Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

SAlexandrov

Модератор Космически науки
  • Брой отговори

    4630
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    43

SAlexandrov last won the day on Декември 10 2024

SAlexandrov има най-харесвано съдържание!

Всичко за SAlexandrov

Последни посетители

17893 прегледа на профила

SAlexandrov's Achievements

Veteran

Veteran (13/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

2,9k

Репутация

  1. Да създадеш технологична алтернатива не е достатъчно. Формално има - "Вулкан" и "Ню Глен" са изстреляни. Веднъж. Много по-трудно е след първия полет да мащабираш производството и да увеличиш летателната честота. Дори и при СпейсЕкс не се получи за една нощ, доста дълги години имахме само по няколко полета и толкоз.
  2. СпейсЕкс отбеляза петстотин успешни изстрелвания на ракети Фалкън! Снимка на второто от двете изстрелвания на 13 юни. Photo credit : SpaceX 14 юни 2025 г. 07:00 ч. Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс отбеляза огромно постижение – вчера бе осъществено 500-тното изстрелване на ракета от семейството „Фалкън“! Това се случи рано сутринта на 13-ти юни в 04:54 ч. българско време, когато „Фалкън 9“ излетя от космодрума Ванденберг в Калифорния, за да изведе в космоса 26 спътника „Старлинк“. Изстрелването бе едно от двете през деня. В 18:29 ч. бе осъществен пуск на още една „Фалкън 9“ с нови 23 спътника „Старлинк“. И след двата полета първите степени на ракетите извършиха меки кацания върху плаващите платформи в океана, съответно „Разбира се, че все още те обичам“ и „Недоимък на достойнство“. Ракетите на СпейсЕкс от семейството „Фалкън“ са най-надеждните в световен мащаб. За „Фалкън 9“ цялостната успеваемост е 99.4%, докато текущата итерация „Блок 5“ има 99.77% успеваемост. Както писах през 2023 г., предишната най-успешна ракета в историята на космонавтиката бе руската „Союз-У“, която отбеляза 112 последователни изстрелвания без провал в периода между юли 1990 г. и май 1996 година. Това отдавна е задминато от „Фалкън 9“, която е успяла да натрупа 323 последователни успешни изстрелвания. Но това, което бетонира СпейсЕкс като най-големия космически превозвач в цял свят, е възвръщаемостта на първите степени и многократното им използване. Фирмата на Илон Мъск е практически монополист. Предстои да видим дали и кога „Фалкън“ ще отбележи 1 000 изстрелвания. Това не е изключено, но понастоящем се водят сериозни усилия това ракетно семейство да бъде пенсионирано в полза на „Старшип“. Вероятно ще отнеме време – „Старшип“ е най-амбициозният инженерен проект в историята на космонавтиката, защото за пръв път се цели не частична (на първите степени), а цялостна възвръщаемост. Това е изключително трудна задача, непостигана от никой друг – и за съжаление на този етап „Старшип“ отново постига възвръщаемост само на долните степени, докато горните все още гърмят. Но напредъкът може да бъде реализиран само ако се стремиш, както е казвал някога Кенеди, „не защото е лесно, а защото е трудно“. Евентуален успех на „Старшип“ ще открие пътя към колонизацията на цялата Слънчева система. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/14/falcon-9-500-flights/
  3. Течовете в руския сегмент на МКС отложиха изстрелването на кораба Крю Драгън Руският модул Звезда става все по-проблематичен. Фото: Роскосмос 12 юни 2025 г. 18:45 ч. Светослав Александров. Изстрелването на американския пилотиран космически кораб „Крю Драгън“ с частната експедиция „Аксиом-4“ ще бъде отложено, вероятно за продължително време, поради влошаване на ситуацията с течовете на въздух откъм руския сегмент на МКС. Това не е първото отлагане за мисията. Първо корабът трябавше да излети на 10-ти юни, но лошо време доведе до 24-часово забавяне, а след това техниците трябваше да се преборят с горивен теч на ракетата „Фалкън 9“. Всичко изглеждаше да е оптимално за утрешната възможност за полет – метеорологичните условия са благоприятни, а ракетата-носител и корабът са в добро техническо състояние. Напомням на читателите, че благодарение на мисията „Аксиом-4“ Индия, Полша и Унгария ще станат първите държави от съветската програма Интеркосмос, които отново ще имат пилотиран космически полет. Съобщението на НАСА във връзка с отлагането е изключително дипломатично: в него се съобщава за необходимост от разследване „на промени в налягането“ в руския модул „Звезда“. Тук е коректно да се подчертае, че американската космическа агенция винаги се държи много внимателно и се старае никога да не уязвява партньорите си в лицето на Русия. Но телеграм-каналът Юра, прости, където неведнъж са споменавани критични новини за руския космически отрасъл, разкрива различна картина. Онзи ден космонавтите Рижиков и Зубрицки са се опитали за пореден път да отстранят течовете на „Звезда“, но вместо да има подобрение, е констатирано влошаване – сега МКС губи 2 килограма въздух на ден! Базисната структура на модула е произведена още през 1986 година, а изстрелването е осъществено през 2000 година. Първите пукнатини в корпуса му са открити през 2020 година, след 20-годишна експлоатация. От тогава досега течът непрекъснато се увеличава, а съвместните опити между специалистите на НАСА и Роскосмос за отстраняването му не водят до желания резултат. Експерти отдавна предупреждават, че това е най-сериозният проблем, който може да попречи на намеренията на космическите държави да експлоатират МКС до 2030 година. Миналата година бе съобщено, че в космическия център „Джонсън“ зрее все по-сериозно притеснение относно това, което се случва на руския сегмент. Американските специалисти използват рискова матрица „5 от 5“, за да оценяват заплахите на МКС, а руските течове вече са класифицирани от най-висока степен, пета. Все по-често в дискусиите се появява израза „катастрофален провал“, като се изчисляват вероятностите. При всички положения случилото се днес е прецедент – това е първото отлагане на полета на американски космически кораб заради течовете в руския сегмент. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/12/zvezda-leaks-delay-crew-dragon/
  4. ИСТОРИЧЕСКИ СНИМКИ: Мисията на ЕКА и НАСА Солар Орбитър засне за пръв път полюсите на Слънцето! Колаж на първите изображения на Южния полюс на Слънцето, заснети от „Солар Орбитър“. Credits : ESA & NASA/Solar Orbiter/PHI, EUI and SPICE Teams 12 юни 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Ръководената от ЕКА и с участието на НАСА мисия „Солар Орбитър“ изпрати първите в историята на човечеството снимки на полюсите на нашето Слънце! Новината може да не ви се струва съществена, но постижението е безспорно забележително и не е случайно, че се случва 68 години след изстрелването на „Спутник 1“ и началото на космическата надпревара. Защо толкова късно? Защото Земята и останалите планети в Слънчевата система обикалят около Слънцето в една равнина, наричана „равнина на еклиптиката“. Съответно космическите кораби като правило също биват изстрелвани в тази равнина. Eдинственото изключение преди „Солар Орбитър“ беше мисията на НАСА и ЕКА „Юлисис“, която бе изстреляна през 1990 г. и която работеше до 2009 г., но тази мисия нямаше камери. През февруари тази година, както вече писах на страниците на КОСМОС БГ, „Солар Орбитър“ посети Венера, за да промени наклона на околослънчевата си орбита със 17o спрямо слънчевия екватор. Това бе малка, но достатъчна промяна, за да може мисията да започне да снима полюсите на Слънцето. Догодина (2026 г.) на Бъдни вечер, 24-ти декември, „Солар Орбитър“ отново ще се срещне с Венера и тогава орбитата ще се наклони с 24o. А след 10 юни 2029 г. наклонът ще стане 33o. „Тези първи снимки са само началото. През следващите няколко години предстои широкообхватна откривателска наука“, съобщава Хамиш Рийд от екипа на мисията. „Не сме сигурни какво ще открием и е много вероятно да се натъкнем на неща, за които не сме знаели преди“. Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Подкрепете блога финансово на този линк, за да продължи да съществува! Всъщност „Солар Орбитър“ вече открива забележителни факти – бордовият прибор PHI (Polarimetric and Helioseismic Imager) установи, че магнитното поле на Южния полюс на Слънцето е пълна бъркотия (не звучи много научно, но към настоящия момент просто няма друга дума, която да опише ситуацията така добре). Един обикновен магнит притежава северен и южен полюс. Но на слънчевия Южен полюс магнитните полета проявяват както северен, така и южен поляритет. Вероятно това се случва само около слънчевия максимум на 11-годишния цикъл, когато магнитните полюси на Слънцето се обръщат, което означава, че слънчевият южен полюс става магнитен северен. Сега се намираме около този период, но през следващите години с наближаването на слънчевия минимум би следвало северният и южният полюс да придобият единичен поляритет. Напомням на читателите, че мисията на ЕКА и НАСА „Солар Орбитър“ бе изстреляна на 10 февруари 2020 г. с американска ракета „Атлас 5“. Стандартната научна мисия ще продължи до края на 2026 г., а разширената – до 2030 г. За повече информация: ЕКА https://cosmos.1.bg/space/2025/06/12/esa-nasa-historic-first-photos-sun-poles/
  5. Космическият телескоп Джеймс Уеб засне директно ледена извънслънчева планета! Тази снимка на екзопланетата 14 Херкулис с бе направена посредством космическия телескоп „Джеймс Уеб“. Символът звезда показва местоположението на звездата 14 Херкулис, чиято светлина е блокирана от коронографа на прибора NIRCam, а буквата c е самата планета. Credit : NASA, ESA, CSA, STScI, W. Balmer (JHU), D. Bardalez Gagliuffi (Amherst College) 11 юни 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Космическият телескоп на НАСА/ЕКА/ККА „Джеймс Уеб“ успя да направи изключителна фотография на необичайно студена извънслънчева планета, която се намира в абнормна планетарна система. Откритието хвърля светлина върху нови потенциални пътища, по които могат да се образуват планетите в условия, различни от тези на Слънчевата система. Към днешния етап науката познава повече от 5 500 планети, обикалящи около други звезди. Но истината е, че за съществуването на огромната част от тях знаем единствено благодарение на косвени методи. Директното фотографиране е предизвикателство, тъй като звездата винаги е много по-ярка от планетите, обикалящи около нея. Когато са получавани снимки, то обикновено се случва с големи, млади и все още горещи екзопланети. Именно това прави горната снимка толкова важна. Заснетата планета 14 Херкулис c е масивна, със седем пъти по-голямо тегло от това на Юпитер, но за сметка на това е една от най-студените, фотографирани досега. Температурите и падат до -3oC. Самият факт, че „Джеймс Уеб“ демонстрира способността си да снима ледени планети, открива нови възможности пред науката. Но системата 14 Херкулис е необичайна и заради още един факт. В нашата Слънчева система всички планети обикалят около Слънцето в една равнина. Не такъв е случаят с 14 Херкулис – в тази система съществуват две планети, чиито орбити са наклонени една спрямо друга на 40 градуса и се кръстосват подобно на буквата Х. Тук говорим за комплексна гравитационна система, в която планетите непрекъснато се придърват и притеглят. Защо това е така учените не знаят със сигурност, но водещото предположение е, че в системата е съществувала трета планета, която е била изхвърлена по време на ранната ѝ еволюция в рамките на някакъв динамичен процес, който изкривил орбитите на оставащите две планети. Открития като това като че ли ни напомнят колко специална и подредена е нашата Слънчева система. Възможно е подобни процеси да са протичали през нейните ранни години, които са притежавали потенциал да внесат хаос в орбитите на планетите, но това не се е случило и се е стигнало до появата на нашата цивилизация. Изследването на 14 Херкулис с посредством „Джеймс Уеб“ разкрива още нещо за планетата – тя е по-бледа от очакваното и вероятно това се дължи на т.нар. „химия на въглеродното неравновесие“. Това е феномен, при който атмосферните процеси пренасят молекули от по-топлите ниски слоеве към по-студените горни слоеве. Резултатът е специфичен атмосферен състав, който не съвпада с предсказанията на изследователите. В бъдеще спектроскопски изследвания ще хвърлят още повече светлина върху загадките на тази екзопланета, но дори и сега наблюденията са достатъчни, за да ни покажат, че Вселената е далеч по-странна и разнообразна, отколкото досега считахме. За повече информация: НАСА https://cosmos.1.bg/space/2025/06/11/jwst-14-herculis-image/
  6. Ето как българин в НАСА събра екип от професионалисти и любители и заедно открихме десет хиляди звездни системи! Затъмнително-променливите двойни звезди са важни при издирването на екзопланети. Image credit : NASA/Goddard Space Flight Center 9 юни 2025 г. 06:00 ч. Светослав Александров. Днес, на 9-ти юни, излязоха първите резултати от проекта на НАСА Eclipsing Binary Patrol, ръководен от българин! Благодарение на съвременния космически телескоп TESS бе представен каталог от десет хиляди двойни звездни системи, повечето от които са новооткрити! Препринт на научната статия с водещ автор Веселин Костов (Veselin B Kostov) бе публикуван рано тази сутрин в базата данни arXiv (линк). Сред съавторите и съоткривателите присъстват множество професионалисти и любители, работили с данните от телескопа, в това число и аз (Svetoslav Alexandrov). Публикацията е преминала успешно през рецензиране и е приета за публикуване в престижното научно списание The Astrophysical Journal Supplement (Импакт фактор: 8.6). Д-р Веселин Костов е изследовател в космическия център на НАСА „Годард“, както и в института SETI. Той е сред най-изявените и международно признати търсачи на извънслънчеви планети, като особен интерес за него представляват планетите в двойни звездни системи и в множествени звездни системи. През 2020 година Веселин Костов дава ход на проект на име Planet Patrol, посветен върху издирването на извънслънчеви планети. Проектът се хоства върху гражданската научна платформа Zooniverse и бързо събира над 6 500 участници от цял свят, включително от Европа, Индия и Япония. Някои от участниците стават „супердоброволци“ – те участват в подробния анализ на данните и дори и никога да не са се виждали на живо, всяка седмица се срещат онлайн и четири години наред работят по проекта. Важно уточнение е, че има два основни метода на откриване на извънслънчеви планети – методът на лъчевата скорост и пасажният метод. Методът на лъчевата скорост дава информация за масата на обектите, докато пасажният – за размерите на обектите (съответно двата се допълват). Телескопът TESS, съответно проектите Planet Patrol и Eclipsing Binary Patrol, работят с пасажния метод. Основното усложнение при него е, че само на базата на пасажите е много трудно да се определи дали пасажиращият обект е планета или звезда, тъй като най-малките звезди и най-големите планети имат сходен размер. В рамките на проекта Planet Patrol хора и компютри обединиха усилия, за да могат не само да потвърдят съществуването на извънслънчеви планети, но и да отсеят потенциалните лъжливи имитатори на сигнали – напр. шум или наличието на затъмнително-променливи двойни системи. През лятото на 2024 г. бе даден ход на продължението на проекта – Eclipsing Binary Patrol, като основният фокус на работата бе откриването на затъмнително-променливи двойни и множествени звездни системи. Това бе моментът, в който се включих и аз. Общо 1 908 доброволци участвахме, които направихме 321 564 класификации на т.нар. „криви на блясъка“ – т.е. криви, които представят яркостта на звездите като функция от времето. По този начин откриваме нови извънслънчеви планети или в конкретния случай нови звездни системи от две и повече звезди (подобно на Татуин от Междузвездни войни). В нашата научна статия, която можете да прочетете от днес на arXiv, представяме цялостен каталог от 10 001 затъмнително-променливи двойни системи. От тях 8 044 са нови, неоткрити досега, докато останалите 1 957 са известни, но вече с коригиран орбитален период. Работата е мащабна, като за анализа се разчита както на изкуствения интелект и компютърните алгоритми, така и на 1 908-те участници в гражданския научен проект. Всеки от вас може да бъде откривател и при положен труд да стане съавтор на статия в престижно научно списание. За тази цел можете да разгледате наличните граждански проекти на платформата Zooniverse и да се включите в някой от тях. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/09/bulgarian-nasa-citizen-science-project/
  7. Пилотираният космически кораб Крю Драгън бе изкаран на стартовата площадка за мисията Аксиом-4 Снимка от извеждането на „Крю Драгън“ на стартовата площадка. Photo credit : SpaceX 8 юни 2025 г. 08:50 ч. Светослав Александров. Индия, Полша и Унгария ще станат първите държави от съветската програма Интеркосмос, които отново ще имат пилотиран космически полет. Това ще стане благодарение на космическия кораб на СпейсЕкс „Крю Драгън“, който бе изведен на стартовата площадка за предстоящо изстрелване на 10-ти юни в рамките на мисията „Аксиом-4“. След изстрелването на Юрий Гагарин през 1961 г. чак до 1978 г. единствено граждани на САЩ и СССР летят в космоса. Това се променя на 2-ри март 1978 г., когато е изстрелян корабът „Союз-28“, а на борда му лети гражданинът на Чехословакия Владимир Ремек. Така Чехословакия става третата държава в световен мащаб с пилотиран космически полет. Следва изстрелването на кораба „Союз-30“ с поляка Мирослав Хермашевски на 27 юни 1978 г., както и изстрелването на „Союз-31“ със Зигмунд Йен от ГДР на 26 август 1978. Мисията на „Союз-33“ на 10 април 1979 г. е изключително съществена за България заради полета на Георги Иванов, с което нашата държава става шеста в света с пилотирана космическа експедиция. Последват изстрелването на Берталан Фаркаш от Унгария на 26 май 1980 г. с кораба „Союз-36“. През следващите години в хода на програмата Интеркосмос са пратени още космонавти на Виетнам, Куба, Монголия, Румъния и Франция, докато се стигне до полета на Ракеш Шарма на 2 април 1984 г. – първият индийски космонавт, с кораба „Союз Т-11“. На 7 юни 1988 г. пък България става единствената държава, изпратила втори космонавт в рамките на програмата Интеркосмос, поради проваленото скачване на Иванов десетилетие по-рано. Вчера отбелязахме 37-годишнината от полета на Александър Александров с неговия кораб „Союз ТМ-7“. Сега, благодарение на комерсиалната мисия, организирана от фирмата Аксиом като посредник, която ще се осъществи с кораб на СпейсЕкс „Крю Драгън“, ще бъде даден първият шанс след програмата Интеркосмос на някои от горепосочените държави да имат свой собствен астронавт. Американският космически кораб ще бъде командват от опитната бивша астронавтка на НАСА Пеги Уитсън. Пилотът на мисията ще е Шубханшу Шукла от Индия. Към тях се присъединяват Славош Узнански от Полша и Тибор Капу от Унгария. Изстрелването ще се осъществи с изцяло нов космически кораб „Крю Драгън“, нелетял досега. СпейсЕкс разполага с четири кораба за многократна употреба, които летят и после след всяка мисия се рециклират, а това ще е петият във флотилията. Ракетата-носител ще бъде екипирана с първа степен, вече летяла на една предходна мисия, в хода на която са били изстрелвани спътници „Старлинк“. Стартът е насрочен за 10-ти юни в 15:22 ч. българско време, а ако метеорологичните условия са неблагоприятни или възникне технически проблем, резервна възможност има на 11-ти юни в 15:00 ч. българско време. И докато очакваме полета на „Аксиом-4“, логичният въпрос, който би следвало да възникне във всеки от нас е: Къде е България? Докога просто ще си спомняме за миналото, без да предприемаме стъпки към бъдещето? Защото Индия, Унгария и Полша очевидно не лежат на старите кълки, а се възползват от новите възможности – правителствата на тези държави са спонсорирали тази мисия. България определено има какво да предложи на света – нещо повече, родната фирма EnduroSat е световен лидер и в края на май привлече €43 милиона инвестиции от фонда за рисков капитал Founders Fund с цел производството на големи спътници, както вече писах. Но нашето лидерство в спътникостроенето е плод на предприемаческия дух. За пилотирана космонавтика имаме нужда от ангажимент от страна на държавата. Миналата година през април бе подписано Писмо за намерение за сътрудничество между Министерството на иновациите на България и Аксиом, което е добра стъпка, но недостатъчна. България трябва активно да работи, за да имаме трети българин в космоса. Дължим го на младото поколение, за да имаме герои през 21-ви век, на които да се възхищаваме. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/08/crew-dragon-rolled-launch-pad/
  8. Правителствените служби в САЩ паникьосано търсят алтернативи на СпейсЕкс Пилотираният космически кораб „Крю Драгън“ е единственият в западния свят, който може да вози астронавти до МКС. Photo credit : SpaceX 7 юни 2025 г. 23:15 ч. Светослав Александров. След като Илон Мъск се скара с Доналд Тръмп и заплаши да спре от експлоатация корабите „Крю Драгън“, правителствените служби в САЩ най-накрая се уплашиха от монопола на СпейсЕкс. Оказа се, че в края на тази седмица властите са провели спешни допитвания до потенциалните конкуренти – фирми като Рокет Лаб, Блу Ориджин и Стоук. Новината бе съобщена от авторитетния космически журналист Крисчън Дейвънпорт за Уошингтън поуст. В своята статия за журнала Дейвънпорт е интервюирал работещи в космическия отрасъл на САЩ и в правителството, които са се съгласили да говорят под условието да са анонимни, защото не са оторизирани да го правят. Един от служителите в НАСА споделя, че е наблюдавал спора между Тръмп и Мъск и в началото му се е сторило, че случващото се е просто „забавно“. Но в мига в който Мъск заговорил за пенсионирането на „Драгън“, „ситуацията стана ужасяваща“. Абсолютно същата била реакцията в Пентагона, където високопоставените офицери се спогледали и си казали – „това вече не е смешно“. Това бил момент на осъзнаване, че не гледат телевизия, а е налице истински проблем. Ако Илон Мъск реши да изведе от експлоатация ракетите-носители „Фалкън 9“ и корабите „Драгън“, ще настъпи истинско бедствие, защото СпейсЕкс е пълен монополист в сферата на среднотоварните и тежкотоварните превози до орбита, както и за транспорта на товари и астронавти до МКС. Ексцентричният шеф на космическата фирма може на мига да сложи точка на работата на станцията и на партньорствата между САЩ, Русия, Европа и Япония. Ето защо веднага след скандала в четвъртък, правителствени служители са се свързали с фирмите Рокет Лаб, Стоук Спейс и Блу Ориджин, като конкурентите са били запитани какво е състоянието на техните ракети и кога ще са готови да изпълняват мисии в интерес на държавата. Докато караниците между Тръмп и Мъск протичали, НАСА вече провеждала среща със Сиера Спейс – фирма, която разработва мини-совалка на име „Дрийм Чейсър“. След дълги отлагания совалката трябва да дебютира в товарен вариант до края на годината. „Сиера Спейс е в готовност да осигури непрекъсната поддръжка на Международната космическа станция“, казва Фатих Озмън, изпълнителен директор на компанията. „НАСА спомена, че иска разнообразие и да не разчита само на един доставчик“. Озмън също така потвърди, че се провеждат проучвания за създаването и на пилотиран вариант на „Дрийм Чейсър“. Заплахата на Мъск е довела до трусове и в Капитолия. Комисия в Конгреса се допитала за състоянието на пилотирания космически кораб на Боинг „Старлайнър“. Миналата година корабът излетя за пръв път с астронавти на борда, но множество повреди наложиха той да се завърне на Земята в роботизиран режим. През изминалите месеци НАСА и Боинг тихомълком го подготвяха за нов полет, но мълчанието вече е недопустимо. Сега, след като Мъск плаши да спре от експлоатация „Крю Драгън“, „Старлайнър“ отново става важен. В петък НАСА излезе със заявление, че следващото изстрелване на кораба се планира за началото на 2026 г., но все още не е взето решение дали ще е с екипаж или в роботизиран режим. Даже астронавтите на НАСА са се притеснили. „Не би следвало да реагираме прекомерно заради изблик на гняв в социалните мрежи. Но когато надеждите и мечтите ти са свързани с това, не можеш да не си помислиш: Господи, ще летя ли изобщо в космоса?“, казва Гарет Райсмън, бивш астронавт на НАСА и работник в СпейсЕкс. Същинският проблем е, че много трудно може да се намери истинска конкуренция на Илон Мъск. Работната ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“ бива изстрелвана веднъж на всеки два дни. Положението в другите компании е трагично – ракетата на Блу Ориджин „Ню Глен“ е летяла само един път. Ракетата на ЮЛА „Вулкан“ – два пъти. Ракетата на Рокет Лаб „Неутрон“ пък изобщо не е била изстрелвана. Още преди скандала между Мъск и Тръмп, Пентагонът публично заяви, че се притеснява от забавянията на ракетата „Вулкан“ дори и тя вече да е одобрена и сертифицирана за военни мисии. Предстои да видим как ще се развият нещата… но време е конкуренцията да се размърда, защото всички останали освен СпейсЕкс са безнадеждно изостанали, а прекомерно емоционалният шеф на фирмата може да се поддаде на емоциите си и да нанесе сериозни вреди. Вече никой няма право на извинения. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/07/usa-seeks-alternatives-to-musk/
  9. Подготовката за десетия полет на Старшип започна с огнево изпитание на Супер Хеви Снимка от вчерашното огнево изпитание. Photo credit : SpaceX 7 юни 2025 г. 10:20 ч. Светослав Александров. Вчера СпейсЕкс проведе успешно статично огнево изпитание на ракетата-носител „Супер Хеви“, което показва, че подготовката за десетото изстрелване на кораба „Старшип“ е вече в ход! Изпитанието бе осъществено само десет дни след провеждането на деветото изстрелване на „Старшип“. Това не бива да ни изненадва. Скоро след този полет Илон Мъск заяви, че СпейсЕкс ще се опита сериозно да увеличи летателната честота, като от сега нататък „Старшип“ ще трябва да лети веднъж на всеки три-четири седмици. През 2025-та година програмата постигна забележителна, но за съжаление недостатъчно задоволителна успеваемост. СпейсЕкс успя да постигне възвръщаемост на „Супер Хеви“, като в хода на седмото и осмото изстрелване, съответно през януари и март, ракетата-носител извърши последователни успешни кацания върху стартовата кула. Но работата по самия кораб „Старшип“ (който е горният компонент на стартовата система) забуксува. През 2024-та година нямаше проблеми с него, но това бе стара итерация, докато в началото на 2025-та в експлоатация бе въведен новият „Старшип – Вариант 2“. Както по време на седмия, така и при осмия полет „Старшип – Вариант 2“ не успя да достигне до орбита. Усещането сред космическите ентусиасти е, че програмата бе рестартирана и започва от нулата. Това е особено голям проблем, защото СпейсЕкс се надява в близко бъдеще да осъществи демонстрация на презареждане с гориво, което е критично важна стъпка преди предстоящите пилотирани мисии до Луната и Марс. От това зависи дали американски астронавт ще се завърне на лунната повърхност преди китайците да изстрелят лунна експедиция. Деветият полет, проведен в края на май, беше значително по-успешен, защото „Старшип“ успя безпроблемно да достигне орбита. Но вратата на кораба заяде и не се стигна до демонстрационното освобождаване на макети на спътници „Старлинк“, а наблюдаваните течове засилиха опасенията, че СпейсЕкс все още не може да овладее докрай проблемите с хармоничните осцилации, които дестабилизират кораба. В космическите форуми се носят слухове, че горивопроводите на „Старшип“ са с фундаментално сгрешена конструкция, което може да наложи сериозно преправяне и съответно да се стигне до по-нататъшни отлагания. През следващите няколко дни СпейсЕкс трябва да завърши разследването на отклоненията, възникнали в хода на деветия полет. Важно уточнение е, че този път разследването е частично и касае само „Старшип“, но не и „Супер Хеви“. Вероятно целите пред десетия полет ще са тези, които не бяха изпълнени в хода на деветия – а именно демонстрация на освобождаването на спътници и проверка на поведението на термозащитните керемиди при навлизането в атмосферата. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/07/super-heavy-static-fire-3/
  10. Китайската астероидна мисия Тянвън-2 достигна 3 милиона километра от Земята Снимка на слънчевия панел на „Тянвън-2“. Photo credit : CNSA 6 юни 2025 г. 08:05 ч. Светослав Александров. Китайската астероидна мисия „Тянвън-2“, която бе изстреляна в края на месец май, продължава да работи нормално и вече се е отдалечила на повече от 3 милиона километра от Земята. Ръководството ѝ публикува красива снимка на един от двата разгънати слънчеви панели. Панелите са били изстреляни в сгънато състояние и след достигането на космическото пространство са се разтворили подобно на ветрило. Дизайнът е нарочно подбран да е такъв, за да може да има достатъчно голяма площ на слънчевите батерии и „Тянвън-2“ да е в състояние да генерира достатъчно количество електроенергия, за да работи отвъд орбитата на Марс и да изследва комети от основния астероиден пояс. Напомням на читателите, че основната задача на „Тянвън-2“ е да събере проби от близкоземен астероид и да ги достави на Земята. Това е постигано единствено от две други държави досега, от Япония (посредством мисиите „Хаябуса 1“ и „Хаябуса 2“) и от САЩ (посредством мисията „Озирис-Рекс“). https://cosmos.1.bg/space/2025/06/06/tianwen-2-photo-solar-panel/
  11. Повреден радар е причината за аварията на Ресилиънс Няма да има европейски частен луноход – поне все още. Image credit : ispace 6 юни 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Международната лунна компания айспейс излезе с изявление, от което става ясно, че радарът на „Ресилиънс“ не е сработил според очакванията и това довело до авария при кацането. „Спускаемият апарат слезе от височина 100 километра до височина 20 километра и след това успешно запали основния си двигател, за да започне забавяне. Докато ориентацията на спускаемия апарат бе потвърдена да е почти вертикална, телеметричната информация бе загубена впоследствие и нямаше данни, които да покажат успешно кацане, дори и след като мина очакваното време за кацане. На базата на досега наличните данни, екипът на мисията успя да потвърди следното: лазерният висотомер, който служи за измерване на разстоянието до лунната повърхност, претърпя забавяния при получаването на валидни стойности. Като резултат спускаемият апарат не успя да се забави достатъчно, за да достигне нужната скорост за планирано кацане. Базирано на тези обстоятелства се предполага, че спускаемият апарат е осъществил твърдо кацане на лунната повърхност“. Източник: айспейс https://cosmos.1.bg/space/2025/06/06/hakuto-r-failure/
  12. ГОРЕЩА НОВИНА: Илон Мъск заяви, че извежда незабавно от експлоатация кораба Драгън! Илюстрация: Grok 5 юни 2025 г. 23:45 ч. Светослав Александров. Гореща новина: Илон Мъск заяви, че СпейсЕкс незабавно ще изведе космическите кораби „Драгън“ от експлоатация! Всичко това се случи след брутален скандал с президента на САЩ Доналд Тръмп, който се разрази в социалните мрежи. Тръмп и Мъск вече не са приятели – това е повече от очевидно, а поводът за развалянето на „броманса“ е „големия красив законопроект“ на Тръмп, който може да доведе до увеличаването на държавния дефицит до 2.5 трилиона долара. „Най-лесният начин, по който можем да спестим пари в нашия бюджет, милиарди и милиарди долари, е да прекратим правителствените субсидии и договори на Илон. Винаги съм се изненадвал, че Байдън не го е направил досега“, написа Доналд Тръмп в своята социална мрежа Truth Social. След това Мъск оповести в X, че името на Тръмп се споменава във файловете Епстийн и това е причината те да не са публични. Тук става въпрос за документи, свързани с престъпника Джефри Епстийн, който е обвинен за сексуални отношения с малолетни. Журналистът от Арс Текника Ерик Бъргър заяви, че ако Тръмп прекрати договорите на Илон Мъск, „това ще доведе до края на Международната космическа станция и едновременно с това няма да има никакъв начин тя да бъде изведена безопасно от орбита“. Това е така, защото корабите на СпейсЕкс „Драгън“ са единствените в западния свят, които могат да превозват полезни товари и астронавти от Земята до орбита и обратно. Мъск цитира този Туит и каза: „Става все по-добре и по-добре. Продължавай, оправи ми деня“. Накрая Мъск каза: „В светлината на твърденията за прекратяването на правителствените ми договори, СпейсЕкс започва незабавно извеждането на „Драгън“ от експлоатация“. „Това може и да не е блъф“, пише Бъргър. „Илон е колеблив от известно време да предприема нови проекти, свързани с „Драгън“, и иска да прехвърли пилотираните мисии към „Старшип“ колкото се може по-скоро. Разбира се, това ще сложи финал на проекта МКС и ще нанесе вреди на бъдещите комерсиални космически станции. Ненормални времена!“ https://cosmos.1.bg/space/2025/06/05/elon-musk-trump-crew-dragon/
  13. Кацането на Ресилиънс на Луната е почти със сигурност аварийно Разстроени физиономии в центъра за управление. Photo credit : ispace 5 юни 2025 г. 23:15 ч. Светослав Александров. Все още няма официално изявление от международната компания айспейс – но тазвечерното кацане на „Ресилиънс“ на Луната е почти със сигурност аварийно, също както и първото през 2023 година. Едновременно операторите на радиотелескопите в Бохум и Дуинджълу докладваха, че радиосигналът от „Ресилиънс“ прекъсна в 19:15 ч. българско време – две минути преди очакваното кацане. Последната телеметрична информация от спускаемия апарат също така показваше, че скоростта във финалните етапи от полета е била 187 километра в час – твърде висока, за да оцелее. Безспорно неприятен завършек за айспейс, но също така и за европейските екипи, които очакваха да позиционират на Луната първия в историята на космонавтиката европейски луноход, както и за японските учени, които се надяваха да отгледат микроводорасли с цел производството на храна. Равносметката: от три кацания на Луната през 2025 година, имаме един пълен успех („Блу Гоуст“, Файърфлай, САЩ), един частичен успех („Атина“, Интуитив Машинс, САЩ) и един пълен провал („Ресилиънс“, айспейс, международна фирма). Надежда за спускаемия апарат практически няма. Ако той беше достигнал повърхността на Луната с известни условности (например преобърнат или със счупено краче, както беше случаят с „Атина“), поне щеше да има радиосигнал. Но този път такъв отсъства напълно. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/05/ispace-landing-failure/
  14. Спускаемият апарат Ресилиънс ще кацне на Луната тази вечер! Снимка на земния изгрев, заснета от окололунна орбита от мисията на айспейс „Ресилиънс“ на 27-ми май. Photo credit : ispace 5 юни 2025 г. 19:45 ч. Светослав Александров. Международната космическа компания айспейс потвърди, че кацането на спускаемия апарат „Ресилиънс“ („Хакуто-Р“) на Луната остава насрочено за тази вечер в 22:17 ч. българско време! Успехът, разбира се, не е гарантиран – нещо повече, дебютният опит на фирмата през 2023 г. бе неудачен. Сега обаче айспейс се надява, че този път всичко ще мине благополучно. Очаква се „Ресилиънс“ да се спусне в Морето на студа – равнинна област с площ 18 000 квадратни километра, лежаща непосредствено под Северния полюс на Луната. Трудно е да се наблюдава този регион с невъоръжено око, защото е изключително тесен: Image credit : NASA Това ще е третото кацане на Луната за 2025-та година, след като през март на естествения ни спътник се прилуниха спускаемите апарати „Блу Гоуст“ и „Атина“, съответно на фирмите Файърфлай и Интуитив Машинс. На 12-ти май започна годишната дарителска кампания за поемане на разходите, свързани с КОСМОС БГ. Подкрепете блога финансово на този линк, за да продължи да съществува! Ако предстоящото кацане е успешно, това ще е съществен миг за европейската космическа индустрия – на Луната ще заработи първият европейски луноход на име „Тенашъс“! Той е построен от европейската дъщерна фирма айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Напомням на читателите, че айспейс (която няма нищо общо с продуктите на Apple) е международна компания със седалище в Токио, Япония, и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Тазвечерното кацане ще бъде излъчвано на живо на този линк, като предаването ще започне в 21:10 ч. българско време: https://cosmos.1.bg/space/2025/06/05/resilience-to-land-on-moon-this-evening/
  15. Делят ни два дни до третото кацане на Луната за 2025 г. Снимка на Луната, заснета от окололунна орбита от мисията на айспейс „Ресилиънс“. Photo credit : ispace 3 юни 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. На 5-ти юни в 22:24 ч. българско време спускаемият апарат „Ресилиънс“, построен от международната фирма айспейс, ще извърши меко кацане в региона на Морето на студа на Луната. Това ще е третото прилуняване за 2025 г. след двете кацания през март от апаратите „Блу Гоуст“ на Файърфлай и „Атина“ на Интуитив Машинс. Напомням на читателите, че прилуняването на „Блу Гоуст“ бе напълно успешно, като мисията продължи две седмици със събирането на богатство от научни данни, докато „Атина“ се преобърна и работеше само няколко часа, изпращайки ограничено количество снимки и сведения. За компанията айспейс това ще е вторият опит да се спусне на Луната. През април 2023 г. първият апарат на фирмата от същия тип („Хакуто-Р“) се разби заради софтуерен бъг, поради който апаратът не успя да прецени правилно разстоянието до лунната повърхност и изразходи горивото си преждевременно. Подготовката за кацането на „Ресилиънс“ протича по план. На 28-ми май в 11:27 ч. българско време спускаемият апарат запали двигателя си, за да превърне орбитата си в кръгова. От тогава досега „Ресилиънс“ кръжи постоянно на 100 километра над лунната повърхност, правейки една обиколка около Луната за 2 часа. Отново напомням, че „Ресилиънс“ пристигна в окололунна орбита на 7-ми май. Фирмата айспейс (която няма нищо общо с продуктите на Apple) е международна компания със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Ако предстоящото кацане е успешно, за пръв път на Луната ще заработи европейски луноход на име „Тенашъс“. Той е построен от европейската дъщерна структура айспейс-Европа съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Същевременно американската дъщерна структура айспейс-САЩ си партнира с Дрейпър за доставката на полезни товари на Луната в рамките на програмата на НАСА „Клипс“ (CLPS), в това число на научни прибори на обратната ѝ страна през 2026 година. Така че, ако предстоящото лунно кацане бъде успешно, НАСА ще разполага с още един комерсиален превозвач, освен Файърфлай (с досега успешно кацналата мисия „Блу Гоуст“) и Интуитив Машинс (чиито две мисии „Одисей“ и „Атина“ се прилуниха през 2024 и 2025 г., макар и да се преобърнаха). Задачата на европейския луноход „Тенашъс“ е да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенци. Спускаемият апарат „Ресилиънс“ („Хакуто-Р“) превозва и експеримент, поръчан от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите. https://cosmos.1.bg/space/2025/06/03/ispace-upcoming-landing-preview/

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.