Да, единствено ако са на една ос скаларното ще е равно на векторното. В случаят не бе отчетено земното ускорение, а само центростремителното. В конкретния случай нямаше голяма разлика.
Peter_Kunstbahn #22
Не мога да цитирам частично!
Графиките наистина са страхотни имам несъгласие за центробежната сила. Направо си няма такава, въпреки че разговорно се ползва много, както и в заглавието. В началото на старта когато няма завой тангенциалната компонента е тази която ускорява тя не претоварва, усещането е само от нормалната компонента на теглото и тя е по-малка от 1 g и колкото е по стръмна пистата е по-малко натоварването .
Земното ускорение не дава претоварване когато тялото е свободно само когато е уравновесена или има някаква реакция, тя ускорява и действа на всички точки от тялото едновременно. Както парашутист при свободно падане, когато скоростта е малка и съпротивлението на въздуха е пренебрежимо малко, той е като в безтегловност и силата на теглото му действа. При достигане от 200 до 300 км/ч силите са в равновесие и натоварването е достига 1 g. При отваряне на парашута има „динамичен удар“. А теглото е било през цялото време постоянно.
Когато е в завой за по просто може да се приеме, че скоростта е постоянна. Претоварването идва само от реакцията на пистата и силата на триене по посока на движение тя е много малка, в напречна посока може да бъде съществена, поради каналите в които се движи. Ъгълът който сключва реакцията спрямо пистата е близък до прав, ако няма триене (в странично направление) задължително е перпендикулярна. Центростремителната сила е векторен сбор на реакцията и тангенциалната компонента на теглото. Претоварването идва от това, че пистата предава на шейната, а тя съответно на състезателя центростремителна сила.
Без чертеж вероятно не е ясно, ще е друг път евентуално!
Коефициента на триенето което е посочено по-горе вероятно е за сухо триене, в случаят имаме наточени ски които поради налягането разтопяват повърхността и служат като смазка. Докато в напречно направление коефициента на триене е стотици и хиляди пъти по-голям, поради това, че се движи в канал.