Отиди на
Форум "Наука"

Идеалният учебник по история - постижима цел ли е?


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Идеалният учебник по история - постижима цел ли е?

Попаднах днес на една дискусия, вижте я...

http://razmisli.wordpress.com/2008/04/01/uchebnik/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Публикуване на мнение в Идеалният учебник по история - постижима цел ли е?

Идеалното по правило е непостижимо. Тъй че ще го сведа до сносен учебник. В днешно време обаче и това е невъзможнно.

На първо място защото учебниковия материал в момента е дело на разни икономически кръгове около образователното министерство. Днес важното е да се реализират творенията на "нашите" хора, а пък това не винаги може да се вмести в един учебник. Втори е въпросът доколко връзки и способности са две неща, които вървят винаги ръка за ръка. Отделно стои въпросът за т.нар. "частни уроци", които не биха били толкова доходоносни, ако знаенето на учебника е достатъчно за приемане във ВУЗ. Тъй че първият и основен проблем е далаверщината в държавата, която не е подминала и просветата.

Може би не е лошо да се спомене, че освен учебника да е единен, няма да е лошо и да се ползва няколко години, а не като сега учебниците да са с живот 1-2 години, тъй като новото министершо обкръжение винаги бърза да си пробута своето творчество със сигурна печалба.

Второ ни липсват кадрите, защото сегашните са обучавани да използват история като средство за идеолог. борба. Някак учебник с факти е неприемлив - как без причини, последици и изводи ще се внуши, че комунизмът е последният строй от общественото развитие, за настъпването на който е достатъчно просто да се оставим да ни ръководи БКП. А учебника трябва да описва събитията, пък учениците нека сами си правят изводите. В крайна сметка историческите примери не са само за бъдещите политици, но и за личния живот на хората.

Останалото ми се струва, че не е проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Имам едно предложение. Екипа на БГ Наука да разработи електронни уроци по история и да го предложи на вниманието на МОН. Ако не го харесат по една или друга причина моге да се сложи на сайта на БГ Наука и да се ползва от учители и ученици.

Така както се водят дискусиите често се разводняват и накрая се зарязват без да се направят изводи, да се обобщят и систематизират мненията на потребителите, без да изкристализира ясна и приемлива за мнозинството теза. Нека помислим как могат нашите препирни тук да бъдат от полза на обществото. Начин винаги ще се намери стига да има воля за това.

Тук има уникално добри и подготвени хора с афинитет към историята, но техните знания и разработки са достъпни за тесен кръг читатели. Знам, че някои публикуват свои трудове, но далеч по полезно ще е разработването на електронен учебник с извори, тестове, хронология, илюстрации, анкети, личности и т.н.

Ако на някого му се стори добра идеята нека се захване, а аз нямам претенции да съм голям капацитет, но ще помогна с удоволствие.

Бих се пробвал и сам, но първо не е за един човек работа и втора техническата част е непосилна за мен.

:book::117::read::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Учебниците би трябвало да съдържат обективно изложение на историята, което предполага безпристрастност. Струва ми се обаче, че точно това у нас е непостижимо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Учебниците би трябвало да съдържат обективно изложение на историята, което предполага безпристрастност. Струва ми се обаче, че точно това у нас е непостижимо.

А какво пречи да се опита? По коя тема и проблем имаме поне някъкъв, привиден дори консенсус? Май няма такова животно, а? :biggrin:

Официалните учебници също не бих ги квалифицирал като обективни и безпристрастни напълно....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте,

Значи зависи ;), зависи за кои учебници. Ако става въпрос за началния и средния курс, освен всичко, у-щето трябва да генерира някаква хмммм, нека да го нарека условно гордост от това, че сме българи. Това разбира се не значи да се пишат откровенни глупости или примерно да се обвиняват съседите :). По отношение на обективността ;), нема такова животно в историята, мисля, че нема и да има. Просто първо изворите и източниците са прекалено малко, прекалено мъгляви пък и защо не и необективни. То на академично ниво нещата не са съвсем (да не кажа въобще ;)) ясни, камо ли на училищно. По отношение на горния курс учениците въобще не се интересуват (имам известни лични наблюдения), освен разбира се малко деца, наистина обичащи историята, но за тях има много възможности (форумите са една от тях). Вече за висшия курс е друго нещо. Там по презумпция влизат младежи и девойки, които би трябвало да се интересуват сериозно от историята (не е съвсем така разбира се). Но там има лекции.

Наскоро разговарях с една много умна малка приятелка (4-ти клас). Детето съвсем сериозно питаше, защо пък е нужно да се знае миналото ;) (те май нямат история като предмет). Разбираше за математика, за БЕЛ, езици и т.н., но миналото защо ;)?

И накрая ще завърша с мнението на един приятел: Училището създава само минимални знания (на държавата независимо Б-я или САЩ са нужни работници, а не толкоз знаещи хора). Но според мен по-важната функция на у-щето е канализиране (каква грозна дума) на знанията и то не в соц. смисъла коя е правилната линия (в момента ;)), а какво те интересува, т.е. в тази крехка възраст да даде възможност детето да разбере какво го влече. От такава гледна точка, ако историята е представена само със сухи факти и без коментари и без поне малко вложена национална гордост едва ли някое дете ще се насочи към това поприще (което май не е въобще леко). Но събуди ли се интерес обективността ще дойде рано или късно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Здравейте,

Значи зависи ;), зависи за кои учебници. Ако става въпрос за началния и средния курс, освен всичко, у-щето трябва да генерира някаква хмммм, нека да го нарека условно гордост от това, че сме българи. Това разбира се не значи да се пишат откровенни глупости или примерно да се обвиняват съседите :). По отношение на обективността ;), нема такова животно в историята, мисля, че нема и да има. Просто първо изворите и източниците са прекалено малко, прекалено мъгляви пък и защо не и необективни. То на академично ниво нещата не са съвсем (да не кажа въобще ;)) ясни, камо ли на училищно. По отношение на горния курс учениците въобще не се интересуват (имам известни лични наблюдения), освен разбира се малко деца, наистина обичащи историята, но за тях има много възможности (форумите са една от тях). Вече за висшия курс е друго нещо. Там по презумпция влизат младежи и девойки, които би трябвало да се интересуват сериозно от историята (не е съвсем така разбира се). Но там има лекции.

Наскоро разговарях с една много умна малка приятелка (4-ти клас). Детето съвсем сериозно питаше, защо пък е нужно да се знае миналото ;) (те май нямат история като предмет). Разбираше за математика, за БЕЛ, езици и т.н., но миналото защо ;)?

И накрая ще завърша с мнението на един приятел: Училището създава само минимални знания (на държавата независимо Б-я или САЩ са нужни работници, а не толкоз знаещи хора). Но според мен по-важната функция на у-щето е канализиране (каква грозна дума) на знанията и то не в соц. смисъла коя е правилната линия (в момента ;)), а какво те интересува, т.е. в тази крехка възраст да даде възможност детето да разбере какво го влече. От такава гледна точка, ако историята е представена само със сухи факти и без коментари и без поне малко вложена национална гордост едва ли някое дете ще се насочи към това поприще (което май не е въобще леко). Но събуди ли се интерес обективността ще дойде рано или късно.

Съгласен съм с теб, но не разбрах какво си отговорил на детето :biggrin:

Историята не бива да е оправдание за лошото ни дередже, а точно за това се ползва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Съгласен съм с теб, но не разбрах какво си отговорил на детето :biggrin:

Историята не бива да е оправдание за лошото ни дередже, а точно за това се ползва.

Това не е толкоз важно ;). Опитах се да му обясня, няма излишно знание (за тази възраст си важи иначе не съм толкоз уверен ;)), както и че е полезно да се знае миналото, а на собствената страна даже задължително. Опитах се да му обясня, че даже е интересно. Но не учебниците са толкоз голям проблем (въпреки, че ми бе забранено да ги коментирам в къщи и ако трябва да помагам на дъщеря ми (тя е 7-ми, т.е. не е същото дете) аз задължително ги чета ;)), колкото учителите. Вярно има вопиещи глупости в учебниците, много от неясните неща са дадени като "чиста истина" (което най-много ме дразнеше), но учителя е призван на генерира и евентуално да открие интереса. Но това е друга тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това не е толкоз важно ;). Опитах се да му обясня, няма излишно знание (за тази възраст си важи иначе не съм толкоз уверен ;)), както и че е полезно да се знае миналото, а на собствената страна даже задължително. Опитах се да му обясня, че даже е интересно. Но не учебниците са толкоз голям проблем (въпреки, че ми бе забранено да ги коментирам в къщи и ако трябва да помагам на дъщеря ми (тя е 7-ми, т.е. не е същото дете) аз задължително ги чета ;)), колкото учителите. Вярно има вопиещи глупости в учебниците, много от неясните неща са дадени като "чиста истина" (което най-много ме дразнеше), но учителя е призван на генерира и евентуално да открие интереса. Но това е друга тема.

:good:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...