Отиди на
Форум "Наука"

Johnny

Потребител
  • Брой отговори

    1
  • Регистрация

  • Последен вход

Всичко за Johnny

Johnny's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Репутация

  1. Маслата биват от минерален и синтетичен произход. Минералните масла се получават при преработка на нефта. Синтетичните масла се получават при използването на съвсем нов подход – базовото минерално масло се заменя с масло от синтетичен произход. Техния процес на синтез е изцяло контролиран и по този начин се получава контролирано качество и чистота на съставките на маслото. Третия вид масла са полусинтетичните – смес межу синтетичните и минерални масла. Осигуряват добър компромис между цена и качество. Основните предимства на синтетичното масло пред минералното са: намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм по-добри вискозитетни характеристики, облегчен старт при ниски температури по-бавно стареене на маслото по-добри показатели при високи температури на работа на двигателя почти липсва нагарообразуване по-добри екологични показатели СЪЩЕСТВУВАТ РАЗЛИЧНИ МЕЖДУНАРОДНИ КЛАСИФИКАЦИИ НА МОТОРНИТЕ МАСЛА. Съществуват и калкулатори за моторни масла, които помагат на потребителя да направи избор само като въведе модела и двигателя на автомобила си. Такъв калкулатор има ТУК. Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет и промяната му при различни температури. Това е мярка за съпротивлението между молекулите на дадена течност. Водата изтича бързо - значи има малък вискозитет, а маслото изтича бавно т.е. вискозитетът му е голям. Най-популярна сред класификациите на маслата по вискозитет е SAE. Последният и вариант е SAE J-300. Според нея маслата се делят на единадесет вискозитетни класа. Те се делят на три групи – зимни, летни и всесезонни масла. Първите шест класа са с малък вискозитет и са годни за експлоатация при ниски температури, затова се наричат зимни масла. Обозначават се по следния начин: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W Останалите пет класа се означават с числата 20, 30, 40, 50, 60 и са предназначени за работа при високи температури, затова се наричат „летни” масла. По този начин маслата се разделят според сезоните на годината, което налага смяната им и при смяна на сезона. За да се избегне това неудобство се произвеждат масла, чиито вискозитетно-температурни характеристики им позволяват те да се използват целогодишно. Тези масла се наричат всесезонни. Едно такова масло притежава едновременно характеристиките на едно зимно и едно лятно масло. Обозначава се по следния начин например: 0W-30, колкото по-малка е първата цифра, толкова по-течливо е маслото при ниски температури, а втората ни информира за течливостта при високите температури. API – американските изисквания за качество, на които трябва да съответства едно масло. Класификация SM – за бензинови двигатели и CI-4 за дизелови двигатели на товарни МПС (леките МПС с дизелови двигатели все още нямат класификация по API). ACEA ( от Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) – това е европейската класификация на моторните масла с по-високи критерии за качество. От 2004 г. класификацията има следния вид: Класификацията дели маслата на три класа Масла клас А/В, който включва следните четири категории: А1/B1 – Масла за бензинови и дизелови двигатели с особено нисък HTHS вискозитет от 2,6 до 3,5 mPa.s.. Не е подходящо за някои двигатели. А3/В3 – масло за леки и лекотоварни автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Масло с добри вискозитетни показатели и удължен срок на експлоатация. А3/В4 – масло с добри вискозитетни показатели за двигатели на безин и дизел с директно впръскване на леки и лекотоварни автомобили. А5/В5 – масло с добри вискозитетни показатели и удължен пробег с нисък HTHS вискозитет за бензинови и дизелови двигатели. Не е подходящо за някои двигатели. Масла клас C – нов клас масла за дизелови автомобили с филтър за твърди частици и автомобили с TWC катализаторни уредби. Дели се на четири категории: С1 – нискофрикционни масла с High-Temperature-High-Shear > 2,9 mPa.s, масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.5%.Отговарят на изискванията на Ford. С2 – като С1, но съдържанието на сулфатна пепел<0.8%. Отговарят на изискванията на Peugeot – Citroen. С3 – масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.8%. High-Temperature-High-Shear > 3,5 mPa.s. Отговарят на изискванията на повечето европейски производители – BMW, VW, Renault, Daimler Chrysler и др. С4 - масла за дизелови двигатели с DPF филтър; съдържание на сулфатна пепел<0.5%. С High-Temperature-High-Shear > 3,5 mPa.s М асла клас Е – масла за товарни автомобили, строителна техника и автобуси. Включва следните четири категории: Е2 – отговаря на MВ 228.1 Е4 – Масла за тежки режими на работа и удължен пробег. За двигатели без DPF. Базира се на MB228.5. Отговарят на Euro 1, 2, 3, и 4 изискванията за допустими вредни емисии. Е6 – отговарят на Euro 1,2,3, и 4. За двигатели с уредби за намаляване на вредните емисии. За работа с горива с ниско съдържание на сяра max 50 ppm. Low Saps масла. Отговарят на МВ 228.51 и MAN 3477. Е7 – масла за тежки експлоатационни условия с удължен пробег. За двигатели с SCR и без DPF. ОСВЕН ПОСОЧЕНИТЕ СПЕЦИФИКАЦИИ НЯКОИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ ИМАТ СОБСТВЕНИ, ЕТО КАКВО ОЗНАЧАВАТ ТЕЗИ НА МЕРЦЕДЕС, БМВ И ФОЛКСВАГЕН: СПЕЦИФИКАЦИЯ НА Mercedes – Benz В така наречената синя книга са изложени “предписания по използване на материали”, където са описани двигателните и трансмисионните масла и смазките. Одобрените масла са включени в списъците и отговарят на следните спецификации: MB 228.1 - Универсално масло за двигатели дизел с натоварени условия на работа. MB 228.3 – масла SHPD за натоварени дизелови двигатели с удължен пробег до 45000, за двигатели със свръхпълнене. MB 228.5 - UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) моторни масла за тежко натоварени дизелови двигатели със свръхпълнене и директно впръскване. Удължени интервали на смяна на маслото в лекия клас до 45 000 km, в тежкия клас до 160 000 km. Отговарят на Euro 1 I Euro 2. Отговарят на АСЕА Е6 и Е7. MB 228.51 - UHPD-моторни масла, съобразно MB 228.5 с особени изисквания за DPF филтър, удо влетворяват Euro 4 двигатели. О тговарят на АСЕА Е6. MB 229.1 - масла за леки автомобили (двигатели бензин и дизел). По-завишени изисквания от ACEA A2-96/A3-96 и B2-96/B3-96. MB 229.3 - изисквания като MB229.1 с удължен интервал за пробег – 30000 km. MB 229.31 - масла за леки автомобили с дизелов двигател и DPF филтър. MB 229.5 - масла за леки автомобили с удължен интевал на смяна - 30000 km. MB 229.51 - масла за дизелови двигатели на леки автомобили с DPF филтър и удължен интервал за смяна - 20 000 km. BMW норми BMW Special - масло за бензинови или дизелови двигатели преди 1998 година. BMW Longlife-98 - за определени бензинови двигатели след 1998 година. BMW Longlife-01 - за определени бензинови двигатели след 09.2001 г. BMW Longlife-01 FE - за някои бензинови двигатели след 2001 година. BMW Longlife-04 - за някои двигатели след 2004 година. VW НОРМИ VW 500.00 - моторни масла за двигатели бензин и дизел без свръхпълнене. VW 501.01 - Общоприети масла с нормална течливост за бензинови двигатели и дизелови двигатели без свръхпълнене. VW 502.00 - моторни масла за съвременни бензинови двигатели, подложени на тежки експлоатационни условия. Съответства на API SJ. VW 503.00 - масла за леки автомобили с бензинови двигатели с удължен междусменен интервал (30.000km, 2г.), Longlife масла. За VW двигатели след 5.1999г. Икономия на гориво. VW 503.01 – за дизелови двигатели със свръхпълнене VW 504.00 - нова норма за бензинови двигатели Euro 04 с нормали и удължени междусменни интервали. SAE 5W30. VW 505.00 - Всесезонно моторно масло за дизелови двигатели с и без свръхпълнене. Съответства на API SF. VW 505.01 - масло създадено за дизелови двигатели с технология попма-дюза; SAE 5W40 VW 506.00 - за дизелови двигатели със свръхпълнене удължени междусменни интервали(50.000km, 2г., HTHS 2.9mPas). Съответства на АСЕА В4. VW 506.01 Масла за дизелови двигатели помпа-дюза с удължени междусменни интервали. VW 507.00 - Нова VW-норма за дизелови двигатели DPF филтри, въведена през 2005 г, SAE 5W30.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...