Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Краде ли ИИ интернет трафика?


Препръчано мнение

  • Потребители
Публикувано

Как изкуственият интелект променя начина ни на търсене

image.thumb.jpeg.e4bf89f365e25839e6ebece046a33358.jpeg

Интернет преживява безшумна трансформация. Докато повечето потребители не осъзнават промяната, техните навици при търсене се променят драстично. Революцията започна с въвеждането на AI-генерираните отговори в Google, които заменят традиционните сини връзки.

Последните данни разкриват тревожна тенденция. Американско проучване показва двукратно намаляване на кликовете към външни сайтове. Четвърт от потребителите дори затварят браузъра си, без да посетят нито един сайт.

Промяната удря по основите на интернет бизнес модела. Милиони уебсайтове разчитат на органичен трафик за генериране на приходи от реклами. Сега те се сблъскват с безпрецедентен спад. Сайтовете губят между 20% и 40% от приходите си. Някои сектори отчитат спад на трафика с до 70%. Това не е постепенна промяна - това е рязко прекъсване на установения модел. Експертите предупреждават за "катастрофален" ефект. Много качествени сайтове могат просто да изчезнат, защото няма да могат да покрият разходите си.

Google настоява, че данните са погрешни. Компанията твърди, че насочва милиарди кликове ежедневно към сайтове. Според официалната позиция AI функциите създават нови възможности за откриване на съдържание. Реалността обаче говори друго. Независими анализи потвърждават негативните тенденции. Дори собственият AI на Google признава проблема, когато се попита директно.

Парадоксът е очевиден - Google печели от труда на други, като предоставя готови отговори. Същевременно лишава създателите на съдържание от заслужената аудитория.

AI отговорите носят допълнителни рискове. Технологията все още е склонна към грешки и халюцинации. Потребителите получават информация без възможност да проверят източниците или да формират собствено мнение. Традиционното търсене позволяваше сравняване на различни гледни точки. Новият модел предлага единствен "правилен" отговор, генериран от машина. Това ограничава критичното мислене и информираното вземане на решения.

Промяната отразява по-широка тенденция в дигиталното поведение. Потребителите предпочитат скорост пред дълбочина, удобство пред избор. Това е разбираемо, но носи последици. Ако тенденцията продължи, интернет може да загуби основното си качество - разнообразието. Вместо богата екосистема от гледни точки, ще получим централизирана информационна система.

Най-голямата опасност не е икономическата криза на уебсайтовете. Проблемът е концентрацията на информационната власт в ръцете на няколко технологични гиганта. Когато един алгоритъм решава какво да знаем, свободата на информацията се ограничава. Това е фундаментална промяна в начина, по който обществото получава знания.

Бъдещето на интернета не зависи от технологичния прогрес. То зависи от избора, който правим всеки ден - да кликнем или да приемем готовия отговор.

Източници:

https://searchengineland.com/google-ai-overviews-hurting-clicks-study-459434

https://www.searchenginejournal.com/pew-research-confirms-google-ai-overviews-is-eroding-web-ecosystem/551825/

https://www.amsive.com/insights/seo/google-ai-overviews-new-research-reveals-how-to-navigate-click-drop-off/

https://www.bbc.com/future/article/20250611-ai-mode-is-google-about-to-change-the-internet-forever

https://www.bbc.co.uk/future/article/20250728-you-might-be-ghosting-the-internet-can-it-survive

 

  • Потребител
Публикувано

Интересна ситуация се заформя при положение че Гугъл е почти монополист при сервирането на реклами и това би трябвало да подяжда самата основа на техния бизнес модел, понеже рекламния бизнес им е основния приход.

https://www.investopedia.com/articles/investing/020515/business-google.asp

  • Потребители
Публикувано

Те направиха тази промяна при търсенето, точно защото самите потребители вече се отдръпваха от търсачката и търсеха отговори на въпросите си от ИИ приложенията.

И така Google веднага въведе този модел на отговори, за да не изостава от тренда. Рекламите все още се позиционират добре, тези отговори се дават на въпроси тип "какво, как, къде, защо" и т.н.

Ще проследим и ще видим. Вече няколко пъти се прогнозира умиране на интернет сайтовете и заместване от какво ли не, но в крайна сметка сайтовете се увеличават и все повече се търсят създатели на съдържание.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.