Отиди на
Форум "Наука"

orlogin

Потребител
  • Брой отговори

    57
  • Регистрация

  • Последен вход

Всичко за orlogin

Лична информация

  • Пол
    Мъж

Последни посетители

168 прегледа на профила

orlogin's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • One Month Later Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Collaborator Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done Rare

Recent Badges

38

Репутация

  1. Ако говорим за колективния разум в България, това може да важи, но има значителни разлики в други региони по света. Под колективен разум не разбирам само наличния разум в момента, който има някакво противопоставяне. Исторически погледнато съществува натрупване и надграждане. Редица открития и разработки са постигнати именно чрез надграждане на постигнатото от предходен колективен или индивидуален разум. Колективния разум е сумата от разума на всички поколения преди нас.
  2. Да, надминал ни е само в определени насоки, но никога няма да постигне пълно превъзходство над човека. Трепе ни по бойните полета и контролира мозъците ни по решение на някакви хора, които стоят зад контрола и управлението му. Интелигентността и човеколюбието не винаги вървят ръка за ръка, следователно не можем да очакваме само добронамереност в приложенията на ИИ.
  3. Машината може да предсказва решението на мозъка, но тя не разбира от какви структури произлиза това решение. В този контекст липсва техническа спецификация за (АЗ-ът), която би била задължителна за качването му в облак. Нека обаче предположим, че имаме пълна яснота относно човешкото съзнание. В такъв случай, ако имаме две копия на едно и също съзнание, което едновременно съществува в два облака, какво би означавало това?
  4. Че ще има цветове то е ясно, но защо в действителност снимат в черно-бяло?
  5. Сезонна полярна шапка. Това означава ли, че планетата не е вечно замръзнала, въпреки отдалечеността ѝ от Слънцето?
  6. Не мога да приема, че дипломиран инженер със специалност електроника, а не финансии, туризъм и др. не-технически специалности и който е преминал през всички нива на образователната система, ще трябва да чете инструкции за поставяне на кабелни обувки. Ако познава и разбира основните принципи и закони в електротехниката, би трябвало да знае, че основната цел на кабелната обувка е да провежда електрически ток към кабела. Това означава да се направи добър електрически контакт с кабела, а не здрав контакт с изолацията. От където и да погледнем случая, той е израз на голяма техническа неграмотност.
  7. Споделям написаното с особено голям акцент върху разбирането на информацията, което води и до правилното практическо приложение на същата. Според моите наблюдения в практиката, функционалната грамотност не се отнася само до вярно запомнена информация, известна като "назубряне". Функционалната грамотност включва правилното разбиране и прилагане на информацията, с която разполагаме. Самото наименование подчертава, че грамотността трябва да функционира, тоест да работи. Ползата от правилно запомнена, но неразбрана информация не е особено голяма. В определени области това може да бъде относително без значение, но в други може да има сериозни последствия. Един пример от сайта на БНР: „Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева“
  8. Ако неразбирането на политическите събития може да се определи като вид неграмотност, то може би правилното и по-конкретно название е функционално политически неграмотни. Определението „функционална неграмотност“ има по-широк смисъл. В контекста на правилните определения, случаите които описах могат да се отнасят до разновидност на функционална техническа неграмотност.
  9. Неспособността за четене е по-скоро неграмотност, отколкото функционална неграмотност, защото ако някой не може да чете и по този начин да приема писмено изразената информация, то той след време може да се научи да чете. Докато "функционалната неграмотност", според моето разбиране, е доста по-трудна за "лечение" и се отнася до неразбиране и непроумяване на прочетеното. Един пример: Хората, които вярват в плоската Земя, са грамотни - те могат да четат и със сигурност са прочели учебниците по физика и астрономия, ако не целите, то поне частично. Обаче техните убеждения ни подсказват, че не са разбрали съдържанието на прочетеното.
  10. Да, съгласен съм, че за работниците няма изискване те да притежават знания извън обхвата на техните работни характеристики. В този контекст, за инженерите знанията в техническите дисциплини са от основно значение. Но нека само да си представим какви ще бъдат последствията, ако изброените от теб 5-6 инженера разполагат с ниво на знания, сходно с гореописания случай от мен.
  11. Изненадан съм от въпросите, но ще се постарая да отговоря, тъй като считам темата за изключително важна. Ако инженер със специалност електроника не разбира свойствата на проводници и изолатори, които се изучават още в основното образование, това представлява тежка форма на функционална неграмотност. Този случай може да се сравни с писател или журналист, който не познава азбуката. Въпросния специалист работеше в областта на ремонта и поддръжката на машини с ЦПУ, задвижвания, електронни апаратури и други електросъоръжения. Като представител на техническия персонал, е длъжен да притежава поне основни знания и умения в сферата на електрониката, електротехниката и механиката, за да осигури безпроблемната работа на техническите системи. Неадекватното разбиране на такива основни принципи води до груби грешки, неефективност и много често до повреди в електронните системи, на които сме били свидетели не веднъж. Липсата на компетентност е свързана и с неспазването на мерките за безопасност и може да доведе до тежки инциденти, включително електрически удар, пожари и други бедствия, които могат да застрашат живота и здравето на хората. Така че, в неговия случай, познанието на основните свойства на материалите, електронните елементи, схемотехниката е задължителна част от професионалната характеристика на работното място. Все пак, за да не бъда голословен, ще представя няколко примера, с които се надявам да хвърля повече светлина върху разрастващото се невежество. Веднъж се наложи да свържем ново електросъоръжение за транспортиране на стружки, известно като стружкотранспортьор. Специалистът, кримпна кабелни обувки на проводниците, без да оголи краищата, просто върху изолацията. Наблюдавах отстрани със странното усещане за някаква дебелашка шега. Когато го попитах какво прави, той, с цел да покаже качествена работа, здраво хвана една от кабелните обувки, взе проводника с другата ръка и извърши няколко силни дръпвания в противоположни посоки, за да демонстрира здравината на връзката. Кабелната обувка не се отдели от проводника, и той повтори същите действия с останалите 6 проводника, след което изпадна във видимо задоволство от механичните характеристики на връзките. В този момент, останах вцепенен от непознато чувство, без възможност за реакция. Разбира се в следващите месеци това чувство ме навестяваше доста често, но в крайна сметка се адаптирах. Друг пример. Един електронен измервателен прибор на грапавост отказа да работи. Разглобих устройството и установих, че батерията, която поддържаше параметрите, имаше ниско напрежение. Тогава специалистът изрази желание да свърже 3 батерии от 1,5 V, за да получи еквивалентно напрежение от 4,5 V, каквото беше на оригиналната батерия. След малко пристигна с опакованите батерии, свързани с няколко мостчета. Както винаги, попитах дали всичко е наред, а той подръпна проводниците и демонстрира здравина на спойките. Преди да включа батериите към прибора, погледнах връзките на мостчета и онова чувство отново ме споходи. Трите минуса, на трите батерии бяха обединени, и от тази връзка излизаше синия проводник, минус (-) на новата батерия. Червения проводник (+) беше запоен само към плюса на една от батериите. Другите два плюса на двете батерии стояха свободни. При това свързване изходното напрежение е 1,5 V, вместо необходимото 4,5 V, тъй като се използва само едната батерия, докато другите две просто бяха там, за да дават кураж на единствената свързана батерия :)) И така, deaf можеш ли да си спомниш в кой клас се учи паралелно и последователно свързване на токоизточници, консуматори, законите на Кирхов? Как мислиш, дали това незнание е допустимо за електронен инженер, в позицията на технически поддържащ персонал? Ако продължа случаите с ремонти на платки и подмяна на елементи, вероятно ще бъдеш значително изненадан. Този човек дори не различаваше резистор от кондензатор, а знанията свързани с полупроводникови елементи като диоди, изправители, стабилизатори, цифрови и аналогови интегрални схеми и други, бяха изцяло непознати за него. Веднъж се захвана да сменя електролитен кондензатор на един захранващ блок, но вместо да го запои след греца (изправителен елемент с 4 вградени диода), той го запои преди него. След включване на захранването се чу съскане, последвано от силен гръм на взривения кондензатор. Ако някой знае как гърми кондензатор 4700 μF/63 V включен към променлив ток, ще разбере. Корпусът на кондензатора прелетя на сантиметри покрай главата му и се удари в един дървен шкаф зад него. Цялата стая се изпълни с бял дим и дребни парченца от раздробения диелектрик на кондензатора. Това не беше единственият фойерверк - имаше и други гърмежи на платки, трансформатори, контактори и т.н. Общо взето, на работното място имаше доста веселба :)) С богатия си опит в предизвикани аварии, имаше запалване на 5 kW трансформатор, който се наложи да гасим с пожарогасител. Имаше и случай на неправилно заменени елементи в електронното управление на двигател с мощност 11 kW, което доведе до това, че двигателя се пръсна на парчета от свръх обороти. Осколките от ротора се разлетяха из цялото помещение и по чудо нямаше пострадали. Неговите знания, на фона на незнанията, бяха както малка лодка в морето, въпреки това увереността и самочувствието му бяха на Еверест. Житейският му филм беше изпълнен с динамични и разтърсващи сцени, но по някога филмите не завършват с хепи-енд. Така стана и при нас, за нещастие имаше смъртен случай на човек, вследствие на неспазване правилата за техническа безопасност. Спирам до тук с ясното съзнание, че вече имаме по-голяма яснота, що е то функционална неграмотност и последиците от нея. Когато се работи с машини, съоръжения, високо напрежение и други потенциално опасни фактори за здравето и живота, присъствието на функционално неграмотни хора не е безобидно. Има области, които са по-малко чувствителни към невежеството, но в промишлеността, транспорта, медицината и др., последиците от невежеството са фатални.
  12. Да, съгласен съм, но трябва да се прави разлика между умения, професионализъм на работното място и личните вярвания, които нямат общо със спецификата на работата. Случаят който описах не е единствен, а само един от десетки подобни и за разлика от личните убеждения и вярвания, той е свързан пряко с професионалните задължения. Когато имате човек в екипа, който не знае за какво служи изолацията върху проводника, това е истинска трагедия със своите тежки последици. За плоскоземците няма да коментирам, само бих отбелязал, че за да се приеме такава "истина", трябва да е пропусната голяма част от материала по физика. Модела на плоската Земя може да бъде оборен на секундата.
  13. Може ли линк към публикацията?
  14. Без значение как звучи, по важно е как се нарича дипломиран инженер със специалност електроника и 3-годишен стаж по специалността, който не разграничава електрически проводник от изолатор.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...