Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Десетилетие по-късно все още чакаме да видим коя ще е втората фирма с възвръщаеми ракети


Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

Блу Ориджин и ЛандСпейс се борят за второто място в надпреварата да върнат и изстрелят повторно ракетна степен

2025-landspace-zhuque-1024x1024.jpg

Ще стане ли ЛандСпейс втората фирма след СпейсЕкс, върнала на Земята и изстреляла повторно първа степен? Image credit : LandSpace

19 октомври 2025 г. 11:15 ч.

Светослав Александров. През декември ще отбележим десетилетие от първото успешно кацане на първа степен на „Фалкън 9“ след орбитален полет. И докато ракетите на СпейсЕкс не спират да кацат и летят повторно, за останалия свят това се превърна в постижение от типа на „Аполо“ – никой не може да го повтори. Сега Блу Ориджин и ЛандСпейс се борят за второто място в надпреварата за ракетната възвръщаемост.

Американската фирма Блу Ориджин е очевидният фаворит. Фирмата разполага със суборбитален космически кораб в експлоатация „Ню Шепърд“, който лети редовно, извежда хора в космоса, а ракетата-носител и капсулата се завръщат на Земята безпроблемно и се изстрелват отново. Но орбиталните полети са много по-трудни. Суборбиталните кораби излитат вертикално нагоре, напускат атмосферата за кратко, след което падат към Земята и кацат. Максималната им скорост не надхвърля 1 km/sec. Но за постигането на орбитален полет дадена ракета трябва да се наклони настрани, за да развие хоризонтална скорост, възлизаща на 7.9 km/sec – толкова е необходимо, за да може ракетата непрекъснато да „пада“ около Земята.

Физичните закони не забраняват орбитална степен да се завърне – СпейсЕкс са доказали, че „Фалкън 9“ може да забави скоростта си и да кацне достатъчно меко, за да се използва повторно. Но като изключим Рокет Лаб, която е демонстрирала кацане на ракетни степени на микроракетата „Електрон“ с парашути (макар и не повторното им изстрелване), все още нито една друга фирма не е осъществила кацане на ракетна степен след орбитален полет посредством собствените ѝ двигатели. Блу Ориджин се опита да направи това по време на дебюта на „Ню Глен“ в началото на тази година. Но макар че достигането на орбита бе успешно – което е голямо постижение като за първи полет на нова ракета, първата степен не сполучи да кацне.

Сега Блу Ориджин се надява да успее при втория опит през ноември, когато „Ню Глен“ ще изстреля мисията на НАСА до Марс „ESCAPADE“. Евентуално успешно завръщане на първата степен ще позволи тя да бъде използвана по-нататък и за изстрелването на лунния спускаем апарат на Блу Ориджин „Блу Муун“. Изстрелването на „ESCAPADE“ е насрочено за ноември.

Но през ноември или декември ни очаква и още едно изстрелване на друга частна фирма – ЛандСпейс. Тя не е американска, а китайска и вече има сериозен опит. През юли 2023 г. ЛандСпейс проведе първото в света успешно изстрелване на орбитална ракета, работеща на метан. Ракетата се казва „Чжюкуе-2“. След този успех фирмата се фокусира върху „Чжюкуе-3“ – ракета, направена от неръждаема стомана, работеща на метан и с дължина и товароподемност, сравними с „Фалкън 9“. И също като нея, е проектирана да е частично възвръщаема.

Важно е да се подчертае, че на 11 септември 2024 г. изпитателна първа степен на „Чжюкуе-3“ бе изстреляна на височина 10 километра, след което тя се върна успешно на Земята. След това, на 20-ти юни тази година, бе проведено успешно статично огнево изпитание на първа степен на „Чжюкуе-3“, което целеше симулация на работата на деветте ѝ двигателя при достигане на орбита. Тези успехи проправят пътя към дебютния полет в края на тази година и сега ЛандСпейс е в най-добра позиция да се превърне в първата фирма в Китай и евентуално във втората или третата фирма в световен мащаб (в зависимост от това как Блу Ориджин се представи), постигнала кацане на ракетна степен със собствените ѝ двигатели след орбитален полет.

Чжан Чанву, главният изпълнителен директор на ЛандСпейс, заявява, че цената на китайските изстрелвания ще е една десета от тази на СпейсЕкс. Разбира се, Чжан разбира много добре, че СпейсЕкс са категоричен лидер в световен мащаб, а първите степени на ракетите „Фалкън 9“ започват да достигат до 30 полета всяка. Но той смята, че технологичната бездна между СпейсЕкс и останалия свят не е чак толкова голяма, като до десетилетие полетите на частично и напълно възвръщаемите ракети в света ще са ежедневие.

https://cosmos.1.bg/space/2025/10/19/bo-landspace-vtoro-mqsto/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.