Заащо трябва да се обсъжда въпроса за легитимността на Иван Асен ІІ, при положение, че династията на Асеневци е вече на власт над 30 г. и че още Калоян има владетелско признание от Папата ( с по-малък ранг но все пак признание). Също така Теодор Комнин Дука предявява своите претенции за въстановяване на Византия "държавата проекция на божието царство на Земята", а не на България, която няма същия статус в представите на тогавашния свят. Чисто и просто Теодор Комнин иска да въстанови Византия в границите й от преди въстанието на Асен и Петър (незнайно дали наследници на Самуиловата династия) несъмнено към същото се стреми и никейският владетел. Още повече, както още Йоан Скилица казва, търсенето на династична връзка е много по-характерно за българите от колкото за ромеите. Византийската история познава много такива примери (пр. Василий І), в които родството не е от голямо значение, и се цели официално признание чрез църквата (пр. Константин VII Порфирогенет), която в повечето случаи на изток е пионка в ръете на управляващата аристокрация. Още повече на Иван Асен ІІ не е нужно второ сродяване с Комнините посредством брак с Ирина Комнина (1238г.). Също така след договора с Йоан Ватаци Дука от 1235г. става ясно, че българската църква се издига в ранг на патриаршия с патриарх Йоаким, а Иван Асен - цар, следователно няма нужда от ничие признание, най-малко на васалното Епирско десподство (Солунска империя).