Отиди на
Форум "Наука"

Далекобойни железопътни батареи


Warlord

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

В средата на 20-те години в СССР възниква идея бреговата отбрана на стационарните батареи да се подсили с подвижни големокалибрени оръдейни системи, които да посрещат атакуващите кораби на по-голямо разстояние от сушата. За тази цел успоредно с бреговата ивица се строят железопътни линии. Инженер А. Дукелски предложил да се използват 356 мм оръдия, които били предназначени за линейни крайцери от типа "Измаил", но не са построени. Идеята била одобрена и през 1930 г. специално конструкторско бюро в Съветския съюз се заема с решаването на изключително сложната задача. Железопътната оръдейна платформа е трябвало да не излиза извън приетите габарити за този вид транспорт и да се движи по завоите със стандартните радиуси.

За да се разпредели върху релсите и траверсите огромната маса, снабдяват платформата с няколко оси. Железопътните транспортьори изпитали с морски дванадесет-дюймови оръдия с дължина на цевта 52 калибъра. Можело да се води огън по всички направления при вертикален ъгъл на обстрел от -2 до +50 градуса.

С модернизирани високоточни оптически прибори - стереотеодолити, визири и панорамни мерници, морските цели можели вече да бъдат обстрелвани на разстояние от десетки километри.

305-мм оръдие на транспортната платформа ТМ-2-12 дълга 33,72, с маса 50,8 тона, стреляло с 470,5-кг снаряди, които излитали от цевта с начална скорост 823м/сек и поразявали цели на разстояние до 30,2 км.

Към балтийския и тихоокеанския флот съществували цели бригади железопътна артилерия, които при необходимост били премествани на определени участъци по крайбрежието, където се очаквало да се появят крупни морски сили. Те били снабдени със специално конструирани за тях 100-мм и 180-мм оръдия, много по-ефикасни от старите образци.

Въпреки ограниченията на жп линията за маневриране, оръдейните системи успявали да променят позициите си при крайна необходимост и да измамят противника. Стреляло едно оръдие, замлъквало, започвало да стреля второ и когато се включвало трето, първото вече било се изместило на нова огнева позиция по протежение на жп линията.

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами брегови батареи, които да охраняват бреговете от вражески десант и то с по-мощни оръдия от гореспоменатите са имали по същото време и англичаните, американците, французите и немците мисля. Особено англичаните, защото при тях единствения начин за нахлуване на вражески войски (освен въздушен десант) е откъм брега.

Руснаците просто са приложили идеята да ги разположат на подвижни платформи по жп линии успоредни на брега - това е иновацията, като са и на достатъчно голямо разстояние и бързо подвижни - така са доста объркващи и трудно поразяеми за врага.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами досега това което постнах тук е единствения такъв пример, който съм срещал. Е няма как по-късно да не е усвоена и приложена тази идея и от другите де ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Такива оръдия имат всички развити държави от онова време.

Пръв жп платформа предлага оръжейния търговец Репин през 1854.

През 1858 излиза изследването на подполковник Лебедев ,,Използване на жп линии за защита на материка,, . Поради липса на пари такова нещо тогава не е построено.

Накратко за руската брегова отбрана днес

име о3с км-65 см-4-1 см-9 а-222

калибър 120 100 130 152 130

ъгъл вертикален 0+20 3+45 5+40 5+40 5+50

ъгъл хоризонтален 360 360 185 195 120

броня/мм/ не 7 8 7 не

бойно тегло 9844 9100 17800 38100 4400

походно тегло 17600 9250 18650 43640 4400

скорострелност/изстр в мин/ 7 20 9-12 3-7 14

разчет/души/ 10 8 12 14 8

време за откриване на огън/мин/ 40 15 22 150 30

зареждане картузно,унитарно,разделно-гилзово,картузно,унитарно

Единственото съвременно днес е а-222,което е и нй доброто в света

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Прав си, окозва се, че през Първата световна война са масово използвани за защита на крайбрежията и дори руснаците са позакъснели с техните разработки. Имам и два чертежа на такива батареи, но засега няма как да ги кача.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Потребител

Бреговата артилерия е използувана от много държави, но аз не зная за случай, когато тя да е предотвратила морски десант!

Тази руска безсмислица, с поставянето на големокалибрени оръдия на ж.п. платформи е много скъпа работа и същевременно много уязвима. Тя изисква поставянето на железен път по протежение на брега, където пък, той попада под огъня на противника и лесно може да бъде накъсан, което автоматически ликвидира ”подвижността” на оръдията. Изобщо цялата идея за създаването на брегова артилерия е харчене на много пари за нищо! Появата на авиацията пък, съвсем я обезсмисля. Нацистите например са разбрали това добре. Незначителен е бил броя на такива оръдия по техния ”Атлантически вал”- главно срещу Дувър за да го обстрелват през Ла Манша. Едно-единствено ж.п. оръдие (175 мм.) е било използувано за обстрелване на съюзническия плацдарм при Анцио. След като цевите са били почти износени, което става бързо при такива калибри е взривено и изоставено.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Бреговата артилерия е използувана от много държави, но аз не зная за случай, когато тя да е предотвратила морски десант!

Тази руска безсмислица, с поставянето на големокалибрени оръдия на ж.п. платформи е много скъпа работа и същевременно много уязвима. Тя изисква поставянето на железен път по протежение на брега, където пък, той попада под огъня на противника и лесно може да бъде накъсан, което автоматически ликвидира "подвижността” на оръдията. Изобщо цялата идея за създаването на брегова артилерия е харчене на много пари за нищо! Появата на авиацията пък, съвсем я обезсмисля. Нацистите например са разбрали това добре. Незначителен е бил броя на такива оръдия по техния "Атлантически вал”- главно срещу Дувър за да го обстрелват през Ла Манша. Едно-единствено ж.п. оръдие (175 мм.) е било използувано за обстрелване на съюзническия плацдарм при Анцио. След като цевите са били почти износени, което става бързо при такива калибри е взривено и изоставено.

Ако не се лъжа ,това оръдие беше модел К-5 или нещо подобно .

Немците имат обаче Дора . А руснаците са имали в Севастопол едно чудовище което , като е гръмнело е отнасяло по 2-3 куци немски танкчета Панцер 3 или 4 . :biggrin:

А инъче ,сте прав МГ , пушка задник не спасява , след като противника има колосално превъзходство в жива сила , артилерия , танкове ,кораби и авиация , няколко Дота ,пък било то и въоражени с гигантски оръдия нямат възможност нищо да сторят .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако говориш за немското оръдие, не му помня означението, но името му е "Анцио Ане". Даже и калибъра точно не помня - 170 или 175 мм. Интересното, е че снарядите му са унитарни. Имам едно клипче за него.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

По-скоро го бърка с немско, само че с друго :bigwink: - това на Густав Круп, с калибър 800 мм. Немците са го били замислили да бият по линията Мажино с него, но в крайна сметка не се налага и е тествано чак при обсадата на Севастопол.

А подобно нещо да се използва за противотанкова артилерия си е абсурд.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не ,не го бъркам . "Дората " си е Дора , а К-5 е използвано в битката при Анцио . Дора си е т.нар. ''мобилен '' комплекс , каквото и да се разбира под това през 40-те год. ,а К-5 си е оръдие ,качено на влак . Мисля ,че немците са имали 2 или 3 оръдия общо .

На Атлантическия вал имаше някакви оръдия направени като кули ,желязо-бетонни мисля ,че именно такива са качени на влакове , ама да не фантазирам . За първото обаче съм сигурен .

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Дора и Густав са две отделни оръдия, макар и с еднакъв калибър. Дора май само при Сталинград е използвана. За мобилност де да знам, това са над хиляда тона желязо, докато се разглоби и натовари на влака, после закарването му на желаното място, сглобяване и привеждане в бойна готовност си е било голяма играчка.

При това положение не виждам смисъл и оръдията от бункерите по Атлантическия вал да ги качват на влакове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

a да и калибърът е 283 мм, произведени общо са около 25бр от този тип.

може би най известното оръдие от този тип е това - http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Gun от първата световна война.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
a да и калибърът е 283 мм, произведени общо са около 25бр от този тип.

може би най известното оръдие от този тип е това - http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Gun от първата световна война.

Railroad artillery 15 cm SK "Nathan" · 17 cm Eisenbahnkanone L/40 "Samuel" · 21 cm SK "Peter Adalbert" · 24 cm SK L/30 "Theodor Otto" · 24 cm SK L/40 "Theodor Karl" · 28 cm SK L/40 "Bruno" · 28 cm SK L/40 "Kurfürst" · 38 cm SK L/45 "Max"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Никога не съм чувал за "Анцио Експрес"! Знам само за "Анцио Ане". То не е толкова от голям калибър, колкота е дълекобойно - оръдието е много дълго. При изстрел, цялата платформа се враща назад по релсите от отката. Гилзите са дълги повече от половин метър и са прави, а не бутилковидни.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Някой може ли да посочи каква всъщност е била реалната полза от такива оръдия, има ли например случай на ударен боен кораб от железопътната артилерия? Аз поне не съм чувал, но пък за сметка на това има редица случаи, при които жп артилерията е била удряна и изваждана от строя от противникова авиация

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има! През 1940-та по време на операциите в Норвегия. Тогава немска ескадра и транспортни кораби с десантни части на тях, движещи се по Осло фиорд към норвежката столица били засечени от норвежките брегови батареи. Като резултат е потопен немския тежък крайцер "Блюхер". Това обаче, не води до отразяване на десанта. По батареите открива огън тежкия крайцер "Хипер" и съпровождащите го по-малки бойни кораби. Те привличат върху себе си вниманието на норвежците, а през това време транспортите достигат Осло. Същевременно на летище "Форнеб" (летището на Осло) кацат немски транспортни самолети с въздушна пехота. С това битката за Осло е решена в полза на хитлеровската армия.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Дам, Блюхер. Но макар и уцелен от батареята, той не е бил потопен от нея, излязъл от обсега й, но в последствие е бил ударен от няколко торпеда.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напълно е възможно и така да беше, просто не си спомням. Бреговите батареи открили, изненадващо залпов огън по "Блюхер" и за техен късмет го ударили, но той е потънал по-късно. Било на разсъмване. Те е трябвало да целят транспортите с войски!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Потребител

Макар че не е нито далекобойно, нито брегово, реших да го постна тук. Не зная, какво да кажа, за тази полуглупост!

Бронирана противотанкова дрезина.doc

Редактирано от eMGeto
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...