Отиди на
Форум "Наука"

SAlexandrov

Модератор Космически науки
  • Брой отговори

    1781
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    27

SAlexandrov last won the day on Август 27

SAlexandrov had the most liked content!

Репутация

1241 Старши асистент

Всичко за SAlexandrov

Последни посетители

11812 прегледа на профила
  1. Епичният ремонт на Алфа магнитен спектрометър започна: американският астронавт Ендрю Морган и европейският му колега Лука Пармитано са в открития космос! 15 ноември 2019 г. 15:15 ч. НАСА оповести, че днес астронавтът на ЕКА Лука Пармитано и неговият американски колега Ендрю Морган излязоха в открития космос. Така започна първата от общо поне четири извънбордови дейности, посветени по ремонта на търсача на тъмна материя "Алфа Магнитен Спектрометър". Сложността на поправката на прибора съперничи на тази на някогашните ремонти на космическия телескоп "Хъбъл"! "Алфа Магнитен Спектрометър" бе с планиран живот от три години, той работеше в космоса цели осем и ако ремонтът му приключи успешно, приборът ще функционира поне до 2030-та година. Американската космическа агенция се подготвяше за тази ремонтна дейност в продължение на четири години. За тази цел бяха създадени специализирани инструменти за поправка, които бяха доставени на МКС в началото на ноември от американския космически кораб "Сигнус". Наблюдавайте "космическата разходка" на живо по НАСА ТВ! На снимката: европейският астронавт Лука Пармитано пред "Алфа Магнитен Спектрометър" по време на днешната "космическа разходка", непосредствено преди началото на ремонта. Photo credit : NASA TV https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3066-2019-astronauts-begin-ams-repair
  2. Космическият кораб Старлайнър на Боинг е по-скъп не само от Крю Драгън, но и от Союз 15 ноември 2019 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Американският пилотиран космически кораб "Старлайнър" на Боинг започна своите изпитателни полети на 4-ти ноември, когато за пръв път тества спасителните си системи, а сега инженерите го подготвят за нова мисия до Международната космическа станция (МКС) през декември. На фона на това положително развитие от технологична гледна точка пристигна и една не особено добра новина. НАСА публикува доклад, който ни дава първата подробна информация какви ще са цените за изпращането на астронавти на новите американски кораби. "Старлайнър" се оказва по-скъп не само от "Крю Драгън" на СпейсЕкс, но и от руския "Союз"! Напомням на читателите, че американците загубиха способността си да пращат астронавти до МКС през 2011 година, когато бяха пенсионирани космическите совалки. Вместо това НАСА плаща на Русия да извозва астронавтите на борда на космическите кораби "Союз", като цената за едно астронавтско място възлиза на $84 милиона. Агенцията бе избрала Боинг и СпейсЕкс да разработят нови космически кораби, с които САЩ не само трябваха да скъсат зависимостта си от Русия, но да се осигури по-евтина алтернатива. Засега обаче се оказва, че само СпейсЕкс дават такава бюджетна алтернатива. Едно място на борда на "Крю Драгън" възлиза на $55 милиона - много по-малко в сравнение със "Союз". Не така стоят нещата със "Старлайнър" - НАСА ще вади $90 мииона всеки път, когато иска да изпрати астронавт в космоса с кораба на Боинг. Разбира се, винаги сме знаели, че Боинг е стара компания, бюрократизирана и поради това нейният космически кораб ще е по-скъп. Все пак Боинг получиха и повече пари за създаването на "Старлайнър" - $4.2 милиарда, докато СпейсЕкс взеха само $3.1 милиарда. Но не само това - оказа се, че от НАСА са се съгласили да дадат допълнителни $287.2 милиона на Боинг, за да предотвратят вероятни отлагания между третата и шестата пилотирана мисия. Финансовата инжекция послужила и за допълнителна гаранция, че агенцията ще продължи да използва услугите на Боинг за превоз на астронавти. Подобна парична помощ не е била оказана на СпейсЕкс, независимо че през последните месеци и години компанията също се сблъска с трудности и претърпя отлагания. СпейсЕкс и Боинг се готвят за поредните си изпитателни полети на "Крю Драгън" и "Старлайнър", които са предвидени за декември. В рамките на полета на "Крю Драгън" ще бъде тествана спасителната система, а "Старлайнър" ще извърши дебютно скачване с МКС в роботизиран режим. Ако тези полети бъдат успешни, превозите на хора ще могат да започнат. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3065-2019-starliner-is-expensive
  3. Американският марсоход Кюриосити откри загадка, свързана с кислорода на Червената планета Компилация от снимки, заснети от американския марсоход "Кюриосити", на които се виждат преминаващите облаци в атмосферата на Червената планета. Credit : NASA/JPL-Caltech 14 ноември 2019 г. 16:55 ч. Светослав Александров. Една загадка на Марс не стига. Учените все още не са установили на какво се дължат периодичните покачвания на нивото на атмосферния метан, но съвременният американски марсоход "Кюриосити" вече се натъкна на нова мистерия - неочакваното поведение на кислорода. Приборът SAM (Sample Analysis of Mars), който е част от портативната химична лаборатория на "Кюриосити", успя да потвърди, че съставът на атмосферата на Марс е следният: 95% въглероден диоксид и 5% други газове - молекулярен азот, молекулярен кислород, аргон, въглероден оксид. От години изследователите знаят, че през марсианската зима въглеродният диоксид замръзва на полюсите и се натрупва върху полярните шапки под формата на сух лед. Данните на SAM потвърждават, че когато това се случи, цялостното атмосферно налягане на планетата се понижава. И обратното, когато въглеродният диоксид се изпари повторно от полюсите, атмосферното налягане се покачва. Периодичните спадове и пикове в концентрациите на аргона и азота се случват съгласно моделите на учените - тук изненади няма. Изненада има по отношение на кислорода - през пролетта и лятото неговото ниво се покачва с над 30%, а през зимата спадът е много по-съществен от предсказанията на учените. Към настоящия момент изследователите нямат никакво обяснение защо това се случва. Когато говорим за мистерии, свързани с газове като кислород и метан на Марс, хората очаквано се вълнуват. Това са газове, които се образуват в хода на метаболитните процеси, протичащи в живите организми. НАСА подчертава, че изследователите разглеждат всички възможни обяснения за кислородната мистерия - както биологични, така и небиологични. За съжаление обаче "Кюриосити" не е екипиран с инструменти, които да покажат категорично дали метанът и кислородът са с биологичен произход или не. Освен това учените се ръководят от принципа на "бръснача на Окам" - първо трябва да се разгледат най-простите възможни теории и ако те не дадат удовлетворително обяснение, чак тогава се минава на по-сложните. Това е консервативен принцип, който е изключително разумен - Марс е непозната планета, но доказателствата за наличието на живот на нея са противоречиви. Далеч по-вероятно е да става въпрос за някакъв прост химичен процес, който обаче все още е неизвестен за учените. Марсоходът "Кюриосити" ще продължи да работи на Червената планета още дълги месеци и години, а през това време приборът SAM ще направи допълнителни измервания, които ще хвърлят светлина върху случващото се. Дори и да очакваме развръзката с нетърпение, вероятно ще мине време, преди загадката окончателно да бъде разплетена. За повече информация: НАСА https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3064-2019-curiosity-oxygen-mystery
  4. УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Крю Драгън изпълни статичното си огнево изпитание! Снимка от вчерашното успешно изпитание на двигателите на "Крю Драгън". Photo credit : SpaceX 14 ноември 2019 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Вчера, на 13-ти ноември, американската космическа компания СпейсЕкс извърши статично огнево изпитание на пилотирания кораб "Крю Драгън" и с това напълно превъзмогна неудача си от април тази година, когато при аналогичен тест настъпи катастрофална аномалия и разрушаване на предишната капсула. След вчерашния успех компанията на Илон Мъск се придвижи една стъпка по-близо до мига, в който ще започне да превозва астронавти до Международната космическа станция. Ето как протече тестът: първо бяха проведени по две запалвания за два от 16-те двигателя "Драко", като всяко от тях продължи една секунда. След това бяха задействани осемте мощни двигателя "Супердрако" в продължение на девет секунди. Именно "Супердрако" са тези двигатели, които са в състояние да издърпат бързо космическия кораб в случай на евентуална авария на ракетата. Незабавно след като "Супердрако" приключиха работата си, бяха проведени още две запалвания на по-малките "Драко", след което капаците на "Супердрако" се затвориха. Така беше проведена имитация на поредицата от събития, които трябва да се изпълнят, за да може "Крю Драгън" да се преориентира в точната позиция за разгръщане на парашутите. Целият тест приключи за 70 секунди. Сега НАСА и СпейсЕкс разполагат с множество експериментални данни за поведението на космическия кораб, които тепърва ще бъдат анализирани. Ако не бъдат установени някакви сериозни отклонения от работата, които биха наложили нов редизайн на кораба, "Крю Драгън" може да излети още през декември, за да изпробва аварийната си система по време на ракетно изстрелване. Ако и този тест мине успешно, корабът ще е напълно готов да започне да превозва хора през 2020-та година. Няма спор, че аварията през април, когато капсулата на "Крю Драгън" експлодира по време на идентично изпитание, доведе до съществени отлагания за пилотираната космонавтика на САЩ. Но СпейсЕкс доказа за пореден път, че се съвзема изключително бързо след подобни неудачи и вчерашният успех е показател, че мрачният период за компанията е вече в миналото. Наистина сме в разгара на един много успешен ноември, в който, както ни беше обещано, новите пилотирани космически кораби "Старлайнър" на Боинг и "Крю Драгън" на СпейсЕкс най-сетне проведоха планираните си изпитания. На 4-ти ноември "Старлайнър" излетя на демонстрационен тестов полет, целящ да провери работоспособността на спасителната система, а сега вече и статичният тест на "Крю Драгън" е в историята. Ако няма някое неочаквано отлагане, предстои още по-горещ декември, когато "Старлайнър" ще се отправи на първия си полет до МКС, а "Крю Драгън" ще изпита спасителните си системи при ракетно излитане. За повече информация: НАСА https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3063-2019-14-nov-spacex-successful-fire
  5. Следващият марсоход на НАСА, който ще излети догодина, ще търси вкаменелости! 13 ноември 2019 г. 08:15 ч. Новият марсоход на НАСА, който ще бъде изстрелян през лятото на 2020-та и ще кацне на Марс на 18-ти февруари 2021-ва, ще търси следи от древен живот под формата на фосили. Това бе съобщено на страниците на американската космическа агенция. Подробен анализ бе публикуван на 12-ти ноември на страниците на научното списание Икарус. Учените знаят, че на дъното на кратера Джезеро, където ще кацне марсоходът, са се натрупали карбонати. В земни условия карбонатите помагат за образуването на фосили, които се запазват в продължение на милиарди години. Това са фосили на миди, корали, както и на строматолити - специален тип вкаменелости, които се образуват от цианобактерии. Кратерът Джезеро е идеалното местоположение, където подобни фосили биха могли да съществуват на Марс, тъй като на това място в далечното минало е имало речна делта. Ръкавите на реката са ясно различими на изображенията от орбиталните апарати като това по-долу: Кратерът Джезеро, където ще кацне следващият марсоход на НАСА. С овал е обозначено точното място на спускане. Credits: NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL/ESA https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3062-2019-mars-2020-seek-fossils
  6. Възвръщаемата мисия Хаябуса 2 напусна астероида Рюгу и започна своя път към Земята Eдна от последните снимки на астероида Рюгу от автоматичната междупланетна станция "Хаябуса 2". Фотографията бе заснета днес, на 13-ти ноември. Photo credit : JAXA 13 ноември 2019 г. 07:40 ч. Светослав Александров. Японската космическа агенция съобщи, че автоматичната междупланетна станция "Хаябуса 2" е започнала своето обратно пътешествие към Земята. На борда на роботизираната станция се намират проби от повърхността на астероида Рюгу, събрани след две успешни кацания по-рано през тази година. Нека да припомним най-важните акценти от експедицията. Изстрелването бе проведено на 3-ти декември 2014-та от космодрума Танегашима с ракета "H-IIA". На 27-ми юни 2018-та "Хаябуса 2" пристигна успешно в орбита около Рюгу. На 21-ви септември 2018-та мисията освободи на повърхността два астероидохода "Минерва 1-А" и "Минерва 1-Б", а на 3-ти октомври същата година бе осъществено успешно кацане и на европейския спускаем апарат "Маскот". На 21-ви февруари 2019-та бе извършено първото кацане на Рюгу с цел взимане на проби от астероида, а на 5-ти април на него бе взривен детонатор, за да може да се разчисти повърхността от отломки и да се осигури възможност да се вземат проби от астероидната вътрешност. Второто кацане бе факт на 11-ти юли, когато "Хаябуса 2" кацна в изкуствено създадения кратер. Отново всичко мина благополучно и пробите бяха събрани. Какво следва оттук насетне? През следващите две седмици "Хаябуса 2" ще тества работоспособността на йонните си двигатели, след което те ще заработят в пълен капацитет. Завръщането на Земята е планирано за ноември или декември 2020-та, като тогава възвръщаемата капсула ще извърши кацане на територията на Южна Австралия. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3061-2019-hayabusa-2-departs-ryugu
  7. В петък започва епичният ремонт на търсача на тъмна материя Алфа Магнитен Спектрометър! На снимката: търсачът на тъмна материя "Алфа Магнитен Спектрометър". Ремонтът на този прибор ще е най-сложната задача за НАСА от епохата на ремонтите на космическия телескоп "Хъбъл". Photo credit : NASA 12 ноември 2019 г. 17:00 ч. Светослав Александров. Когато американският космически кораб "Сигнус" се скачи успешно с Международната космическа станция на 4-ти ноември, той достави на астронавтите критичните инструменти, които са нужни за ремонта на търсача на тъмна материя "Алфа Магнитен Спектрометър". Този прибор никога не е бил предвиждан да се поправя в космоса и НАСА се подготвя за събитието от почти четири години. "Космическата разходка", която ще бъде проведена в петък, ще положи началото на най-амбициозната сервизна дейност в историята на космонавтиката след епохата, когато астронавтите поправяха космическия телескоп "Хъбъл"! Извънбордовата дейност ще започне в 13:50 ч. българско време на 15-ти ноември. Тя ще бъде ръководена от европейския астронавт Лука Пармитано - изключително важен момент за Европейската космическа агенция (ЕКА), тъй като никога досега европеец не е имал водеща роля при провеждането на "космическа разходка". Поради историчността на събитието, ремонтът ще бъде излъчен по телевизия ESA Web TV. Партньор на Пармитано в открития космос ще е американският астронавт Ендрю Морган. Комплексната роботизирана дейност от вътрешната страна на станцията ще бъде координирана от астронавтките на НАСА Кристина Кук и Джесика Меър, които наскоро влязоха в историята като първите жени, излезли съвсем сами в космоса, без да бъдат придружавани от мъже. Очаква се "космическата разходка" да продължи около шест часа. Ако всичко мине по план, тя ще бъде последвана от още три извънбордови дейности, които ще довършат ремонта на прибора. Напомням на читателите, че "Алфа Магнитен Спектрометър" бе монтиран към МКС през 2011 г. от астронавтите на совалката "Индевър". Приборът бе проектиран за тригодишен живот, но успя да функционира цели осем години. Работата му бе изключителна успешна - макар че все още естеството на тъмната материя убягва на изследователите, "Алфа Магнитен Спектрометър" откриваше ежегодно над 17 милиарда явления, свързани с космически лъчения. Резултатите от прибора се описват в научни статии, които са едни от най-често цитираните в сравнение с останалата изследователска дейност на космическата станция. След дълга и вярна служба, вече три от общо четирите охлаждащи помпи на "Алфа Магнитен Спектрометър" са се повредили. Астронавтите, които ще излязат в открития космос, ще трябва да срежат осем тръбопровода, за да ги завържат към нова охлаждаща система, след което да извършат комплексно преокабеляване. В случай че ремонтът на "Алфа Магнитен Спектрометър" се увенчае с успех, което никак не е гарантирано, неговият експлоатационен период ще бъде удължен до 2030-та година. Понастоящем НАСА планира да финансира Международната космическа станция до 2024-та, но Конгресът дава заявка, че вероятно американците ще поддържат орбиталния комплекс още дълго след тази дата. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3060-2019-nasa-epic-repair-begins-friday
  8. Техници прикачиха всичките двигатели на първата степен на ракетата за дебютната мисия до Луната Артемис-1 11 ноември 2019 г. 18:20 ч. НАСА е една стъпка по-близо до реализирането на пилотирана мисия до Луната, след като всичките четири двигателя RS-25 бяха прикачени към първата степен на ракетата "Спейс Лонч Систъм". Агенцията съобщава, че следващият етап ще е интегрирането на горивните и електрическите системи, след което първата степен практически ще е завършена. Изстрелването на дебютната мисия "Артемис-1" до орбитата на Луната се очаква да е факт през 2021-ва година, като този първи полет ще е безпилотен. Ако той бъде успешен, следващият полет до окололунна орбита ще се случи през 2023-та. Тогава за пръв път след 1972-ра година астронавти отново ще се отправят към пространството на Луната. И ако тази новина е твърде оптимистична, наскоро журналистите от Арс Текника се добраха до писмо от и.д. директор на финансовия отдел на Белия Дом Ръсел Вот, което ни дава първата публична оценка колко ще струва на данъкоплатците това удоволствие. Оказва се, че всяко изстрелване на "Спейс Лонч Систъм" ще възлиза на повече от $2 милиарда долара. Сумата не бива да ни изненадва, особено като знаем, че ракетата е замислена в Конгреса в началото на десетилетието със специалната цел да пази работните места от вече прекратената програма "Космическа совалка". Така "Спейс Лонч Систъм" изпълнява своята политическа задача - да държи на държавна хранилка специалистите от пенсионирания проект. Със сигурност ракетата е в състояние да изпрати човек до Луната, в това няма никакъв спор. Но това е ракета, която разчита на вчерашни технологии и изостава от тенденциите на съвременното ракетостроене. Само за сравнение една свръхтежка ракета "Фолкън Хеви" на СпейсЕкс притежава две трети от товароподемността на "Спейс Лонч Систъм" и струва едва $150 милиона. С други думи, за парите, които НАСА ще даде за реализацията на един пилотиран космически полет до орбитата на Луната, агенцията би могла да закупи 13 ракети "Фолкън Хеви" и да построи цяла база в окололунното пространство. А пък за средствата, нужни за пет екскурзии "Артемис", сигурно горе може да се създаде цял град... На снимката: първата степен на "Спейс Лонч Систъм" с прикачени четири двигателя RS-25. Photo credit : NASA/Eric Bordelon https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3059-2019-sls-four-engines-attached
  9. УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля за четвърти път една и съща първа степен на ракета Фолкън 9! Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 11 ноември 2019 г. 18:00 ч. Светослав Александров. Днес американската космическа компания СпейсЕкс направи още една голяма стъпка напред към възвръщаемостта на ракетните технологии, след като в 16:56 ч. българско време излетя ракетата "Фолкън 9". Една и съща първа степен на "Фолкън 9" извърши своя четвърти полет, а в космоса бяха въведени 60 спътника от интернет групировката "Старлинк". Освен това днес за пръв път бе използван повторно обтекател от ракета "Фолкън" - това бе същият обтекател, който летя по време на мисията на свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" на 11-ти април 2019-та. Днешната мисия бе втора за програмата "Старлинк". Напомням на читателите, че първата бе реализирана успешно на 24-ти май. Планът е глобалната групировка на СпейсЕкс да се състои от минимум 12 000 спътника, като по-нататък техният брой може да нарасне до 40 000. С успешното изстрелване днес СпейсЕкс прекрати една твърде необичайна тримесечна пауза на космическите си полети. Преди днешното излитане, последен път ракета "Фолкън" летя на 6-ти август, когато в орбита бе изведен израелският спътник AMOS-17. Следващият полет на компанията на Илон Мъск е насрочен за 4-ти декември, когато към Международната космическа станция ще се отправи поредният товарен кораб "Драгън". А по-следващият ще е или стартът на спътника JCSAT-18, или изстрелването на космическия кораб "Крю Драгън" с изпитанието на системите за аварийно спасяване. Но кой от тях ще е първи, зависи от това кога СпейсЕкс ще съумее да проведе статично огнево изпитание на "Крю Драгън". Запис с акценти от днешния полет (Youtube връзка) https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3058-2019-11-nov-falcon-9-starlink-launches
  10. Боинг са доволни от полетния тест на Старлайнър на 4-ти ноември, готвят изстрелване до МКС през декември На снимката: техниците на Боинг подготвят кораба "Старлайнър" за неговия полет до Международната космическа станция през декември. Photo credit : Boeing 8 ноември 2019 г. 08:05 ч. Светослав Александров. Американската авиокосмическа компания Боинг, която e създала космическия кораб "Старлайнър" за превоз на астронавти до Международната космическа станция, оповести първите резултати от полетния тест на 4-ти ноември, по време на който бяха изпитани системите за аварийно спасяване. По думите на представителите на компанията полетът е бил напълно успешен. Двигателните и навигационните системи са работили по план. Отделянето на сервизния модул, топлинния щит и базовия топлинен щит са протекли според очакванията. Парашутите също са проработили успешно и са довели "Старлайнър" до благополучно кацане. Вярно е, че един от трите парашута не се е разгърнал, но въпреки това Боинг потвърждава, че и два парашута са напълно достатъчни, за да поемат пълното тегло на командния и сервизния модул при прекратяване на мисията в случай на авария. Установена е и причината заради неразгръщане на третия главен парашут - хлабава връзка между него и пилотския парашут. Това е достатъчно дребен проблем, за да бъде отстранен веднага и без отлагания. Ръководството на Боинг и ръководителката на комерсиалната пилотирана програма към НАСА Кейти Лийдърс потвърждават, че полетът на "Старлайнър" до Международната космическа станция няма да претърпи забавяне заради неразгърнатия парашут и ще бъде проведен в срок на 17-ти декември. Що се касае до критиките, които Боинг непрекъснато отнася, компанията заяви, че най-сериозните критици са не кои да е други, а самите астронавти, които ще рискуват живота си на "Старлайнър". Всички те са много доволни от полетния тест на 4-ти ноември и за тях той е напълно успешен. Сега, след като първият полет на "Старлайнър" е вече в историята, фокусът се насочва към безпилотната мисия към МКС през декември. В случай че тя е успешна, Боинг ще е в готовност да превозва астронавти до орбита през 2020-та година. "Ние винаги тестваме, защото по този начин винаги се учим", съобщава Лийдърс. "В хода на програмата "космическа совалка" ние се учихме до последния ден. Ние се научихме от дебюта на Старлайнър. Ще се научим от предстоящия безпилотен дебют до МКС, преди да проведем пилотиран тестов полет". https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3057-2019-boeing-starliner-prepared-launch-iss
  11. Шефът на Роскосмос Дмитрий Рогозин посети модерното предприятие в Омск, където се произвеждат новите върхови ракети Ангара 7 ноември 2019 г. 08:05 ч. Главният директор на държавната корпорация Роскосмос Дмитрий Рогозин посети едно от най-иновативните ракетостроителни предприятия в Русия : ПО "Польот" в Омск. Именно там се разработват модерните руски ракети от най-ново поколение "Ангара". Новината бе съобщена от Роскосмос, като по-долу съм показал две снимки от работното посещение. Главният директор на ГКНПЦ "Хруничев" Алексей Варочко съобщи какво е текущото състояние на разработката на ракетите "Ангара-А5" и "Ангара-1.2", показа цеха за сглобяване и как протича подготовката по експлоатация на контролно-изпитателните станции, където ще бъдат провеждани електрическите изпитания на лекотоварните и тежкотоварни ракети. Понастоящем в Омск се изготвят втората лекотоварна "Ангара-1.2" и третата тежка "Ангара-А5". Серийното им производство трябва да започне през 2023-та година. Според ТАСС първата ракета за пилотирани полети "Ангара-А5П" ще бъде създадена през 2024-та година. Ракетата ще извежда в космоса новия пилотиран руски кораб "Орел" (който доскоро се казваше "Федерация"). Снимки: Роскосмос https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3056-2019-rogozin-visited-omsk
  12. Аз, виртуалният астронавт: книгата ще полети в космоса на 25-ти ноември! 6 ноември 2019 г. 08:05 ч. Светослав Александров. Моята книга "Аз, виртуалният астронавт" ще бъде изстреляна в космоса на 25-ти ноември. Изстрелването ще бъде осъществено от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия посредством американска ракета "Електрон". Поради непредвидени обстоятелства обаче полетът на "Аз, виртуалният астронавт" ще е в по-различен формат от първоначално предвиденото. Когато "Електрон" се отправи в космоса на 25-ти ноември, на борда на ракетата ще има шест спътника за различни частни фирми, разработени от оператора Alba Orbital. Повече информация за спътниците има на сайта на RocketLab USA. Първоначално обаче се планираше спътниците да са седем. За голямо съжаление един от тях, "Дискавъри" на американската компания Mini-Cubes, не успя да бъде качен на борда поради проблеми с документацията. Стартът му е пренасрочен за април 2020-та година. "Аз, виртуалният астронавт" трябваше да полети на борда на "Дискавъри" с него. Поради факта, че няма готовност за "Дискавъри", за да няма забавяния за клиентите на Mini-Cubes, микрочипът, на който "Аз, виртуалният астронавт" е записана заедно с показаната по-горе снимка, ще бъде прикачен не на спътник, а на AlbaPod - разпределителя, който ще освободи останалите шест спътника в космоса след въвеждането в орбита на 25-ти ноември. От Alba Orbital са се съгласили да прикачат чипа на AlbaPod, а чипът с книгата е заминал за Нова Зеландия вчера, на 5-ти ноември. Неочакваното развитие открива нова възможност - "Дискавъри" ще лети през април 2020-та година. Тогава книгата "Аз, виртуалният астронавт" ще полети повторно - този път на борда на самия спътник! Напомням на читателите, че книгата "Аз, виртуалният астронавт" може да бъде поръчана в електронен вариант за цена от 5 лева или в хартиен вариант за цена от 8 лева от сайта на книжарница "Книгите" (линк тук), в електронен вариант за цена от 5 лева от сайта на книжарница "Хеликон" (линк тук), или на място в книжарница "Български книжици" на адрес гр. София, ул. Аксаков 10. Всеки от вас може да изпрати своя снимка в космоса при следващи мисии от сайта на компания Mini-Cubes на този линк. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3055-2019-i-virtual-astronaut-to-fly-nov-25
  13. Кантата за Лейбовиц : вяра и ужас, съчетани в един роман Корицата на романа - ИГ "Неохрон" 5 ноември 2019 г. 23:25 ч. Светослав Александров. Обичате ли да четете пост-апокалиптична фантастика - т.е. литература, която разглежда съдбата на човечеството след колапса на цивилизацията? А обичате ли да четете пост-апокалиптични произведения за ядрена катастрофа и за завръщането на оцелелите хора към първобитен строй? Какво ще кажете за пост-апокалиптични творби, включващи религиозна тематика? Ако сте отговорили на всички въпроси с "Да" или поне ви е любопитно да прочетете такъв тип произведение, значи романът "Кантата за Лейбовиц", написан от Уолтър Милър, е точно за вас. Има нещо, което особено много ми харесва в "Кантата за Лейбовиц" - това е едно от малкото научно-фантастични произведения, в които липсва подчертано отрицателно отношение към религията. Даже по-скоро бих казал, че отношението към християнската вяра е положително и са представени голяма част от нейните достойства, а не само недостатъците на нейните последователи. Няколко думи за Уолтър Милър (1923-1996) - това е американски научно-фантастичен писател. Основно твори в жанра на късия разказ, като "Кантата за Лейбовиц" е единственият му роман. По време на Втората световна война Милър служи като военен пилот и изпълнява мисии в Италия. Една от тези мисии включва бомбардиране на бенедиктинското абатство "Монте Касино", а изпълнението ѝ нанася сериозна травма върху психиката на писателя. Милър страда дълги години от посттравматичен стрес още преди това да бъде признато като диагноза от медицината. След като войната приключва, писателят се обръща към католическата вяра и става християнин. Ето какъв е бекграундът на "Кантата за Лейбовиц" (следват спойлери!): човешката цивилизация бива унищожена от глобален ядрен апокалипсис. Малцината оцелели се обръщат срещу науката и избиват всеки, който е грамотен, може да чете и пише и въобще има някакви познания в областта на естествените дисциплини. Участниците сред озверелите тълпи се определят като Простаци и гордо носят това звание, тъй като според тях учените са виновни за всичките беди на човечеството. Сред цялата тази какофония един инженер на име Исак Лейбовиц намира убежище сред монаси-цистерианци, част от бенедиктинския орден. Когато първоначалният хаос от войната отминава, Лейбовиц тръгва да търси съпругата си, с която са се видели за последен път преди войната. Но жена му е мъртва и инженерът решава да отдаде живота си на Бога като стане свещеник. Впоследствие създава нов монашески орден, на който е поверена ценна задача - да съхранява остатъците от човешкото познание. Накрая Лейбовиц е убит от Простаците и е признат от църквата за мъченик, а неговите последователи в продължение на столетия запаметяват и съхраняват формули, научни факти и знания, без изобщо да ги разбират. Монасите упорито го правят с надеждата някой ден от тези знания да разцъфти някогашната цивилизация. "Кантата за Лейбовиц" не е типичен роман, а обединява три повести - Fiat Homo, Fiat Lux и Fiat Voluntas Tua. Сюжетите на повестите са разделени от времеви отрязъци от 600 години. Fiat Homo е типична пост-апокалиптична творба - човечеството е подивяло и не разполага с никакви високи технологии. Повестта проследява събитията около монаха Франциск, който открива изоставено бомбоубежище, съдържащо семейни реликви на Лейбовиц. Реликвите имат отношение към предстоящата му канонизация като светец и предоставят ценни сведения за историята на Земята преди войната. Fiat Lux разказва за повторния ренесанс за човечеството - появили са се нови светски учени, които поставят под съмнение официалната история, разпространявана от църквата. В центъра на повестта е конфликтът между учения Дон Тадео и абата Дом Пауло, които не намират общ език за това какво трябва да се прави със съхранените през вековете познания. Тадео настоява запазените книги да бъдат преместени от абатството в светските университети, където да се изучат, докато Пауло желае към науката да се подхожда по-внимателно, за да не се повтарят грешките от миналото. Но във Fiat Voluntas Tua, когато хората отново са овладели ядрената енергетика и притежават космически кораби, става ясно, че нито един от старите уроци не е научен и цивилизацията ще повтори същите грешки, които ще доведат до поредното ѝ унищожение. Надеждата отново лежи в ръцете на монасите, които се качват на космически кораб и се отправят към новите колонии на Алфа Кентавър, за да посеят там зрънцата на познанието... Романът е дълбоко психологичен, като общото между трите изграждащи го повести е неизбежният конфликт между обективните ценности на християнския морал и субективния морал на светската култура. За съжаление тук се проявява една от слабостите на книгата - голяма част от текста е изпълнен с тежки инфодъмпове и затормозяващи диалози, като на места липсва интригуващ сюжет и развитие на историята. Очевидна е загрижеността на писателя към съдбата на човечеството. "Кантата за Лейбовиц" е типичен научно-фантастичен роман от годините непосредствено след края на Втората световна война и началото на Студената война. Като такъв отразява най-големите страхове на тогавашното време. Но ужасът, разказан в книгата, не може да отстъпи пред надеждата и светлината на верните монаси от ордена на Лейбовиц. Горещо препоръчвам! Оценка: 4/5 Ако харесвате ревютата на Светослав Александров, можете да го подкрепите, като закупите неговата научнопопулярна книга "Аз, виртуалният астронавт" в хартиен вариант от книжарница "Български книжици" на адрес гр. София, ул. Аксаков 10 (Кристал) или в електронен вариант от страниците на книжарница Книгите (линк тук) или Хеликон (линк тук). От книжарница Книгите можете да направите заявка и за хартиена бройка, която ще пристигне директно на Вашия адрес. По желание можете да изпратите и дарение за КОСМОС БГ на този линк. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3054-2019-canticle-leybovitz
  14. СпейсЕкс отчете 13 успешни теста на новите парашути за пилотирания кораб Крю Драгън! 5 ноември 2019 г. 20:40 ч. Американската компания СпейсЕкс се похвали, че е провела общо 13 поредни успешни изпитания на последния модел парашути "Мк3" за пилотирания космически кораб "Крю Драгън". Това е огромен напредък, имайки предвид оплакванията от страна на комисията по безопасност ASAP на НАСА, която продължава да настоява, че парашутите на "Крю Драгън" и "Старлайнър" не са готови и съответно изисква още тестове. Илон Мъск подчерта по-късно в Туитър, че от тези изпитания 12 са проведени поединично и само едно от тях включва комплексна проверка на цялата система. СпейсЕкс трябва да проведе общо 10 поредни успешни комплексни изпитания - т.е. остават девет. Очаква се всички те да приключат до края на годината. За читателите на КОСМОС БГ може да звучи парадоксално - но е много по-лесно да разработиш космически кораб, отколкото парашут за него. Трудно е за вярване, особено имайки предвид, че космически кораби съществуват от шест десетилетия, докато хората експериментират с парашути от столетия. Но това е самата истина! Много по-лесно се моделира и предсказва какво е поведението на металните компоненти на космическия кораб, отколкото на динамична система, каквато е парашутната. Илон Мъск напомня, че едно от най-големите предизвикателства пред лунната програма на НАСА "Аполо" през 60-те години е било създаването на парашутите и то се оказало толкова трудна задача, че се е превърнало в сериозен морален проблем. Със сходни проблеми са се сблъскали и специалистите на СССР при разработването на космическия кораб "Союз". Отнело години, преди парашутната система да бъде стабилизирана. Напомням на читателите, че Владимир Комаров, първият космонавт, летял със "Союз", загинал поради авария на парашутната система. Кадър от първото комплексно изпитание на парашутите от модела "Мк3" за "Крю Драгън". Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : SpaceX https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3053-2019-spacex-13-parachute-tests
  15. УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър на Боинг излетя за пръв път и доказа надеждността на спасителните си системи! Снимка от днешния полет на "Старлайнър". Photo credit : NASA 4 ноември 2019 г. 23:50 ч. Светослав Александров. Най-сетне! След чакане, което се проточи с години, космическият кораб "Старлайнър" на Боинг излетя на своята дебютна тестова мисия. Тя включваше изпитание на аварийните системи, които успяха да докажат своята пригодност да спасяват астронавти в случай на катастрофална авария на ракетата-носител. Напомням на читателите, че "Старлайнър" на Боинг и "Крю Драгън" на СпейсЕкс са двете таксита, които са създадени, за да елиминират зависимостта на НАСА от Русия за транспорта на астронавти до Международната космическа станция. Сега вече и двата кораба са в етап на тестови полети, което е голямата новина за 2019-та година! Ето как протече днешният полет. В 16:15 ч. българско време бяха запалени четирите главни ракетни двигателя на спасителната система, както и спомагащите двигатели за орбитално маневриране и контрол на височината. Корабът бързо се отдели от стартовата площадка, с което спасителната система доказа, че може да реагира достатъчно скоростно в случай на авария. След около 20 секунди беше изхвърлен сервизният модул, а малко по-късно парашутите се разгърнаха. Тук настъпи единственото отклонение от плана. Само два от трите парашута се отвориха. Това не е голяма беда и както ръководството на Боинг, така и това на НАСА определиха мисията за успешна. Реално погледнато за благополучно кацане на "Старлайнър" е необходим един парашут - останалите два са за резерва. Със сигурност някои бюрократи ще вдигнат аларма и ще настояват за още тестове на парашутите. Но фактите са факти - ако днес на борда на "Старлайнър" имаше астронавти, те щяха да се приземят комфортно. Сервизният модул на кораба бе изхвърлен по план и се разби в околностите на стартовия комплекс, както се и очакваше. Малко преди приземяването на командния модул бе освободен топлинният щит и се разгърнаха въздушните възглавници, които осигуриха нужното омекотяване при съприкосновението с повърхността. Отново напомням, че "Старлайнър", за разлика от "Крю Драгън", е проектиран да каца върху суша. Корабът на Мъск в близко бъдеще ще може само да се приводнява в океана. Следващият полет на "Старлайнър" е планиран за 17-ти декември. Тогава ракета "Атлас 5" ще го прати на път към Международната космическа станция в безпилотен режим. Мисията ще е подобна на тази на "Крю Драгън" през март и ще включва демонстрация със скачване, влизане на астронавти в кораба, разкачване и зарвъщане на Земята. Ако и този безпилотен тест е успешен, "Старлайнър" ще е готов да превозва хора още през първата половина на 2020-та година. Запис от днешния полет: тук (Youtube връзка) https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3052-2019-4-nov-pad-abort-success

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...