Отиди на
Форум "Наука"

SAlexandrov

Модератор Космически науки
  • Брой отговори

    2790
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    34

SAlexandrov last won the day on Юни 14

SAlexandrov има най-харесвано съдържание!

Всичко за SAlexandrov

Последни посетители

13429 прегледа на профила

SAlexandrov's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Very Popular Rare
  • Posting Machine Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

1,8k

Репутация

  1. Стресираща ситуация : Наука запали неочаквано двигателите си и наруши ориентацията на МКС, полетът на Старлайнър - отложен заради аномалията! На снимката: "Наука" е в състава на Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV 29 юли 2021 г. 23:35 ч. Светослав Александров. Сериозен проблем след днешното скачване на модула "Наука" с Международната космическа станция! В 19:45 ч. българско време двигателите на модула се запалиха неочаквано и това наруши ориентацията на станцията. Благодарение на бързата намеса на астронавтите и на наземните екипи, посредством двигателната установка на "Звезда" и товарния кораб "Прогрес", положението бе овладяно. Но промяната в орбиталните параметри на МКС вече има своето следствие - заради руската аномалия космическият кораб на САЩ "Старлайнър" не може да излети по план на 30-ти юли. Според Боинг новата дата за изстрелването на кораба ще бъде оповестена по-нататък. НАСА уверява, че екипажът на МКС никога не е бил в непосредствена опасност. Но множество космически експерти не са съгласни. "Наука прояви проблеми веднага след като достигна космоса", пише експертът и автор на сайта НасаУоч Кийт Кауинг. "Наистина модулът имаше проблеми в течение на десетилетия, още докато стоеше на Земята, като системите му една след друга трябваше да бъдат построявани наново или променяни. Първоначално модулът се казваше "ФГБ-2" - един от двата модула "ФГБ", за построяването на които НАСА плати през 90-те. Този модул беше резервен и беше призван на служба само защото Русия реши, че не може да си позволи да построи по-комплесен лабораторен модул. Наука не можеше да използва горивната си система, за да променя орбитата си, и така трябваше да разчита на по-малките си двигателчета. Сега модулът е скачен с МКС и се предполага, че следва да е пасивен. Случайните запалвания на двигателите му в неконтролируем порядък до степен, че станцията трябва да коригира тази активност, не е добър признак на здрав космически апарат. И самият факт, че това се случи, когато в модула имаше екипаж, безспорно се явява причина някои хора в НАСА и Роскосмос да са притеснени". СЪОБЩЕНИЕ ОТ СВЕТОСЛАВ АЛЕКСАНДРОВ, администратор на КОСМОС БГ: Уважаеми читатели, През последните десет дни, непосредствено преди и скоро след изстрелването на модула "Наука", аз бях подложен на яростна критика от някои читатели. Когато съобщавах, че с този модул има сериозни проблеми, бях (за кой ли път) обвинен в пристрастие, а сайтът ми бе оклеветен в разпространяване на фалшиви новини (на англоезичен жаргон "фейк нюз"). Оказах се виновен, защото не споделях дословно статусите на Роскосмос и шефа на агенцията Дмитрий Рогозин, че всичко е наред (на руски: Всё в порядке). Моята вина се коренеше единствено в това, че не приех тези съобщения за чиста истина, тъй като множество други източници от ракетно - космическия отрасъл на Русия споделяха за сериозни проблеми с наземните комуникации и двигателната система на "Наука". Преди броени часове стана ясно - все пак с "Наука" има проблеми. Те станаха видни веднага след скачването на модула с МКС. Това е специално обръщение към тези читатели, които не са съгласни с редакционната политика на КОСМОС БГ. Като автор на уебсайта аз се стремя да ви осигурявам най-актуалната информация. Понякога това включва споделянето на лоши новини. Разбирам, че споделяйки лоши новини (особено ако касаят любима на някои от вас държава), аз не съм харесван. Но това, че не харесвате вестоносеца, не означава, че новините са фалшиви. В англоезичния свят неслучайно има израз: "Don't shoot the messenger". Сетете се защо тази мъдрост е толкова актуална точно сега... Междувременно аз се надявам, че най-лошото е вече зад гърба ни и че днес, когато "Наука" е скачен към МКС, космонавтите в руския сегмент ще могат да отреагират адекватно и бързо на всяка потенциална аномалия. Силно вярвам, че това е истина. Уверявам ви, че не ми е особено приятно да споделям лошите новини, тъй като това не ми носи никакви позитиви - а само критика и хули. Поздрави, Светослав https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4099-2021-nauka-misbehaves-orbit
  2. УСПЕХ: Руският космонавт Олег Новицки скачи ръчно Наука с МКС след проблемно сближаване! На снимката: "Наука" е в състава на Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV 29 юли 2021 г. 17:24 ч. Светослав Александров. Руският космонавт Олег Новицки се превърна в героя на деня, след като подсигури успеха на скачването на модула "Наука" с Международната космическа станция! След преодоляването на редица проблеми по време на днешното сближение, Новицки използва системата за ръчно скачване "Тору" и безопасно стикова "Наука". Сега вече всички могат да си отдъхнат. "Не беше лесно скачване", съобщи наземното ръководство към космонавта след благополучното приключване на процедурата. Това е краят на осемдневната мъчителна одисея, която започна скоро след изстрелването на "Наука" на 21-ви юни. Скоро след началото на полета стана ясно, че ръководството на мисията трябва да работи по три проблема - първият касаеше лоша комуникация между наземните станции и модула, вторият - неработеща горивна система и третият - трудности при активацията на системата за автоматично скачване "Курс" и тази за ръчно скачване "Тору". Проблемите продължиха до самата стиковка. Час преди пристигането бе установено, че "Наука" се отклонява от курса си и трябваше да се проведе спешна маневра. Освен това отново имаше трудности при активацията на "Тору". В крайна сметка системата за ръчно скачване се оказа необходима и през последните 10 метра Новицки пое контрола на управлението. Оттук насетне всичко ще е по-лесно, тъй като "Наука" е вече в състава на МКС. Космонавтите на Русия ще трябва да проведат около 11 "космически разходки", за да могат да активират всичките системи на новия модул. Напомням на читателите, че полетът на "Наука" стана реалност след 14-годишно закъснение. Това е най-сериозното разширение на руския сегмент на МКС и първото такова от десетилетие (последно бяха добавени модулите "Поиск" и "Рассвет", съответно през 2009 и 2010 година). Новият модул е дълъг 13 метра и има диаметър 4.3 метра. Той притежава модерни изследователски лаборатории, спалня за един космонавт (което ще позволи увеличаването на руския екипаж с още един човек), тоалетна, система за регенериране на кислород и за рециклиране на урина. Модулът е оборудван и с Европейска роботизирана ръка (ERA), която е 100% производство на европейската космическа индустрия и е основно финансирана от холандското правителство. Ръката е проектирана от консорциум компании под ръководството на Airbus Defense и Space Netherlands, дълга е над 11 метра и ще може да извършва сложни операции, подпомагайки космонавтите на МКС и понякога дори ще е в състояние да ги отменя. Видеозапис от скачването: Youtube връзка https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4098-2021-nauka-manually-docked-iss
  3. УСПЕХ: Американската ракета Електрон се върна в експлоатация след майската авария! Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Rocket Lab 29 юли 2021 г. 10:00 ч. Светослав Александров. Тази сутрин в 09:00 ч. българско време от космодрума на п-ов Махия в Нова Зеландия излетя успешно американската космическа ракета "Електрон". Това бе първата мисия за частната компания Рокет Лаб след провала на 15-ти май. Напомням на читателите, че тогава втората степен на ракетата се изключи преждевременно и двата спътника за нуждите на фирмата БлекСкай Глобъл бяха загубени. Последващото разследване показа, че причината за аварията е проблем със запалителя. Проблемът се е проявявал само при строго определени условия и затова не е съществувал начин да бъде хванат по време на наземни тестове - а Рокет Лаб има вече 17 успешни полета на "Електрон" и 1 500 запалвания на двигателите "Ръдърфорд". За щастие специалистите са успели да разберат причините, предизвикващи аномалията, което днес доведе до бързото връщане на ракетата в експлоатация. В хода на днешния старт в космоса бе изведен спътникът "Монолит" за нуждите на космическите сили на САЩ. Сателитът е позициониран в 600-километрова околоземна орбита с наклон от 37 градуса. Видеозапис от днешното изстрелване: Youtube връзка https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4097-2021-29-july-electron-launches
  4. УСПЕХ: Китай изстреля четвъртия си спътник Тянхуй 29 юли 2021 г. 08:50 ч. Тази сутрин от космодрума Сичан излетя космическата ракета на Китай "Лонг Марч 2D" с четвъртия спътник от серията "Тянхуй". Съгласно съобщение от информационната агенция Синхуа изстрелването е успешно и спътникът е позициониран в целевата му орбита. Групировката "Тянхуй" се състои от сателити за стерео-топографско картографиране. Предходните три спътника са изстреляни през 2010, 2012 и 2015 година. Всеки от тях е оборудван няколко мощни камери. Спътниците имат гражданско и военно предназначение и фокусът им е върху изучаването на земните ресурси. Кадър от изстрелването - натиснете тук, за да изгледате видеозапис https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4096-2021-china-launches-tianhui
  5. Американската компания СпейсЕкс произведе 100-тния си двигател Раптор 28 юли 2021 г. 18:00 ч. Фирмата на Илон Мъск е построила успешно стотния си двигател на течен метан и кислород "Раптор" - постижение, което ярко контрастира с постигнатото от конкурентната фирма Блу Ориджин на Джеф Безос. За завършването на стотния двигател научихме от Туитър страницата на СпейсЕкс. Но какво се случва в лагера на Блу Ориджин? Според журналиста Ерик Бъргър от Арс Текника е трудно да схванем общата картина, тъй като Безос никога не коментира темата в публичното пространство. Бъргър се позовава на неофициални източници и от тях научаваме, че към днешна дата са произведени едва девет двигателя "BE-4". И нито един от тях не е в етап на стендови изпитания. Очевидно Тори Бруно ще почака още, докато получи заветните двигатели за ракетата "Вулкан". Снимка от успешно огнево изпитание на двигател "Раптор". Photo credit : SpaceX/Elon Musk https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4095-2021-spacex-100-raptor-engines
  6. Без право на грешка: Роскосмос има само една възможност да скачи Наука с МКС На илюстрацията: руският орбитален сегмент след скачването на "Наука". Image credit : NASA 28 юли 2021 г. 17:30 ч. Светослав Александров. Утре, 29-ти юли, е денят, в който новоизстреляният руски модул "Наука" ще трябва да се скачи с Международната космическа станция. Но по всичко изглежда, че ще останем в напрежение до самата стиковка. Заради възникналите проблеми с горивната система Роскосмос разполага с една-единствена възможност да прикачи модула. Новината бе съобщена от руската информационна агенция РИА Новости (линк), като тя се позовава на експерта Александър Хохлов от Северозападната организация на руската Федерация на космонавтиката. "При "Наука" може да има само един опит за стиковка с МКС. Фактът се корени в това, че поради абнормната ситуация в двигателната система на модула част от горивото се е смесило с газове и е станало непригодно за използване", твърди Хохлов. Все пак ръководството на полета е настроено оптимистично. Въпреки възникналите проблеми с двигателната система, нейната работоспособност е вече възстановена. Нещо повече - както автоматичната система за скачване "Курс", така и ръчната "Тору" са в изправност и очакванията са всичко утре да премине гладко. Стиковката е насрочена за 16:25 ч. българско време. Напомням на читателите, че строежът на модула "Наука" започва през 1995 г. като наземен дубльор за първия модул на МКС "Заря". Впоследствие през 2004 г. Русия решава да го преобразува в модерна научна лаборатория, вместо да построи нова такава, за да пести пари. Стартът е насрочен за 2007 година, но заради различни технически и организационни проблеми "Наука" полита чак сега. https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4094-2021-nauka-one-chance-docking
  7. Сбогом, Пирс! Старият стиковъчен възел бе изхвърлен от МКС, за да освободи място за Наука! На кадъра: корабът "Прогрес МС-16" издърпва модула "Пирс" от Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV 26 юли 2021 г. 20:10 ч. Светослав Александров. Сбогом, "Пирс"! Днес този модул бе умишлено разкачен от Международната космическа станция и потопен в океана - това бе важна стъпка, защото свидетелства, че възникналите след изстрелването проблеми с "Наука" са вече разрешени. Или поне разрешени до такава степен, че специалистите имат увереност за скачването на "Наука" на 29-ти юли. Два бяха основните проблеми, които касаеха "Наука" и доведоха до отлагането на разкачването на "Пирс" с три дни. Единият бе свързан с горивната система, а другият - със системата за автоматично скачване "Курс". След дълги перипетии в събота най-сетне бяха задействани основните двигатели на "Наука", а в неделя беше проведено и първото успешно изпитание на "Курс". Разкачването на "Пирс" от МКС беше осъществено посредством товарния космически кораб "Прогрес МС-16", като комплексът "Пирс-Прогрес" напусна орбиталната станция в 13:55 ч. българско време. В 17:42 ч. "Пирс" навлезе в плътните слоеве на земната атмосфера и изгоря. Дребни отломки може да са попаднали на територията на Тихия океан. Така "Пирс" се превърна в първия дългосрочен модул на МКС, който бе пенсиониран и изведен от орбита. Но ироничното е, че когато "Пирс" бе изстрелван в началото на новото хилядолетие, никой не предполагаше, че ще е дългосрочен компонент на станцията. Когато той бе добавен към надирния порт на модула "Звезда" на 17 септември 2001 година, идеята беше да служи като временен стиковъчен възел, докато новите руски модули бъдат прикачени. И това трябваше да стане най-късно през 2006 година. Но историята се разви по различен начин. Докато САЩ, Япония и Европейската космическа агенция завършиха успешно своите сегменти на МКС, Русия не успя да го направи заради недоимъка на средства. Първоначално Роскосмос планираше към "Звезда" да бъде прикачен специален универсален модул за скачване, а към него - няколко научни лаборатории. Но това се оказа непосилно. Затова беше приложен друг план - резервният модул на "Заря", който стоеше в хангара, да бъде преобразуван в модерна научна лаборатория. Именно така се роди "Наука", но изпълнението на плана не протече гладко. Руснаците се надяваха "Наука" да лети през 2007 година, но трябваше да бъдат преодолени множество технически проблеми - включително такива, свързани със замърсяването на резервоарите на модула с метални стърготини и амортизацията на каучуковите компоненти (породено от дългия престой на Земята). Но всичко това е в историята - или поне така се надяваме. "Пирс" е потопен в океана. Чакаме скачването на "Наука"! За повече информация относно днешното разкачване, четете на сайта на Роскосмос https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4093-2021-pirs-deorbited
  8. Интервю с Татяна Иванова – момичето, което се готви да стане първата българка в космоса На снимката: на 24-ти юли 2021 г. Татяна Иванова скочи за пръв път от самолет от 4 200 m, като това ще е началото на тренировките за "А" лиценз за парашутист 25 юли 2021 г. 08:20 ч. Светослав Александров. На 12-ти април светът отбеляза шест десетилетия от полета на първия космонавт Юрий Гагарин. За тези 60 години само двама българи са напускали пределите на земната атмосфера – а сред тях няма нито една жена. Днес ще ви запозная с едно момиче, което се труди упорито това да се промени. Татяна Иванова иска да стане астронавт. Нарочно не казвам „мечтае“, защото мечтите не са гаранция за успех. Татяна работи здраво – тя е била част от два космически лагера, където е натрупала безценен опит. -Здравей! Радвам се, че се съгласи да дадеш интервю за моя блог КОСМОС БГ. Първият въпрос е банален и съм сигурен, че вече на много места са ти го задавали, но няма как да го пропуснем. Повечето млади хора днес като че ли си мечтаят да са инфлуенсъри, но как така се случи, че ти пожела да полетиш в космоса? Разкажи ни! Думата "инфлуенсър" е всъщност страхотна, стига да не се дефинира само в напудрения и контекст. Дори и Айнщайн е бил инфлуенсър. Тъй като съм вече пълнолетна, смея да кажа, че бях изключително любопитно дете, което би се записало на всяка една извънкласна дейност, стига тя да се помества в графика. След като преминах в гимназиален етап, започнах да се замислям дали възнамерявам да превърна някое от амплоата си в професия. Не усещах нито едно от нещата, с които се занимавах тогава, за начало на потенциална кариера в сферата. Обмисляла съм с майка ми как да комбинирам всичките си интереси и любими предмети в училище, таке че да сформират списък с професии, които биха паснали на мен и авантюристичния ми дух. Без успех. В девети клас си дойде от само себе си. Първо в мен се появи любопитството към метеорологията и формирането на големите ураганни бури, след това астрономията, геологията, инженерството и така след редица конкурси и кандидатствания успях да премина през два учебно-тренировъчни лагера по модел на NASA в Турция и САЩ, лагер-школа по астрономия и астрофизика "Белите брези", езиков лагер, научен лагер, конференции, събития, майсторски класове...Просто открих своето нещо и се стиковах за него, не ми е била нужна и външна мотивация, мечтата ми е моята движеща сила! На есен ми предстои да съм студент в СУ "Св. Климент Охридски" в специалност - "Инженерна физика". Та, нека се върна на думата "инфлуенсър"... Изключително важно за мен е да бъда пример. Винаги съм искала да вдъхновявам, дали с поезия, дали с действия... Не е от значение дали си перфектен, или си най-добрият в стаята. Ако си постигнал идеала, то на къде тогава ще вървиш - само надолу ли? -Сигурен съм, че някои от читателите не знаят за космическите лагери. Какво представляват те? На колко лагера си била и какъв е най-ценният урок, който си научила? Space Camp е международен учебно-тренировъчен лагер по модел на NASA, като аз завърших този в Измир, Турция и този в Хънтсвил, Алабама, САЩ. Космическият лагер в Турция подготвя следващото поколение учени, инженери и астронавти. По време на едноседмичния лагер имахме истинска мисия в космическата совалка „Discovery“ и аз бях командир на мисията. Обучението ни включваше и роботика, отглеждане на растения в изкуствена среда без почва - хидропоника, физически предизвикателства, плуване, изграждане на МКС на компютър, създаване на лого на мисия, строене на ракети и балони на горещ въздух, космически наблюдения, презентации, състезания и екипни игри. След като посетих космическия лагер в Турция, мечтаех да участвам в Advanced Space Academy of Space Camp USA. "ASA" предоставя подготовка за колежа и кариера чрез завладяващ опит в науката, инженерството, технологиите и математиката. Лагерниците изпитват разнообразни упражнения за обучение на астронавти, инженерни предизвикателства и тиймбилдинг дейности, като всичко това завършва със симулирана космическа мисия с голяма продължителност. Тренирахме като астронавти на 1/6 гравитационен стол и мултиосен тренажор. Проектирахме, изградихме и пуснахме екипна ракета и безопасно възстановихме нейния полезен товар, научихме умения за изграждане на стабилни отборни отношения на високите елементи на курса за предизвикателства в Space Camp. Тествахме уменията си в инженерните предизвикателства, като конструирахме топлинен щит и изградихме Rover. Летяхме на реактивни симулатори на самолети, открихме ролята на Международната космическа станция в нашата глобална общност. Подготвихме се за всяка непредвидена ситуация. Лагерът ме научи на отговорност, дисциплина, търпение и отдаденост, даде ми чувството за принадлежност и ми предостави уникална възможност да създам трайни приятелства с хора от целия свят! -Няма какво да се лъжем. България е държава, която не разполага със собствена пилотирана космическа система. В световен мащаб има само три страни, които разполагат с пилотирани кораби – САЩ, Русия и Китай. Това означава, че за да може да имаме астронавт, членството ни в космически агенции (като ЕКА), партньорствата с частни компании и международната дипломация са ключови фактори. Как според теб се представя нашата държава в това отношение, особено спрямо младите кандидати? Съдейства, неутрална е или по-скоро пречи? Напоследък често срещам омразата към САЩ и съм била критикувана стотици пъти, че техният флаг също е изобразен на синия ми костюм. Не виждам нищо лошо в това една държава да предоставя възможност за качествено развитие и да се възползвам от това. От години нямаме такива партньорски отношения с Русия, каквито сме имали преди. Говоря специално за изпращането на българи в Космоса. За мен е и глупаво да бъда вярна само на родината си, защото ми е родина, а в същото време да се чувствам отвратена от живота тук и разочарована от границите, които ми поставя. Знам, че ние, младите, сме бъдещето на България, но и знам, че ако оставаме тук само ще затъваме...Дори и да искаме промяна, като няма един качествен представител, за когото да гласуваме - какво тогава? От край време се боря да разглася проблема за непълноправното ни членство в ЕКА, което не само, че е срамно, имайки предвид великата космическа история на страната, но е и пагубно. Гениални български учени не могат да бъдат повишени или назначени на по-престижна позиция в центровете на ЕКА, не защото не са достатъчно квалифицирани, а защото са от страна, която не е пълноправен член. Когато за последно си правех лично проучване по този въпрос, установих, че има 22 европейски държави членки... В отговор от писмо до президента разбрах, че сме в подготвителен период и се очаква скоро да станем пълноправен член, дано това да е истина, а да не ни замазват очите отново. Космосът очевидно не е приоритет на управляващите ни, но и много други важни неща също не са, което е плачевно според мен. Без значение колко досадно става, този проблем трябва да бъде разгласяван по медиите, да! Космическата ни история трябва да се продължи, да! Международна дипломация трябва да има, да! Деленето, дискриминирането и състезаването, особено в тази сфера, не трябва да присъстват! -Астронавтите са известни личности, уважавани в обществото. Повечето от нас ги познаваме като герои или като хора, на които искаме да подражаваме. Досега ти ни разказа за кандидат-астронавта Татяна. Нека обаче да ни разкажеш нещо за човека Татяна. Що за птица си? Гледам – страхотна си на барабани. Та ... разкажи ни нещо повече за музикалната си и други страсти. Въобще разкажи нещо повече за себе си, но извън космонавтиката. Когато бях на 11 години, баща ми ме заведе в рок клуб, снимах се с всички инструменти, но се влюбих в барабаните. Тогавашният собственик на клуб "The Maze" в гр. Добрич, Калоян Чобанов (барабанист на група "Silence"), усети, че съм дива и ритмична. Помня как ме заключваше сама да си свиря с часове, докато той пазареше за клуба. Впоследствие се записах на уроци по барабани, за да се ограмотя нотно, а още по-късно и на пеене в Арт Център "Палитра", където също и танцувах съвременни танци. С танците представих България заедно с отбора си на "International Children's Culture and Art Festival" в Тиендзин, Китай през 2018г., участваха над 50 държави и със сигурност това пътуване ще се запомни като едно от преживяванията на живота ми! Била съм на концерти на велики групи, свирила съм в доста групи и съм се забавлявала на макс, репетирайки до късните часове след училище. Все още помня първия си голям концерт, бяхме в Букурещ и се насладихме на Nightwish, а през 2020г. се сбъдна една моя мини-мечта - изпищях от радост, когато намерих подранилия с няколко месеца подарък за рождения ми ден - билети за концерта на Five Finger Death Punch. Още по-учудена бях и щом качих кавъра с барабани, който записах на тяхна песен, а фронтменът на групата Ivan Moody го сподели и отговори на положителните коментари в инстаграма ми. Репертоарът ми се състои от песни на Mary J Blidge до Sepultura, че и даже Азис хаха. Но един човек се изгражда като такъв само когато се осмели да опита всички вкусове на масата пред него. Нещо, за което малко хора знаят е, че имам една издадена стихосбирка и материал, подготвен за втора. Бях във втори клас, когато се включих в литературния клуб на поетесата Генка Петрова и до миналата година активно се състезавах в национални и международни конкурси, които с годините ми донесоха десетки отличия. Доброволчеството е изключително важно за мен и предпочитам, когато имам свободно време, да помагам в различните организации, в които членувам. Интересен факт за мен е, че съм чарт-президент на Интеракт клуб Добрич и чувствам Ротари като свое, безрезервно подрепящо ме, семейство! -Изключвайки астронавтите, имаш ли си любими космически дейци? Може би Мъск, който стана популярен през последните години? Хмммм, Мъск е истински феномен...Преди година прочетох една дебела книга за него и останах безмълвна. Странен е, защото има график кога да се вижда със семейството си, кога да спи, работохолик е. Състудентите му разказват за безумните му бизнес идеи. Той самият споделя, че ако имаше как, нямаше да си губи времето да се храни, а като Уили Уонка би изпил едно хапче, да кажем, което да го снабди с всички необходими вещества и калории за деня. Възхищавам му се на ентусиазма и на това, че прави всичко в името на планетата и човечеството, е понякога и за лично удовлетворение. -Хайде да разиграем една игра. Да си представим, че вече си астронавт – но са ти обещали място само на една-единствена мисия. Ако това е единственият ти избор в живота, къде би полетяла? До космическа станция, до Луната, Марс... или нейде другаде? Ако имах възможност да избирам коя щеше да бъде моята мисия, бих избрала Марс. Някой ден, това ще бъде кулминацията на човешките способности. Всеки човек си има срок на годност и искрено се надявам моят да изтече на Марс! -Със сигурност има още време докато станеш астронавт, така че – разкажи ни нещо за стъпките, които смяташ да предприемеш в близко бъдеще. Какво следва оттук насетне за теб? За да достигна Космоса трябва да достигна бакалавърска, магистърска, че и даже докторантска степен. Но при селекцията ще има хиляди кандидати със същите квалификации, затова лицензите по пилотиране, гмуркане и скайдайвинг за професионалисти са съществени. Освен това, бих желала да премина и през геоложки експедиции, изследвания, обучения, аналогови мисии и тн. -И накрая, кажи нещо за финал на нашите читатели. Какво послание искаш да отправиш към обществото? Знам, че ще прозвучи налудничево, но Вселената винаги ни изпраща правилните хора и правилните предизвикателства. С толкова случайности се сблъсках по пътя, че самата аз все още се чудя на необяснимите вселенски закони! Никога не спирайте да вярвате и да мечтаете! Невъзможното е такова, докато му позволявате да бъде! https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4092-2021-tatyana-ivanova-interview
  9. Китай ще изпрати мини-биосфера на Луната до края на годината На снимката: автоматичната лунна станция на Китай "Чанг'e 3", която кацна на видимата страна на Луната през декември 2013 година и все още работи. Подобен апарат ще бъде изпратен на обратната страна на Луната до края на годината в рамките на мисия "Чанг'e 4". Credit : Chinese Academy of Sciences 14 април 2018 г. 11:30 ч. Светослав Александров. Китай планира да проведе амбициозната роботизирана мисия "Чанг'e 4" до Луната през тази година. Първо през месец май ще бъде изстрелян комуникационен спътник, а после през втората половина на 2018-та ще се отправи и спускаем апарат. Ако всичко мине наред, спускаемият апарат ще извърши кацане върху обратната страна на Луната. Това ще е първото кацане на обратната страна на естествения ни спътник в историята на космонавтиката. До този момент нито САЩ, нито Русия са изпращали роботизирани апарати или хора там. Съгласно китайските медии заедно с "Чанг'e 4" ще се отправи и контейнер с живи организми. Тази т.нар. "мини-биосфера" е направена от специални алуминиеви сплави и е 18 сантиметра дълга, 16 сантиметра широка, има обем от 0.8 литра и общо тегло 3 килограма. Биосферата ще осигури на живите организми вода, хранителна среда и въздух. С помощта на малка камера учените ще наблюдават растежа и развитието. Ще бъдат направени опити да се отгледат картофи и арабидопсис (малко растение, което е от семейството на зелето - сем. Кръстоцветни - Brassicaceae). Учените се надяват, че растенията ще се развият до етапа на цъфтеж. Към настоящия момент американски и руски астронавти отглеждат растения на борда на "Международната космическа станция", а пък китайците са отглеждали ориз и арабидопсис на собствената си станция "Тянгон-2". Но всички тези експерименти са били провеждани в ниска околоземна орбита, на височина около 400 километра над Земята. Условията на Луната, която се намира на около 380 000 километра от нас, са по-различни. Да пожелаем успех на китайците - техните опити биха могли да дадат сериозен тласък на биологичните проучвания отвъд пределите на ниската околоземна орбита! http://www.space-bg.org/ http://www.cosmos.1.bg/ http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2167-2018-china-sends-biosphere-moon
  10. Космическият кораб Биг Фолкън ще започне да провежда кратки атмосферни тестови полети още през 2019 година На илюстрацията: ракета "Биг Фолкън" по време на нейното изстрелване. Image credit : SpaceX 13 март 2018 г. 17:05 ч. Светослав Александров. По време на технологичен и културен фестивал в Остин, Тексас, който беше проведен тази неделя, космическият предприемач Илон Мъск организира сесия, на която представи бъдещите планове на неговата космическа фирма СпейсЕкс. За съжаление това, което беше оповестено от Мъск, остана зле интерпретирано от журналистите. Появиха се бомбастични заглавия в медиите, че голямата ракета на СпейсЕкс "Биг Фолкън" ще лети до Марс още догодина. Това не отговаря на истината. В тази статия представям реалните планове на СпейсЕкс през следващите няколко години. Но първо, нека да напомним какво компанията постигна в последно време. В периода между 2010 и 2018 година в експлоатация бяха въведени ракетите "Фолкън 9" и товарните кораби "Драгън". Ракетите днес успешно летят на редови мисии и изпращат в орбита спътници, както и полезен товар до "Международната космическа станция". В началото на тази година в експлоатация беше въведена и свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" с товароподемност 50-64 тона до околоземна орбита. До края на 2018-та трябва да бъде проведен тестовият полет на първия кораб "Драгън 2" за превоз на хора до околоземна орбита, а от 2019-та нататък трябва да има редовни пилотирани рейсове до "Международната космическа станция". Колкото и да са забележителни горепосочените постижения на СпейсЕкс, това не е достатъчно за амбициите на Мъск. Да, както "Фолкън 9", така и тежкотоварната версия "Фолкън Хеви" са невероятни машини. Но с тях можем да пратим хора най-много до орбитата на Луната. Не и по-далече. СпейсЕкс като компания е създадена с една определена цел - пилотирани полети и колонизация на Марс. Когато говорим за изпращането на човек до Марс, "Фолкън Хеви" няма да е достатъчна. Затова след като бъде приключена разработката на пилотирания кораб "Драгън 2", той, както и старите ракети "Фолкън 9" и "Фолкън Хеви" ще бъдат оставени на разположение на НАСА и на комерсиалния пазар. Те ще продължат да се използват, но ще са приключен етап в еволюцията на ракетното семейство "Фолкън". С други думи, дизайнът им вече няма да се променя. Основните инженерни и творчески ресурси на СпейсЕкс ще бъдат пренасочени към създаването на междупланетната пилотирана архитектура "Биг Фолкън". "Биг Фолкън" ще се състои от две части - ракета и космически кораб. Ракетата ще представлява масивен бустър с цели 31 двигателя "Раптор". "Раптор" са нов тип двигатели, изцяло различни от сегашните "Мерлин" и работят с течен кислород и метан. Изпитанията на двигателите започнаха през 2016 година, а по думите на Мъск работата по транспортната система е вече в напреднал етап. Ракетата-носител ще извежда в орбита космическия кораб, колосална машина с дължина 48 метра и диаметър 9 метра. Поне на теория корабът ще е в състояние да извежда до другите планети екипажи от по 100 души. С това колонизацията на Слънчевата система ще започне. Но освен всичко друго, корабът "Биг Фолкън" ще може да се ползва и за суборбитални туристически полети, както и за бързи пътешествия от единия край на Земята до другия. По думите на Илон Мъск първо е започнала работата по космическия кораб "Биг Фолкън", след което ще се пристъпи към работата на ракетата-носител за междупланетни мисии. Илон Мъск действително очаква корабът (или поне някакъв негов прототип) да е готов до 2019 година, за да започне своите първи полети. Но това няма да са все още мечтаните екскурзии до Марс. "Ако сме късметлии, ние ще сме в състояние да проведем кратки подскачащи полети с космическия кораб "Биг Фолкън" може би през следващата година", оповести Илон Мъск на 6-ти февруари по време на пресконференция след полета на "Фолкън Хеви". Това действително означава, че целта на Илон Мъск е корабът "Биг Фолкън" да започне тестови полети през 2019 година, но те ще са аналог на полетите на ракетата "Грасхопър" през 2012-2013 година. "Грасхопър" бе атмосферна ракета на СпейсЕкс, която можеше да се издига до няколко километра височина и да извършва спускания и кацания. Именно благодарение на придобития с нея опит частната компания постигна възвръщаемост на ракетите "Фолкън 9" и ускорителите на "Фолкън Хеви". Точно такива ще са първите полети на "Биг Фолкън", когато започнат (надяваме се) още догодина, макар че отлагания не са изключени. Първоначално космическият кораб ще се издига на височина до няколко километра, след което ще се спуска плавно на Земята. Това все още няма да са космически полети, а ще са ниско атмосферни. Едва след като те са успешни и станат рутинни, чак тогава ще започнат суборбиталните изпитания на "Биг Фолкън". Мъск очаква първото изстрелване на цялостния комплекс ракета+кораб "Биг Фолкън" към Марс да е през 2022 година, но отново подчертавам - това е желаната дата от предприемача, като съвсем не е задължително срокът да бъде спазен. Нека напомним, че Мъск обеща през 2011 година "Фолкън Хеви" да лети през 2012-2013 година. Реално полетя през 2018 година. Все още очакваме полетите и на първите хора с "Драгън 2", които продължават да се бавят. Няма как - усвояването на космоса е бавен и поетапен процес. Делят ни все още дълги години от първите пилотирани полети до Марс. Но вече сме много по-близко до тяхното провеждане, отколкото бяхме преди едно десетилетие или две. http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2122-2018-big-falcon-tests-beginning-in-2019
  11. През 2011 година Международната космическа станция беше обявена за практически завършена. Изключение прави руският сегмент, който поради финансови и технически причини никога не беше завършен. Ето общ вид на станцията: Модули след 2011 година: Бийм - надуваем модул на Бигълоу Аероспейс. Беше добавен през 2016 година и ще стои няколко години, преди да бъде разкачен.

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...