Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Десетилетие по-късно все още чакаме да видим коя ще е втората фирма с възвръщаеми ракети


Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Блу Ориджин и ЛандСпейс се борят за второто място в надпреварата да върнат и изстрелят повторно ракетна степен

2025-landspace-zhuque-1024x1024.jpg

Ще стане ли ЛандСпейс втората фирма след СпейсЕкс, върнала на Земята и изстреляла повторно първа степен? Image credit : LandSpace

19 октомври 2025 г. 11:15 ч.

Светослав Александров. През декември ще отбележим десетилетие от първото успешно кацане на първа степен на „Фалкън 9“ след орбитален полет. И докато ракетите на СпейсЕкс не спират да кацат и летят повторно, за останалия свят това се превърна в постижение от типа на „Аполо“ – никой не може да го повтори. Сега Блу Ориджин и ЛандСпейс се борят за второто място в надпреварата за ракетната възвръщаемост.

Американската фирма Блу Ориджин е очевидният фаворит. Фирмата разполага със суборбитален космически кораб в експлоатация „Ню Шепърд“, който лети редовно, извежда хора в космоса, а ракетата-носител и капсулата се завръщат на Земята безпроблемно и се изстрелват отново. Но орбиталните полети са много по-трудни. Суборбиталните кораби излитат вертикално нагоре, напускат атмосферата за кратко, след което падат към Земята и кацат. Максималната им скорост не надхвърля 1 km/sec. Но за постигането на орбитален полет дадена ракета трябва да се наклони настрани, за да развие хоризонтална скорост, възлизаща на 7.9 km/sec – толкова е необходимо, за да може ракетата непрекъснато да „пада“ около Земята.

Физичните закони не забраняват орбитална степен да се завърне – СпейсЕкс са доказали, че „Фалкън 9“ може да забави скоростта си и да кацне достатъчно меко, за да се използва повторно. Но като изключим Рокет Лаб, която е демонстрирала кацане на ракетни степени на микроракетата „Електрон“ с парашути (макар и не повторното им изстрелване), все още нито една друга фирма не е осъществила кацане на ракетна степен след орбитален полет посредством собствените ѝ двигатели. Блу Ориджин се опита да направи това по време на дебюта на „Ню Глен“ в началото на тази година. Но макар че достигането на орбита бе успешно – което е голямо постижение като за първи полет на нова ракета, първата степен не сполучи да кацне.

Сега Блу Ориджин се надява да успее при втория опит през ноември, когато „Ню Глен“ ще изстреля мисията на НАСА до Марс „ESCAPADE“. Евентуално успешно завръщане на първата степен ще позволи тя да бъде използвана по-нататък и за изстрелването на лунния спускаем апарат на Блу Ориджин „Блу Муун“. Изстрелването на „ESCAPADE“ е насрочено за ноември.

Но през ноември или декември ни очаква и още едно изстрелване на друга частна фирма – ЛандСпейс. Тя не е американска, а китайска и вече има сериозен опит. През юли 2023 г. ЛандСпейс проведе първото в света успешно изстрелване на орбитална ракета, работеща на метан. Ракетата се казва „Чжюкуе-2“. След този успех фирмата се фокусира върху „Чжюкуе-3“ – ракета, направена от неръждаема стомана, работеща на метан и с дължина и товароподемност, сравними с „Фалкън 9“. И също като нея, е проектирана да е частично възвръщаема.

Важно е да се подчертае, че на 11 септември 2024 г. изпитателна първа степен на „Чжюкуе-3“ бе изстреляна на височина 10 километра, след което тя се върна успешно на Земята. След това, на 20-ти юни тази година, бе проведено успешно статично огнево изпитание на първа степен на „Чжюкуе-3“, което целеше симулация на работата на деветте ѝ двигателя при достигане на орбита. Тези успехи проправят пътя към дебютния полет в края на тази година и сега ЛандСпейс е в най-добра позиция да се превърне в първата фирма в Китай и евентуално във втората или третата фирма в световен мащаб (в зависимост от това как Блу Ориджин се представи), постигнала кацане на ракетна степен със собствените ѝ двигатели след орбитален полет.

Чжан Чанву, главният изпълнителен директор на ЛандСпейс, заявява, че цената на китайските изстрелвания ще е една десета от тази на СпейсЕкс. Разбира се, Чжан разбира много добре, че СпейсЕкс са категоричен лидер в световен мащаб, а първите степени на ракетите „Фалкън 9“ започват да достигат до 30 полета всяка. Но той смята, че технологичната бездна между СпейсЕкс и останалия свят не е чак толкова голяма, като до десетилетие полетите на частично и напълно възвръщаемите ракети в света ще са ежедневие.

https://cosmos.1.bg/space/2025/10/19/bo-landspace-vtoro-mqsto/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

ЛандСпейс изпълни статично огнево изпитание на възвръщаемата ракета Чжюкуе-3

2025-landspace-static-fire-1024x573.jpg

Снимка от статичното огнево изпитание. Photo credit : LandSpace

22 октомври 2025 г. 20:15 ч.

Светослав Александров. Ако всичко мине по план, още през ноември Китай може да се сдобие с първата си възвръщаема ракета. Това стана ясно, след като в понеделник, на 20-ти октомври, фирмата ЛандСпейс изпълни статично огнево изпитание на ракетата „Чжюкуе-3“.

„Чжюкуе-3“ прилича много на ракетата на СпейсЕкс „Фалкън 9“ и притежава сходна товароподемност. Също като „Фалкън 9“, „Чжюкуе-3“ е оборудвана с девет двигателя на първата степен. Но има и някои съществени разлики – „Чжюкуе-3“ взаимства някои елементи от „Старшип“ – корпусът е от неръждаема стомана, а не от въглероден композит, и освен това работи на течен метан, а не на керосин.

landspace-rocket-1024x683.jpg

„Чжюкуе-3“ е една от най-красивите ракети в света. Photo credit : LandSpace

Според графика на ЛандСпейс „Чжюкуе-3“ трябваше да лети при оптимистичен сценарий през септември, а при по-реалистичен – през ноември. Очевидно оптимистичният не се състоя, а сега, през октомври, не е възможно да бъде осъществено изстрелването. Това е така, защото космическата програма на Китай е фокусирана върху изстрелването на новия пилотиран кораб „Шенчжоу-21“ и завръщането на предишния пилотиран кораб „Шенчжоу-20“. Към днешна дата стартът на „Шенчжоу-21“ е насрочен за между 29-ти октомври и 1-ви ноември, а завръщането на „Шенчжоу-20“ – между 3-ти и 9-ти ноември.

По време на дебютния полет на „Чжюкуе-3“ ракетата ще изведе няколко спътника за нуждите на неназовани, конфиденциални клиенти. Основната цел е достигането на орбита – но изключителен бонус за мисията ще е, ако първата степен кацне успешно. С това ЛандСпейс безспорно има шанса да се превърне във втората фирма след СпейсЕкс, постигнала меко кацане на ракетна степен със собствените ѝ двигатели (а не с парашут, каквато е била практиката в миналото). Кацането на степента ще се осъществи върху наземна площадка, намираща се на 300 километра от космодрума, в окръга Минцин, част от провинцията Гансу.

https://cosmos.1.bg/space/2025/10/22/landspace-preflight-tests/

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Илон Мъск: Китайската ракета Чжюкуе-3 ще е по-добра от Фалкън 9!

landspace-rocket-1024x683.jpg

Ракетата „Чжюкуе-3“. Photo credit : LandSpace

24 октомври 2025 г. 17:45 ч.

Светослав Александров. През месец ноември китайската компания ЛандСпейс ще въведе в експлоатация своята възвръщаема ракета „Чжюкуе-3“. По този повод Илон Мъск каза нещо много интересно: ракетата е по-добра от неговата „Фалкън 9“! Но това не е цялата история.

„Добавили са елементи от Старшип, например неръждаема стомана, както и метан и кислород, към архитектурата на Фалкън-9, което ще им позволи да бият Фалкън 9“, написа Мъск в X.

И все пак това не е всичко – успехът на „Чжюкуе-3“ няма да гарантира, че китайците ще изпреварят американците. „Ще им отнеме повече от пет години, докато стигнат нивото на надеждност и прозводство/цикъл изстрелвания на Фалкън 9, но през това време СпейсЕкс ще сме преминали към Старшип и ще извеждаме 100 пъти повече полезен товар в сравнение с това, което извежда Фалкън 9“, поясни предприемачът.

Как може да сме сигурни, че САЩ ще останат и занапред №1 в космонавтиката? Мъск е категоричен: „Напомням ви, че бързата еволюция на технологията е единственият начин да победим. Тези, които не иновират бързо, са обречени да се провалят. Следващото изстрелване на Старшип ще е Версия 3, която е радикално по-добра от Версия 2. След това, след няколко години, Версия 4 ще удвои товароподемността на Версия 3“.

https://cosmos.1.bg/space/2025/10/24/zhuque-3-better-than-falcon-9/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикувано

Китайската частна ракета Чжюкуе-3 достигна орбита от пръв път, макар и да пропусна кацането!

Screenshot-2025-12-03-072301.png

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Weibo/ 萌虎鲸

3 декември 2025 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. Тази сутрин в 06:00 ч. българско време китайската фирма ЛандСпейс най-сетне изстреля своя клонинг на „Фалкън 9“ – „Чжюкуе-3“. Макар че първата степен на ракетата не сполучи да кацне, полетът все пак е успешен, защото „Чжюкуе-3“ достигна до орбита – което е рядкост за чисто нови ракети.

Напомням на читателите, че през ноември американската фирма Блу Ориджин стана втората в света, върнала успешно степен след орбитален полет благодарение на меко кацане, осъществено чрез собствената ѝ двигателна система. Но ракетата „Ню Глен“ постигна кацането си от втория път – дебютът ѝ през януари, подобно на „Чжюкуе-3“, също завърши с успешно позициониране в орбита, но несполучливо приземяване. Макар че щеше да е хубаво „Чжюкуе-3“ да кацне още от първия път, това е много трудна задача и все още нито една частна фирма в света не го е правила от раз.

Все пак прогресът е реален – на разпространените кадри се вижда, че „Чжюкуе-3“ е нацелила перфектно площадката за кацане:

zhuque-3-crash-1024x562.jpg

На други видеа се вижда как двигателната система експлодира при запалването:

Приземяването на ракетна степен след орбитален полет е изключително трудна задача – като най-сложните моменти касаят специфичната динамика на флуидите, която описва поведението на горивото в резервоарите – то буквално се разплисква в тях. Няма съмнение, че китайците ще се справят с тези предизвикателства. След като СпейсЕкс и Блу Ориджин разполагат с възвръщаеми ракети, това показва, че проблемът не е неразрешим.

Засега светът очаква да научи коя ще е третата компания или организация, върнала първа степен след орбитален полет и дали този път тя ще е китайска. ЛандСпейс ще опита отново в близко бъдеще с „Чжюкуе-3“. Но на космодрумите се намират също така и ракетата на Спейс Пайъниър „Тянлон-3“, както и държавната ракета „Лонг Марч-12А“. „Лонч Марч-12А“ може да дебютира още този месец.

Все пак, нека не забравяме – макар че кацането днес бе несполучливо – голям успех за ЛандСпейс е, че „Чжюкуе-3“ достигна безупречно орбита. Това дава надежди за още по-големи постижения и в бъдеще!

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2025/12/03/zhuque-3-reaches-orbit/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.