Отиди на
Форум "Наука"

Ноам Чомски за нещата, които никога няма да разберем.


Южняк

Recommended Posts

  • Потребител

Тюринговата машина я дадох като пример за нещо което изглежда на пръв поглед не особено сложно, но може да прави много неща. Също така човешкият мозък може на пръв поглед да изглежда, като се има предвид как е еволюирал, че не би могъл да се справи с някой въпроси, но това може да е само привидно. Например преди 500 години квантовата механика би била непостижима за хората, но сега е факт(става дума за теорията). Това което сега изглежда като непреодолим проблем, може след време да не е.

Дали машината на Тюиринг има свободна воля? Не мисля, че въпроса е смислен. По-точно очевидно, че няма. Но аз не съм убеден, че и хората имат свободна воля. По-интересно е дали тюрингова машина(по-точно такава, която симулира работата на човешки мозък) може да бъде самоозъзната.

Забелязал съм, че при някои от физиците има едно желание, да се опитват, чрез постиженията на физиката да доказват философски тези. Как така преди 500 години, философските идеи породени от квантовата механика да не са били постижими за хората. От философска гледна точка идеите на квантовата механика не са нови. Физиката категорично не определя метафизиката. За мен като субективист, интерпретациите на Буда и Рене Декарт, по нищо не отстъпват на интерпретацията на Бор във философски смисъл. И трите интерпретации са еднакво завършени и за мен лично съвършени. Бор и сам го е казал за собствената си интерпретация. При Буда и Рене Декарт я има същата убеденост, че не могат да бъдат оборени. Те все още не са оборени. И тримата. И няма как да бъдат оборени, защото философските им интерпретации са абсолютно издържани и съвършени.

Чомски се лута. Той не е напълно самоосъзнат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

@mecho1: Квантовата механика (не интерепретациите) може би не беше най-подходящият пример. Исках да дам пример на въпроси/проблеми, които дълговреме са изглажали невъзможно трудни, и може дори да са навеждали на мисълта, че има нерешими проблеми, но в последствие са били решени. Вземи астрономията/астрофизиката/космологията, там въпросите са били задавани буквално от хилядолетия, но някои отговори са намерени чак през 20ти век. Аз само казвах, че въпроса за свободната воля, съзнанието и т.н. може да е подобен. Може след време да се намери обяснение, а сега да изглежда, че въпрос на който никога не бихме могли да отговорим.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Искам само да напомня, че човешкия интелект не е за подценяване...И сега и преди 2000 години..

Преди повече от 2000 години един александриец е измерил земния радиус само с помощта на една тояга, като е сбъркал само с 8%, ако не ме лъже паметта ...

А преди повече от петстотин години друг учен се е заигравал с четвъртото измерение /за което е бил порицан с думите, че предметите в него биха изглеждали по-грозни от Хидра и по-невероятни от Химера ... :grin: /

Link to comment
Share on other sites

"Южняк", Вашите коментари не адресират тезите които написах по същество, само съдържат информация по Ваш избор плюс Ваши оценки, които нито имам време нито пък виждам смисъл да коментирам. Не сте разбрали трите параграфа които написах, дали сте съгласен с тях или не е друг въпрос.

Никъде не съм написал, че Чомски не разбира мястото на човешкия ум поради което го оприличава на машина, това е което Вие сте разбрали от първия параграф. Като всеки учен Чомски съдава модел на феномена който изследва, в случая това е човешкия ум, за този модел става дума и за неспособността му да обясни действителните качества на феномена. А машините не са само механични, има и електронни, има всякакви като въображаеми например, които илюстрират даден модел.

Аристотел който се споменава във втория параграф съвсем не е грешал поради липсата на екип, напротив като ученик на Платон то е учил философия в екип и на свой ред е преподавал философия. Книгите му са конспекти на лекциите му, според много съвременни изследователи. Грешките на Аристотел идват от крайното прилагане на умозрителния подход към природните феномени и неизползването на експерименти на които да базира подхода си. Това е характерно не само за него, но и въобще за цялата гръцка философия през античността, само че през Средновековието Аристотел е бил избран за краен авторитет на философията и така ще-не-ще Галилей е трябвало да опровергава Аристотел. За важността на експеримента се говори във втория параграф, Чомски когото ме съветвате да прочета отново доколко използва експерименти за да провери модела си? Аз прочетох само твърдения относно сложността на феномена, евентуалната невъзможност да бъде обяснен и прочие приказки на всеки учен чийто модел не работи, те са в реда на нещата.

Последното изречение с което не сте съгласен изразява важността на интеракцията на човешкия ум със средата, на това е наблегнал още Буда в античността. Чомски говори за различието на граматиките на езика и взаимодействието на ума с тях, но средата не се изразява в граматиката на езика, има и много други фактори. Това особено личи в случая на Япония, която Чомски споменава.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...