Отиди на
Форум "Наука"

Проект за нискоорбитален спътников интернет на Амазон - "Кайпер"


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Гореща новина: Амазон сключи договори с всички ракетни оператори, които са конкуренти на СпейсЕкс!

amazon-project-kuiper-team.jpg

Космическите ракети, с които ще бъде изстрелян спътниковият интернет на Амазон. Photo credit : Amazon / Project Kuiper

5 април 2022 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Това може да се окаже най-важната новина в космическия свят през месец април, ако не и през цялата 2022-ра година! Основаната от Джеф Безос компания Амазон оповести, че е сключила договори с всички големи фирми-оператори на ракети, които са конкуренти на СпейсЕкс. Никой не знае цената на сделката, но се предполага, че общо възлиза на около $10 милиарда - най-колосалната комерсиална космическа инвестиция досега! Безос буквално заля с пари европейската компания Арианаспейс (разработваща ракетата "Ариана 6") и американските Юнайтед Лонч Алайънс (разработваща "Вулкан") и Блу Ориджин (разработваща "Ню Глен"). Всички те трябва да осъществят общо 83 изстрелвания по проекта за спътников интернет "Кайпер", който е пряк конкурент на създадения от Илон Мъск проект "Старлинк".

Нека не забравяме, че допреди този договор Амазон вече беше наела последните девет ракети "Атлас 5" с руски ракетни двигатели "РД-180" на Юнайтед Лонч Алайънс. 

Защо новината е толкова значима?

Както знаем, понастоящем основаната от Мъск фирма СпейсЕкс е най-успяващата космическа компания в цял свят. Тя изстрелва в космоса средно по една ракета "Фалкън 9" веднъж седмично, като голяма част от полетите са по проекта "Старлинк". Единствено държавната космическа програма на Китай може да съперничи на Мъск със своите ракети "Лонг Марч". Но положението се усложни най-вече след инвазията на Украйна от Русия в края на февруари. Заради санкциите, наложени от западния свят, Русия оповести, че вече няма да доставя ракетни двигатели "РД-180" и "РД-181" на САЩ и спира полетите на ракетите "Союз" от европейския космодрум във Френска Гвиана. Така не само Европа загуби "Союз", а американците - ракетата "Антарес", разчитаща на двигатели "РД-181". Нещо повече - войната превърна Илон Мъск в незаменимия играч, който никой не може да заобиколи, тъй като неговите ракети са изцяло американски с американски двигатели. Замислете се - единственият конкурент на "Старлинк" доскоро бе УанУеб - британската фирма, която изстрелваше спътниците си с руски ракети. Днес тези руски ракети са недостъпни за нея. И като резултат УанУеб се принуди да сключи договор... със СпейсЕкс. Т.е. СпейсЕкс осигурява полети не само на "Старлинк", но и на основния конкурент на "Старлинк"!!!

Сега разбирате колко мащабен е замисълът на Джеф Безос. Той е наел:

1. 18 ракети "Ариана 6" на европейската компания Арианаспейс

2. 12 ракети "Ню Глен" на Блу Ориджин, космическата компания на самия Безос, с допълнителна опция за още 15 ракетни полета. 

3. 38 ракети "Вулкан" на Юнайтед Лонч Алайънс. 

Постъпката на Безос е изключително смела не заради нещо друго - а защото нито една от тези ракети не е готова. Нито една не е провела дори един-единствен полет. "Вулкан" и "Ариана 6" трябва да излетят за пръв път до края на годината, а "Ню Глен" - през 2023-та. Въпреки всичко Амазон запълни целия им план-график за пет години напред, което означава, че Арианаспейс, Юнайтед Лонч Алайънс и Блу Ориджин не само трябва да завършат ракетите - но да пристъпят към серийно производство и да го мащабират сериозно, за да могат да осъществят ангажимента си не само към "Кайпер", но и към всички останали, които разчитат на тях след рухването на партньорствата на САЩ и Европа с Русия. Или с други думи - "Ариана 6", "Ню Глен" и "Вулкан" трябва да започнат да летят толкова често, колкото ракетите на Илон Мъск "Фалкън 9". 

Безос също така, избирайки толкова много полети да бъдат осъществени с "Вулкан" и "Ню Глен", показва, че има сериозно доверие в готовността на двигателя си "BE-4", който ще бъде използван и на двете ракети. Именно този двигател ще замени руския ракетен двигател "РД-180". 

Амазон очаква първият полет с два демонстрационни спътника от проекта "Кайпер" да бъде осъществен до края на настоящата година. Ако мисията на тези два сателита е успешна, ще се пристъпи към изстрелването на основната партида спътници. 

Изглежда, че Илон Мъск най-сетне ще се изправи пред сериозна конкуренция. 

Източници: ULA, Blue Origin, Arianespace

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4475-2022-amazon-huge-contracts

Редактирано от SAlexandrov
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Аероджет трябва да произведе 116 американски ракетни двигатели RL-10 за полетите на Амазон

11 април 2022 г. 19:30 ч. Американската космическа компания Аероджет Рокетдайн е получила заявка от Юнайтед Лонч Алайънс за производството на общо 116 ракетни двигатели "RL10". Двигателите ще се използват на вторите степени на новите ракети "Вулкан". 

Новината бе съобщена от Спейснюз.

Аероджет потвърждава, че това е най-голямата поръчка, която е получавала досега. И ще трябва да я изпълни, за да могат спътниците от проекта "Кайпер" на Амазон да бъдат изстреляни. На 5-ти април основателят на Амазон Джеф Безос оповести, че е заявил общо 83 полета от компаниите Арианаспейс, Блу Ориджин и Юнайтед Лонч Алайънс, като 38 от тях трябва да се изпълнят с ракети "Вулкан".

Напомням на читателите, че американските ракетни двигатели "RL10" са сред най-надеждните в целия свят. Те притежават 60-годишна история - досега са използвани на старите ракети "Делта 4" и "Атлас 5" и ще продължат да бъдат използвани и на новите "Вулкан". През тези шест десетилетия са създадени над 450 бройки "RL10". Договорът с Амазон ще подсигури тяхното производство още дълго време. 

2021-vulcan-rolled-to-pad.jpg

"Вулкан" на стартовата площадка. Photo credit : ULA/Tory Bruno

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4485-2022-aerojet-order-116-engines

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки

На 6-ти октомври ЮЛА и Амазон ще изстрелят първите спътници от групировката Кайпер – аналога на Старлинк!

2023-atlas-v-amazon-kuiper-1024x768.jpg

На снимката: ракетата “Атлас 5” със спътниците “Кайпер” е готова за своето изстрелване утре. Photo credit : United Launch Alliance

5 октомври 2023 г. 20:50 ч.

Светослав Александров. Утре е голям ден за американските фирми Юнайтед Лонч Алайънс и Амазон – предстои първото изстрелване на спътници от проекта “Кайпер”! Това е мегагрупировка, която ще се състои от 3 276 спътника и ще е дългоочакван аналог на “Старлинк”. На фона на често пъти скандалното поведение на Илон Мъск в интернет и спорните му политически позиции, конкуренцията никога не е била толкова добре дошла.

Джеф Безос, конкурентът на Мъск, иска да изгради свой собствен нискоорбитален спътников интернет. За тази цел са поръчани 77 изстрелвания, които трябва да бъдат осъществени от три фирми – Юнайтед Лонч Алайънс, Блу Ориджин и Арианаспейс. Нарочно се избягват услугите на СпейсЕкс. Вложени са милиарди долари (предполагаемо $10 млрд.) не просто за това да има аналог на “Старлинк”, но да се ускори разработката на ракетите на гореспоменатите фирми, съответно “Вулкан”, “Ню Глен” и “Ариана 6”. Миналата година Аероджет Рокетдайн, един от поддоставчиците на ЮЛА, вече започна ударното производство на двигатели “RL10” – общо 116 на брой. Никога досега в историята на космонавтиката не е имало такава колосална частна инвестиция за космически проект – и това се прави, за да може тези ракети да летят и да се гарантира, че Илон Мъск няма да е монополист.

Но дебютното изстрелване утре, при което първите два тестови сателита трябва да достигнат космоса, няма да включва нова ракета – заради забавянията в разработката на “Вулкан” спътниците “КайперСат-1” и “КайперСат-2” ще бъдат вмъкнати в орбита посредством старата ракета “Атлас 5”, работеща с руски двигател “РД-180”. Това е един от последните полети на “Атлас 5” – предстоят още само 18 изстрелвания, на склад са останали двигатели само за толкова мисии. От началото на войната в Украйна САЩ вече не купува двигатели от Русия.

“Атлас 5” ще лети в конфигурация 501 – т.е. с 5-метров обтекател, нула странични спомагателни твърдогоривни ускорители и един двигател “RL-10” на горната степен “Центавър”.

“КайперСат-1” и “КайперСат-2” трябва да демонстрират надеждността на космическите технологии на Джеф Безос. Първата задача е да се осъществи радиоконтакт, след което ще бъдат разгърнати слънчевите батерии. Едва впоследствие спътниците ще бъдат свързани с интернет и наземните екипи ще се опитат да изпратят тестова информация между тях и потребителски терминал на Земята.

Стартовият прозорец се отваря утре, на 6-ти октомври, в 21:00 ч. българско време.

Полетът ще бъде излъчен на живо тук:

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/05/amazon-ula-preview/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Атлас 5 изведе в орбита първите два спътника от групировката Кайпер, конкурента на Старлинк!

 

2023-6-oct-2023-kuiper-launch-1024x512.p

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : United Launch Alliance

6 октомври 2023 г. 22:15 ч.

Светослав Александров. Днес в 21:06 ч. ракета на Юнайтед Лонч Алайънс “Атлас 5” изведе в орбита първите два спътника от групировката на Амазон “Кайпер”, конкурента на “Старлинк”. Но начинът, по който мисията бе отразена, показа, че Джеф Безос не е по-добър предприемач от Илон Мъск. При СпейсЕкс поне няма секретност и всички полети се излъчват подробно. Живото излъчване на тази първа мисия от проекта “Кайпер” бе силно разочароваща.

Юнайтед Лонч Алайънс ни показа в реално време единствено работата на първата степен на ракетата “Атлас 5”, която бе оборудвана с ракетен двигател “РД-180”, произведен от руското предприятие НПО “Енергомаш” – един от последните останали на склад. Работата на втората степен, отделянето на обтекателя и най-вече кадри на самите спътници не ни бяха показани “съобразно заявка на клиента” – фраза, която е характерна за военните стартове, а не за комерсиалните.

Нещо повече – още преди старта Амазон не благоволи да ни покаже нито една, абсолютно нито една снимчица на “КайперСат-1” и “КайперСат-2”, нито поотделно, нито под обтекателя на ракетата “Атлас 5”. Не разполагаме и с базисна информация за техния размер или тегло. Космически експерти вярват, че всеки един от двата спътника тежи не повече от няколкостотин килограма. Имайки предвид, че капацитетът на всяка ракета “Атлас 5” надхвърля 8.2 тона, някои от експертите се замислят дали “Кайперсат”-ите бяха единствения полезен товар на борда … или освен тях пътуваше и строго секретна военна мисия.

Що се касае до проекта “Кайпер”, мегагрупировката трябва да се състои от общо 3 236 спътника, като поне половината от тях трябва да бъдат изстреляни преди юли 2026 година. Напомням на читателите, че за тази цел Джеф Безос е поръчал 77 изстрелвания от три фирми – Юнайтед Лонч Алайънс, Блу Ориджин и Арианаспейс. Нарочно се избягват услугите на СпейсЕкс. Вложени са милиарди долари (предполагаемо $10 млрд.) не просто за това да има аналог на “Старлинк”, но да се ускори разработката на ракетите на гореспоменатите фирми, съответно “Вулкан”, “Ню Глен” и “Ариана 6”.  Така ще се гарантира, че Илон Мъск няма да е монополист.

Изведените днес в космоса “КайперСат-1” и “КайперСат-2” трябва да демонстрират надеждността на космическите технологии на Джеф Безос. Първата задача е да се осъществи радиоконтакт, след което ще бъдат разгърнати слънчевите батерии. Едва впоследствие спътниците ще бъдат свързани с интернет и наземните екипи ще се опитат да изпратят тестова информация между тях и потребителски терминал на Земята.

Видеозапис от полета:

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/06/успех-ракета-атлас-5-изведе-в-орбита-пъ/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...