Отиди на
Форум "Наука"

Discovery STS-116


Recommended Posts

  • Потребител

Discovery STS-116

Дата на изстрелване - 14 Декември 2006

Орбитер - Discovery

Номер на мисията - STS-116 (117-ти полет на совалката)

Прозорец за изстрелване - не по-рано от 14 Декември.

Стартова площадка - 39-B

Продължителност на мисията - 12 дни

Място на приземяване - Космически Център Кенеди (KSC)

Наклон на орбита - 51.6 градуса

Височина на орбита - 122 морски мили (225 км)

Основен товар - греда P5, SPACEHAB

Екипаж:

159158main_sts116-s-002.jpg200px-STS-116_patch.png

Mark Polansky - Commander

William Oefelein - Pilot

Robert Curbeam - Mission Specialist

Joan Higginbotham - Mission Specialist

Nicholas Patrick - Mission Specialist

Christer Fuglesang (ESA) - Mission Specialist

Sunita Williams - Flight Engineer - остава на станцията, след напускането на Дискавъри, като член на Експедиция 14. На нейното място в совалката ще се върне на земята Thomas Reiter последният член на екипажа на Експедиция 13.

Основни цели на мисията:

Донасяне и инсталация на третия сегмент от дясната част на гредата P6.

С мисията ще пристигне третият член на Експедиция 14 Санита Уилямс и ще се върне на Земята Томас Райтър.

Ще бъде донесен третият от три експериментални робота SPHERES.

Ще бъдат свити десният комплект слънчеви батерии на P6, което ще позволи на новите панели да се въртят.

Ще бъде преустроена електрическата инсталация на МКС, за да се премине към захранване от новите панели на P3/P4 донесени от предишната мисия STS-115.

След завършването на мисията МКС ще изглежда така:

screenshoty167ss3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

НАСА го повтаря постоянно: идващите мисии, имащи за цел завършването на МКС са най-сложните и най-трудните мисии в историята на пилотираните полети. Ако питате инженерите кой от оставащите 14 полета ще е най-труден, то сигурно отговора ще е следващия – STS-116.

post-763-1159015477_thumb.jpg

„Това, което прави мисията уникална е факта, че ще преокабелим цялата станция.” – казва командира на Дискавъри Марк Полански. Откакто първия сегмент на станцията беше изстрелян в орбита през 1998 г. МКС работи с временна електрическа система. Но след като Р3/4 беше закаран на станцията на мисия STS-115 вече всички основни компоненти от електрическата система са на място.

post-763-1159015510_thumb.jpg

Плана е да бъдат изпратени астронавти на две космически разходки, всяка от които посветена на преокабеляването на половината станция. Въпреки, че звучи сложно тази част от мисията няма да е особено трудна. Астронавтите ще чакат разрешение от Земята за изваждане на няколко кабела от един слот и включването им в друг. Има вероятност някои от кабелите да правят проблеми при изваждането им поради ниската температура (-120˚С). В такъв случай мисията ще върви бавно, но не особено сложно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Понеже слънчевите панели на Р3/4 са закрепени точно на края на самата греда е нужен преходник за да може да бъде закачена Р6 гредата. Този преходник неможе да бъде серийно вграден в Р3/4, Р6, S3/4 и S6 гредите понеже в такъв случай те ще бъдат прекалено дълги за да се поберат в товарния отсек на совалката. За това се доставят отделно Р5 и S5 сегментите.

post-763-1159047834_thumb.jpg

SPACEHAB е херметизиран модул, който си остава в товарния отсек на совалката. Той е свързан с люка за скачване и се явава разширение на совалката. SPACEHAB служи за транспорт на товари и провеждане на експерименти.

post-763-1159048067_thumb.jpg post-763-1159048195_thumb.jpg

Третия и последен компонент от товара на Дискавъри за мисия STS-116 е Integrated Cargo Carier (ICC) - платформа за съхраняване на нехерметизирани товари в товарния отсек на совалката пройзводство на SPACEHAB. На него ще бъдат натоварени резервни части за МКС.

post-763-1159048384_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

Инспекциите на Дискавъри след приземяването й са 94% завършени. Бустерите и външният й резервоар са монтирани и чакат орбитъра във VAB. Roll over-а на Дискавъри се очаква да бъде извършен на 1 ноември. Сестра й Атлантис все още е на код червен и това е доста сериозен проблем и спънка дори за Дискавъри, понеже Атлантис трябва да може да бъде изстреляна при нужда, ако нещо се бъгне Дискавъри. Друга пречка за STS-116 е и повредената система за филтриране на кислород Електрон. В момента Експедиция 14 диша кислород от запасите в Прогреса и на станцията. Ако Дискавъри пристигне и се повреди, то няма да има достатъчно кислород за всички, докато Атлантис пристигне.

153212main_116srbstack.jpg

Руснаците, обаче, са предложили на американците да пратят спасителни Союзи до станцията в случай на повреден орбитър и така НАСА продължава да работи за изстрелване на STS-116 в началото на декември. Преди няколко дена изпуши и един от четирите жироскопи, които служат за позициониране на станцията. Жироскопът започнал да вибрира прекалено много и му дръпнали шалтера. Станцията може да работи и само с два жироскопа, но ще има проблеми на мисиите STS-116 и STS-118, понеже тогава ще се промени цялата захранваща система и жироскопите ще бъдат изключвани по двойки. Тази двойка с разваления жироскоп ще бъде проблемна, понеже само един не може да държи МКС. Очаква се тогава да го пускат и да работят при вибриращ жироскоп и следователно вибрираща станция. Очаква се Дискавъри да върне един развален Електрон на земята за ремонт. Руснаците междувременно стягат Прогрес 23, на който ще има резервни части за единия Електрон на станцията.

През това време екипажа на Дискавъри посети космическия център Кенеди, за да извърши тест на интерфейса екипаж-оборудване.

06pd2259mzc4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дискавъри (OV-103) STS-116

Техниците продължават да запечатват последните компоненти и повърхности на Дискавъри в подготовка за roll over (транспортирането й до VAB), който в момента е насрочен за 1 ноември. Работата по ремонта на дясната вратичка на външния резервоар приключи и резервоара е готов за скачване с Дискавъри. Екипа предвижда да приключи запечатването на задницата на совалката до края на тази седмица. Левите и десните кутии бяха инсталирани на крилата, както и вратичките за тях. Тестовете на Ku-band антената бяха успешни и тя беше сгъната и прибрана в готовност за летене.

06pd2356-s.jpg06pd2353-s.jpg

Атлантис (OV-104) STS-117

Техниците продължават инспекциите на Атлантис след приземяването й и започват подготовка за изстрелването й на мисия STS-117. Разгъваемата сензорна система (Orbiter Boom Sensor System - OBSS) беше инсталирана в четвъртък. Днес трябва да бъдат завършени тестовете на горивните клетки. Днес трябва да започне ремонта на вратата на товарния отсек, която беше ударена от микрометеоритен космически отпадък.

Индевър (OV-105) STS-118

Електрониката на Индевър е задействана и техниците продължават да я тестват в подготовка за първия и полет след продължителен модефикационен период. В четвъртък беше направен тест за течове на APU единиците. За неделя са насрочени тестовете за херметизация на кабината и люка за скачване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето как ще бъдат разположени товарите в товарния отсек на Дискавъри:

post-763-1161460163_thumb.jpg

SHTA е съкращение за SpaceHab Tunnel Adapter в превод "тунелен адаптер за Спейсхаб". SHSM идва от SpaceHab Single Module или "единичен модул Спейсхаб". Р5 е петия (по-точно четвъртия) сегмент от лявата част на опорната конструкция. ICC е съкращение за Integrated Cargo Carrier в превод "интегриран товарен носач".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Дискавъри е гонотова за roll over. Преместването на совалката в зградата за сглобяване на совалките (VAB - Vehicle Assembly Building) ще бъде направено утре. Процедурата ще започне някъде между един и три часа българско време след обед. На кратко процеса включва:

- монтиране на совалката върху мобилния транспортер (да не се бърка с мобилния верижен транспортер - "гъсеницата")

- самото транспортиране на совалката от OPF (Orbiter Processing Facility) до VAB

- закачане на "прашката" за Дискавъри и изправянето и във вертикална позиция

- закарване на совалката до High Bay #3

- закачяне на твърдите връзки между външния горивен резервоар и орбиталния апарт

От тук нататък почват финните процедури като например създаване на меките връзси. Roll out (извеждане на совалката на стартовия комплекс) е насрочен за 8 ноември. Товарите трябва да пристигнат на площадката предния ден.

Roll over-а няма да бъде предаван пряко по НАСА ТВ, защото има конфликт в програмата с ежедневното пряко предаване от МКС. За сметка на това ще можем да следим уебкамерите, които опресняват изображението на всеки 45 секунди: http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/countdown/video/

Утре НАСА официално ще обяви мисия STS-125 - последната сервизна мисия до телескопа Хъбъл. Ще бъдат разяснени доста интересни неща, като на пример какво ще претсавлява евентуалната спасителна мисия при нужда, какво ще бъде ремонтирано по телескопа и какви подобрения ще бъдат нанесени.

Май до сега не съм споменавал нищо за VAB. Първоначално сградата е била използвана за програмата Аполо, а сега се използва за совалките. В бъдеще ще приюти и Арес. VAB е една от най-големите сгради на планетата. Тя заема 8 акра площ, висока е 160 метра, дълга е 218 метра, а на ширина е 158 метра. В нея има 3 664 883 кубически метра пространство.

- знамето и емблемата на VAB: поставени през 1976 година; били са нужни 22 712 литра боя. Знамето е 64х33,5 метра. Всяка лента на знамето е достатъчно широка за туристически автобус да се движи по нея.

- желязо: 89 421 тона

- бетон: 49 696 кубически метра

- колони: 4 225 стоманени тръби с диаметър 0,4 метра са закопани на 49 метра дълбочина в твърда скала

- вентилация: 9 070 тона; 125 вентилатора

- подемни устройства: 71 крана; два 227-тонни мостови крана

- стени: 100 800 квадратни метра алуминиеви панели; 6 503 пластмасови панели

- врати: четири 139-метрови врати северната, от които разширена до 12,2 метра, за да може да минава совалката през нея

Сравнения:

Височина: VAB - 160 метра / Статуята на свободата - 93 метра

Обем: VAB - 3 665 013 кубически метра / Пентагона - 2 181 117 кубически метра

VAB се равнява на 3,75 Емпайър стейт билдинга

Ето и една снимка на VAB и 110-метровия Сатурн V, както и една със совалката. Совалката е точно два пъти по-ниска от Сатурн V.

vassembuldjr4.jpg

shuttlerolloutwvabjh2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дискавъри беше закарана във VAB и започна монтирането и на външния горивен резервоар, на който са монтирани и двата бустера. Совалката ще бъде изведена на стартовата площадка на 7 или 8 ноември. Един ден преди това контейнера с товарите трябва да пристигне на стартовия комплекс. За сега техниците монтират товарите в транспортния контейнер. Ето снимка на гредата Р5 преди да бъде монтирана в контейнера:

06pd2407-m.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
  • Потребител

Дискавъри е прикрепена към резервоара. Совалката е сглобена :)): Още остава да оправим електрониката и във вторник изкарваме Дискавъри на стартовата площадка (39В) :)): Т-34 дена :!!!:

06pd2435-s.jpg06pd2436-s.jpg

06pd2437-s.jpg06pd2439-s.jpg

06pd2440-s.jpg06pd2441-s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всички твърди и горивни връзки са направени. Техниците започнаха последните процедури по интеграцията и запечатване на совалката в конфигурация за летене. Междувременно мениджърите на програмата със совалките уточниха датите на първите три мисии на совалки през 2007 година:

- STS-117 - Атлантис - 16 март

- STS-118 - Индевър - 28 юни

- STS-120 - Атлантис - 7 септември

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всичко с Дискавъри е ОК. Совалката е напълно сглобена и почти готова за roll out. Изкарването и на стартовата площадка е насрочено за четвъртък в 20:01 часа. Утре товара ще бъде транспортиран до стартовата площадка. Всички товари бяха инсталирани в транспортния контейнер и той беше затворен:

spacehabsmsspf061103152vp3.th.jpg

По последни данни прозореца за изстрелване на Дискавъри ще бъде ограничен до 17 декември, понеже инженерите не са сигурни, че сменянето на годината в орбита няма да повлияе лошо на бордовите компютри. Атлас-а, който пречеше на Дискавъри е отложен за 18 януари 2007 година, така, че прозореца е "чист". В момента се разглежда възможност за изстрелване на Дискавъри с ден по-рано - на 6 декември.

153212main_116mating.jpg

Малко повече за товарите:

- Р5 ще бъде закрепена за ръката на совалката, която ще подаде гредата на ръката на станцията по същия начин като на предната мисия

post-763-1162842458_thumb.jpg

- на интегрирания товарен носач ще бъдат монтирани следните товари: панел за отпадаци за сервизния модул (SMDP), космическа тестова програма Н2 (това са три сателита, които ще бъдат пуснати от станцията след като Дискавъри си тръгне) - STP‐H2, 15 регулируеми плочки за балансиране (AMPs) и пасивен механизам за освобождаване на товари (ICC PFRAM)

post-763-1162842432_thumb.jpg

- единичен модул SPACEHAB

post-763-1162842477_thumb.jpg

Ако имате някакви (каквито и да било) въпроси относно совалката, мисията, товарите, експериментите, дейностите преди изстрелването, изстрелването, работата в орбита и/или кацането, не се колебайте да питате :!!!:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Товара пристигна на стартовата площадка и беше "складиран" в залата за размяна на товари в ротационната сервизна структура :) Утре е ред на Дискавъри да поеме към стартовата площадка :)): Ето няколко снимки от пътешествието на товара в неговия транспортен контейнер:

06pd2451-s.jpg06pd2459-s.jpg

06pd2463-s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Подготовката на Дискавъри върви перфектно. Совалката е на стартовата площадка, товара е инсталиран в товарния отсек. В момента върви подготовка за зареждане на хиперголичното гориво. Тази процедура ще бъде извършена в неделя. По последна информация изстрелването ще се състои на 7 декември, а не на 6 както се спекулираше. Всъщност при нас вече ще е 8 декември, а точният час е 04:28 БГ време сутринта. От доста време не сме гледали нощно изстрелване на совалка. Надявам се, че ще е много готино.

sts116lu0.th.jpg

Подготовката на Атлантис за STS-117 върви перфектно. Проблемната горивна клетка от прединя полет беше сменена. Двигателя R4R от маневриращата система също е подменен. Като цяло подготовката на Атлантис за следващия й полет е в зелената зона, т.е. всичко е наред. Същото се отнася и за външният й резервоар.

И при Индевър всичко е наред. Подмяната на керамичните плочки продължава. OBSS бива инсталирана. Ремонтира се и смазочната система на APU. Бяха завършени и тестовете на вратичките към външвият горивен резервоар (ВР). Индевър е в чудесно състояние за изстрелване догодина на мисия STS-118. Пройзводството на външният й резервоар върви чудесно.

Като цяло:

Дискавъри - GO

Дискавъри ВР - GO

Атлантис - GO

Атлантис ВР - GO

Индевър - GO

Индевър ВР - GO

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тази седмица на стартова пбощадка 39B техниците завършиха горивните операции. Тези операции включват зареждането на орбиталната система за маневриране и системата за реагиране с гориво (монометил хидразин) и оксилител (азотен тетраоксид). Също така бяха заредени с хидразин бустерите и APU. В сряда беше завършен теста за течове от главните двигатели. Тестовете за хермeтизиране на кабината и на SPACEHAB ще бъдат завършени в неделя.

06pd2614-s.jpg06pd2622-s.jpg

На 28 и 29 ноември мениджърите на НАСА ще се съберат, за да обсъдят цялостното положение и да решат, кога ще бъде изстреляна совалката, както и да уточнят някои процедури.

Ако мениджърите решат да изстрелят совалката при отварянето на прозореца за изстрелване (7 декември местно време, 8 декември българско време), тогава астронавтите ще пристигнат в космическия център Кенеди на 3 декември.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Мениджърите гласуваха за изстрелване на 7 декември :D Совалката е в добро здраве и няма никакви проблеми с нея. Предстартовото броене започна: http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html BTW това на снимката е количката с космическите костюми, която вече беше монтирана в кабината на совалката. Днес неизвестна до сега космическа терористична организация на паяци-мутанти нападна Дискавъри, но тя беше на сигурно зад RSS. От специалния отдел за борба с космическите безредици на ЦРУ веднага отреагирахи и отстраниха паяците с лазерни пушки:

chan3largeoa4.jpg

Редактирано от Spirit
Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

За сега всичко е ОК. Остават 10 часа до изстрелване.

Някакъв запис има ли за изтървалите излитането :rolleyes: :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някакъв запис има ли за изтървалите излитането :rolleyes: :blink:

Совалката не беше изстреляна поради лошо време. Тази вечер ще бъде направен втори опит. Днес имаше проблеми с инфраструктурата и зареждането на резервоара започна по-късно. Времето до изстрелване може да не е достатъчно за сгъстяването на течния кислород. Остават приблизително пет часа и половина до изстрелването. Инженерният часовник на сайта на НАСА се е бъгнал. Астронавтите закусват. Прогнозата за времето е 30% шанс за изстрелване.

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Совалката не беше изстреляна поради лошо време. Тази вечер ще бъде направен втори опит. Днес имаше проблеми с инфраструктурата и зареждането на резервоара започна по-късно. Времето до изстрелване може да не е достатъчно за сгъстяването на течния кислород. Остават приблизително пет часа и половина до изстрелването. Инженерният часовник на сайта на НАСА се е бъгнал. Астронавтите закусват. Прогнозата за времето е 30% шанс за изстрелване.

Много късно, иначе бих го гледал :unsure: Е поне запис се надявам да има :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

4 часа до излитане. Имам чувството, че днес ще се лети. След две минути влизаме в Т-3 часа и отброяване по инженерния часовник.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Космическата совалка Дискавъри излетя на 10 декември, след като предишният опит за изстрелването и на 8 декември беше осуетен от лошото време. Дискавъри излетя заедно със седемчленния си екипаж на мисия STS-116, за която се твърди, че е най-сложната космическа мисия до сега.

На втората минута от полета двата бустера (ракетите от страни на совалката) се отделиха и паднаха в Атлантическия океан, където ги чакаха двата кораба Фрийдъм Стар и Либърти Стар. Само 6,5 секунди по-късно външният резервоар на совалката се отдели, а 45 минути по-късно совалката влезна в орбита около Земята.

aefafafaki7.jpg

Основната цел на Дискавъри е да стигне до Международната космическа станция (МКС), за да достави нов неин компонент, провизии и да смени член на екипажа. Първоначално орбитата на совалката е на 220 км височина, докато орбитата на станцията е на 370 км височина. На Дискавъри са и нужни два дена, за да се издигне до орбиталния комплекс. През това време екипажа ще направи пълна инспекция на кораба и ще се приготви за скачване.

Когато совалката достигне МКС, първата задача след отварянето на люковете ще бъде конфигурирането на спасителната капсула Союз да приютява жена. Това се прави, понеже Томас Райтър, който е член на екипажа на станцията, ще се върне на Земята на борда на Дискавъри, а американката от индиански произход Санита Уилямс ще го замени на МКС. Тя ще бъде член на Експедиция 14 заедно с американеца Майкъл Лопез-Алегрия и руснака Михаил Тюрин.

След това екипажите на станцията и совалката ще се заемат с товара на Дискавъри – опорна греда П5, провизии за екипажа на станцията и резервни части. Роботизираната ръка на совалката ще хване компонента П5, струващ $11 милиона, и ще го подаде на роботизираната ръка на станцията, която ще го постави накрая на опорната конструкция. Тогава астронавтите ще монтират новия компонент. П5 служи като преходник между компонентите П4 и П6, на които има слънчеви панели.

issshuttledv1.jpg

След това астронавтите ще извършат още две космически разходки, по време на които ще прехвърлят захранването на станцията от модул П6, който е инсталиран на временно място, на модул П4. Това може да не се окаже лека задача, понеже кабелите са включени в модула П6 от години и при екстремните температури в космоса може да са се залепили много здраво. По време на мисията ще бъде променено и охлаждането на модулите, а един от най-интересните моменти ще бъде прибирането на един радиатор, и двойка слънчеви панели на модула П6, който след известно време ще бъде преместен на постоянното му място – накрая на П5.

issconfqt5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вчера беше инсталиран компонента П5. Астронавтите Робърт Кърбийм и Кристър Фугелсанг махнаха предпазителите на съединителните механизми на П5 и инструктираха оператора на роботизираната ръка да намести правилно гредата. След това двамата астронавти ръчно настроиха ръката да напасне с точност П5. Последва завинтване на 4 болта и свързване на 6 кабела и така МКС стана по-голяма. Двамата астронавти също прехмахнаха една "дръжка" от опорната греда и подмениха развалена видео камера. Днес лявата двойка слънчеви панели ще бъде сгъната на половина, а утре ще бъде проведена втората космическа разходка за преконфигуриране на електрозахранването на станцията.

post-763-1166029756_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еми остава да се надяваме, че Дискавъри няма да последва съдбата на Чаланджър и Колумбия.

А нямаше ли такива новини, че НАСА са взели решение да прекъснат проектите с космически совалки?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...