Отиди на
Форум "Наука"

Фирменият уебсайт в девет стъпки


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Започвате важна бизнес среща и нямате визитка? Или тя се е поомачкала от дългото носене в джоб, чанта, папка… Или е отпечатана на принтера в офиса? Неудобно, нали? А като каква друга, освен като важна бизнес среща, бихте преценили първия си контакт с целевата си група онлайн? Изглежда логично всяка фирма да инвестира в изграждането на фирмен сайт, в това да направи присъствието си в Интернет запомнящо се и полезно – за себе си и за своите настоящи и потенциални клиенти. Но много често потребителите се сблъскват със сайтове, които са остарели, неподдържани и неиздържани откъм визия и идентичност. А от своя страна маркетинг мениджърите, заемайки се с на пръв поглед лесната задача да обновят или изградят наново корпоративния уебсайт, се сблъскват с процес, който много често отнема в пъти повече от предвиденото време и ресурси, а резултатът се разминава с първоначалните очаквания.

В голяма степен тези трудности се дължат на подценяване на отделните фази, през които преминава процеса по изграждане на фирмен уебсайт. Ако трябва да бъдат обобщени, отделните стъпки могат да бъдат групирани в 9 основни.

Първата стъпка е свързана с вземане на решение кой ще изработи вашия уебсайт. Тук възможностите са няколко – да изберете уеб агенция, да наемете фрийленсър (специалист на свободна практика), да го направите сами. Последното не е препоръчително, особено ако ви липсват дългите години опит в изграждането на уебсайтове. В случай, че решите да изберете агенция или специалист на свободна практика, първо трябва да подготвите бриф, в който да опишете всичко, от което имате нужда, както и задължителните елементи. Кой ще изработи сайта е важно, но много по-важно е кой ще го проектира. Разработване и проектиране не е едно и също. А графичният проект е само повърхността на дизайна.

Стъпка номер 2 е създаването на брифа. За него трябва правилно да дефинирате целите си и да дадете отговори на основни въпроси. На първо място, каква е целта на сайта – да бъде чисто информативен, средство за реализиране на продажби, в което се предлагат и закупуват услуги в реално време, правят се резервации, запитвания. Целите могат да бъдат и комбинирани. Важен въпрос е, каква е целевата аудитория, защото в някои случаи се получават разминавания между реалната целева група и частта от нея, които са интернет потребители (трябва да се има предвид като цяло по-ниската възраст на интернет потребителите). Друг важен въпрос е, каква е маркетинговата идея за визията, която трябва да се наложи – дали строго бизнес и корпоративна или по-разчупена, както и, какви са планираните рубрики и функционалности и, дали смятате, освен тези, от които непосредствено имате нужда, да разработите допълнителни, които да привличат потребителите и да увеличават престоя им на сайта. Въпросът със съдържанието също на пръв поглед изглежда далечен, но тъй като подготовката му отнема време, е важно да се реши още в началото, дали ще се използва готово съдържание (от стар сайт например) или ще се нуждаете от услугите на копирайтър, както и агенция, която да преведе съдържанието на допълнителни езици. Важно е да решите, колко често и кое е съдържанието, което ще се наложи да обновявате. Рубриките като новини, продукти и т. н. се нуждаят от честа актуализация, затова е препоръчително от самото начало те да се заложат като динамични. Това означава, че тяхната разработка ще бъде малко по-скъпа, но те ще бъдат управлявани от Система за Управление на Съдържанието (CMS). Тази система представлява потребителски интерфейс, който ще ви дава възможност сами да добавяте, коригирате и премахвате рубрики от сайта, дори да дефинирате различни нива на достъп и права за всеки от потребителите. А желаното съдържание трябва да се напише, провери и нагоди за сайта. Това не е проста и кратка работа.

Допълнителни въпроси са тези за специфични изисквания към технологията и корпоративните изисквания – лого, цветове, задължителни елементи. Не на последно място стои въпроса за бюджета, който може да отделите, както и този за крайните срокове, в рамките на които искате да е готов вашият уебсайт. Стандартното време за разработка на средно сложен сайт отнема около месец и половина.

Трябва също да решите дали ще използвате съществуващ домейн или ще ви бъде необходимо да регистрирате нов. Отговорите на всички тези въпроси е добре да намерят място в заданието, което ще изпратите на компанията-разработчик. Ако пък не сте успели да изберете първо агенция, брифа ще ви помогне да сравните параметрите, цените и сроковете, които бихте получили от различните уеб агенции или фрийлансери.

След като сте избрали подходящата агенция и сте установили комуникация с нея, Стъпка 3 се състои в получаване на писмена спецификация на проекта, която включва детайлно описание и схеми на всички рубрики и функционалности (например как точно е представен даден продукт – с име, текст, снимка, цена и др.), избраните технологии за разработка, членовете на екипа, както и времева схема, описваща времето за разработване на всеки етап и заложените срокове за одобрение от страна на клиента. Този етап обикновено отнема 3-5 дни и завършва с подписване на приемо-предавателен протокол от двете страни.

Стъпка 4 е разработване на поне две графични концепции от страна на агенцията, дело на два отделни творчески екипа. Концепциите трябва да бъдат представени в рамките на 5-6 дни след одобрение на спецификацията. Всяка от тях трябва да представя конкретна визия за началната страница и поне една вътрешна страница. Ако те се нуждаят от корекции или въобще не съответстват на търсената визия, агенцията трябва да коригира това. Важни елементи са подбора на допълнителни елементи – снимки (използването на лицензирани rights-managed или rights-free снимки от Getty е добър вариант), флаш анимация или звук. Изборът и одобрението на една от тези концепции завършва с приемо-предавателен протокол.

Стъпка 5 се състои в самото разработване на сайта – моделиране на базата данни, разработване на Системата за Управление на Съдържанието, имплементиране на избраната графична концепция в разработената функционална структура и въвеждане на съдържание.

Стъпка 6 е тестването на разработения сайт и премахването на различни грешки. Важно е в този етап да участват и двете страни, за да може своевременно да се отстранят неточностите. Тестването може и да е кратко, но може и да не е. Зависи от сайта и от вида тестване. Ако става дума за сайт-визитка, няма какво да му се тества и мисли много. Ако става дума за нещо по-функционално, то тогава кратко тестване след приключване на разработката няма да свърши никаква работа. Функционалното тестване започва още на ниво спецификация, а тестването с потребители е най-добре да се извърши на прототип.

Стъпка 7 се състои в избора на хостинг компания и самото стартиране на сайта, с което завършва процеса по неговата разработка.

Един път направен, сайта има нужда да се поддържа и обновява и това е Стъпка 8. Необходима е както техническа поддръжка (нови версии софтуер, дупки в сигурността, закупуване на повече памет при необходимост), така и качествена поддръжка – публикуване на новини за компанията и своевременна актуализация на продуктовото съдържание. Средният "живот" на сайта е около 2 години – това е времето, за което стандартите в web се променят достатъчно, за да започне сайта да изглежда остарял.

Последната – девета стъпка се състои в промотиране на сайта. Препоръчително е адресът му да присъства във всички offline средства за комуникация на компанията (визитки, бланки, брошури, каталози и др.) като източник на повече информация. Промотирането най-често се извършва чрез банери, игри, промоции, оптимизация за търсещите машини с цел да се увеличат посещенията, линкове на други, партньорски сайтове. Не на последно място е добре за специалните случаи - Великден, Коледа и други празници - на сайта да се подготвят специални инициативи – интересни елементи в дизайна, които да отразяват настроението на празника, специални промоции или игри с награди.

По този начин, с необходимите усилия вашият фирмен сайт ще се превърне във вашата представителна и надеждна визитка в интернет, в желан и използван източник на информация за вашите клиенти и средство за контакт с тях.

---

На ползваемостта се гледа като на неизменна част от процеса на разработка и създаване на един сайт или софтуерен продукт и тя е задължително условие за успеха му. Един от важните показатели, по който се измерва ползваемостта, е какъв процент от хората успешно извършват някакво действие на даден сайт. Например, колко от потребителите успяват да се регистрират за информационния бюлетин на сайта или да достигнат до търсено съдържание.

За много български фирми електронният маркетинг се изчерпва с банери и качване на сканирани рекламни брошури – и двете неподходящи от потребителска гледна точка. сайтът трябва да дава информация на момента и да предлага възможности за действие. Той трябва да може да "замести" офиса на фирмата и да предложи на потребителите интересни и полезни функционалности и качествено съдържание на лек и пъргав език.

Тъжната истина е, че ползваем, лесен, приятен сайт, или какъвто и да е продукт, не се прави лесно. Трябва да се обърне много внимание на детайлите. Именно малките подробности правят голямата разлика.

http://www.capital.bg/

http://www.dnevnik.bg/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...