Отиди на
Форум "Наука"

Колко и по какъв начин трябва да си почиваме


Bridget

Recommended Posts

  • Потребители

Съществуват девет природни закона, които трябва да се спазват, за да се съхрани или възстанови здравето, твърди диетологът Пол Брег в статия, публикувана в American Journal of Public Health. В тях освен законите за физическите натоварвания, храненето, прочистването, слънцето, въздуха и водата, правилната осанка и положителния настрой, влиза и законът за отдиха.

Ако не получаваме необходимата почивка, ние спомагаме за натрупването на токсини в организма, а това води до развитието на различни заболявания.

Като цяло авторът твърди, че трябва да се почива всеки ден, 1 ден в седмицата и 3-4 седмици в годината.

Най-важният вид отдих според Пол Брег е сънят. Той запазва и възвръща жизнената енергия, отслабва напрежението, възстановява изморените мускули, вътрешните органи и нервната система, изглажда бръчките, премахва сенките под очите и възвръща здравия цвят на лицето. Редовният дълбок сън е добро лекарство против преждевременно остаряване и най-евтиното козметично средство за запазване на свежестта и еластичността на кожата.

Колко време трябва да се спи? Наполеон например, който е спял 4 часа в денонощието, е твърдял, че мъжете трябва да спят 5 часа, жените - 6, а 7 часа спят само идиотите.

Опитът обаче показва, че хората трябва да спят 8-часов пълноценен сън и малцина са тези, на които са достатъчни 6-7 часа. Сънят, който продължава само 4-5 часа нарушава работата на надбъбречната жлеза, води до появата на проблеми в цялата хормонална система на организма и емоционалното състояние.

Най-доброто време за сън е между 22 часа и 5 часа. Организмът на "совите", които бодърстват през нощта се нуждае от "допинг": той е принуден да изработва 1,5 пъти повече хормони и съответно по-бързо се износва. Рискът за инфаркт при този тип хора е 1,5 пъти по-висок, като те по-често са застрашени от атеросклероза, ранно стареене, хипертония, аритмия. Хормонът на доброто настроение - меланонинът се изработва именно под въздействието на ранните слънчеви лъчи.

Сънят, разбира се, е жизнено необходим, но много важна е и психологическата нагласа преди заспиване. "Черните" мисли буквално водят съзнанието в света на сънуваните страдания, а това увеличава и неприятните емоции през деня. Затова преди сън се настройте позитивно - мислете за приятни и весели неща, съветва авторът.

Добрият сън помага на жените да са по-слаби

Жените, които нощем спят по пет часа или по-малко, по-често страдат от наднормено тегло. Въпреки че поглъщат ограничена по обем храна, те трупат много повече килограми, установи група американски учени, ръководена от Санджай Пател, предаде Ройтерс.

Специалистите са проследили съдбата на 70 000 жени на средна възраст, участвали в програмата Изследване на здравето на медицинските сестри. В продължение на 16 години те са записвали промените в теглото си на всеки 2 години.

Оказва се, че докато е траело наблюдението, сред жените, които са спели по пет часа и по-малко, натрупалите по 15 и повече килограми са с 32% повече, отколкото останалите. При тях случаите на затлъстяване са се срещали с 15 на сто по-често.

Данни за това, че недоспиването води към затлъстяване, имаше и преди. Сега обаче за пръв път се прави толкова мащабно изследване, което да потвърди това. Преди се смяташе, че жените, които спят малко, ядат повече. Оказва се, че това не е така. На практика те консумират по-малко храна, каза Пател.

Това показва, че апетитът и диетата не влияят на трупането на килограми при жените, които спят по-малко. Причината, поради която недостигът на сън влияе върху трупането на излишни килограми, остава неизвестна, съобщи Пател. Учените предполагат, че между продължителността на съня и скоростта на метаболизма има връзка.

При по-малко часове сън обмяната на веществата се забавя, а изгарянето на калории става по-бавно. Другата възможна причина е по-малката физическа активност. Човек, който не си доспива, предпочита да седи повече, отколкото да се движи. Възможно е и такова обяснение: ако спите по-малко, се движите по-малко, затова изгаряте по-малко калории - обяснява Пател.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...