto-peevski-prokuraturata-i-opita-za-krazhba-na-firmata-mu-news308996.html

 

- възможно е печелившият (добрия) бизнес да се предпродаде и/или да служи като обезпечение

 

Един пример : Булгартабак,  макар и да няма няма ниаква дейност в момента, донесе много на собствениците си:

https://www.mediapool.bg/hristo-ivanov-tragna-da-tarsi-bulgartabak-nameri-lafka-news311441.html

- от продажбата на брендовете (купен за 100 милиона евро , то само продажбата на марката Виктори му осигури 50 милиона)

- като актив за получаване на изгодни кредити (от ББР или друга банка, обслужваща елитните "бизнесмени")

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Б. Киров said:

Има два "криптирани ключа", които са ги съхранили за тези 22 години вече:

и за евентуалните заинтересовани да ги придобият:

Жалко че е така, но това, според мен, им е помогнало да оцеляват и да се развиват, накратко, базата им от клиенти е извън България. Същата история като фармацията на Домусчиев, с тази разлика, че не са изнесли производството си зад граница.

Според мен - "първия ключ" и малките печалби и оборот са ги съхранили

Заинтересуваните в хиптетзата ми биха получили щедри държавни помощи, което е "ключ номер" за отнемане на бизнеса

Бележка: случаят  "Изамет" (и донякъде "Булгартабак")

https://www.mediapool.bg/brutalno-biznesmen-razkazva-za-petyo-evroto-peevski-prokuraturata-i-opita-za-krazhba-na-firmata-mu-news308996.html

"Но (Петров) каза Пеевски мислеше да развива бизнеса две години и половина, и след това ако ти струва казва два и половина милиона оценката, той ще ти даде два милиона и осемстотин хиляди"

Пеевски искал да участва в подмяната на старите асансьори в страната, защото се очаквало от ЕС около 4 милиарда евро.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тези въобще как са тръгнали? Освен дъртия бизнесмен да си пада лисица и да е издействал кикстарт срещу нещо?

Дано и младия да е малко лисица, че без това със софийските лъвове нама оправяне.

....

То и в Америка корпорациите гледат да лапнат готови, стабилни бизнеси, отколкото да се занимават с развой.

Ама когато предложат 10торна цена на собственика, който е перпелял 20 годони като зъбно колелце, човекът с кеф кандисва... При нас нещата са по азиатски...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...