Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Завръщането на кимоното

В типично градските условия някак неизбежно то се "прощава" с част от дължината си, за да се покажат красивите женски колене.

Кройката на японското кимоно се е оформила през втората половина на XVI в. То е било основната дреха през следващите 300 години до навлизането на западното облекло в Япония. Кимоното става популярно сред мъжете и жените от всички социални групи из цялата страна. Днес то е рядко срещана дреха във всекидневието и намира приложение само при специални случаи като церемониално облекло.

Японското кимоно е дълга и отворена отпред дреха; то обгръща тялото и се пристяга в кръста с широк платнен пояс, наречен “оби”. По тялото кимоното приема формата на цилиндър с дълги торбести ръкави, подходящи за горещото и влажно лято в Япония. Формата и мотивите на кимоното, качеството на материала и ширината на пояса са съобразени с повода, по който е обличано, а също така и социалния статус на притежателя му. Едновременно с това цвета, материята и подплатата са съобразени със съответния сезон.

В наши дни, традиционната японска дреха намира приложение предимно при специални случаи като церемониално облекло.

Напоследък, особено след като се появи и филмът по книгата на Артър Голдън "Мемоарите на една гейша", кимоното бива реабилитирано.

(Вж. повече в http://Style.com/ )

Няколко предложения за т.нар. съвременно, или нетрадиционно кимоно предлага руското електронно издание за мода и стил http://FashionTime.ru/ .

Урбанистично кимоно

Шведската дизайнерка Линеа Бах предлага секси кимоно от коприна, както и приятен халат в същата кройка с марката Urban Kimono, които, според нея, са идеални за носене, когато се разпуска у дома, след напрегнат ден.

Кимоно от цветя

Куклата в човешки ръст с глинена глава и тяло от бамбукови клонки се използва при едно особено изкуство наречено Kiku-ningyo - изработване на кимона - икебана от живи хризантеми. Обикновено, се използват за декор на храмове или изложбени зали. Да се поръча подобен шедьовър е доста скъпо удоволствие, но, от друга страна, това означава престиж. За да не увяхват цветята, хризантемите се избират с дълги стебла и се откъсват заедно с корените, които се увиват в своебразна торбичка и регулярно се овлажняват. Повяхналите цветчета се заменят с нови, за да може уникалното кимоно да живее колкото е възможно по-дълго.

Кимоно в стил "пънк"

В типично градските условия някак неизбежно кимоното се "прощава" с част от дължината си, за да се покажат красивите женски колене. Пънкарските кимона на марката Takuya Angels напомнят на ярко оцветени пеперуди. Дизайнерите са помислили и за почитателите на "готическия стил" - кимоната са предимно в черно с множество лентички и панделки по тях. Кимоното в стил "фрутс" (fruits) също е част от авангардната "улична мода". Характерно за него е необичайното съчетаване на цветове, с което се цели приковаване на погледите.

Кимоно за лаптопа

Дизайнерите обаче не мислят само за хората.

Ако сте фен на тази "японска тенденция" в модата, спокойно може да облечете верните си приятели - лаптопа и дискмена си, в подходящо кимоно. Red Maloo например е добър избор - тъкан с традиционни мотиви и е не просто шикозно, а и много удобно.

Кимоно за кучета

В някои салони за разкрасяване на домашни любимци може да се подбере кимоно и за кучето. Това, разбира се, не е тоалет за ежедневна разходка, но това собствениците преценяват сами (вж. повече в http://IdealPetFashions.com/ ).

Още любопитни факти

Властите в Киото, град с хилядолетна история, решили да награждават всеки, който защитава японската национална традиция. И така онзи, който облече кимоно вместо западна дреха, може да се вози безплатно в градския транспорт и да посещава без пари музеи и исторически места и дворци. Китайската актриса Джан Дзиу, която изпълнява главната роля в "Мемоарите на една гейша", обаче твърди, че кимоното в класическия му вид изобщо не е удобно: "Трябва да стоиш изправен по цял ден, а дрехата е толкова тежка, че вратът ти почти се пречупва, едва можеш да повдигнеш ръката си. Можеш да ходиш, но със ситни крачки, защото е увито стегнато около тялото. Практически няма как да ядеш или да пиеш, или - да отидеш до тоалетната."

Сезони и мотиви

Япония е островна страна, заобиколена от морета. Нейната природа е богата и красива, с четири ясно изразени сезона. Японците обичат растенията и животните и истински ценят усещането за сезона. Японският шинтоизъм, древна религия, следвана и днес, се основава на вярата в природата. Един от принципите й се състои в почитане на съвместното съжителство на човека и природата. Тази среда определено е повлияла на дизайна на японското кимоно. Техниките на бродиране, боядисване и рисуване са умело и артистично използвани в кимоното, за да илюстрират богатите сцени от природата, представящи цветя, дървета, птици и животни.

Сватбени костюми

Японските женски сватбени дрехи се оформят под влиянието на обичаите на военната класа през XVI в. За сватбената церемония булката облича “широмуку” (неопетнено кимоно). Всички части на този костюм са бели: кимоното, “оби” (широк пояс), “учикаке” (дълга цветна връхна дреха), “цуно-какуши” (вид воал, за който се вярва, че крие рогата на ревността на булката). След като младоженците дадат брачния обет и разменят чаши със светено “саке” (оризово вино), булката се преоблича в червено кимоно и тогава започва приемането й в семейството и новите роднини. Прието е също да се носи черно или в ярки цветове кимоно през този етап на сватбата. Тези традиции са претърпели промяна в зависимост от статута на човека, района и времето. Като мотиви, символизиращи благополучие в брака, по кимоното често са изобразявани костенурки, жерави, бор, бамбук и сливови клонки.

Детско церемониално кимоно

Целта на изработването на детско кимоно е да се отбележат множеството превратни моменти в живота: о-шичи-я (чествано на седмата нощ от раждането), мия-маири (първото му влизане в храм), шичи-го-сан (фестивали, отбелязващи порастването на детето при третата, петата и седмата му година). Детското церемониално кимоно е символично натоварено с пожелания за здраве и растеж. За талисман се използва червен или жълт плат и декоративно обшиване, нар. “семамори”. Същевременно в детското кимоно липсва шева в централната част на гърба. В мотивите присъстват костенурки, жерави, бор, бамбук, сливови клонки, символизиращи дълголетие и просперитет. Специално при момчетата се среща като мотив шаран или воин, израз на успех в живота и военните подвизи.

Кимоно на обикновен японец

Селяни, рибари и хора от града обличали кимоно от памуk или koноп във всекидневието или за работа. Овцевъдството не е разпространено в Япония, поради което вълна не се използва. Коприната също не служи за изработка на кимона на земеделци, защото през XVIII в. управляващите забраняват употребата й от по-ниските социални слоеве. Поради тези причини дрехите за празник и специални случаи също са изработвани от памук. Памукът и конопът се предат и тъкат в домашни условия. Всички декоративни техники като боядисване, икат и бродиране също се практикуват у дома. Уникалната красота на тези кимона откриваме в геометричните мотиви, майсторски избродирани по плата и използването на техника на ватиране, наречена “сашико”. В този процес намира приложение и филцът едновременно като декорация и за подсилване. Памукът и конопът са подходящи за боядисване, за което често се използва индиго.

Jinbaori: воинска горна дреха без ръкави

Японският воин по време на битка обличал дреха с богат и сложен дизайн, с цел да създаде усещане за личното си присъствие на бойното поле. “Джинбаори” в началото представлявала туника, носена върху бронята от военните предводители през периода Сенгоку (“периода на воюващите държави” 1550-1600г.). След това “Джинбаори”-то се превръща в горна дреха, придаваща тържественост при носенето й в обществото. За целта са избирани смели, нетрадиционни силуети, а материите са “раша” (мъхест вълнен плат, донасян с кораби от чужбина) и “кинран” (вносна коприна с позлатени хартиени нишки). Обикновено се използват и пера. След като “Джинбаори” губи функцията си на военна дреха, тя се превръща в горна дреха без ръкави с навита на руло яка. На гърба му се изобразява фамилен герб, а квадратните парчета плат на раменете, известни като “тачуике” (орнаментирани щитове на раменете), служат за предпазване на дрехата при носене на меч. Фамилните гербове върху дрехите са с различен дизайн. Чести мотиви са растения, животни, знаци и оръжия. От цветовете се използват само черно и бяло. Специфичният дизайн на тези гербове ги прави уникални за Япония.

http://daobg.com/forum/index.php?showtopic=3061

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...