Отиди на
Форум "Наука"

Втори след княза

Потребител
  • Брой отговори

    815
  • Регистрация

  • Последен вход

Репутация

282 Студент

Всичко за Втори след княза

Последни посетители

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Втори след княза

    Мислене чрез образи

    В някои тестове за интелигентност има един готин подтест за отношения. Горе- долу такъв, (измислям си) Зевс/мълния= а) бог/природа, б) бог/ атрибут в) небе/ небесно явление. Дори да не е точно такъв, тази степен на мислене ми се вижда много интересна. Първо самото отношение няма име, т.е. лицето не трябва да знае и каже, а да открие връзката. Второ, степента на открита връзка може да е по- сложна или по- проста, което говори за мисленето.Трето сравняват се отношения, което е по- висока абстракция, не са конкретни неща. Искам да кажа, че мисленето чрез образи може да постигне по- висока степен, когато абстрактният, обобщен, създаден в мозъка, без сетивна съставляваща образ се сравнява с друг и тяхното сравнение е също нещо извънсетивно.
  2. Втори след княза

    Мислене чрез образи

    Щом абстракцията е отделяне по някакво свойство, прим. червени, триъгълни, семейни, но и скорост, тегло, време, то резултатът е отново някакъв обект, някакво множество, което е ново за съзнанието. Чрез това действие- абстрахирането сме получили ново знание, че съществуват такива като "червени, триъгълни, семейни, но и скорост, маса". Обаче самото ново понятие, след извеждането му се фиксира в мозъка и с него се процедира както с другите представи за реални образи, с тази разлика, че няма сетивност.
  3. Втори след княза

    Мислене чрез образи

    Стана тя, каквато стана. Започнах размислите си с идеята, че образното мислене не е за пренебрегване, че не е начално мислене, след което зрелите хора преминават на абстрактно, че образното мислене е равностойно на абстрактното, а ето до къде стигнах: Да се мисли с цифри е образно мислене. Когато се учи да смята, на детето се предоставят образи- две ябълки, две пръстчета, два предмета. Това разчленяване и обединяване то запомня като образи. Дори в началото използва и сетивни образи за броя, като смята с пръсти, скрити зад гърба. Запомненият образ за 1+1=2 е цялостен. Той се научава наизуст. Когато впоследствие се сумират по- големи числа, смятането се основава на запомнените наизуст отговори, които са и образи. Та нали сумирането на трицифрено число става като първо сумираме единиците (нещо което знаем наизуст), после десетиците по същия начин и накрая стотиците, пак така. Тоест смятането у човек е аналогово. Откритието на дискретно смятане се отнася за машините и е творение на човека.То е по- просто и по- съвършено. Но да се върнем към образното мислене с цифри. Умножението също се извършва чрез предварително фиксирани и наизустени образи. Таблицата за умножение се учи наизуст, а не се учи как се прави умножение. Имаме образ на 8х8=64 и той е запечатан. Когато умножаваме числа възобновяваме този образ и го записваме или запомняме според начина на умножение- писмено или наум. Когато детето преминава от две ябълки, две пръстчета на две топчета на сметалото, то извършва следното действие- добавя към образите още един, който е по- универсален и може да замести който и да е конкретен.Впоследствие, когато се научи да пише цифри, добавя и този образ за запомняне в множеството клетки, които са запомнили 1+1=2. Получава се така, че действието абстрахиране, т.е. да се освободим от конкретността на образите за две ябълки, две пръстчета, две топчета и да стигнем до цифрата 2 има в краен резултат един абстрахиран образ, който не замества, а се прибавя към съществуващите. Това, че забравяме може би спомага да се разчисти паметта, а абстракцията за двете топчета на сметалото ни помагат да определим, че видените непознати неща са две, без никога преди да сме ги виждали, обаче по. реалистично е, че мозъкът ни открива подобието на предметите и до някакъв брой може да отчете сумата им без броене, а по групи, напр. 1,2,3,5 предмета могат да се възприемат като единица, двойка, тройка, петица предмети и това тяхно обединение да е някакъв образ, прим. "петорка от не знам какво". Реално, след тези ми разсъждения, у мен възниква въпросът, а кое е абстрактното, с което толкова се гордее човек? Леле- мале. :)
  4. Втори след княза

    Мислене чрез образи

    Преди повече от 100 г., през 1910-та излиза книгата на Джон Дюи "How Wе Think". Разсъждавайки за мисленето и мисловните изводи, той използва ситуации, които се покриват с идеята за образно мислене. В гл. VІ дава следния случай (на руски Тук ) В този разказ няма абстрахиране, нито особени символи. Мисълта се води от представата за време, от съставените образи за продължителността на пътуване с подземен транспорт, с надземен и с метро, с представите за разположението на спирките. Накрая авторът прави извод и избира транспортът с който да се придвижи. Още тогава високо цененият философ и психолог Дж. Дюи разсъждава за мисленето с образи като за мислене изобщо. Смятам това като неоспоримо потвърждение, че мисленето с образи и мисленето с абстрактни понятия протичат по един и същи начин и с едни и същи закономерности.
  5. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Второто издание. С, НИ, 2008 Някой да ви е казал да не четете Ялом? Просто питах какво пише и вие иронизирахте неуспешно по темата. Казах ви, не се въртете... освен ако ви е кеф. И се върнете най- сетне на темата, стига спамила цели 30 минути.
  6. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    В същата енциклопедия пише за Айзенк. За сведение, енциклопедията е издадена 1987 г. Айзенк умира 1997 г. Просто Айзенк е значим. Не се въртете... когато спите. Съгласен за драскането.
  7. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Зная от самото начало.
  8. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Явно сте напред с материала, но чак пък толкова самокритичност... оставете другите да кажат, че дращите.
  9. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Сега... Потърсих за Ялом и разбрах, че работи в областта на екзистенциалната психотерапия. Погледнах в Енциклопедията по психология и поведенческа наука. Ред. Крейгхед и Немероф, 2 изд. С, НИ 2008 и на съответната рубрика се цитира и споменава само Роло Мей. Изглежда пренебрегват споменатия топ- автор. Като да ме пращате да търся зелен хайвер при него. А?
  10. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Това, което запитах herkules беше За herkules беше достатъчно ясен и отговори. С това интересът ми е удовлетворен.
  11. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    В контекста на темата "Сила и Слабост", (написани с главна буква, вероятно защото съдържат по- особен смисъл) искам да обърна внимание, че в общуването силата има следните аспекти: - демонстрация на сила. Животните показват зъби, рога, размери, надуват се и т. н. - прилагане на сила. Животните хапят, ритат, а понякога просто бягат, защото демонстрацията си е демонстрация, но ако силите са неравни... - заплаха чрез чужда сила. Малките животни инстинктивно надават крясък, който вика родителите на помощ. За нападателя това е знак, че ще дойде страшният татко или майка, или стадо, или администратор и той си отива. Често представянето за жертва, викаща за помощ, е съпроводена със симулация(и за хора, и за животни). Застрашеният симулира много тежки травми, които да станат повод за намеса на трети. Искам да обърна внимание, че споменатите "Сила и Слабост" не съотнасям към "Мъже, Жени", (защо ли пък с главни букви? Сигурно има някакъв особен смисъл). Това са универсални явления.
  12. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Инсинуациите са от вас. Никъде не съм писал това, което ми приписвате. ПИШЕТЕ НЕИСТИНА!
  13. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Обратното. Ако приемем, че българската наука няма постижения, то тя дава възможност на ВСЕКИ да претендира за постижения. Врачки, дъновисти, четвъртюнгианци и пр. Разбира се, че българската наука е критерий за български форум. Ако тук разсъждават учени (от първото приемане- без постижения), то нормално е нивото да е ниско. Ако да речем нивото на немците е високо, а нашите учили там се връщат с ниво "няма постижения", те не пренасят висока наука, а високи цитати. Искам да помоля да не афиширате времето за учене като критерий на ученост. Резултатите са по- значим. Когато се яви на конкурс за пианист някой, питат го къде е свирил, слушат го как свири, а не го питат колко време се е учил да свири. Може да е учил при ... не зная кой си, но като не го бива--- аут.
  14. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Имам някакво обяснение, защо жените са много по- жестоки и безмилостни от мъжете, щом имат власт. В момчешка възраст момчетата се спречкват, сбиват и научават много социални умения: да бъдат победители без да са безмилостни, да знаят границата между болка и унищожение, да имат милост към победения. Когато биват освободени от подтиснатост, жените не знаят граница за мъстта си, не познават външните белези на прието поражение от другия и се страхуват и от паднал мъж дори. Великодушието отсъства, защото го няма величието. Великите владетелки в света са станали такива, защото между тях и великите мъже е имало ВЗАИМЕН респект. Когато една неподходяща жена заеме висока позиция, тя проявява високомерие към по- свестните, но на ниска позиция, страх я е да не я изместят и ги съсипва. Простотии.
  15. Втори след княза

    Мъже, Жени, Сила и Слабост

    Не се дръжте враждебно. Ако някой иска да знае какво искам аз, да ме попита. Щом не ме пита, допускам, че никого не интересува. Всъщност, нали разбирате, че интерпретирате един ник, една виртуалност, а пишете като за човек? А кой е Ялом? Сигурно сте го чела, какво пише? Това, че искам да науча за български елитен автор, то е за да имате коз в спора, дали българската наука е толкова посредствена, че дава шанс на ВСЕКИ да се чувства важен или има авторитети, които ще накарат посредствеността да замълчи засрамена.Засега схващам, че авторите са много, като няма някой, който да се отдели измежду тях като изключителен. Смешно ми е, че и вие взехте да подпиквате върху Втори, като че сте много напред с материала. Викам си. Живот! Да погледнем философски. Пораснаше пилци, поебаше квачку. Извинете за вулгаризма- фолклор. Имаме удоволствието да си говорим на вие, да се смятаме колеги, независимо от статуса, нима за вас не е удоволствие? Тази партизанщина и високомерие на основание позиция или кръг на признание ме отблъсква и в институтите, и в катедрите. Моля да четете бавно това, което съм писал, защото малко заеквам :)

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×