Отиди на
Форум "Наука"

Истински ли са експонатите в музеите?


Doris

Recommended Posts

  • Потребител

Оня ден посетих Националния археологически музей. Доволна съм, доста нещо видях, видях очите на Севт ІІІ ! Но един въпрос ми се върти в главата - дали гледах истинските предмети, или техни копия. Твърде нови и лъскави изглеждат някои :post-20645-1121105496:, например прочутата розета от Плиска.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Оня ден посетих Националния археологически музей. Доволна съм, доста нещо видях, видях очите на Севт ІІІ ! Но един въпрос ми се върти в главата - дали гледах истинските предмети, или техни копия. Твърде нови и лъскави изглеждат някои :post-20645-1121105496:, например прочутата розета от Плиска.

Някои предмети добиват лъскав и нов вид при реставрацията. За археологическия музей не трябва да се притесняваш, там копията се броят на пръсти; доста копия има например в националния исторически музей, също в някои провинциални музеи (като оригиналите са в други музеи, т. е. обикновено в София). :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Оня ден посетих Националния археологически музей. Доволна съм, доста нещо видях, видях очите на Севт ІІІ ! Но един въпрос ми се върти в главата - дали гледах истинските предмети, или техни копия. Твърде нови и лъскави изглеждат някои :post-20645-1121105496:, например прочутата розета от Плиска.

Ами има да речем само един Калоянов пръстен. Но може да го видиш в НИМ, НАМ и Регионалния музей в Търново и на нито една от табелките не пише, че е копие. Панагюрско съкровище има в НИМ и Регионалния музей в Пловдив.

Забавно се оказа и положението с Търновския надгробен надпис. Той също си е бил един, но сега са два - в НАМ и в музея в Търново. Още по-веселото е, че между тях има някои макар и дребни различия.

А най-хубавото е, че музейните работници често се оказват достатъчно невежи и не само не могат да кажат дали е копието или оригинала, а дори и какъв е този експонат. :biggrin: Като разглеждах НАМ три от колоните с надписи бяха покрити с найлон. Тъй като нямаше и табелки попитах служител на музея какво точно пропускам да видя. Човечеца откровено призна че не знае и ме насочи към "специалистка". Въпросната "специалистка" ми обясни, че едното било надпис на Омуртаг, а другото - "някакъв" мирен договор. Като видях, че историята й върви колкото матемаката се отказах да я питам повече. А не че липсват подготвени кадри, но у нас се предпочита да се сложат свои хора, макар невежи, а завършилите история и археология да работят като продавачи и сервитьорки. И музейното ни дело като всичко останало.

Редактирано от Galahad
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Панагюрското съкровище си спомням, че когато беше по разни международни експозиции го бяха махнали от залата за тракийско изкуство, което значи, че оригиналът е тук в София :) и въпреки това е изумително лъскав, блестящ и изящен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В сайта на Националния археологически музей пише, че единственото копие е на Мадарския конник. Но точно до входа има една бронзова статуя на глиган от Мезек, която според табелката и също е копие. Значи твърдението в сайта не е вярно...

Панагюрското съкровище все е по разни изложби в чужбина. Още в тоталитарни времена хората се съмняваха дали не се е изгубило някъде по пътя.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител
В сайта на Националния археологически музей пише, че единственото копие е на Мадарския конник. Но точно до входа има една бронзова статуя на глиган от Мезек, която според табелката и също е копие. Значи твърдението в сайта не е вярно...

Панагюрското съкровище все е по разни изложби в чужбина. Още в тоталитарни времена хората се съмняваха дали не се е изгубило някъде по пътя.

Единственото копие на предмет от България, са искали да кажат, за съжаление истинското глиганче седи под протекцията на полумесеца и звездата :) Така че не са излъгали "много ".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Потребител

За съжаление,повечето съкровища в музеите ни са копия.Оригиналите са продадени.Това го казваха хора които разбират от нещата в държавата,още преди около 30г.А както се знае и в каква държава живеем,мога с голяма увереност да мисля,че това е точно така.

Просто такъв геноцид като комунистическия,не са ни прилагали и турците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Някои музейни експонати и някои съкровища (примерно - панагюрското златно съкровище) в момента "обикалят света".

В същото време у нас са изложени техни копия. Това е временно, разбира се.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някои музейни експонати и някои съкровища (примерно - панагюрското златно съкровище) в момента "обикалят света".

В същото време у нас са изложени техни копия. Това е временно, разбира се.

Копието на панагюрското златно съкровище в Пловдивският археологически музей е доста нескопосно направено... мое мнение. В нощтта на музеите го видях. Познава се, че е копие от 10 метра. А преди година го видях в НИМ - там не забелязах нещо такова - или е било истинското, или някой си е свършил работата както трябва. Очаквах и в Пловдив да се насладя на ювелирната му изработка, но уви...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ако специалистите от Лувъра са действително на мястото си, би следвало да анализират с техниката си българските съкровища, които ще се показват наскоро там. Да не лъжат посетителите.

Тогава и ние ще разберем, кой от експонатите е от І-ви и кой от ХХІ-ви век.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Копието на панагюрското златно съкровище в Пловдивският археологически музей е доста нескопосно направено... мое мнение. В нощтта на музеите го видях. Познава се, че е копие от 10 метра. А преди година го видях в НИМ - там не забелязах нещо такова - или е било истинското, или някой си е свършил работата както трябва. Очаквах и в Пловдив да се насладя на ювелирната му изработка, но уви...

Ами сигурно нарочно е направено нескопосано,за да се вижда че е копие.Докато това което трябва да се смята за оригинала,също е копие,но направено едно към едно с истинският оригинал.Иначе автентичното съкровище отдавна е продадено,и краси колекцията на някой на който безродните другари са го продали.

В това съм почти 100% сигурен след като знам,какви хора ни управляват от 1944година насам-пълни безродници и хора без капка българска кръв във вените си!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Иначе автентичното съкровище отдавна е продадено,и краси колекцията на някой на който безродните другари са го продали.

Някакви доказателства имаш ли или просто си чешеш езика?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами...чул го е в кръчмата... Иначе недоказуем факт е че оригинал на тези съкровища в нашите музеи почти няма, но то е от друга гледна точка (изложби, сигурност и прочие) Предвид някой кражби в Българските музей и аз бих предпочел тазм да се изложи копие. А колко е нормално да влезеш в музей и да крадеш необезпокояван и никой да не те хване не знам колко години, е по добре да не коментирам. Далеч по-глобално важен е факта да заловиш внос на менте на монета в България която обявяваш за сензационно скъпа или да заловиш пратка с изтъркани шайби неможещи да се употребят дори за материал, тъй като вече е изгнил....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има много начини да се открият фалшификати. Наскоро даваха един филм по Дискавъри за кристалните черепи, намиращи се в музеи и частни колекции и приписвани на маите. Та тия черепи колкото и да са полирани имат микроскопични драскотини, показващи начина на обработването им. И от изследването на тези драскотини се вижда, че са правени със съвременни методи - шмиргел , а не ръчно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

е не то тука е малко по друго...От само себе си няма закон който да задължава експонатите в музейте да само истински, а и както казах за някой експонати е по-добре да са си фалшиви предвид останалите минуси на България във сферата да желае да развива нещо свързано като цяло с музеина дейност... Ех ако имаше кой да дойде и само да им дава пари на музейте пък те да търкат столовете, щеше да настъпи някакъв рай..

Иначе, понеже аз се интересувам главно от нумизматика, спокойно мога да ви уверя че в Експозиционните зали на част от големите музей прсистват главно фалшификати. Това изобщо не означава че оригиналите са препродадени и изнесени преди 130 години, ами просто така са преценили. Такива музей са: НИМ, Пловдивския, Старозагорския, Варненския и Бургаския. За други не мога да коментирам тъй като при тези съм се заглеждал по-обстоино. И не говорим за всички монети, спокойно. Само в Варненският може би явлението е изключителна масовост, но пък затова входа е между 10-20 лева (за чужденците в Евро) и затова залата не е с лоша подредба!

Сега, малко спорен е въпроса, ако посетителите знаят, дали някой ще иска да инвестира 20 лева(Евро) в гледането на ментета

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма лошо в копията, но да си пише, че е копие , както е в НИМ. Иначе е измама, нещо като кренвиршите, които не са от месо и киселото мляко, което никога не се вкисва...и накрая Фоменко ще излезе прав, като няма нито едно сигурно автентично доказателство, че преди повече от 1000 години е имало история.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

Ами...чул го е в кръчмата... Иначе недоказуем факт е че оригинал на тези съкровища в нашите музеи почти няма, но то е от друга гледна точка (изложби, сигурност и прочие)

В кръчма незнам как съм могъл да го чуя,след като това за първи път го чух,още когато бях дете?!

Както съм казвал и преди,документи,самопризнания и заснети кадри с камера относно този проблем нямам,но семейството ми са имали близки отношения с хора,които са се занимавали..и се занимават с археология и до днес.

Така че не е "кръчмарски слух" г-н рока.

Иначе наистина е разумно,на всяко съкровище което обикаля света или седи в музей,да има копие.А оригинала да се съхранява някъде в добре защитен сейф.

Въпроса е,че "другарите"не са мислили точно така.Или искате да кажете,че Овчаров си измисля когато спомена нещо,относно Перперикон,че са били изнасяни и саркофази и т.н...за съжаление сега не се сещам подробности.

От друга страна ви разбирам,защо не ви се вярват подобни неща...предполагам,че сте прекалено млади все още и незнаете що за хора управляват страната,от 44-та насам?!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В кръчма незнам как съм могъл да го чуя,след като това за първи път го чух,още когато бях дете?!

Ееее. Ама така кажи, че пиеш от малък. Това обяснява неадекватните ти постинги. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Сега, малко спорен е въпроса, ако посетителите знаят, дали някой ще иска да инвестира 20 лева(Евро) в гледането на ментета

Ами при положение, че могат да гледат на пазара произведенията на същия производител съвсем безплатно, а срещу заплащане направо да се сдобият с "експонат" със същата автентичност като оня в музея? По принцип музеите са място, дето може да се видят оригиналите, а копията са си за украса на поличките по домовете. Забавното е, че когато ходих да гледам местия природо-научен музей се оказа, че повечето по-екзотични животни са от гипс или пластмаса, а препарираните са си предимно нашенските, тъй да се каже тези, дето може да се видят и без да се ходи в музея.

Иначе слухове наистина имаше. Например, че Батето е носел истинския Калоянов пръстен, което може и да е вярно, след като в три музея има по един и нъкаде не пише че е копие. Георги Мамалев имаше една смехурия за един репресиран номенклатурчик, дето от мъка пие уиски с черен етикет и разказва патилата си, сред които и това, че преди години жена му отишла в чужбина да придружава едно от съкровищата на изложба и от тогава нямало следа нито от нея, нито от съкровището.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И аз ги знам от отдавна тия слухове, но ме успокоява фактът, че по чуждите музеи приемат българските съкровища за истински.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разказват за дъщерята на Брежнев, че е изнесла половината от царските скъпоцености с Московският цирк.....

Урбан легенди или измислени дезинформации...че е имало сигурно е имало...

Що за експонатите, според мен по -ценните, са дупликати.

На лаиците им е все едно а професионалистите пък със спец разрешение могат да си ги изследват зад паравана.....

Че има поне три, от уникалният калоявов пръстен? Нищо учудващо няма, то си е стар трик.

От треските на Христосовият кръст, цяла гора може да се напарви толкова са пръснати по католическите църкви.....Но всичките са канонизирани аутентични....:biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...