Отиди на
Форум "Наука"

До къде са стигнали Аспаруховите войски на юг?


Recommended Posts

  • Потребител

Обикновено в българските атласи по история не се споменава Аспарух до къде е стигнал. Отворих един атлас за 8 клас преди доста време и там с една стрелка беше отбелязано, че Аспарух стигнал само до Стара планина. На други места се споменава, че стигнал до Константинопол. Патриарх Никифор например споменава следното:

А между това след като се укрепили и се засилили, те започнали да опустошават селата и градовете на Тракия.

Тук намерих още - http://history.portokal-bg.net/details.php?id=1:

През 680 г. Аспарух предприел и голямо нападение на юг от Стара планина, като войските му стигнали чак до Константинопол. Това нападение е направило сериозно впечатление на редица тогавашни хронисти, тъй като било осъществено във време, когато Византия била наложила над околните народи т.нар. "господарски мир".

Все пак стигнал ли е Аспарух до ромейската столица?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дайте предложения:). Ka40, не знам дали е правилно, но щом ромеите се съгласяват даже да плащат данък на Аспарух, значи е имало солиден мотив да го направят. Дали пък наистина не са стигнали поне до Тракия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Дайте предложения:). Ka40, не знам дали е правилно, но щом ромеите се съгласяват даже да плащат данък на Аспарух, значи е имало солиден мотив да го направят. Дали пък наистина не са стигнали поне до Тракия.

Те ромеите плащат данъци на всякакви убитаци, така че тва (самото плащане) не е нечувано и невиждано и е несериозно да се използва като аргумент за някакви "завоевания" у Тракия. На праболгарите - уногондури и кутригури, също им е плащан данък (по Юстинианово време), ма те не са помирисвали Тракия, камо ли Цариград.

Виж иначе Зигиберт, той май споменаваше, че българите са върлували в Тракия към 680 г., но не съм много сигурен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Константинопол - киселото грозде на средновековната българска държава :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Константинопол - киселото грозде на средновековната българска държава :)

Е, не е съвсем точно. Киселото грозде е само за някои български владетели, като се започне със Симеон. Крум е малко по-друга история (за някои е хронологично първи). Лично аз бих заложил на него, но съдба... Бог го прибрал преди опита. :happy:

Аспарух само е блъфирал, за да притисне повече византийците и да получи по-изгоден договор.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, не е съвсем точно. Киселото грозде е само за някои български владетели, като се започне със Симеон. Крум е малко по-друга история (за някои е хронологично първи). Лично аз бих заложил на него, но съдба... Бог го прибрал преди опита. :happy:

Аспарух само е блъфирал, за да притисне повече византийците и да получи по-изгоден договор.

А кесарят Тривелий, него с чувал на главата ли са го вкарали в Константинопол? За да не би случайно да види Царствения град. То и на Симеон нали вместо корона патриархът му сложил пак някакъв чувал на главата :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ок. ЗАЩОТО... няма данни да е стигнал. :) това достатъчно ли е?

Напротив, има данни. Във Влахерните наскоро са разкопани основите на юртообразна кръгла сграда с дървена конструкция. По единодушното мнение на разкопаващия отряд гробищари се касае за несъмнени останки от прабългарска юрта. В основите на масивната юрта е открит и дървен орел с монограм "Аспарухоу" и надпис "реплика".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напротив, има данни. Във Влахерните наскоро са разкопани основите на юртообразна кръгла сграда с дървена конструкция. По единодушното мнение на разкопаващия отряд гробищари се касае за несъмнени останки от Прабългарска юрта. В основите на масивната юрта е открит и дървен орел с монограм "Аспарухоу" и надпис "реплика".

Това вече обяснява и един добре известен надпис, намерен още от Успенски, който е върху каменна колона, намираща се на 40 метра пред Влахернската порта. Това което е интересно, е че надписът е билингва, като и двата езика са неизвестни на науката:

1. "Паро, чит ма гиле"

2. "Пурко, йок гелди шахир"

В светлината на тези сензационни отрития и като се имат предвид фундаменталните открития на световно известния прабългарист проф. Иван Добрев, мисля, че въпросният надпис е дело на ромеите през 680г., като съдържанието му е "Аспарух, не влизай в града". Надписът е билингва, защото ромеите не били сигурни точно на кой диалект на булгарския език е говорил Аспарух - болгарски, или известен в науката още като оногундуро-кубански - тюрко-огъзски или булгурски, известен още като - суваро-чувашки-панонски диалект. Та Аспарух (собствено тюркско Паро, Пурко) стигнал до Влахерните, и като прочел надписа се върнал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това вече обяснява и един добре известен надпис, намерен още от Успенски, който е върху каменна колона, намираща се на 40 метра пред Влахернската порта. Това което е интересно, е че надписът е билингва, като и двата езика са неизвестни на науката:

1. "Паро, чит ма гиле"

2. "Пурко, йок гелди шахир"

В светлината на тези сензационни отрития и като се имат предвид фундаменталните открития на световно известния прабългарист проф. Иван Добрев, мисля, че въпросният надпис е дело на ромеите през 680г., като съдържанието му е "Аспарух, не влизай в града". Надписът е билингва, защото ромеите не били сигурни точно на кой диалект на булгарския език е говорил Аспарух - болгарски, или известен в науката още като оногундуро-кубански - тюрко-огъзски или булгурски, известен още като - суваро-чувашки-панонски диалект. Та Аспарух (собствено тюркско Паро, Пурко) стигнал до Влахерните, и като прочел надписа се върнал.

А според мен е влязъл, защото не е можел да чете. И в суматохата е успял да подмени орела с дървената реплика.

След което е духнал в неизвестна посока остявяйки след себе си един летописен надпис - Аспураки хак да ви е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Обикновено в българските атласи по история не се споменава Аспарух до къде е стигнал. Отворих един атлас за 8 клас преди доста време и там с една стрелка беше отбелязано, че Аспарух стигнал само до Стара планина. На други места се споменава, че стигнал до Константинопол. Патриарх Никифор например споменава следното:

Тук намерих още - http://history.portokal-bg.net/details.php?id=1:

Все пак стигнал ли е Аспарух до ромейската столица?

Зависи в какъв смисъл да е стигнал до виз. столица. Като гостенин още баща му я е стигнал. Тъй че е напълно възможно и самият Аспарух по време на управлението на баща си също да е бил в Цариград, т.е. не е пътувал до тука съвсем на сляпо, а е имал лични впечатления.

Иначе съдейки по валовете, то най-напред ще е бил в тази част от Добруджа, която сега е в пределите на Румъния. След войната с Константин ІV се е спуснал до Варна, след това поставил славяните да пазят Вергава .... ето ни я южната граница. Но юг, в Тракия са били правени само набези, каквото преди похода на Константин ІV са били правени в Мизия. Но за в Тракия няма данни за завоевания. Тъй като по онова време войната не се е водела на фронтови линии, нищо не е пречело да направи едно кръгче покрай Цариград, без да превземе нито една крепост. Но по-вероятно е набезите да са в района на по-ниската част на Балкана, т.е между Ч. Море и Стара Загора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре, Галахад, но Варна? Имало ли е атака срещу нея. Все пак тя е опора на Византия в Северна България.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Все пак стигнал ли е Аспарух до ромейската столица?

В Annales Cavenses под 669г. има известие, че българите са стигнали до околностите на Константинопол и с това провокирали ответната реакция на Константин ΙV (похода към Оглоса, предполага се). Името на Аспарух обаче не се споменава.

Върху това известие стъпват твърденията, които си чел.

Възможно е да е имало подобно нещо, но то най-вероятно е само плячкаджийски рейд.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В Annales Cavenses под 669г. има известие, че българите са стигнали до околностите на Константинопол и с това провокирали ответната реакция на Константин ΙV (похода към Оглоса, предполага се). Името на Аспарух обаче не се споменава.

Върху това известие стъпват твърденията, които си чел.

Възможно е да е имало подобно нещо, но то най-вероятно е само плячкаджийски рейд.

Здрасти Йончев, можеш ли да го цитираш известието? За българи ли пише или за варвари, оногундури и т.н.

То и да е имало подобен поход (не е изключено изобщо) надали има общо с племето на Аспарух наречено и българско от Теофан.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Здрасти.

Добре, че искаш цитат. Така видях, че името "Аспарух" се споменава в текста, а явно съм бил забравил това.

Ето ти го съобщението:

669. Константин, син на предишния император Констанс [се възцарил]. В петата година от царуването му бил изнамерен морският огън от архитекта Калиник от сирийския град Хелиополис, който избягал при ромеите. В деветата година от царуването му българското племе заедно със своя владетел на име Аспарух, навлязло в ромейската земя, която сега се нарича България. Като узнал това, император Константин излязъл срещу тях с многобройна войска, но бил обърнат в бягство. Българите се спуснали да го преследват и избили мнозина, после разположили стана си до Константинопол и започнали да разрушават селища и укрепления. Прочее, принуден от това, императорът сключил мир с тях, като обещал да им плаща ежегоден данък.

Очевидно се отнася за 677/8г. - горе долу същото време, към което датира събитията и Скилица.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Здрасти.

Добре, че искаш цитат. Така видях, че името "Аспарух" се споменава в текста, а явно съм бил забравил това.

Ето ти го съобщението:

Очевидно се отнася за 677/8г. - горе долу същото време, към което датира събитията и Скилица.

Супер, мерси. В ЛИБИ има ли го случайно?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всъщност това е категорично свидетелство, че в Онгъла става дума за битка, а не за объркване на византийците, след като императорът отишъл на лечение. Дава и предисторията на битката.

Мисля това е доста важно и е странно, че е слабо известно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...