Отиди на
Форум "Наука"

Sharana

Потребител
  • Брой отговори

    26
  • Регистрация

  • Последен вход

Репутация

29 Ученик

Всичко за Sharana

Последни посетители

95 прегледа на профила
  1. Ами да, просто сирийския С-300 свали всички израелски самолети по два пъти и трябваше да се импровизира с художествено измислени такива, че други не останаха
  2. Sharana

    Войната в Сирия

    Едва ли някой се е съмнявал къде ще се окаже сирийския дивизион С-300, но вече потвърдено и от сателитните снимки. https://twitter.com/imagesatint/status/1055164949952106496 ПС: Засега са 4 ПУ, както и каза Шойгу - първо са били в Хмеймим, докато е вървяло оборудването на въпросната позиция. Транспортирани са (от Хмеймим) миналата седмица.
  3. Еми добре. Първоначално е писано в друг форум - там има и вече дълга рубрика с въпроси и отговори към техническата част http://www.fenixforum.net/viewtopic.php?f=43&t=691#p104841 Сценария беше симулация на масирана атака срещу сирийските С-300, проведена в щаба на израелските ВВС като целта е да се преценят рисковете и дали може да се извърши с приемливи загуби. Колегата Bruchpilot го играеше за червените, като състави максимално реалистично сирийската ПВО система с доставените им вече три дивизиона С-300, а аз трябваше да съм за сините като трябваше да си разработя и осъществя план за самия удар. След няколко часа брейнсторминг за тактика последваха и после няколко дена съставяне на полетни задания за доста на брой самолети, участващи в операцията. Бяха положени доста старания нещата да изглеждат максимално реалистично, по детайлите (като дори планиране как да се спасяват свалени на вражеска територия пилоти) надявам се ще стане ясно. Официалното име на оперативния план по унищожаването на сирийските С-300 беше "Sledge hammer", но неофициално (за вътрешно ползване) се запази и предложеното "Kosher Dong" (в израелския форум го преведоха като "неудержимый член" ). Основната цел са дивизионите С-300 като другите цели, които се удрят са само и единствено с цел, да се пробият безопасни коридори за ударните самолети и евентуално за спасителните групи с хеликоптери, които ще трябва да спасяват катапултирали пилоти. Освен сухопътните, които ще ударят едно рамо, ВВС ще се задейства следните сили: - 5х F-35I "Adir" - 4x F-15C "Baz" - 4x F-15I "Ra'am" - 8x F-16C "Barak" - 14x F-16I "Sufa" - почти цялата номенклатура безпилотни системи - голяма част от вспомагателната авиация (в такъв тип сценарии си проличава колко е хубаво да имаш танкери дори на такъв малък ТВД). Схема на сирийското ПВО (С-300 са разположени около Дамаск, Т4 и ДеЗ) като трябва да бъдат ударени едновременно, за да не се разбягат и скрият. Сценария започва в 07:00 местно време. Часа "Х" е 22:45 и до тогава трябва да се демонстрира обичайна активност. Последната седмица са били много активни разузнавателните полети по границата и сега не е изключение. Две от четворките преди и след обяд за кратко нарушаваха сирийската граница, за да може да се регистрира реакция. Към 16:30 останаха много малко самолети във въздуха, но и това се вписваше в обичайния ритъм, защото вече втора седмица вървеше "отдавна планирано учение" и въздушните операции набираха темпо отново към 21, когато започваха нощни полети, които най-често продължаваха до около 23:00. След 20:30 един танкер по полетен план на товарен самолет пое към Йордания, следван от един F-35I. Половин час по-късно ги последва четворка F-15I, които летяха ниско и в пълно радиомълчание. Различни Ф-15 и Ф-16 излитаха между 21:00 и 21:30. Във въздуха се вдигнаха и още два танкера, все пак в плана на ученията има "трениране на нощни презареждания". Към 21:50 в зоната на отговорност на дивизиона С-300 около ДеЗ влязоха 4 американски Ф-15, с включени транспондери като преди това от руснаците е постъпила информация, че ще идват Ф-15ки. Минаха по поречието на Ефрат, удариха цели на ИД и се изнесоха в посока Ирак към танкера си около 22:10. Междувременно в 22:05 бяха получени пресни сателитни снимки, които потвърждаваха, че и трите дивизиона С-300 са на известните им позиции. В 22:10 операция "Sledge hammer" беше потвърдена и самолетите, които чакаха в готовност започнаха да излитат и да се групират, докато тези във въздуха се редуваха да презареждат. Безпилотните системи също бяха задействани. Към 22:30 четворка Ф-16 навлезна в Ливан по стандартния маршрут и симулирайки атака се изнесе обратно над морето. По това време и нова двойка F-15C с по 4 AIM-120ки застъпваше във въздушния патрул над Голаните, а по-навътре тъкмо се откачаше от танкера и АВАКСа, който контролираше въздушното пространство от доста време вече. Към 22:40 в зоната на отговорност на С-300 около ДеЗ отново се появиха 4 Ф-15ки, летящи източно от Ефрат. Руснаците нищо не бяха казвали, но пък Ф-15ките всякаш се връщаха от танкера, защото се появиха от същата посока. Докато руснаците уточняваха трябвало ли e тези Ф-15ки да се върнат, на радара се появи и неизвестна отметка - доста слаба. Сирийците предположиха, че сигурно пак става въпрос за Ф-22 и се чудеха къде е втория. Обаче това беше излетелия заедно с танкера в 20:30 F-35I, който беше очите на групата от 4 F-15I зад него, мъкнещи общо 32 SDB (2x16) и 8 SPICE-1000 (2x4). Преди руснаците да успеят да потвърдят, че това всъщност не са американските Ф-15, които се изнесоха в 22:10 към танкера си, Ф-35 успя да се приближи достатъчно, за да види каквото го интересуваше и да даде целеуказание по даталинка (ПУ на С-300 и радарите се знаеха още от сателита, но четирите Панцира и Буковете, които пазеха С-300 шаваха и трябваха координати за SBD непосредствено преди атаката), след което обърна и се изнесе необезпокоявано на изток с пълна газ. Малко след това, точно в 22:45 след условен сигнал, потвърждаващ атаката, Ф-15ките пуснаха зерга от 40 планиращи УАБ, който пое към целите си. Два Панцира бяха в готовност и почти веднага започнаха да захващат целите, когато им влизаха в обхват ... но времето за реакция в такава ситуация с масирана и крайно неочаквана атака беше минимално. Ф-15ките вече се омитаха на форсаж - но две трябваше да се задържат малко по-виското от другите, защото WSOтата водеха по SPICE 1000 и ръчно, за да гарантират, че основната цел ще бъде елиминирана ако SDBтата не уцелят по GPS или автоматичното визуално разпознаване на другире SPICE не сработи като по рекламната брошура. Само две ракети от С-300 литнаха по носителите, но безрезултатно. Дадоха всичко от себе си двата Панцира (а малко преди да ударят бомбите се включи в пуцането и трети), но зерга си беше претоварващ и не им остави шансове. F-35 (също носещ две бомби), който прелетя след 10 минути за BDA намери само един Панцир без боекомплект вече и го унищожи, като втората бомба замина по един от оцелелите радари. Тази част от операция "Sledge hammer" беше крайно успешна и дивизиона С-300 беше изпарен в пълен състав заедно с охраната си. След това самолетите поеха обратно към танкера и през Йордания към вкъщи. После Биби пак ще трябва да се извинява, че са им нарушили въздушното пространство, но било много важно, а американците ще се правят че нямат нищо общо и тайминга е бил пълна случайност, а дежурния офицер на връзката с руснаците просто е бил нов и не е могъл бързо да потвърди, че това не са американски самолети В 22:45:00 едновременно с пускането на бомбите срещу С-300 около ДеЗ, започна и атаката срещу позицията на С-300 източно от Дамаск. Първи стреляха артилеристите от батальона Ra'am (формированието с РСЗО към 282ри артилерийски полк, разположен на Голаните) - една батарея M270 MLRS (3 ПУ) и една батарея LYNX (3 ПУ). Тук отварям скоба, че в тази версия на ДБ няма EXTRA и трябваше реално да стрелям с нещо много подобно (WS-2, иначе трябваше да чакам следващата версия ДБ, където поисках тези системи). M270 имат по 12 ракети (в случая GMLRS с обсег до 70км), а LYNX по 8 ракети EXTRA с обсег до 150км. Пилота беше изнесъл С-300 на повече от 70км от Голаните, затова GMLRS стреляха по радари и позиции на С-200 основно, които са в обхват. Паралелно със зерга, към известните позиции на ПВОто вече пълзяха дроните самоубийци. Атаката (с 24 ракети) срещу С-300 беше отбита с цената на един Панцир (те ракетите по С-300 се целиха, но си има отклонение и някак една е нацелила Панцир) и 4 унищожени ПУ, но радарите бяха цели, както и още 4 ПУ. Всички обаче бяха изстреляли боекомплекта. За да се довърши С-300 трябваше да се влиза, но Пилота накарал 2 МиГ-29ки да излетят на прехват в случай на атака. Добре, че държах двойка F-15C с AIM-120ките, но трябваше да се навре между шамарите, защото точно тогава пакет от Ф-35 и 8 Ф-16 навлизаше в Сирийското небе (пак малко скосиха от към Йордания, през Ливан нищо не съм правил за смяна на тактиката). Ф-15ките застанаха между пакета и МиГ-овете, които идваха от север. Обаче мале какво пуцане започна по тези високо летящи цели - всичко де може да стреля в общи линии. Скайшилда си свърши работата явно, защото при липсата на С-300 (презареждаха) по-старите се подавяха или ракетите не уцелваха. Но малко след това стана и ясно защо досега МиГ-29 не са излитали при атаките срещу Дамаск ... единия го свалиха Ф-15ките, но другия го бутна ПВОто с една от многото ракети в посока Израел. Не съм 100% сигурен, но мисля, че беше Бук... В пакета 2 от Ф-16ките бяха със Скайшилд + по 4 ХАРМА, които пускаха по включили се радари. Други 2 от Ф-16ките носеха SDB, които политаха срещу различни видове ПВО по целеуказание на Ф-35цата най-отпред (губеща се в смущенията), но то вече беше пооредяло значително след като GMLRS избиха повечето радари, а дроните самоубийци само чакаха някой да си включи радара, за да поемат към него. Останалите 4 Ф-16ки бяха ударната група като две бяха с Далили, а другите две със SPICE, като тяхната задача беше да довършат С-300, защото Ф-35 беше с ракети В-В, защото при отстъпилите Ф-15 ако излетят още МиГ-ове трябваше Ф-35 да ги поеме. При презареждащи Панцири, а вече и Букове, удара вече не беше проблем и Далилите със SPICE опаткаха радарите на С-300, още 2 Панцира (един някъде се скри) , няколко Бука и останалите ПУ на С-300 (но се оказа, че два са само повредени и не ги брои като загуба, но радарите ги няма, тъй че приемаме С-300 за неутрализиран). През пробития коридор всички спокойно се върнаха та и тук, където бяха планирал 0-2 загуби, се разминах с лека уплаха в няколко случая, но тоз Ф-35, подпомаган от различни безпилотни системи, които участваха много надушваше засадите на ПВОто. И докато предишния пакет зачистваше С-300 около Дамаск, основната група от 3 F-35, 2 F-15, 4 F-16C и 10 F-16I, пред която вече летяха различни безпилотни системи, навлезе в Сирия през Ал-Танф и държеше курс към Т-4. Това беше най-сложната част от операцията, тъй като няма изненада (другите 2 дивизиона са под атака вече повече от 5 минути) и няма РСЗО, което да закара до там . Също така разузнаването на позициите около Т-4 беше най-оскъдно, защото беше по-далеч и само множество сателитни снимки имаше, на последни от които липсваше Бук-а и един Панцир. В ролята на доста скъпи MALD трябваше да се ползват дрони Harop, които летяха ниско, за да не бъдат засечени рано. Малко преди дроните (които бяха изстреляни преди доста време вече) да наближат района на Т-4, където да се издигнат, за да търсят емисии и тях да ги видят, над Ал Танф се издигнаха два безпилотника - Hermes 900 и Eitan (които летяха под радиохоризонта до тогава). Разполагайки със SAR&GMTI и ELINT "sensor suites" трябваше да видят нещо повече от сателитите... След като шестте Харопа се вдигнаха бяха видени и обстреляни разбира се. Без точна информация къде е Бук-а и без отвличаща атака, която да създаде хаос обаче не направиха нищо преди да бъдат свалени от Бук-а и С-300. Но другие пък видяха Бук-а, хванаха емисии на С-300 и Панцир ... преди телеграфни стълбове да поемат и към тях. Eitan така и така слизаше под радиохоризонта вече и в последния момент буквално му се размина, но Hermes 900 беше свален. И след това стана весело - излетя двойка МиГ-29 (която по тревога беше вдигната, когато започна едновременната атака по С-300 в Дамаск и ДеЗ около 5-6 мин по-рано), която пое към Ал-Танф, а в тази посока на ПМВ имаше доста самолети. ELINT пакета беше в Хермеса и преди да го свалят беше засякъл емисии от радар на МиГ-29. Информацията моментално стигна до двойката F-15 ескортираща пакета, която включи радарите и започна да се издига с идеята да ги атакува преди те да са напускали ракети по ударните самолети. Успяха, но бяха вече в зоната на обстрел на С-300. Р-77 не уцелиха Ф-15, но свалиха Eitan-а. След 8 AIM-120C7 МиГовете бяха огнени топки, но ракета от С-300 се взриви твърде близо до единия Ф-15, който правеше high G маневра. Резултата - пожар, минус два двигателя и катапултирал ранен пилот (скрипт на случаен принцип решава оцелява ли пилота и в какво състояние, в случая пилота беше с травми, да кажем че е хванал шрапнел). Втория Ф-15 вече беше ниско и в безопасност като беше избегнал две ракети. По това време първата четворка Ф-16 носеща по 4 Delilah беше на ръба на радиохоризонта на С-300, издигна се малко да пусне ракетите и се изнесе на форсаж като само 2 ракети литнаха срещу тях, но без попадения. Веднага след тях на форсаж набираше височина SEAD двойката Ф-16 с HARMовете. В С-300 бяха останали само ЗУР 5В55Р, Ф-16ките със Скайшилдове получиха само две ракети в техен адрес, като едната избухна в буксируемата примамка, нанасяйки минимални щети по самолета, а другата се отклони в някой фантом, сгенериран от контейнера предполагам. Останалите ЗУР С-300 ги фокусира върху мини зерга КР, който идваше, а към него бързо се добавиха и 4х HARM преди двете Ф-16ки също да се забият обратно на ПМВ и обратно към Йордания. От 16те КР и 4 HARM баража от ЗУРове преминаха 3 КР и 1 HARM като жертвите станаха 30Н6Е, Панцир и две ПУ на С-300. Следващата група бяха 2х Ф-16 със SDB, които очаквах да са самоубийците, но предвид сваления пилот бяха отменени и трябваше да кръжат над района, където се е приземил, докато дойде CSAR групата. След тях по план беше тройката F-35, която вече трябваше да се приближи, когато С-300 е почти без ракети и да го атакува със SPICE като паралелно с радар и оптика намери Панцирите и Бук-а и предаде целеуказание на четворка Ф-16ки, носеща AGM-142 Popeye, които трябваше да доразчистят каквото е останало. За късмет обаче FCR-а на С-300 беше вън от играта и шестте SPICE (3x2) унищожиха обзорния радар и още 3 ПУ. Панцирите унищожиха 4 от бомбите, но боекомплекта почти беше свършил към този момент. 8те Popeye довършиха каквото беше останало от С-300 и гръмнаха 2 Панцира. Тъй като е пустиня нямаше много сирийци в зоната, където беше пилота. Вероятността да се мине без свален самолет (макар аз да очаквах да изгърмят някои от Ф-16ките, които бяха с HARM или SDB) беше минимална имаше нужда от CSAR група. През Йордания, летейки ниско в буферната зона около Ал-Танф преди атаката бяха пристигнали 2 C-130 и 4 хеликоптера (2х Apache и 2x CH-53D Yas'ur 2000), които си кацнаха в пустинята. Презаредиха от единия C-130 (макар и само Апачитата да имаха нужда, другите са доста дългокраки) и чакаха в готовност като задачата им беше да спасяват свалени пилоти около ДеЗ и Т4, за Дамаск имаше друга CSAR група, чакаща на Голаните. Две минути след като Ф-15 беше докладван като свален вече бяха във въздуха. Пилота беше спасен доста оперативно и без бойни действия (по-добре за сирийците, защото бедните кашици срещу два Ф-16 и два Апача...) след, което върнат към C-130ките. При катапултирането рандъм скрипта каза, че до 3ч трябва да е в болница, затова беше натоварен на C-130, където беше медицинския екип (втория беше за презареждане) и отлетя за Израел. Хеликоптерите останаха на позиция, докато всички самолети не напуснаха сирийското въздушно пространство, след което и те се прибраха. В крайна сметка може да се каже, че мина и без жертви, защото в конретния сценарий пилота стигна до болница за 3ч. Загубите в желязо също не са много солени, но ако тръгнем да смятаме стойността на използваните оръжия 100% отиваме в графата "солено". Резултат:
  4. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Проблем с експорта за нас няма да има, не сме араби - ние всички разрешения за Грипен имаме, то какво остава за по-прост самолет Но те са на зор да продават сега, а ние сега не знаем как за изтребителите ще плащаме. Перо за още едни самолети няма да се намери със сигурност, особено след като ще се дават пари за стягане на Су-25.
  5. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Не. Чехите имат голям излишък, защото са поръчани и произведени повече самолети, отколкото има пазар. Те седят консервирани - малко ползвани са, но не са нови. И от все сили се стараят да ги пробутват, защото са им в голям минус (един път платени + постоянно хранение без да носят приход). На Drake направо за без пари са им дадени като надеждата е, че това са разходи за реклама така да се каже и ще се намерят повече купувачи за останалите им бройки.
  6. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Унгарците плащат по 9 милиона долара годишно техните пилоти да се обучават в Канада в център на НАТО, където има инструктори от цял свят. Договора им е до 2021, но може и да се удължи. Причината - ами не, не е като да не могат да си купят учебни самолети, а просто нямат школа. Към 2023 ще станат 20 години, откакто пилотите им се обучават наравно с други НАТОвски (Германия е една от многото държави, които не обучава пилоти) и ще могат да си стартират тяхна школа, остава само да купят учебни самолети. Макар при нас да не е такава трагедия (техните ВВС оказват съпротива при едни събития от миналото и са тотално разформировани след тях, а към 1991 МиГ-овете, които са били базирани там са си съветска собственост) то нашата школа си е застинала на ниво около 1990. Нямали сме съвременен западен самолет, познават си само МиГ-29 с начин на ползване ала война през 1990 и на такова обучават и новите - как ще се получи нещо различно и да купим нови самолети? Разпространено е хващането, че за да се използва съвременен западен изтребител пълноценно пилота още от нулата трябва да е трениран по техни методики, защото карането на самолета (основното на което се учат нашите по неактуална вече съветска школа) е минимална част от нужните навици. Ако пилота не мисли като американските кел файда, че има модерни самолети ако няма да се ползват оптимално? Та не мисля, че ще ни е вредно и ние да обучаваме пилотите си в международен център на НАТО в САЩ или Канада за период от примерно 10 години, а после някои от тях и те ще станат инструктури та ще можем да възобновим нашата си, но вече да е актуална. Един от тези центрове е Sheppard Air Force Base В Канада са по-малко държави, но обучението не е по-лошо.
  7. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Такова извъртане на факти честно си казвам не съм виждал от много време. 2 милиона, 17 пъти - тук да не сме читателите на БЛИЦ Проверявай, моля те какво постваш. Реалната ситуация е следната. През 2012 искат да им продадат 28 самолета. 24 нови за 1 милиард долара и 4 втора употреба от излишъците на армията в подарък. Не стана, защото имаше забрана за експорт от Великобритания (електрониката вътре е сбор от западни производители и без тяхно разрешение няма експорт). След като не се състоя сделката купиха корейските Т-50 на цена от 1,1 милиарда долара. Същите 24 самолета. Голяма ли е разликата от 100 милиона разделени на 24 самолета? След това забраната от страна на UK пада. https://www.theguardian.com/politics/2016/feb/14/cameron-lifts-ban-czech-fighter-plane-sale-to-iraq И им продават самолети ВТОРА РЪКА. Как даже ти хрумна да сравняваш цена на нов с цена на такъв на старо не ми хрумва, но дори не си прочел какво си написал. От тези 15 самолета само 4 са на ВВС, другите 11 са на производителя. И за тези 4 министерството получава 30 милиона долара, тоест по 7,5 на самолет. Цената на цялата сделка е 180 милиона долара за 15те самолета общо. Знаем колко са получили военните, значи останалите 11 самолета са 150 милиона или по 13,6. Разликата в цената вероятно идва от включените комисионни, за да се състои сделката... Това по-скоро в кръга на шегата рзбира се, военните получават само пари за желязото, а фирмата ще обучава, поддържа няколко години и тн.
  8. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Миналата година тръгна програма за замяната им, ако няма забавяне през декември 2018 трябва да са финализирали изискванията си и да пуснат RFP за минимум 32 самолета с доставки към 2024. Локхийд вече казаха, че ще им предложат или Ф-35 или Ф-16V блок 70/72 в зависимост от изискванията и финансовата рамка. Шведите Грипен Е/F, Боинг F-15 и F-18, европейците е ясно - Eurofighter. Ще е интересно да се види, но от сега е ясно, че европейците даже и шанс нямат ... с тези цени се съревновават с Ф-35 и всеки нормален е ясно какво би предпочел.
  9. Sharana

    Отново за новия изтребител

    А забравих за OA-X. Като за начало финалистите, между които ще е избора са два и то витлови самолети - всички реактивни (включително любимия ти L-159) отпаднаха, защото друго се търси в тази програма. Също така все още не знаят колко ще купуват, кога ще купуват, колко ще струват и тн. Също така не знам защо обсъждаме противопартизански самолети - на нас такива не ни трябват. Програмата за учебни реактивни самолети беше друга и я спечелиха Boeing и SAAB с Т-Х. http://www.thedrive.com/the-war-zone/23889/boeing-wins-big-again-and-claims-the-usafs-huge-t-x-jet-trainer-deal
  10. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Четеш неща из интернет, но не можеш да ги oсмислиш. Самолет за еър полисинг няма - това са разсъждения на ниво ББ. И смисъла, който се влага е, че не искаме чисти изтребители (като МиГ-29 сега или Юрофайтъра от първи транш), а многоцелеви самолети с пълни възможности както В-В, така и В-З. Тези учебните, на които се кефиш са на ниво Виетнам с тези ракети за БВБ - с това нищо различно от пътнически Боинг не можеш да наплашиш. То затова и на никой не би му хрумнало да ги ползва за такова - те имат ударни или разузнавателни задачи и ракетите В-В са за самоотбрана и срещу хеликоптери. Л-159 с никого не го бъркам - ти го бъркаш. Самолета най-официално е "light subsonic attack jet and advanced trainer". В линка, който сам пусна дори е написано защо е създаден и кого трябва да заменя: МиГ-23, Су-22 и Су-25 са ударни самолети и точно тях е било идеята да заменя. Има си понятие учебно-боен самолет - точно такъв е и не е единствен, има и по-хубави. Италианците в аналогичния им M-346 са интегрирали хем контейнер, хем повече оръжия В-З. Но това не сменя класа на самолета. Авиониката си я има, все пак е учебен, но радар и ракета за ДБВ няма и за изтребител не става. Корейците се пробваха на базата на техния учебен Т-50 да направят лек изтребител като добавят подходящ радар и интегрират ракета за ДВБ, но докараха цената на Грипен и целия смисъл се губи (за тях си е техен, но за европейски клиенти като нас би било безумие). За американците - те не тренират, а ОБУЧАВАТ пилоти на такива машини. Като им свърши обучението, младите пилоти попадат в бойните части. Там летят на бойни машини вече (като Ф-15, Ф-16 и тн). Въпросните L-159 ги е купила частна фирма, която срещу заплащане (аутсорсинг) предоставя самолети (богат парк имат) в ролята на "агресори" по учения срещу които да тренират строевите пилоти, ПВО разчети и тн. Пилотите в тези L-159 са цивилни работещи за фирмата, а не военни - играят го ролята на мишени. Обучен пилот има нужна да се качи на подобен тренировъчен пилот само ако има някакво прекъсване за бързо възстановяване на навици. Та освен инструкторите на такива машини летят обучаващи се пилоти - това не е самолет за "тренировка" (поддържане на форма), такива тренировъчни полети се изпълняват със самите бойни самолети. Изключение са някои държави, които ползват част от този тип самолети като ударни машини (като чехите). При нас все още летят Су-25 и това е тяхната роля, ако те ще се заменят то да, не е лошо с нещо такова като по-бюджетно макар и ако се мисли в перспектива малко е спорен въпроса дали е по-добре изтребители+учебно-бойни или малко повече изтребители като Грипен/Ф-16, които имат пълни възможности В-З плюс в перспектива ударни безпилотници към тях, които да изпълняват част от въпросните ударни и разузнавателни задачи. Относно цената - аз ти цитирах Радев по-горе, може да се върнеш да го прочетеш. Миналата седмица на отворените врати в Графа се видя, че летящите МиГ-29 са 5 бройки, което даже е добър резултат, защото имаше периоди и само с два. За да литнат още 10 трябва да се налеят не малки пари, да се поддържат до 2029 пък вече са големи пари. Ако този път се подпише договор за нови, които да започнат да идват след 2022 няма и да се прави нищо по МиГ-овете. Ще се канибализират доколкото може всички бройки, за да има по всяко време 3-5 летящи, а след 2025 изобщо ще ги пенсионират, защото няма да могат да летят вече. Математиките, където за 2 Грипена ще имаме 15 летящи МиГ-29 не знам как я правиш. За последен път те съветвам да не въртиш някакви странни сметки на базата на няколко публични цифри, които така и не можеш да вденеш какво означават. В прав текст е казано, че в тази цена НЕ Е включено тех.обслужването и частите, които формират реалната цена. Ако полетят 15 бройки ще се бъркаме с доста солидна сума, за да летят всичките и да им се заменят агрегатите на време. Само дето е крайно нерационално да се отделят такива пари в поддръжката им до 2029 при положение, че това са самолети застинали на ниво '89та. Един Ф-16 блок 70 ще свърши работата на няколко такива МиГ-29 дето ги имаме, то не е само до бройка, а и до възможности. Всяко следващо поколение е по-сложно, по-скъпо, но с по-големи възможности и никога не ги заменят 1 към 1 - вече не за нужни зерговете МиГ-21, за да свършат работата, която няколко Су-27 могат. Затова и никой не е тръгнал да възстановява 15 бройки, а се държи един санитарен минимум докато не дойдат новите. Като цяло не съм мазохист и не виждам смисъл да пиша повече, защото от километри си личи, че е си си наумил нещо и подхвърляш думички без да разбираш - еър полисинг та еър полисинг, да се чуди човек защо не са се намерили държави да купуват такъв клас самолети с тази цел (задачи В-В, а не учебни и ударни)...
  11. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Точно така и най-евтиния боен самолет влизащ в тази категория е Грипен, плътно следван от Ф-16. Защото другите са учебни и евтини, но не и бойни и "многоцелеви". "Мерцедесите и бентлитата" са препратки вече към 5. поколение, на такива не се мятат държави с нашите финансови възможности. Иначе американците използват F-5 в ролята на "агресори", та да има срещу какво да тренират пилотите им - в бойна ескадрила такива няма да намериш. Та не че искат да минат тънко и да прихващат руските самолети като наближат Аляска с тях, за друго им трябват А да ни предлагаш да си купуваме F-5 при положение, че си пенсионирахме МиГ-21 ... нали.
  12. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Не знам дали си наясно (по-скоро не предвид начина по който пишеш), но сравняваш ябълки с портокали. Най-представителния разход е грубо казано всичките разходи свързани с въпросния тип самолети за една година разделено на броя часове, които са навъртяли. Така погледнато Юрофайтъра е около 70 000 евро, Ф-15 е около 40-42 000 долара, Ф-16 е около 20-22 000 долара, Грипена е 15-20 000 долара. Оценка за МиГ-29, която е под 30 000$ няма да се намери и то на по-новички (подобрени) от нашите, та ние със сигурност се разделяме с повече от 30 000$ на час - да не говорим как се държат летящи само няколко с канализиране на останалите. Тези цитираните 7758 долара са едва ли не горивото и кафето за пилота (както казваше Амазонлийски :D), обслужването и ремонта/замяната на агрегати не са включени. За същото (просто летене) чехите плащат по 4350 долара и то за доста по-активно летене - 150 часа годишно на самолет срещу няма и 100 при МиГ-29, всеки час над тези 100 вече скача на €11 325 (~13 110$). Ще смятаме ли колко ще стане средната цена ако вдигнем оборотите с 50% повече летене годишно? Само дето тези кръчмарки сметки са безсмислени в крайна сметка, има кой да ги прави като се смята цената на жизнения цикъл на новите самолети. Сега разбра ли как сравняваш ябълки с портокали? Тези 7700 долара при МиГ-29 са просто летене, маркетингови неща, като аналогичното нещо при Грипена е 4350$, Само дето реалната му стойност е в района 15-20 хиляди долара (зависи от държавата и количеството летене все пак), а на МиГ-29 над 30 000$. Махни ги митовете колко евтина и надеждна е съветската техника - няма никакъв начин стар двудвигателен изтребител с много калпави двигатели (ранни РД-33), които на всеки 350ч трябва да се свалят и да се пращат в завода в Русия (и с общ ресурс 1 500 часа) да е по-евтин за поддръжка от еднодвигателен такъв, чийто двигател се сваля в пъти по рядко и с общ живот 6 000 часа. Такива филми просто няма, колкото и да се подмятат стойности без разбиране какво стои зад тях... Поинтересувай се какво правят нашите МиГ-29 едва ли не всеки ден в момента. Може би ще ти стане ясно какво може и какво не може - "на патрул" да плаши гаргите никой не лети. За какво не ми изнасяло даже не виждам смисъл да коментирам. Та ти не правиш разлика между учебен и боен самолет. В случай, че не знаеш ние си имаме L-39, които изпълняват същите функции. В "случай на война" и на L-39 могат да се сложат ракети за БВБ и на хартия да може да се ползва и за патрул в мирно време. На практика обаче на тези самолети се обучават пилоти и трупат опит (при нас в Долна Митрополия), а след това попадат в изтребителна част - при нас това е само Града с МиГ-29ки, в Чехия са на Грипени. И това са тези, които поддържат 24/7 дежурство. А колко са напреднали въпросните тренировъчни самолети и какви възможности имат е просто въпрос на цена. По-скъпите имат и ударни функации, но основната що на L-39 (у нас), що на L-139 (при чехите) / Як-130 (при руснаците) / Hawk T2 (при британците) / T-346A (при италанците) / T-50 (при корейците) / T-38 (при американците) и тн е учебната. Що се отнася до швейцарските - това са антични самолети, които така или иначе си ги имат от много време. Не можаха да ги заменят с Грипени, защото няма какво да се харчат с още самолети, при положение че си имат над 30 F-18, които са им бойните самолети и които използват по-често. Аналогията с нас е МиГ-21, които пенсионирахме наскоро, за да освободим ресурс за нещо ново. За тези прословути леки самолети на американците - първо че в момента става въпрос за 15 бройки, което е просто смешно на фона на техните ВВС, второ че търсят ударен самолет за CAS (непосредствена авиационна поддръжка), който да може да ръси бомби по брадатите джапанки в Близкия изток по-евтино от A-10, F-15/16 и B-1B-B-52, които са им най-честия инструмент за CAS в региона. Само на теб май би ти минало през акъла да предложиш нещо такова да се ползва за прехвати, дето нито ще догони, нито ще се вдигне толкова високо, където му е и целта
  13. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Недей да разказваш вицова моля те, несериозно е. Какво представлява "Light Attack Program" поне в уикипедия чел ли си? За какъв еър полисинг става въпрос май само ти си знаеш, на американците дори през акъла не би им минало.
  14. Sharana

    Отново за новия изтребител

    За пръв път чувам L-159 да се ползват за еър полисинг, сигурен ли си? Това са дозвукови самолети, които ги ползват като учебни (спарките) или ударни (единичните). Това е като да кажем, че нашите Су-25 могат да се ползват за еър полисинг. На хартия поне за баналните случаи стават, но на практика никой няма да тръгне да ги ползва за такива. Той кервана си върви, защото иначе няма да има какво да лети и определено не е платено за възстановяването на 15 летящи бройки. Това обаче не означава, че форумните (защото няма къде другаде да се чуе нещо такова) изказвания от типа колко евтина била поддръжката на МиГ-овете до 2029 не са пълно безумие. То и в момента едва ли има повече от 5 летящи МиГ-а, като дойдат новите към 2023 като нищо ще ги махнат изцяло или ще оставят няколко от най-здравите бройки за някоя друга година.
  15. Sharana

    Отново за новия изтребител

    Винаги е въпрос на приориети. Ако на теб ти се живее в СССР с тези предложение да се пренасочат пари от там и от там - ами не знам дали представляваш и 1% от обществото Баланса между социална сфера и армия се вижда наглядно ако се погледнат съседите (не говоря за Европа като цяло с ярък пример Германия). Не виждам как можем да сме различни и най-вече защо изобщо трябва да сме. За цена-качество - ами всички армии гледат така на нещата, защото дори на САЩ не им е безкраен бюджета. Странни представи имаш. Сами да парираме Турция или Русия ... това даже не е смешно, колкото и пари да се налеят. Доларовата годишна инфлация беше близо 3% ако правилно помня, тоест такъв растеж реално не е растеж, защото изплащането на самолетите (в случая) си е в долари, поддръжката с резервни части също и тн - резервните части през 2025 няма да струват толкова, колкото са днес. Не може такива сметки да се правят - бюджета тогава, но цени на техниката от днес. Колкото до процентите от БВП - тези 2,4 и нагоре ги имат само няколко държави и те изобщо не са пример как трябва да се харчат пари за въоръжение.

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×