Отиди на
Форум "Наука"

Frujin Assen

Модератор Военно дело
  • Брой отговори

    11493
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    96

Frujin Assen last won the day on Септември 20 2019

Frujin Assen има най-харесвано съдържание!

Репутация

5663 Академик

2 Последователи

Всичко за Frujin Assen

  • Титла
    Модератор История

Лична информация

  • Пол
    Мъж

Последни посетители

39266 прегледа на профила
  1. По въпроса за безпилотниците. Прочетох една много интересна статия, която ще я преразкажа накратко, с някой мои вметки. Големите войни останаха в миналото. Големите и силните държави сякаш след ВСВ сключиха договор, че границите ще остават непроменени и никой нищо няма да пипа. Всички спорове ще се решават на масата за преговори. В този смисъл големите авиации вече са ненужни. Войните на големите държави основно са с папуаси, които нямат почти никакво или съвсем никакво ПВО. В този смисъл безпилотниците са много по удобни, защото са по евтини, а и са разходен материал. От друга страна загубата на безпилотник не е удар по имиджа какъвто е загубата на пилот. Според автора безпилотниците са практически неизползваеми против противник с горе долу вменяемо ПВО.
  2. Ъ? Доколкото съм чел Су-57 поддържа свръхзвукова крайсерска скорост с двигателите от втория етап. Даже и в уикипедия го има. https://ru.wikipedia.org/wiki/Сверхзвуковая_крейсерская_скорость Прочее ако видиш статията, ще разбереш, че F-35 поддържа 1,2 м само за 150 мили. Тоест по твоята логика той не е самолет от 5 поколение.
  3. 1 По доходите нищо няма да кажа, защото е твърде политизирано. 2 Няма как да ги догоним, най малкото защото нямаме нефт и газ. Сещам се обаче с какво упоение се мечтаеше, че в черно море ще намерят газ. 3 Глупаво е! 4 Някой наскоро не е слушал записи и гледал снимки с бате Бойко! Май по тази част сме ги и задминали.
  4. Истината боли... Виж авиацията. За 30 години нямаме купен нито един нов боен самолет. Сега ще купим 8. А имахме 300... Ако мога да перефразирам "Ей съсипаха я тази авиация".
  5. Май не... Ето, САЩ не разработват нов тежък изтребител, нито нов стратегически бомбардировач. Дори те си признават, че F-22 им излиза много скъп. Какво общо има застаряващото население с армията? Ти пак за многомилионните армии ли говориш, където са нужни много млади мъже? Какво общо има младото население с икономиката? Ето, държави като Нигерия, Конго, Индонезия имат многочислено младо население, но това не им помага особено на икономиките.
  6. Като си казал, нека видим какво бъдеще има българската авиация. В момента нашата авиация разполага с 15 "девствени" (в смисъл въобще не модернизирани) МиГ-29 които са в предпенсионна възраст. Освен тях имаме и 16 Су-25 също девственици за които е уреден ремонт за следпенсионна служба от някакво време, тъй като и те вече са пенсионери. Не е ясно какво става с нашите също в пенсионна възраст Ми-24. Очакваме закупуването на 8 (осем) F-16. В бъдеще евентуално може да купим още 8. ...или 20 години по късно... Към 2040 със сигурност всички самолети останали от социализма ще са покойници. Първите F-16 ще бъдат доставени от 2024 до 2027 когато изтича договора. Тоест по това време ще разполагаме с 8 машини. В бъдеще (неизвестно кога-може би през 30 те- и дали) може да бъдат купени още 8. Според военните 16 машини е санитарния минимум при който може да се води подготовка на пилотите.
  7. Нека видим. Германия разполага със 129 от 143 поръчани Тайфуни. Освен тях има и 68 Торнадо които са в пенсионна възраст и съвсем скоро ще бъдат снети от въоражение. Франция разполага със 125 Миража, които са леки изстребители, при това голяма част от тях остарели и скоро ще се наложи пенсионирането им. Освен тях имат и 110 модерни и нови Рафал, но те също са от клас "по леки от F-15". Великобритания разполага със 160 Тайфуна и сега приемат на въоражение F-35. Както се вижда европейските страни имат твърде скромна номенклатура от бойни самолети, които макар и многоцелеви не могат да бъдат използвани за всичко постоянно.
  8. Доколкото разбирам, ти си привърженик на многомилионните армии- тип въоражен народ? На запад тази концепция е отхвърлена и се поддържа концепцията за малка професионална, но добре въоражена армия. Колкото до икономиката. Мисля бях пускал една тема, къде развивах теорията, че днешната авиация е на път да повтори съдбата на флота от края на 19- началото на 20 век. Накратко- прекалено скъпи за да воюват. Да напомня, че по това време големите кораби струват астрономически суми, които никой не иска да рискува в бой в който не е уверен, че няма да ги изгуби. От друга страна тяхното отсъствие от флота го прави силно уязвим, тъй като те могат почти безпрепятствено да се разправят с корабите от по нисък клас.
  9. Сравняваш ябълки с круши. F-35 не могат да заменят F-22, тъй като единия самолет се явява многоцелеви лек изтребител пригоден за удари по наземни цели, а другия тежък изстребител за завоюване на превъзходство във въздуха. Ако се стигне обаче до там, това ще е очевидна деградация, която ще свали нивото на американските ВВС до това на регионална държава. Това няма как да бъде допуснато поне според мен. Засега американците не разработват безпилотен прихващач, нито безпилотен ударен самолет. Като се има предвид колко време траеше разработката на самолети като F-22 и F-35 - от порядъка на 20 и повече години и експлоатацията на съвременните машини - от порядъка на 30-40 години, и като вземем предвид, че съвсем скоро започва производството на новия-стар F-15CX, то можем да предположим, че в близките десетилетия такива машини няма да се появят.
  10. Френската, британската, германската и прочее европейски авиации не се явяват самодостатъчни. Те са годни единствено да гонят папуасите (ефимизъм за въоражени сили на страни от третия свят) които не разполагат с никакво или съвсем слабо ПВО. Другата им задача при сериозен конфликт е да помагат доколкото могат на американската авиация. В този смисъл сравнението на европейските авиации с американската, руската- та даже турската или китайската е некоректно.
  11. Прихващачи Тук всичко е просто. В САЩ няма такива самолети нито на въоражение, нито се проектират. В Русия на въоражение е МиГ-31 и някакъв митичен МиГ-41 в разработка за когото не се знае практически нищо. Височинен разузнавач. Тук също всичко е елементарно. Русия никога не е имала, няма и не се проектира такъв самолет. В САЩ нещата са малко по сложни. Знаменития SR-71 Черен дрозд вече е пенсиониран поради старост и не лети. Разработва се безпилотната му замяна SR-72, който по слуховете трябва да развива 6М скорост. Подробностите за този проект разбира се са секретни и засега не знаем какво ще представлява. Изтребители за завоюване на превъзходство във въздуха. Това са най мощните и най боеспособните самолети въобще. При американците най добрия самолет се явява F-22. Този самолет се явява най модерния и боеспособен самолет на света, но както винаги има лъжица катран в кацата с меда. Това е огромната и непосилна цена на този самолет. Той се явява твърде скъп и за поддръжка- дори и за бездънния американски бюджет. Негов аналог в Русия се явява Су-57, който върви по неговия път и вместо среден, мощен, но сравнително евтин самолет както беше замислен се развива по пътя на „надебеляване“ и съответно увеличаване на цената. По всичко изглежда, че Су-57 ще надмине по мощ F-22 и и ще стане най мощния и боеспособен самолет в света. За това има твърде просто обяснение. F-22 e много по ранна разработка, а поради заоблачната си цена така и не е модернизиран кардинално. От друга страна Су-57 е съвременна разработка и може изначално да се възползва от всички съвременни достижения на науката. Другия голям проблем на F-22 е малкия му брой (този проблем засега не стои пред Су-57, тъй като той още не е постъпил масово на въоражение). Тъй като няма как да се произведат повече машини американците се опитват да решат този проблем по друг начин. Те запазиха по стария модел тежък изтребител F-15C Eagle стоящ на въоражение от края на 70 те години. Въпреки постъпването на въоражение на F-22 стария Орел си остана „работния кон“ в американската авиация поради значително по малката си цена и по голям брой. От друга страна Орела за времето си е бил най мощния и боеспособен изтребител, който и днес може да се състезава с по младите си аналози като Су-27, Тайфун, Рафал. Времето естествено взема своето и F-15C банално стареят и съвсем скоро над половината от тези самолети ще трябва да бъдат пенсионирани. Такава една постановка естествено е напълно неприемлива за американските ВВС. Тъй като разработката на нова машина е твърде дълга, а възобновяването на производството на F-22 твърде скъпо е взето решение да се възобнови производството на F-15. Тук става въпрос за модернизирания F-15CX. Този самолет е квалифициран като поколение 4++. Някой аналитици считат, че разликата между него и машината от 70 те е толкова голяма, че това е едва ли не нов самолет. Други обаче настояват, че един самолет колкото и да бъде модернизиран не може да надскочи поколението си и заложените при проектирането ограничения. В Русия ситуацията е подобна. Су-27 който се явява пряк аналог на F-15C макар и по млад също доживява последните си години. При това руските машини категорично отстъпват на американските, тъй като поради тежките години след разпада на СССР така и не са модернизирани сериозно. Днес, вече в предпенсионна възраст тяхната модернизация пък съвсем е изгубила смисъл. Аналог на F-15CX, но вече постъпил на въоражение се явява руския Су-35- дълбока модернизация на Су-27. Който от двата самолета е по добър е тежък въпрос най който се очаква тепърва да се разгарят ожесточени спорове от диванните аналитици. Морска авиация. Тук навремето американците решиха да се изхитрят и вместо да разработят нова машина модернизираха силно своите доказани F/A-18 Hornet в F/A-18E/F Super Honet. Логиката беше проста. Стършела се явяваше най мощния и боеспособен морски изтребител и няма нужда се разработва напълно нова машина, но може да бъдат спестени пари. Тази стратегия се оказа правилна. Новите-стари супер стършели и досега са ненадминати. В Русия техен аналог се явява Су-33, вариант на Су-27. Тези машини днес са с безвъзвратно остаряло БРЕО (Бордово Радио Електронно Оборудване), а заради по малко от 20 машини няма смисъл да се хвърлят пари за модернизация. Освен това, Су-33 макар и да не са толкова износени както Су-27 също се намират в предпенсионна възраст. За другия тип руски морски изстребители ще стане дума по късно. Ударни машини Днес САЩ разполагат само с един тип такъв самолет и това е F-15E Strike Eagle вариант на изтребителя F-15C. Макар и малко по млад от своя брат този самолет също се намира на предела на своя живот и много скоро ще бъде пенсиониран. Желаейки да спестят пари американците не разработват нов самолет, а възобновяват производството му, като той ще е вариант на новия F-15CX под индекса F-15EX. В Русия негов аналог е Су-30СМ. Освен това Русия има старите Су-24, които буквално всеки момент се очаква да бъдат снети от въоражение поради силно напреднала възраст. Су-30СМ е с вече остаряла конструкция и БРЕО и поради това отстъпва, макар и не катастрофално на новия F-15CX. Друг руски самолет е Су-34. Това е сравнително нов самолет, при това напълно съпоставим с F-15CX. Неговото БРЕО отстъпва частично, но не е проблем да бъде модернизирано, тъй като конструкцията и годините го позволяват. Леки изтребители. Това е твърде условна категория, в която са сведени всички самолети които са по леки от F-15. САЩ днес разполагат с няколко такива машини F-35, F/A-18E/F и F-16. Доста сложен е въпроса къде да бъде поставен варианта F-35D, дали при изтребителите или при морските. При това се очаква в разумна перспектива F-35 да замени напълно F-16. Със Стършела обаче нещата са по други, има машини произведени след 2010 за които би било грях да се пенсионират толкова скоро. По всичко изглежда, че флота има намерение поне 20 години да експлоатира съвместно Светкавици и Стършели. В миналото F-16 e бил разглеждан като „момче за всичко“. Той е трябвало да допълва F-15C, но това никога не се случва, тъй като броя на Орлите се оказва достатъчен за войните с ниска интензивност които води САЩ. Поради това пепелянките са преквалифицирани като ударни машини и реално допълват F-15E. Още от самото си създаване новите F-35 Lightning са замислени по скоро като ударни машини, а не толкова като изтребители, макар да могат да се използват и като такива. Светкавицата днес се явява самолета със много добро БРЕО, който е наистина многофункционален и може да служи както като изтребител за завоюване на превъзходство във въздух (където естествено отстъпва на по тежките си събратя като F-15CX и F-22), така и като ударен. Русия. Днес в Русия има МиГ-29 от старите модификации които са даже не в пенсионна, а в след пенсионна възраст и се очаква скоро да бъдат снети от въоражение. Има и не голямо количество по нови МиГ-29СМТ, които могат още да служат, а също и нови МиГ-29К- корабна версия- най нови и с най съвършено БРЕО от всички МиГ-29. Очаква се, че този самолет за дълго ще стане опората на корабната авиация. Освен тях формално на въоражение е и МиГ-35, който се явява сухоземен вариант на МиГ-29К. По всичко изглежда, че Русия е тръгнала по пътя на САЩ и вече не смята леките изтребители за достатъчно боеспособни в съревнование с по тежките си събратя. МиГ-35 се приемат на въоражение в хомеопатични количества за да се спаси от фалит РСК МиГ, а и за да се продават по добре в чужбина, тъй като както е добре известно не се гледа с добро око на машини, които не са постъпили на въоражение в страната която ги произвежда. Появяват се слухове, че е започнала разработката на нов проект под името ЛФМС, но какво ще представлява той и дали въобще ще бъде завършен е сложен въпрос, на който ще отговори бъдещето. Тук трябва да се подчертае, че БРЕО на МиГ-29К/МиГ-35 отстъпва на F-35. Штурмовици Американците имат вече доста старите А-10, а руснаците не по младите Су-25. Тези машини сами по себе си не са лоши, и всяка е добра по своему и макар, че се различават твърде много са в един и същи клас. Нито САЩ, нито Русия разработват нови проекти и като се има предвид предпенсионната възраст и двете машини скоро се очаква и двете страни да останат без такъв клас машини. Очаква се тяхната роля да бъде поета от леките изстребители, които постепенно от машини за завоюване на превъзходство във въздуха ще бъдат напълно преквалифицирани в ударни. …20 години по късно… По това време последните МиГ-31БМ вече ще са покойници, а не е ясно какво ще стане с програмата МиГ-41. При тежките изтребители F-22 ще доживяват последните си дни и САЩ ще останат само с F-15CX. Русия ще разполага със Су-57 и Су-35. При ударните машини първите Су-30СМ и Су-34 вече ще бъдат пенсионирани поради напреднала възраст, а F-15CX ще са още млади. Леките изтребители ще са доминирани от САЩ, тъй като техните F-35 ще са многобройни и млади, а в Русия ще доживяват последните си дни шепа МиГ-29/35. Тук за Русия остава надеждата в новия проект. Тук ще направя една забележка. Докато американския F-16 беше многоцелеви и като такъв реално беше използван като „изтребител за бедни“ от американските съюзници, а от американските ВВС като ударен самолет, то при МиГ-29 това не можа да се получи. Той така и си остана чист изтребител който практически не е оптимизиран за ударни задачи. И накрая малко история. През 70 те в САЩ е разработена концепцията за двата изтребителя- мощния и скъп F-15 и евтиния и многоброен F-16. СССР копира тази стратегия чрез големия Су-27 и малкия МиГ-29. Впоследствие, през 90 те САЩ преквалифицираха F-16 в ударна машина. Русия очевидно се опитва да копира и това, но се оказа невъзможно, кокто вече се каза МиГ-29 си остана „чист изтребител“. Може би поради това той не е долюбван днес и може би новия проект ЛФМС трябва да оправи ситуацията Ще поживеем, ще видим. 5a7b1f4df450ffc1268b459e.webp
  12. Малко линкове, като намеря време ще ги преведа. http://strangernn.livejournal.com/1079230.html http://strangernn.livejournal.com/1022982.html http://strangernn.livejournal.com/1365795.html http://strangernn.livejournal.com/1279569.html http://strangernn.livejournal.com/791307.html http://strangernn.livejournal.com/1366764.html

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...