Отиди на
Форум "Наука"

Реформа във Висшето образование


Recommended Posts

  • Администратор

Здравейте,

Искам в тази тема да се съберат едни хубави и адекватни предложения според вас какви промени трябва да настъпят във висшето образование.

Не искам тук да има оплаквания, а адекватни и смислени предложения!

http://soscampaign.wordpress.com/ - Официален сайт на инициативата: http://soscampaign.wordpress.com/ ...на инициативата

http://www.facebook.com/?sk=2361831622#!/group.php?gid=207490645958 Фейсбук Група

n207490645958_1897.jpg

В съвременното българско общество ние, младите хора, като че ли сме проблем. Защото желаем да бъдем свободни, да живеем тук и сега. Защото да бъдеш млад означава да бъдеш и модерен.

С тази инициатива ние, младите хора на България, се обединяваме около идеята, че икономическият растеж на всяка страна е заложник на образованието. А то сякаш се движи по инерция от миналото. В 21 век нашите училища и университети останаха да живеят „застинали във времето”, в един измислен свят, в който качество, конкуренция и ефективност са непознати понятия.

Да докажем, че създаването на реалност, която се подчинява на логични принципи или закономерности, не е непостижима задача. Ние искаме промяна, защото реформата в образованието е реформа за бъдещето ни.

Защо правим тази кампания?

В ПОДКРЕПА НА РЕФОРМАТА ВЪВ ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ

Основната причина е недоволството на много от младите хора в България от висшето образование. То не е каквото трябва да бъде. Обединяваме около идеята, че икономическият растеж на всяка страна е заложник на образованието.

Работим съвместно с Министерството на образованието, младежта и науката

Мото на кампанията:

Sпаси Образованието Sега!

Посланията на кампанията:

1. ИСКАМЕ ДА УЧИМ В БЪЛГАРИЯ!

2. ИСКАМЕ ДА НЯМА КОРУПЦИЯ!

3. ИСКАМЕ РЕАЛНИ ЗНАНИЯ, А НЕ ПРОСТО ДИПЛОМА!

Как би трябвало да изглежда образователната система според нас, младите?

Бързите стъпки към промени ще станат на принципа на конкурентоспособността, което означава повече автономия и отчетност. Реформата трябва да бъде подкрепена, защото тя е стъпка към свободата на всеки университет, готов да поеме отговорността за собственото си организиране, съществуване и развитие.

Университетите трябва да се вглеждат не толкова в министерството, за да получат някакви пари, колкото в студентите.

Аз ще започна:

За мен трябва да се изчисти кредитната система и всеки да може да избира всяка дисциплина която да изучава. Това е много важно за самия студент да може да се развива в насоката в която вижда бъдещето си...

---------

КГ125:

Според мен в началното и средно образование трябва да е случат две неща:

1/ Правата на учителите трябва да се увеличат, за сметка на тези на учениците.

2/ Би трябвало новите учебници да се държат сметка за стила на тези от най-добрите времена на българското образование.

ISTORIK:

Ще говоря първо за средното образование.

Аз и в други теми съм го казвал:

- да се премахнат черните дървени дъски и тебеширите и да се заменят с бели метални дъски и маркери, които не са перманентни (постоянни)

- да се въведе длъжност - нещо като учебния отдел в университета - специални хора, които да отменят учителите-класни ръководители в тяхното безумно задължение всеки ден да броят броя на отсъствалите ученици в дневника на класа, който ръководят и да бъдат оставени да се занимават с педагогическата си дейност и подготовката си за нея

- да не се обвързва субсидирането на училищата според броя на учениците в тях, за да се прекъсне практиката елитните училища да се стремат да задържат и най-големите калпазани, на които им се повръща от учебния предмет, профилиращ конкретното училище, в което те учат

Ето предложенията на организацията, наречена "Българският великден" от 2005 г. Част от тях все още са актуални"

http://www.bgvelikde...ie_May_2005.pdf

В японските училища няма щат за хигиенист(к)и. Учениците сами се грижат за чистотата в училището, в което се учат. Влизаш, събуваш обувките си и обуваш пантофи, с които се движиш из училищния корпус.

За висшето образование:

- студентите да имат избирателни предмети, които да ги профилират малко по-тясно

- студентите да получават кредити за всеки учебен предмет, който са избрали да изучават

- студентите да имат малко повече упражнения

Като се сетя друго, пак ще пиша...

Eньо:

Проблема на "реформираното" ни вече образование не е нито в черните дъски, нито в липсата или присъствието на чистачките (хигиенистни, както ги наричаш).

Проблема е, че вече по време на така наречения преход е променена системата на образование. А веднъж разрушена и премахната, една система и традиция много трудно се връща.

Явно поръчителите на реформата - Световната Банка и МВФ точно това са искали да се случи. Така, че за възстановяване на нашата образователна система за която ни завиждаха не само руснаците, но и американците, англичаните и французите вече е невъзможно. Никой няма да ни позволи. Ако не вярвате, питайте Бойко Борисов.

Р. Теодосиев:

Ще помоля да не се отклоняваме от темата, ако искате отворете отделна нова тема за средното образование, но тук се съсредоточете само за висшето образование!

Ще си позволя да събера в тази тема различни мнения на различни наши форумци писали в различни други дискусии във форума...

Това е едно мнение, което ми направи впечатление и го пускам тук:

ТЕМА: Образователната система.

ЛИНК: http://nauka.bg/foru...opic=2930&st=20

fixxxsers:

Да отбележа, че реформа във висшето образование не може и не трябва да има без това да се случи и в стъпалата под него.

Цитат

За мен трябва да се изчисти кредитната система

Истината е, че за да има адекватно кредитиране човек трябва да има някаква сигурност т.е. не е лошо българските университети да имат договорни отношения с работодатели, където след завършването си поне тези, които са показали добри резултати да имат възможността да се реализират.

Цитат

и всеки да може да избира всяка дисциплина която да изучава. Това е много важно за самия студент да може да се развива в насоката в която вижда бъдещето си...

Това малко не го разбрах, как всяка дисциплина, която да изучава? Всъщност много от студентите не са добре ориентирани ( плод на по- ниските нива на образование) какво точно ще им е необходимо за в бъдеще, а и няма как да бъдат.

Друга истина е според мен, че университетите в България са малко множко, това поражда "борба за кокала" - всеки се стреми да привлече колкото се може повече хора, на които да вземе парите, като летвата е заровена дълбоко в земята ( не навсякъде разбира се) и тези хора се бутат до края- таксите са важни все пак.

Aspandiat:

Не виждам кога и дали изобщо висшето образование у нас ще стане по-качествено. Колкото и банално да звучи, всичко опира до пари и до факта, че у нас едва ли не всеки може да завърши висше образование, като си мисли на всичко отгоре, че щом си плаща, изпитите трябва да му "се дават".

1. В Америка например едно че образованието струва скъпо, второ, макар и да си плащаш като поп, знаеш, че плащаш за един вид благоволение да си допуснат до ВУЗ и до висше образование (ако се дипломираш), а не че ти си направил благодеяние на конкретния ВУЗ, като си се записал в него.

2. Преподавателите в немалко от нашите ВУЗ-ове към настоящия момент са по-зле платени от преподавателите в средните училища. И по тази причина асистенти, доценти, професори работят на още 1 или 2 места, от което неизбежно спада качеството на преподавателската им дейност. В резултат на това се стига до горния момент, че няма как ВУЗ-овете да заявят на студентите: "плащате си, за да бъдете допуснати до висше образование", тъй като то не е с добро качество. Затова настоящата схема "аз си плащам, затова не ме товари и не изисквай" ще остане непокътната в необозримо според мен бъдеще.

3. В резултат от точка 1 и 2 ще продължи процесът на борба за привличане на студенти по всякакви начини, основно чрез понижаване на изискванията към тях. Както и ще се засили отливът на млади хора към западни университети.

T.Jonchev:

Първият проблем по отношение на качеството на висшето образование според мен е в броя на ВУЗовете. Този брой трябва да се намали драстично. Това почти автоматично ще реши въпроса за намаляващите кандидати и в значителна степен - въпроса за финансирането. Ненормално е във висшето образование да съществува баланс между търсене и предлагане, какъвто е настоящият. Впрочем в средното образование ситуацията е същата, ако не и по-тежка.

Всички останали реформи (има очевадна нужда, разбира се) идват след това.

Elemag:

Всякакви реформи във висшето образование са безсмислени, ако това висше образование битува в общество, в което образованието не се явява ценност.

Преди да се правят каквито и да е реформи в образованието, вкл. висшето трябва да си изясним като общество и държава няколко по-глобални въпроса:

1. Дали обществото ще възприема образованието и хората с високо образование и степен на квалификация като ценност?

2. Дали в държавата образованието и в частност науката ще бъдат приоритет?

3. Какви са икономическите приоритети на държавата, в т.ч. какви са приоритетните отрасли, които ще развива българската икономика (ако има такива) и ще бъдат ли необходими за тях високо квалифицирани кадри?

Без отговори на тези въпроси са безсмислени всякакви реформи, защото ако ние като общество и държава нямаме нужда от високо образовани и квалифицирани хора, то тогава може би не е нужно да правим реформи в образованието, а сегашното равнище на образование напълно ни задоволява.

Възстановена тема от: 05 March 2010 - 11:31 PM

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Изпитите по история и литература трябва да се променят - това писане на теми в китайски дореволюционен стил трябва да престане. Аз съм за есета по литература (с даден минимален обем и по дадена тема, но есета) и за огромен тест по история (историята може да не е зубрене на фактология, но в дванайсети клас най-добре е първо да знаеш фактите, пък тогава тепърва да почваш да се чудиш кой факт е по-важен от друг). От моята камбанария се вижда толкова.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Та за висшето образование е нужно промяна във формите на преподаване и изпитване.

На първо място освен формата на преподаване лекция (която освен на самите лекции се използва и на упражнения) да се използват и други форми като напр. дискусията, решаване на казуси.

При формите на изпитване е по-добре да има текущ контрол и крайна оценка, като така сесиите могат да се редуцират и на тях да се явяват само онези студенти, които искат единствено да поправят оценката си като бъдат изпитвани върху целия материал.

Всичко това, обаче следва (и можеше отдавна) да бъде инициирано и променено от самите вузове, които са автономни, а не спуснато "отгоре".

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

В момента много преподаватели правят точно това.

Има си през семестъра задачи, които се оценяват или с оценка или с брой точки, и накрая примерно целият брой точки е 50 процента от крайната оценка, а изпита е другите 50 процента...и вече всеки преподавател си го измисля както дойде...в много случаи има по няколко "изпита" за допускане до краен изпит...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...