Отиди на
Форум "Наука"

chadur

Потребител
  • Брой отговори

    9
  • Регистрация

  • Последен вход

Репутация

4 Ученик

Всичко за chadur

  1. Присъствието на "щ" и "жд" в топонимите говори само за характера на славянското население в дадена територия, а не за наличието му изобщо (по което може да се съди и по други признаци) - затова се набляга предимно на неславянски държави, т. е. идеята е да се докаже, че славяните там са били не какви да е, а "български". Самият Заимов прави изводите си за за най-ранните заселвания въз основа на разпространението на селищни имена от типа "Доляне", "Горичане" и "Спротивчане", които освен Румъния, Гърция и Албания засягат Софийско, Мизия и Стара планина, поречието на Струма, Македония, Западните Родопи и Южна Тракия. (картата е от друга книга, тъй като във файла на Заимов липсваше)
  2. Самела е народно име за холерата и идва от турското sam yeli (горещ пустинен вятър). Тракийски богини другаде ще да се търсят.
  3. Не знам къде си срещал обяснение през латински. Свързват я с гръцки τσαρούχι , които на свой ред са от турски çarık. Иначе локален вариант на думата е "цревлье", прави се връзка с корена "чрѣвии", откъдето има редица думи със значение "обувка" (ср-хв. цревља, словен. črevelj, чеш. střeví, пол. trzewik, укр. черевик, т.н.) . Друга предложена етимология е от арабски "serbul" - обувка. Впрочем думата отсъства в румънски, там ползват "опинци". Иначе то навсякъде в Евразия (поне) по някое време са носели прасета на краката си.
  4. Как пък не разбрахте, при положение, че беше повторено няколко пъти, че сюжетът на филмчето не е народен? Светът е вдъхновен от фолклора и съдържа такива елементи по същия начин както е при Толкин и всички фентъзита. Има много силна лична и съвременна интерпретация демек. А и защо пък да не споделим каквото имаме с останалия свят? Иначе причината за по-външната насоченост тук е по-скоро свързана с финансирането. Ако трябваше да бъде правено само за българи на български никога нямаше да успеят да съберат достатъчно средства.
  5. Проявили са инициативност. Кога за последно сме имали пълнометражна българска анимация(като не броим "Българ"), още повече пък на такава тематика? Свежо е, ново е и има целенасоченост, и ако успеят ще е мотивиращо за други подобни потенциални проекти. Дай му шанс, на практика още нищо не сме видяли.
  6. Думата за нещо и то самото може да не са свързани по произход. Пример за това са общо взето почти всички християнски празници. По втората точка искам да отбележа, че Баба Марта съвсем не е толкова мила и симпатична, а напротив - била е смятана за доста сприхава и люта. В Сърбия например не е толкова двузначна и е приемана като внезапното застудяване след топъл период. При нас има един обичай наречен "пърлене на Баба Марта", който се прави в края на февруари, който е възможно да е паралел на горенето/давенето на Морана у западните славяни и на източнославянската Масленица, където също се гори кукла/чучело. Това, че при нас няма изгаряне/жертване на фигура (дали пък мартениците не са остатък от нещо такова?) а и това, че като цяло обредността тук сякаш е по-смекчена биха могли да се обяснят с по-меките зимите на Балканите. За Морана съм чела, че символизира не просто зимата, а промените в природата, и има както страховит, така и по-благ апект. Вторият обикновено е свързан със сватбата ѝ с брат ѝ Ярило. Впоследствие той ѝ изневерява, тя го убива и се превръща в зла старица. Не знам доколко този мит е верен и автентичен, но отново ще сравня с Баба Марта, която е представяна ту като сестра, ту като жена на Голям и Малък Сечко, и които с белите си са обикновено виновниците за лошото ѝ настроение. Очевидна разлика в случая е, че докато Ярило е свързван с пролетта и лятото, сечковците олицетворяват зимни месеци. Възможно е и всякакви прилики да се дължат на по-ранни индоевропейски разбирания, или съвсем общочовешки такива. Чета само като любител и нямам особени претенции да съм права, но въпросът според мен заслужава по-дълбоко разглеждане.
  7. Наричат се навуща и зимно време са ги носели и жените. Пък хайдутки, революционерки и други боркини са си ги носели както мъжете. (http://balkan1.blog.bg/photos/93492/JENI/DonkaUshlinovaH.jpg) Колкото за филмчето - похвала за екипа! Критики винаги ще има, но важното е, че някой се е хванал да прави нещо такова. Чужди влияния в оформлението на визията и сюжета, и като цяло идеята, трудно биха били избегнати, но и все пак това е фентъзи, а не достоверен фолклор.
  8. Сигурно е така и на темата наистина й трябва повече разискване. Но къде отиват всички вампири, върколаци, самодиви, змейове, стопани, нави, олицетворения на болести и прочие..? Много от обичаите в семейните празници се считат за славянски, народните наименования на месеците несъмнено са такива. За календарните празници примери са Пеперуна, Герман, Мара Лишанка, Кумичене, Еньовден, Огнена Мария, Илинден, Мратинци, Вълчи празници, т.н. Мотивите при великденските писани яйца в народите в Източна Европа са идентични при по-старите техники. За кукерството и Заговезни приемам. Впрочем благодаря и за препоръката. Не говорех за Възрожденските къщи, каквито е имало из цялата Османска империя, а за обикновените селски. За съжаление от тях няма много запазени в днешно време, но например в селата от Дунавската равнина до началото на ХХ в. има уземни къщи заради чернозема. Облеклото, като изключим мъжкото чернодрешно при нас, от общата форма до детайлите в бродерията притежава всички основни елементи, които имат и тези от бивша Югославия до Беларус и Украйна. При западните славяни само има по-малко архаични форми. Да не навлизам в подробности, че така или иначе е извън темата, но ако искаш, погледни снимки- личи си и при пръв поглед. Даже понякога по форуми и статии сe бъркат и слагат снимки на украинки вместо българки. Цървулите/опинците имат твърде близки аналози(виж postoly,opanky, kierpce/krpce). Също така кърпи, постелки и подобни. Като по-голяма разлика мога да посоча само металните накити в България и Сърбия, които носят омъжените жени, но те са по-скоро турско влияние. Относно социалната структура, да, там са предположения главно, но всъщност визирах задругите, където нещата пак клонят най-вече към славянска традиция.
  9. Прощавайте, че отново отварям темата и то за нещо малко встрани от нея, но как по-точно българската култура не е славянска? Като се започне от митология и демонология, предания и поверия, облекла, жилища, социална структура, много от празниците и обичаите около тях- все са славянски. Естествено, че до XIX в. не са същите каквито са били в Средновековието, има и чужди влияния, но това не променя основата им. Вече при музиката нещата наистина стоят по-сложно.

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×