Отиди на
Форум "Наука"

Защо Гагарин остава първият човек в космоса, дори и да не се е завърнал на Земята заедно с кораба си


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Защо Гагарин остава първият човек в космоса, дори и да не се е завърнал на Земята заедно с кораба си

gagarin-smile.jpg

В продължение на 59 години усмивката на Гагарин символизира порива на човек към звездите. Снимка : РКК Енергия 

29 март 2020 г. 18:40 ч.

Светослав Александров. На 12-ти април ще отбележим цели 59 години от полета на Юрий Гагарин. Напоследък обаче стана модерно покрай наближаването на тази дата да се повдига въпросът доколко мисията трябва да бъде призната, най-вече заради прикритите от СССР подробности за кацането на Гагарин. В България водещият активист по тази тема е един виден блогър, на който няма да му правя реклама точно сега, тъй като нямам високо мнение за хора, отричащи великите научно-технологични постижения, независимо дали са били на САЩ или СССР. 

Но дебатът не се води само в България, а и в САЩ. Тук представям гледната точка, публикувана от Кейтлийн Люис за престижното списание Smithsonian National Air and Space Museum. Да, Гагарин остава първият космонавт, дори и да не се е завърнал на Земята заедно с кораба си. 

Международната аеронавтическа федерация (Fédération Aéronautique Internationale или FAI) е тази, която сертифицира и регистрира рекордите за въздушни спортове. Първият рекорд в областта на авиацията е регистриран още през 1906-та година. Организацията произнася тежката си дума и когато възникнат диспути за рекордите. Когато в началото на 60-те години става ясно, че САЩ и СССР планират да изпратят хора в космоса, FAI определя правилата, по които това трябва се случи. Едно от правилата гласи, че пилотът на космическия кораб трябва да се завърне на Земята вътре в него. 

Това правило е наследство още от авиацията - идеята е била да се обезкуражат смелчаците, които са се самоубивали заради преследването на рекорди. Пилотирането на самолет, който не е бил в състояние да каца, не е водило до съществен прогрес за аеронавтическото инженерство. Но когато Юрий Гагарин обикаля Земята на 12-ти април 1961 г., планът от самото начало не е включвал той да се върне заедно с космическия си кораб "Восток". Съветските инженери още не са били създали спирачна система, която да забави кораба до такава степен, че човек да може да оцелее при съприкосновението със земната повърхност. Затова те решили космонавтът да катапултира във въздуха. Така се и случва - Гагарин катапултира от спускаемата капсула на височина от 7 километра и каца на Земята отделно от нея.

Но съветските инженери не съобщават тази подробност на съветските делегати, които са изпратени към FAI преди полета. Документите са подготвени, а фактът за кацането е пропуснат. Така всеки вярва, че Гагарин се е прибрал на Земята заедно с космическия си кораб. Четири месеца по-късно обаче СССР изстрелва втория си космонавт Герман Титов и тогава той признава в интервю, че е катапултирал. Това води до свикването на специално събрание на делегати от FAI, които преосмислят рекорда на Титов. Заключението на делегатите е, че правилата трябва да се преформулират - важно е изстрелването, влизането в орбита и безопасното завръщане, а не начинът, по който това се постига. Дори и след като СССР публикува модели на първите кораби "Восток" и става напълно ясно, че те не са притежавали система за меко кацане, FAI създава Гагариновия медал, който се връчва за най-големите постижения в областта на авиацията и космонавтиката.

Космическите кораби "Восток", извели първите хора в космоса, далеч не са били перфектни, а по времето на мисията на Гагарин са възникнали множестно проблеми. Но, както пише космическият историк Асиф Сидики, един кораб "Восток" е съдържал 241 лампи, над 6 000 транзистора, 56 електрически двигателя и около 800 релета и ключалки, свързани с общо 15 километра кабели. По начина, по който корабът е бил проектиран, той е трябвало да работи дори и в условия, когато параметрите са били на максимум. В този смисъл "Восток" може да се дефинира като "отлично инженерство", защото е бил издръжлив. 

И в крайна сметка "Восток" си е свършил работата. Гагарин, харесва ли ви или не, винаги ще остане първият човек в космоса. Никой не може да му го отнеме това.

По същия начин, по който никой не може да отнеме на Нийл Армстронг постижението му като първи човек, стъпил на Луната. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3264-2020-why-gagarin-remains-first-space

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 35 минути, SAlexandrov said:

Защо Гагарин остава първият човек в космоса, дори и да не се е завърнал на Земята заедно с кораба си

gagarin-smile.jpg

В продължение на 59 години усмивката на Гагарин символизира порива на човек към звездите. Снимка : РКК Енергия 

29 март 2020 г. 18:40 ч.

Светослав Александров. На 12-ти април ще отбележим цели 59 години от полета на Юрий Гагарин. Напоследък обаче стана модерно покрай наближаването на тази дата да се повдига въпросът доколко мисията трябва да бъде призната, най-вече заради прикритите от СССР подробности за кацането на Гагарин. В България водещият активист по тази тема е един виден блогър, на който няма да му правя реклама точно сега, тъй като нямам високо мнение за хора, отричащи великите научно-технологични постижения, независимо дали са били на САЩ или СССР. 

Но дебатът не се води само в България, а и в САЩ. Тук представям гледната точка, публикувана от Кейтлийн Люис за престижното списание Smithsonian National Air and Space Museum. Да, Гагарин остава първият космонавт, дори и да не се е завърнал на Земята заедно с кораба си. 

Международната аеронавтическа федерация (Fédération Aéronautique Internationale или FAI) е тази, която сертифицира и регистрира рекордите за въздушни спортове. Първият рекорд в областта на авиацията е регистриран още през 1906-та година. Организацията произнася тежката си дума и когато възникнат диспути за рекордите. Когато в началото на 60-те години става ясно, че САЩ и СССР планират да изпратят хора в космоса, FAI определя правилата, по които това трябва се случи. Едно от правилата гласи, че пилотът на космическия кораб трябва да се завърне на Земята вътре в него. 

Това правило е наследство още от авиацията - идеята е била да се обезкуражат смелчаците, които са се самоубивали заради преследването на рекорди. Пилотирането на самолет, който не е бил в състояние да каца, не е водило до съществен прогрес за аеронавтическото инженерство. Но когато Юрий Гагарин обикаля Земята на 12-ти април 1961 г., планът от самото начало не е включвал той да се върне заедно с космическия си кораб "Восток". Съветските инженери още не са били създали спирачна система, която да забави кораба до такава степен, че човек да може да оцелее при съприкосновението със земната повърхност. Затова те решили космонавтът да катапултира във въздуха. Така се и случва - Гагарин катапултира от спускаемата капсула на височина от 7 километра и каца на Земята отделно от нея.

Но съветските инженери не съобщават тази подробност на съветските делегати, които са изпратени към FAI преди полета. Документите са подготвени, а фактът за кацането е пропуснат. Така всеки вярва, че Гагарин се е прибрал на Земята заедно с космическия си кораб. Четири месеца по-късно обаче СССР изстрелва втория си космонавт Герман Титов и тогава той признава в интервю, че е катапултирал. Това води до свикването на специално събрание на делегати от FAI, които преосмислят рекорда на Титов. Заключението на делегатите е, че правилата трябва да се преформулират - важно е изстрелването, влизането в орбита и безопасното завръщане, а не начинът, по който това се постига. Дори и след като СССР публикува модели на първите кораби "Восток" и става напълно ясно, че те не са притежавали система за меко кацане, FAI създава Гагариновия медал, който се връчва за най-големите постижения в областта на авиацията и космонавтиката.

Космическите кораби "Восток", извели първите хора в космоса, далеч не са били перфектни, а по времето на мисията на Гагарин са възникнали множестно проблеми. Но, както пише космическият историк Асиф Сидики, един кораб "Восток" е съдържал 241 лампи, над 6 000 транзистора, 56 електрически двигателя и около 800 релета и ключалки, свързани с общо 15 километра кабели. По начина, по който корабът е бил проектиран, той е трябвало да работи дори и в условия, когато параметрите са били на максимум. В този смисъл "Восток" може да се дефинира като "отлично инженерство", защото е бил издръжлив. 

И в крайна сметка "Восток" си е свършил работата. Гагарин, харесва ли ви или не, винаги ще остане първият човек в космоса. Никой не може да му го отнеме това.

По същия начин, по който никой не може да отнеме на Нийл Армстронг постижението му като първи човек, стъпил на Луната. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3264-2020-why-gagarin-remains-first-space

7440e67609ab719eec047457debfa754.jpg Пред Гагарин е имало поне трима които нямали късмета......Така наистина той е първият австронат който жив се приземява. ВЕЧНА СЛАВА НА ГЕРОИЗМЪТ МУ!!!!!!!!

По времето на изстрелване загинали Fellövés közben életüket vesztették, pályára állás nélkül.
- Aleksei Ledovsky (end of 1957)
- Serenti Shiborin (February 1958)
- Andrei Mitkoff (January 1959)

При изстрелване се взривява двигателя Fellövés közben a rakétahajtómű hibája (nem állt le)
- Mirya Gromova (1959?)

Загубили се при заставане на орбиталното около земята    Feltehetően elveszett űrhajósok Föld körüli pályán
- Ivan Kachur (September 27, 1960)
- Piotr Dolgoff (October 11, 1960)
- Alexis Gracioff (December 1960)
- Gennady Mikhailoff (February, 1961)
- Alexis Belokonioff (May 15, 1962)
- V. Zavadowsky
- Ludmila Tokoff/ Ludmilla ? (1961)

По време на обучението, тренировката загинали    Űrhajós kiképzés során elhunytak.
- Valentin Bondarenko (1961)
- N.K. Nikitin
- Anatoly Tokoff

Без обяснение изчезнали австронати    Magyarázat és ok nélkül eltűnt űrhajósok
- Valentin Filatyeff
- Grigory Nelyuboff (1966)
- Ivan Anikeyeff
- Mars Rofikoff
- Valentin Varlamoff
- Anatoly Kartashoff
- Dmitry Zaikin.

 

https://keptelenseg.hu/tudomany-technika/eltunt-orosz-urhajosok-119901

Pravda 2001. Áprilisi számában, amelyben Gagarin 40 éve végrehajtott repüléséről írtak, elismerték, hogy legalább 3 űrhajós veszett oda Gagarin előtt.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...