Отиди на
Форум "Наука"

"CSS Shenandoah"-последният боен кораб на Конфедерацията и неговият път


Gloster

Recommended Posts

  • Потребител

На 17 август 1863 бил пуснат на вода поредният британски транспортен кораб предназначен за пренасяне на войски и търговия с чай в Източна Азия .Името му било "Морски Крал"(Sea King) и бил построен от известната тогава корабостроителна фирма "Александър Стивън и Синове" в Шотландия.Дълъг 70 метра,с водоизместимост 1160 тона и имащ парен двигател с мощ 200 механични конски сили,корабът можел да развие до 15 км/час.Можело да се разчита и на платната му,които при попътен вятър му позволявали да достигне и до 30 км/час.Но още преди да потегли на първото си плаване бил забелязан от агента на Конфедерацията във Великобритания Джеймс Бълок,според който "Морски Крал" можел да се превърне в ефективен преследвач на слабо въоръжените търговски кораби на Съюза.Но северните щати също си имали агент-Томас Дъдли,който следял Бълок,разгадал намеренията му и информирал посланика на САЩ във Великобритания Чарлс Францис Адамс(внук на втория президент на САЩ Джон Адамс).Държавният секретар на САЩ Уилям Сюърд нееднократно предупреждавал британците да не продават на Юга оръжия или кораби.Снабден с достатъчно пари,Бълок чрез хитрини успял въпреки британския контрол(който не бил особено строг) да купи "Морски Крал".На 8 октомври 1864 "Морски Крал" отплавал от Лондон,уж за Бомбай,Индия.Това също било заблуда.Всъщност се отправил към Фуншал на португалския остров Мадейра,където пристигнал и конфедератският му екипаж(заедно с командващите го офицери) на транспортният кораб "Лаурел",пренасяйки и боеприпаси и корабни оръдия.За няколко дни на "Морски Крал" били монтирани 8 оръдия.Името му било сменено на "CSS Shenandoah",а за капитан бил назначен Джеймс Еърдел Уодъл(1824-1886) от Северна Каролина.

Уодъл 20 години преди да избухне гражданската война служил в флотата на САЩ,достигайки до ранг "лейтенант".През март 1862 се включил в флотата на Конфедерацията.Първата значителна битка в която участвал била във Вирджиния на 15 май 1862,като артилерийски брегови офицер.Такъв останал до март 1863,когато бил изпратен във Великобритания,където трябвало да чака агентите на Юга да закупят подходящ кораб,който да се придвижва свободно в Атлантическият океан(близо до пристанищата на Конфедерацията дебнели бойни кораби на Севера и било почти невъзможно да се измъкнеш от блокадата им).Това чакане се проточило над година-до октомври 1864,но вече като капитан на "CSS Shenandoah" имал удобни възможности за удар.На 19 октомври корабът тръгнал от Мадейра на юг,на 7 декември спрял на островчето Тристан да Куня,минал на юг от Кейп Таун,на 2 януари 1865 спрял на малкия остров "Свети Павел"(намиращ се между южна Африка и Австралия) и накрая на 25 януари 1865 достигнал до Мелбърн,Австралия,където се запасил с провизии и дори се присъединили 40 доброволци към екипажа му.Съгласно инструкциите идващи от "Confederate Navy Department" задачата на кораба била да преследва търговските кораби на Севера между Южна Африка и Австралия и тези на китоловната американска тихоокеанска флота и да ги "унищожи".Джеймс Бълок още в Британия лично инструктирал Уодъл да търси китоловния флот,наричайки го "източник на изобилно богатство за нашите врагове".Разбира се кораби на други държави не трябвало да се нападат.При това пътуване от Мадейра до Кейп Таун били пленени шест малки търговски кораба на Севера.

Пет от тях били опожарени,а екипажите които също били пленени-изпратени като затворници на шестия в град Салвадор,Бразилия.От Кейп Таун до Мелбърн бил пленен още един търговски кораб.

В Мелбърн обаче 19 души от стария екипаж дезертирали,а някои от тях дори се свързали с консула на САЩ там и му дали обяснения за действията си.Всъщност британците не трябвало да допускат бойни кораби на Конфедерацията в пристанищата си изобщо,а "CSS Shenandoah" бил дори сниман по време на престоя си.

През 1871 Международният съд в Женева осъдил британското правителство да плати 820 000 британски лири на САЩ,заради това,че е допуснал "CSS Shenandoah" в свое пристанище,без да го задържи.Но в началото на 1865 американския консул не реагирал достатъчно бързо,за да предотврати отплаването на корабът необезпокоявано на север към Тихия Океан на 18 февруари.На 1 април екипажът слязъл на малкия остров Понапе,част от големия архипелаг на Каролинските острови.В този архипелаг на 3-4 април 1865 за първи път срещнали и потопили 4 китоловни кораби на Съюза.След това се отправили към замръзналото и мъгливо Охотско море,където стигнали след три седмици.През това време положението на Конфедерацията вече било напълно отчаяно-на 9 април Генерал Лий се предал на Грант,на 14 бил убит президента на Севера Ейбрахам Линкълн,на 10 май президента на Конфедерацията Джеферсън Дейвис бил пленен,на 13 май се провела последната сухопътна битка във войната-при ранчото Палмито.Екипажът на "CSS Shenandoah" нямал никаква представа за тези събития.

На 26 май около Курилските острови той открил и пленил още един китоловен кораб.Принципно в тези води било пълно с американски китоловци,но те вече били предупредени за "CSS Shenandoah" и избягвали региона.Отчаян от липсата на подходящи жертви,Уодъл решил да навлезе в Берингово море,а след това и в Арктическия океан,където на 19 юни преминал Северния полярен кръг и се приближил към Аляска.Именно там осъществил най-големите си успехи-на 22-23 юни пленил 7 северняшки китоловни кораба,на 26 юни още шест,а на 28 юни-още 11.За сравнение тъкмо на 23 юни се предала последната значителна сухопътна войска на Юга в Оклахома.

Капитанът на един от пленените кораби("Сузън и Абигейл") още на 27 юни дал на екипажа на "CSS Shenandoah" вестник от Сан Франциско,който показвал как още преди 10 седмици правителството на Юга избягало от Ричмънд,Вирджиния и че Генерал Лий се е предал.Но в същия вестник се съдържала и прокламацията на Джеферсън Дейвис,след като научил за предаването на Лий,че войната ще "продължи с обновена жизненост",което накарало Уодъл да продължи лова на кораби.Мислейки че още се водят сражения,корабът се отправил рязко на юг,за да помогне на Конфедерацията с отчаян ход.Капитан Уодъл предполагал,че Сан Франциско е слабо защитен и се подготвил да атакува града директно.На път за него на 2 август "CSS Shenandoah" бил срещнат от британският ветроходен кораб "Barracouta"(също от Ливърпул)от когото научили,че редица значими генерали на Юга са се предали още през май,а и самият Дейвис е заловен.Тъй като хора от двата екипажа се познавали още от Ливърпул,Уодъл им повярвал.

Той записал в дневника си-"2 август.Най-тъмния ден в живота ми".Веднага флага на Конфедерацията бил свален,оръдията демонтирани и дори корпусът бил пребоядисан,за да прилича "CSS Shenandoah" на обикновен търговски кораб.

Но Уодъл не су решил да се предаде в американско пристанище,тъй като се боял да не бъде обвинен целия екипаж в пиратство,за което законът предвиждал обесване.По-късно разбрал,че е бил прав в опасенията си.В общата амнистия дадена на войниците на Конфедерацията,не се включвали нападателите на търговски кораби.Капитанът решил да се върне и предаде там,откъдето корабът потеглил-Ливърпул.От западният бряг на Мексико,корабът преминал под Нос Хорн и стигнал в Ливърпул чак на 6 ноември 1865,изминавайки над 14,500 километра за около три месеца,като междувременно бил засечен и преследван от бойните кораби на САЩ.Британците отказали да го пуснат нагоре по реката,за да влезе в Ливърпул,защото плавал без флаг.Тогава за британска изненада,екипажът отново издигнал флага на Конфедерацията и корабът бил пуснат в града.На 6 ноември Капитан Уодъл предал кораба на капитана на британския "HMS Donegal".

След това капитанът влязъл в кметството на Ливърпул и дал на кмета документ за предаването на кораба.

По-късно "Shenandoah" бил върнат на САЩ.Съдбата на екипажа също била в ръцете на британското правителство.Накрая след проведено разследване било решено,че офицерите и екипажа не са нарушили военните закони,няма основание да бъдат задържани или екстрадирани в САЩ и са безусловно свободни.В същото време властите в САЩ обявили,че считат всички тях за пирати и ще ги съдят като такива,ако ги заловят.Въпреки това след години,част от екипажа успяли да се завърнат в САЩ и то без да бъдат обвинени.

Новото правителство на САЩ скоро продало "Shenandoah" на султана на Занзибар,който го преименувал на "Ел Махиди".На 15 април 1872 ураган връхлетял Занзибар и разбил "Ел Махиди",заедно с още 5 занзибарски кораба.В целия си боен път за Конфедерацията "CSS Shenandoah" изминал 58 000 мили,потопил или пленил общо 38 търговски или китоловни кораби на Севера,без да загуби и един човек от екипажа си в бой(двама починали от болести).Били пленени почти хиляда души,главно китоловци.Също така той бил и единствения кораб на Конфедерацията обиколил света.

На снимката е "CSS Shenandoah" в Мелбърн-началото на 1865.

post-11902-0-19199000-1378242005_thumb.j

post-11902-0-11287900-1378244175_thumb.p

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Какъв размах!

А корабът като го погледне човек ясно може да види как носи, както и всички други кораби от средата на 2 век, белезите на миналото и бъдещето - мачти, но модерен силует на корпуса; платна, но и парна машина...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Скица,рисунки на кораба и снимка на част от екипажа след капитулацията в Ливърпул.

Има най-малко три исторически книги,посветени специално на на CSS Shenandoah,които обаче едва ли ги има в интернет или пък в България.

Джон Балдуин- Last Flag Down: The Epic Journey of the Last Confederate Warship, Crown Publishers, 2007

Chaffin, Tom, Sea of Gray: The Around-the-World Odyssey of the Confederate Raider Shenandoah,2006

Schooler, Lynn, The Last Shot: The Incredible Story of the CSS Shenandoah and the True Conclusion of the Civil War, HarperCollins, 2005.

post-11902-0-23569300-1378298835_thumb.j

post-11902-0-39284400-1378298877_thumb.j

post-11902-0-72321400-1378298917_thumb.j

post-11902-0-81164200-1378298953_thumb.j

post-11902-0-90829800-1378299006_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Запис в дневника на капитан Джеймс Уодъл от 26 октомври 1865(няколко дни преди капитулацията на кораба) относно смъртта на Уилиям Бил-хаваец от остров Мауи.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maui

"Thursday, Oct: 26th/ 65 "At Sea"

Lat: 33 [deg] 54' (N) Long, 35 [deg] 00 (W)

Nearly a perfect calm this morning, but light breeze coming up about mid-day from the No & Westward, but not strong enough for us to stop steaming, which we have been doing all day.

At 5.05 P.M. William Bill, a native of Maui, one of the Sandwitch Islands died = He died so easily & suddenly that they who were with him thought that he was asleep, so that I was not called until after he was dead - Poor fellow! he had been suffering from Venerial for a long time & was covered with ulcers, all about the throat & chest - It must have attacked his internal organs as well, as he had all the symptoms of Sub=acute inflammation of the brain & chest. I had very little hope that he would live, for some time, now, but he went off more suddenly than I expected. He is the first of our Ship's Company whom death has carried off, I can only hope it will be the last, tho' I hardly can expect it to be."

http://www.css-shenandoah.com/index.htm

Сайт посветен главно на корабът(има и друга интересна информация).Като влезеш в него чуваш една приятна мелодия и виждаш съобщението "CSS Shenandoah защитаваше китовете през 1865". :laugh::laughing1:

Еколозите трябва да се гордеят с него. ;)

Редактирано от Gloster
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...