Отиди на
Форум "Наука"

Alienor

Потребител
  • Брой отговори

    18
  • Регистрация

  • Последен вход

Всичко за Alienor

Alienor's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Репутация

  1. )) Всичко води към Азия, не към балкански корени... ) Многоженството явно не е било характерно само за прабългарите... дали пък и това не е "пряка тракийска реминисценция" в българските обичаи и навици??? А, сетих се и още нещо в този дух... Мадарският конник да не е "възкръстналият" култ към тракийския конник????
  2. Рицарю, ... странно е, че си избрал този ник, пък си тракофил ) е, няма лошо, де... Прочетох цялата дискусия точно, защото наскоро спорехме с един познат по същата тема, та .. си мислих, че ще срещна нещо "аргументиращо" по темата. Аз, така и не разбрах какви са твоите "категорични и ясни" доводи, понеже уж си против утвърдените имена в историографията ни, пък само тях цитираш, които казват обратното на това, което искаш да кажеш - поне аз така те разбрах. ???? Малко не-академизъм никога не е излишен (особено в нашата наука, където нещата са мнооооооого изкуфели на моменти), но... нека се ползва мноооого внимателно!!! Понякога не е изключено да изникне ново зрънце на новост, но не прегръщай всичко като святата истина. Същото важи, разбира се, и за утвърдените имена. И Църквата признава, че "и светите хора грешат" Чети повече извори - колкото повече оригинали - при това не в превод, толкова по-добре. Не малко велики грешки са станали заради некачествени преводи. Разбирам, че това почти е непосилна задача, затова - колкото повече гледни точки събереш по даден проблем, толкова по-голяма е вероятността да намериш пресечната точка, т.е. истината.. или поне "обективността" на проблема А и... почти всеки "очевидец" придава нещата от своя гледна точка, малко или много под влиянието на човека за когото пише.. С една дума - дори и изворите поставяй под съмнение, ако не намериш потвърждение за нещо някъде другаде Нека не звуча поучително, но адски се дразня, когато някой върло преследва нещо, което си е намислил, че е така, и не иска поне за миг да си смени гледната точка и да види проблема с други очи.... Аз лично никак не омаложавам постиженията на тракийската култура.. но някак си не виждам особена културна продължителност в запазеното до днес. Разбира се, че има много езически обичаи и вярвания, забулени под християнска дреха и философия, но това не значи винаги тракийски! Онова, което днес обичаме да казваме "тракийски" - сурвачки, коледни обичаи, Трифун Зарезан, и пр.... може да се види в критско-микенската култура, има го и в древногръцките обичаи... Нещата са много наслоени и е доста трудно да се откроят отделните пластове и да се каже - това е тракийско, това е славянско, скитско и не знам си още какво. Въпреки липсата на интернет, културно взаимодействие е имало и 3000г. пр. Хр И, когато някой твърди "народа на Тракия" или "местното население" - не разбирай само траки. И в крайна сметка - такова понятие "траки" е малко условно да се говори - има различни племена, със свои особености... Вземи само беси и одриси...
  3. Разбира се, че има. То цялата средновековна история всъщност е низ от спорове между папата и византийския император (като институция, а не конкрентни личности) и като спор между византийския император и императора на Западната империя. Подкрепям Сисинда и допълвам, че цялата идея за ойкуменето не идва от Ареопагит (който й придава християнско осмисляне), ами си има своите още по-дълбоки корени в универсалността и уникалността на Римската идея за "империя", т.е. обединяването на различни територии и народи и подчинението им на Римския владетел, който е получил правомощията за властта си от Боговете/Христос (в по-късен етап); извън границите й - е хаос, мрак и варващина. И тъй като Западната пада под ударите на същите тези варвари, за Константинопол, пазител на тези римски традиции остава само Източната й част, респ. византийския император. Писмеността и християнизацията са част от тази политика за приобщаване. Нещо повече - издига се идеята, че ако си "вън" от това семейство, всъщност си "извън" цивилизацията и нямаш право да съществуваш едва ли не. Така този процес на приобщаване е цел не само на самата империя, но става част и от самата политика на "варварските" владетели - нещо както сега страните "извън" Европейския съюз да правят всичко възможно да влезнат в него. По-интересното се случва в кр. на 8- началото на 9в. Набирайки военна и политическа мощ в лицето на Карл Велики, и Западът изявява своето право на "римско наследство". Но Карл получава титлата "император" едва в момента, когато на Константинополския престол сяда Ирина. За средновековния политически морал и разбиране това е вакантно място. Може ли жена да бъде върховен главнокомандващ?! Защото императорът има и тази функция. Естествено, че не. Империята е една. Защото тя е отражението на НЕбесното царство. И така както на Небето има един Бог, така и на Земята има един император - дали ще е в Рим или Константинопол, е въпрос на администрация (от гледна точка Запада). Само че в случая те са два. И спорът вече е на лице не само между папата и патриарха. Може ли да има две империи, наследници на една и съща идея? Разбира се, че не. Кой всъщност е Императорът? И как Византия допуска съществуването и на друг? Пак според същата теория, ойкуменето, т.е. в семейството влиза и Западната империя, нейният император е "духовен брат" на Константинополския. След него по ранг се нарежда "духовният син" - българският цар, след това са другите "духовни роднини" - сърбите и руснаците, и "духовни приятели" - хазари и др., които не са приели християнството, но често вършели добри услуги на императора, а и сродени с някоя негова извънбрачна дъщеря. Макар влиянието на византийската култура и духовност да е най-силно на Балканите и руснаците, т.е. географски заобикалящите я народи, византинизмът е оказал доста голямо влияние в много по-голям мащаб. Смисълът на ойкуменическата идея е точно тази - политико-културно приобщаване към ценностите на византийската цивилизация. И този процес продължава дори след падането на Константинопол през 1453г. Като ценностна идея се е запазил и предал и на Запад - какво е Европейският съюз? От къде тръгва? От идеята за съхранение и запазване на ценностите на Западно-европейската цивилизация. И... Гърция е част от тази "цивилизация" малко след създаването му
  4. Аз бях на този колоквиум. Даже участвах с презантация на средновековна кухня - "Памет и забрава в средновековната кулинария". Имаше много свежи доклади. Представи се и книгата от предишния семинар - "Homo Byzantinius". Отзиви за събитието може да намерите на линка по-долу (а статиите от дясно - Ирина създава конкурса за красота и Древните манджи са афродизиаци) са част от сборника. Бързам да уточня, че това представяне все пак е журналистическо, и има фактологически грешки по всички теми - но предполагам сте наясно с този момент от нашата журналистика. Иначе сборникът е на мнооого високо ниво и си струва да се прочете. Ето и линка за събитието: http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-01-31&article=311511
  5. Има едно подробно изследване по темата, само че в момента е под печат. Иначе за мястото на жената през Първата Българска държава няма почти никакъв изворов материал по темата. Това до голяма степен е следствие и на религията - в тангризма има само един женски дух, свързван със самия Тангра и с това май се изчерпва всичко за него. В славянските вярвания Лада е предимно покровителка на семейството - не може да се очаква нещо друго от едни традиционни общества, в които властта принадлежи на този, който владее най-добре меча и копието. Женските хитрости като че ли се разпростират до постелята, но много-много в обществения живот не са имали възможност да се проявят. Появата на подобно женско присъствие буди потрес и разчупване на статуквото, затова обикновено се записва (е, не от нас, предимно от чужди автори). Единственото, което се знае, е че за прабългарите е било характерно многоженството. Майките на едни от най-великите ни владетели са неизвестни (като име, род и пр.), което показва, че дори "ханските жени" не са имали кой знае какъв достъп до властта. "Пагане" (като съпруга на Аспарух) е измислена героиня - в смисъл не че не е съществувала (Аспарух е бил женен), а че името и всичкото останало е плод на някакво решение на Фани Попова-Мутафова, което е по-скоро аналог от разни напасвания, но не и конкретни исторически сведения за нея. Един арабски автор от 9в. (имена помня трудно, особено арабски ) споменаваше, че когато Крум влезнал в Константинопол, бил поздравен освен от всички войски и населението на града, и от цяла тълпа проститутки и "негови робини", споменаваше и "закаляването му" с една робиня пред стените на града, но второто вече май е сферата на легендите. Втората съпруга на Омуртаг е влезнала в хрониките с факта, че е славянка, имайки предвид, че до този момент браковете са етнически ограничени. Но с това се свършва. В изворите е засвидетелствана сестрата на Борис-Михаил, но освен че е била залог в Константинопол и приела християнството, била е в доста начетена и образована (което е предизвикало удивлението на летописеца и явно не е било характерно за времето си) нищо друго не се знае. Възможно е в последствие (след приемане на християнството в Бг) да е оказвала влияние в смисъл на популяризирането му в Двореца, тя е възхвалявана от Българската Църква за благодетелта си, но да е играла сериозна роля при вземането на решението за покръстването от Борис ми се струва малко пресилено. Няма да е грешка, ако се каже, че жената влиза в общественото пространство с приемането на християнството. Византийските принцеси, седнали на Българския трон, дават добър пример за това. А и самата религия вече отделя едно по-специално място на жената в обществото за разлика от езическите. Властовите традиции също се променят - вдовицата на Владетеля вече е регентка, а това дава основания за участието й в задкулисни игри и запазване на трона за сина й, не дай си Боже да има първородни синове от предишни бракове или други претенденти - следват не само дворцови убийства (Ирина Комнина, Мария Палеолог), но и чак подялба на самата държава, благодарение на еврейката Теодора. Нейното име "Сара" също не е засвидетелствано в изворите - то е плод на литературната измислица на Иван Вазов, предвид разпространението на името сред евреите, но след него всички повтарят като папагали. Това е в общи линии като тенденция.
  6. ами в централните библиотеки - поне в НБКМ - София и НБИВ- Пловдив ги има даже и за домашен прочит. Аз лично имам две издания от ГИБИ в pdf (Алексидата на Анна Комнина, Г. Акрополит, Пахимер и още някой друг византиец). Ако това върши работа - мога да пратя, но е доста като обем.
  7. аааааааа, това вече дава нов привкус. Значи - да уточним: има пръстен-печат с кралска лилия, намерен във Видинското царство от края на 14в и се предполага, че може би е на Иван Срацимир (1) или на него има име и се знае със сигурност, че е на Срацимир(2)? Какво важи за монетите?
  8. Защо пък да е без значение? Е, да, териториалните интереси са водещи, но пък, точно на това население се определя и принадлежността на Македония в по-късни векове към България...
  9. Губенето на Македония не е било окончателно. Понеже, ако населението там се чувстваше различно, нямаше да има Хатихумаюм пет века по-късно, обявяващ за "българско" населението в Мизия, Тракия и Македония и Мирен Договор от Сан Стефано 1879г., включващ отново Македония в българските предели - два достатъчно респективни документа за чуждото (а не само нашето си, българско) мнение по този въпрос. А че нещата след 1944г. тръгват на зле, та даже и малко по-рано, в периода на двете Световни войни - това е друг въпрос...
  10. Това, за Живков ми хареса! Може и да е пасъл свине през свободното си време. Но доказва сериозни бойни умения и тактика, което не ми се връзва с тези му занимания, а и въпреки липсата на политически опит, поне във военно отношение не е бил толкова прост, показва завидни ръководни умения, които едва ли ги е добил, докато е тренирал със свинете А и от къде черпим инфо за тия свине? - само от Пахимер. Струва ми се, че изразът му не би трябвало да се възприема буквално. Може би "от по-ниско" съсловие, със сигурност не е бил благородник, селянин, но все пак свободен - все пак е имал правото да носи оръжие. А и селяните, които повежда след себе си също са въоръжени. Даже да са се въоръжавали след всеки свой боен успех, как са го постигнали, ако не са имали бойни умения - само с вили и лопати ми е малко митично, колкото и да ми се иска да вярвам? Темата за Ивайло ми е била винаги интересна именно с това - провокира като в приказка не само, че на практика бедният става цар, но и поставя един въпрос кой е имал правото да носи оръжие в Средновековна България? От Папска була се знае, че такова право в Западна Европа категорично нямат селяните и логично - зависими и роби. Всъщност, правото да носят оръжие са имали само рицарите, благородниците. За това и в турнирите трябва да докажеш благородническото потекло 9поколения назад, за да имаш правото да легитимираш своите бойни умения. А в България обаче не стоят нещата по този начин. Има ли категорична забрана за това?
  11. Е, то това не вярвам някой да не го знае. Спорът е до колко Ивайло действително е прост свинар както го изкарва Пахимер, понеже и аз не вярвам много на тая хитра лисица. Но и фантазиите на Б. Димитров, че бил висш военен пълководец висят във въздуха. Това с наследството за Дуло е направо гениално! Евалла, както се казва! Какви са тия източници, от които е чел твоят учител?
  12. O, да! Безспорно е била "лъвица". Но Пахимер намеква и за непристойното й поведение, казвайки, че тя била “твърде привлекателна”, слабостите на царя й позволили да си издейства първо място в Двора и всичко това давало повод за “всевъзможни клюки “ по неин адрес. Вроденият й аристократизъм и изтънченост, премесени със силен характер и високо образование, са предизвиквали нерядко възхищение, а вероятно и копиране на поведението й в Търновския Дворец. Голямата й властност и свобода, с които се е ползвала, идващи не само от сакрализацията на властта, но и от ромейския й произход, очевидно не й “позволявали” да живее в съзвучие с християнския морал, налагащ строги норми за социално поведение.
  13. Е, айде де... интелигентни хора сте, не се увличайте по толкова романтика... Къде забравихте най-атрактивната от всички - Мария Палеолог, която скандализирала с поведението си всички? Пахимер съобщава, че Ивайло даже редовно я потупвал... убедена съм, че само тя може да даде достатъчно материал за някой филм след 00ч. А тия врели-некипели за куманката Ана и Ирина Комнина много не ги вярвам. По времето на Балдуин І Латинската империя не е най-доброто нещо, към което можеш да се стремиш. Византийската империя, въпреки славата си, също е разделена на две части и на практика не съществува. На практика България е силата на Балканите. Защо ще й е на куманката да бяга с някакъв си рицар, чийто войски са разбити? Всъщност, тази история е легенда, разказвана от някой си френски монах, който по това време "бил там и чул така да се говори"... напълно според законите на куртоазната естетика - как може великият рицар и Латински император да бъде разгромен и загине като куче безславно?! А пък Ирина Комнина - въпреки да я обвиняват в убийството на Калиман І - ме смущава не само фактът, че по това време тя е била в Солун и практически не само не би могла да го направи, но и няма как да го организира. Други хора стоят зад това убийство и те са в тесен дворцов кръг от обкръжението. Клюката удобно лепва делото на Ирина, понеже това е нормално като тактика за онова време, все пак тя така или иначе се възползва от този факт.
  14. Мда, в този смисъл наистина е възможно. Но какво се случва след като вече Срацимир не е под унгарска власт - има друг пръстен и монети нова емисия с нови символи или такива не се въвеждат?
  15. За да не преписвам всичко отначало, ето място, където съм публикувала всичко. Това са рецепти от италиански сборник както ще стане ясно, но с много превнесени от Изтока подправки. Като се отстранят неща като канела, джиджифил, карамфил и индийско орехче, които въпреки че са били познати и тук по това време, не са типични за българската кухня. Зелената яхния, която съм дала, спокойно може да се е прилагала и по нашите земи, понеже продуктите са познати, а и не виждам нещо особено в технологията, която да не е била известна и тук. Според мен, "оригиналните" средновековни рецепти са се запазили в кухнята на бабите ни. Мазното и лютото е синоним на вкусното според средновековните представи (понеже народът е все на пости, а лютото (лук и чесън) е лековито). Рецептите, които ще видите, съм ги експериментирала всички. Много са вкусни и екстравагантни. Амрозията от пилешко става и за много романтични случаи, така че - освен научната цел, радвайте се и вкусете нещо от един отдавна отминал, но незабравен свят! http://modvsvivendi.org/forum_1/viewtopic.php?f=6&t=563

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...