Отиди на
Форум "Наука"

Полета със самолет F/A-18 “Хорнет”


Recommended Posts

  • Администратор

Вечерта на 18 януари в Американския център на Столична библиотека капитан 2-ри ранг Марк Андерсън изнесе лекция за полета със самолет F/A-18 “Хорнет”. Събитието бе организирано от Фондация „Приятели на Чикаго” и Черноморският съвет на Военноморската лига на САЩ.

Презентацията, макар и отнасяща се до строго специализирана област, бе поднесена достъпно на публиката, съпътствана от шеги и допълнителни обяснения. Капитан Андерсън наблегна на разликите между обикновения граждански полет и този на изтребителите, изтрелвани от самолетоносач. Ключово е, че зоната за кацане на самолетоносача е около 1/10 от дължината на обикновена писта. Излитането на изтребителя се осъществява посредством паров компресор, който осигурява необходимата мощност за катапултирането. Екипът на палубата се състои от сигналчик и десетина души, които се занимават с механизма, който задържа самолета на място до достигане на необходимата мощност. Неколкократно Андерсън изтъкна, че доверието в екипа е от изключителна важност, тъй като не е налична радиовръзка и цялата комуникация се извършва посредством визуални сигнали. За разлика от излитането, където всичко е ръководено от екипа, приземяването на изтребителя показва майсторството на пилота. Изтребителите се движат във формация от няколко, но кацат в определна последователност през 40-50 секунди. Факторите за успешно кацане са 3: хоризонтално позициониране спрямо осовата линия, следене на вертикала и поддържането на правилната скорост. Пилотът пуска стоманена кука, която трябва да закачи едно от четирите въжета на палубата, при което се получава ефект като при бънджи заради хидравликата. Още по-трудна е задачата нощем или при наличие на мъгла, когато единствен ориентир са светлините на сигналчика от палубата. Може би оттам се ражда и вицът за пилотите на изтребители : „Каква е разликата между Бог и пилота на изтребител? – Че Бог не се мисли за пилот на изтребител.”

Капитан 2-ри ранг Марк Андерсън има 3170 полетни часа. Извършил е 458 кацания със самолетоносачи, 168 от които са направени нощем. Участвал е в операция „Саутърн Уотч”, служил е в Саудитска Арабия, летял е в рамките на „Иракска свобода” и „Войната с тероризма”, а по настоящем е военноморско аташе на САЩ за България.

Събитието приключи с връчване награди от два конкурса: за Едуард О’Хеър и изготвен оригами модел на F/A-18 ”Хорнет”.

Автор: Калина Хицова

БГ Наука: http://www.nauka.bg/index.php?mod=front&fnc=pub_page&pid=12703

post-1-062713400 1295440895_thumb.jpg

post-1-073093000 1295440898_thumb.jpg

post-1-068069000 1295440900_thumb.jpg

post-1-005231200 1295440903_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...