Отиди на
Форум "Наука"

Как е бил погребан цар Калоян и как го препогребахме?


Recommended Posts

  • Потребители

Навършиха се 800 години от смъртта на цар Калоян, настъпила неочаквано при обсадата на Солун през септември или октомври 1207 г.

Според резултатите от проведеното комплексно проучване на откритото в 1972 г. погребение на Калоян, той умира на около 40-годишна възраст. Установено е забавяне на погребването с 6—8 до 15 дни, което е свидетел¬ство, че смъртта на владетелят е настъпила извън Търново – обстоятелство, на¬ложило пренасянето на трупа. В потвърждение на последното са и данните за вероятното осоляване и изваждане на вътрешностите му, наложено от пренасянето на мъртвото тя¬ло във все още топлото време.

Преди повече от два века, Паисий Хилендарски е написал:

„Отново латините се вдигнали срещу тоя цар [Йоан] по море и имали голяма битка при Солун. Той излизал напред и ръководел своята войска. В тая война латините го ранили по някакъв начин с огън или с пушка в дясната ръка и след три дни умрял в Солун. Неговите барони и войски, понеже много го обичали, не го погребали в Солун, но извадили вътрешностите му, пренесли го в Търново и го погребали в неговия манастир „40 мъченици”.

Нека подминем с усмивка пушката. Ясновидец ли е бил Паисий да посочи в 1762 г. къде е погребан цар Калоян? Защо, когато гробът на владетелят бе открит, малцина се сетиха за писаното от родоначалника на българската историография? А и в обемистата си „История” проф. В. Златарски, увлечен да представя гръцките легенди, съзнателно или не, въобще не отбелязва сведението на Паисий (поне аз останах с такова впечатление). Може би защото този „манастир „Св. 40 мъченици”, отнесен към времето на Калоян, изобщо не му се връзва с голямото му „прозрение” за връзка между „Клокотница”, „9 март 1230 г.” и името на едноименната църква?

Тези, които трябваше да защитават откритието – археологът, който откри гробът и някои от следващите участници в разкопките и проучването на църквата - станаха най-върлите противници на тезата, че гроб 39 е на цар Калоян. И те ли не бяха чели Паисий или нещо не бяха наясно с откритото от самите тях?

Ето един любопитен момент, свързан с „проучването” на тленните останки на цар Калоян, който остана незабелязан:

______________________.doc

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много е деликатен въпросът откъде черпи Паисий информацията за това свое сведение.

1 вариант: Като таксидиот е посетил Търново и "Св. 40 мци", видял е гроба и го е свързал с популярната история, като малко е достъкмил с пушките. След това саркофага с надписа бил унищожен, а гробът си останал под земята. Проблемът на тази версия е, че досега не е открита част от надгробна плоча с надпис, който с малко въображение да бъде приет, че е съвразн с погребението на Калоян.

2. вариант: Ползвал е житието на св. Сава. Там се казва, че Иван Асен ІІ е бил погребан в неговия си манастир "Св. 40 мци" - обичайната практика средновековния владетел да бъде погребан в черквата или манастира, на които е ктитор. Объркването може да стане лесно, защото Иван Асен ІІ и Калоян са наименованията на владетелите, с които са известни днес. Иначе и двамата са се казвали Йоан или по по-новому Иван. Иначе казано свързал е сведенията за Калоян с погребването на Иван Асен ІІ споменато в житието на св. Сава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И на Йоан Асен не е открита надгробната плоча. В манастира "Великата лавра" са разкрити над 100 погребения, но аз не си спомням да е била открита там или в околностите на Търново (в някой градеж) плоча с надгробен надпис на владетел. За първи път откриваме гроб на български владетел и както се казва - не можем да повярваме на очите си.

И аз си помислих, че Паисий е минал през Търново и е видял гроба на Калоян. Но тогава би следвало да е видял и колоната на Йоан Асен. А в История славянобългарска са омесени в едно историите за Калоян, Йоан Асен и Калиман. и от тримата Паисий извежда един цар - не е успял да ги диференцира. Но както се казва - "по историите ще ги познаете". Днес спокойно може да се направи редакция на текста на Паисий Хилендарски и всяка история да си отиде към съответното действащо лице. Тогава няма как, царят починал при обсадата на Одрин и пренесен в Търново, че и погребан в манастира (не църквата, тя може още да се е строяла) да бъде друг, а не Калоян.

Според мен в църквата "Св. 40 мъченици" не е имало царски погребения, но доказателствата за това смятам да изложа по-подробно в отделна тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Одрин -това поставяне на Одрин идва да покаже ,че никой не е застрахован от грешки и от неточности които да са направени съвсем неумишлено.

Когато обаче се касае за чужди източници относно българската история трябва всеки да е максимално нащрек защото именно интерпретациите на българофобите са крайно пагубни в крайна сметка за самата нация.

Освен това има 3,4,5, и 777777777-то Галахад .

Например Св.Паисий не ходил до Търново ,а е прочел в монастира ,че царските гробници са в Манастира "СВ.40 м-ци.След това сърбите или гърците са унищожили сведенията за тези гробници ,или някой пиратче ги е откраднал??

Да сте чували случайно ,че един български игумен е искал да продаде манастира Зограф на елините???

Срамота е ЗАСРАМЕТЕ се!!!!

Къде искате да са гробовете на нашите владетели на Марс или на Луната??/

Например да знаеш къде са гробовете на франкските крале???Или на Неманите???

Защо само България да прави отклонение от правилата ??/

Ами Илия Павлов къде е погребан??Ами архонт Слави бинев къде ще бъде погребан??/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Те битките тогава са били или при Солун или при Одрин. И „Клокотнишката” е била по-скоро близко до Одрин, отколкото до Филипопол.

Оставам с впечатление, че не е забелязан прикаченият файл към въвеждащият ми текст. В този файл е истинското съдържание на темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
И на Йоан Асен не е открита надгробната плоча. В манастира "Великата лавра" са разкрити над 100 погребения, но аз не си спомням да е била открита там или в околностите на Търново (в някой градеж) плоча с надгробен надпис на владетел. За първи път откриваме гроб на български владетел и както се казва - не можем да повярваме на очите си.

За два гроба в черквата се предполага, че са на ктитора Иван Асен ІІ и на съпргата му. Що се отнася до плоча - на Иван Асен няма. Но около плочата на съпругата му се вихри една мистификация - била намерена, пък откарана в старите казарми и накрая успешно изгубена. За щастие, макар и само като фрагмент от долната част е запазен саркофаг, който се свързва с цар Иван Александър. Всъщност намерен е и гроб със златоткани одежди, но скелета на този цар и съпругата му са били изключително успешно изгубени от един наш археолог (това май най се отдава на нашите учени да губят кости - в отбора освен царя и царицата са патр. Евтимий и Васил Левски - все спорни тленни останки, но все пак една възможнвост за изследване и доказване).

Вече в района на самата "Св. 40 мци" се е намирал надгробен надпис на синът на Иван Александър - Иван Асен. По точно 1/2 или 1/3 от надписа. Сега запазената част е в НИМ (макар да не е ясно това дето е в НИМ оригинал ли е или отливка). Има също един релефен детайл от саркофаг, който отново се свързва с този Иван Асен. Намира се в Музея на ВБЦ в Търново. И преди десетина години бяха открили скелет на млад мъж, с "Асенов пръстен". Но последния пръстен нещо не го показват. Това пак при "Св. 40 мци".

Според мен в църквата "Св. 40 мъченици" не е имало царски погребения, но доказателствата за това смятам да изложа по-подробно в отделна тема.

По-вероятно е да е имало, но по-скоро погребения на хора от царската фамилия. Както се знае доста от владетелите не са починали в Търново. Май ги бях изброявал в една тема. Първите Асеневци се счита, че са в "Св. Димитър". В "Св. 40мци" можем да търсим Иван Асен, Калиман І и Михаил Асен. Калиман ІІ е убит извън Търново. Мицо и Иван Асен ІІІ умират извън България. Георги І Тертер е починал извън Търново, някои предполагат, че е погребан в Ивановските манастири. Ивайло е убит извън Търново в лагера на Ногай. Константин Асен Тих е убит на бойното поле. Смилец най-вероятно е починал в Търново. Синът му цар Йоан се замонашил и най-вероятно е починал във Византия. Светослав Тертер и Георги втори вече е възможно да са погребани в Търново. Михаил Шишман е погребан в "Св. Георги" - Старо Нагоричане. Иван Стефан е починал извън България. Иван Александър ней-вероятно е погребан със съпругата си в дворцовия храм "Св. Петка". За Иван Шишман се знае, че е убит при Никопол, но пък от векове се сочи негов гроб край Самоков. Иван Страцимир е откаран в Бурса. Синът му цар Константин е починал в Белград и е погребан там. Синът на Шишман - Александър е убит на п-в Стиларион при опит да потуши един бунт.

Та това е прегледа на царските погребения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Повечето от гореизложеното ми е познато, има и някои нови за мен неща. Темата за погребенията в "Св. 40 мъченици" искам да изложа в по-подробен вид и да я представя в свой си стил - с илюстрации и т. н. И нека тогава да дискутираме по нея. Подготвям и две други теми: "Какво е съградил Йоан Асен в църквата" и "Историята на гроба на цар Калоян през вековете". Мисля, че най-интересна ще бъде тази за Калояновия пръстен. Но тя по-нататък.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...