Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

СпейсЕкс с подробен отчет за прогреса относно завръщането на астронавти на Луната!


Препръчано мнение

  • Модератор Космически науки
Публикувано

СпейсЕкс са стигнали много по-далеч в усилията да се завърнем на Луната, отколкото смятахме досега

2025-roomy-spacecraft-moon-1024x576.jpg

Спускаемият лунен модул, базиран на „Старшип“, е изключително просторен. Image credit : SpaceX

31 октомври 2025 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 30-ти октомври, СпейсЕкс публикува обширна информация на уебсайта си относно това как възнамерява да върне американските астронавти обратно на Луната. Предоставената информация шокира даже крайните скептици – оказа се, че компанията е стигнала много по-далеч, отколкото предполагахме досега!

Датата на публикуване на въпросната информация не е случайна. Преди десет дни Илон Мъск и и.д. администратор на НАСА Шон Дъфи влязоха в лют спор в социалните мрежи, като дори се стигна до обиди. Очевидно Дъфи смята, че СпейсЕкс са слабото звено в програмата за завръщането на Луната „Артемис“, където отлаганията са най-големи, следователно трябва да се потърсят услугите и на други космически компании. Мъск отговори в типичния си стил – че именно СпейсЕкс, а не някой друг ще върне астронавтите на Луната, защото това е единствената американска компания, способна да работи с голяма скорост.

Това не е първият път, когато администратор на НАСА изразява публично недоволство от СпейсЕкс. Сигурно читателите ще си спомнят през 2019 г., когато американците още зависеха от Русия и корабите „Союз“ за превози на астронавти до МКС, че тогавашният шеф на агенцията Джим Брайденстайн обвини Мъск, че е твърде фокусиран върху „Старшип“, вместо да обърне внимание на отдавна отлагания кораб „Крю Драгън“. Същата критика, естествено, не бе отправена към конкурентната фирма Боинг. Днес положението е следното: „Крю Драгън“ е в редовна експлоатация и не само вози астронавти до МКС, но и частни експедиции, включително до непосещавани от десетилетия или изобщо дестинации – полярна орбита (мисия „Фрам2“) и околоземна орбита с висок апогей (мисия „Поларис Доун“). Докато корабът на Боинг „Старлайнър“ е още в етап на изпитания, след като миналата година двама астронавти останаха заклещени на МКС и трябваше СпейсЕкс да ги върне на Земята.

Аналогично, през 2025 г. критиката е – Илон Мъск не се интересува от Луната, неговият фокус е Марс. Той не обръща достатъчно голямо внимание на програмата „Артемис“, това е нещо странично за него, което поставя в риск САЩ да изостанат от Китай.

Но с Мъск винаги трябва да се процедира по следния начин – не го слушай какво говори в социалните мрежи, гледай го в ръцете какво прави. СпейсЕкс отново показа, че е най-напред от всички!

Най-голямата „бомба“, която ни спусна СпейсЕкс е, че компанията е започнала производството на първата функционална кабина на лунния модул „Старшип“! Това е важно уточнение. Тук не става въпрос за макет! Не става въпрос за симулатор! Това е функционално изделие, т.нар. „летателен модел“ – който е готов за полет. Кабината притежава функциониращи авионики, електрозахранване, животоподдържащи системи, комуникационни системи – въобще всичко, което позволява на един астронавт да живее в космоса. Това се случва, когато Блу Ориджин още обмислят как да преобразуват товарния си модул „Блу Муун“ в пилотиран и докато Шон Дъфи е на път да даде договор „Разходи плюс“ на старите космически мастодонти, които обещават, че ще направят нов лунен модул за двугодишен период.

Същевременно СпейсЕкс отчита и 49 успеха във връзка с разработката на инфраструктурата, подсистемите и дейностите, необходими за изпращането на човек на Луната. Сред тях се включва изпитание, свързано със спускането на пълномащабен макет на лунния модул върху симулиран реголит с цел проверка на устойчивостта на крачетата за кацане. Сигурно си спомняте, че китайците през това лято провеждаха сходни изпитания с лунния си модул. Проведено е също така изпитание на двигателя „Раптор“, включващо регулирането на тягата му при параметри, които биха позволили „Старшип“ да кацне меко на лунната повърхност. Изпитани са радарът, софтуерът и датчиците, необходими за точното определяне на разстоянието до лунната повърхност при спускането. Проведени са изпитателни запалвания на двигатели „Раптор“ с предварително охладени системи с цел проверка какво е тяхното поведение след продължителен престой в космически условия. Изпитани са асансьорът и шлюзът, необходими за излизането от „Старшип“ и стъпването на лунната повърхност – при това съвместно с фирмата Аксиом, която разработва новите лунни скафандри.

Въпреки че все още предстои най-голямото изпитание пред програмата „Старшип“ – изстрелване на горивен танкер и презареждане на кораб в космоса, в рамките на предишни изпитателни полети бяха проведени тестови прехвърляния на гориво от един резервоар в друг. Макар че СпейсЕкс определиха теста като изключително успешен, фирмата така и не конкретизира до колко е успешен и какво количество гориво е прехвърлено. Днес най-накрая СпейсЕкс съобщи точно число – прехвърлени са пет тона криогенно гориво от един резервоар в друг по време на космически полет! Това е изключително добро начало – с такива количества ще боравим при напускането на околоземната орбита и междупланетните полети.

И тъй като съществуват сериозни опасения, че СпейсЕкс може да не се справи в срок, за да приготви цялостната архитектура на „Старшип“ преди китайците да са готови за тяхното стъпване на Луната, фирмата заявява, че е в готовност да работи по опростена архитектура, която ще позволи бързо завръщане на американците на лунната повърхност. Засега не се съобщава какво точно ще включва тази опростена архитектура – но е видно, че въпреки словесните престрелки в социалните мрежи, СпейсЕкс взима насериозно всички препоръки на администрацията на Доналд Тръмп и назначените от него длъжностни лица.

„Старшип ще построи лунната база Алфа“, категоричен е Илон Мъск в Туитър. Да се надяваме, че това ще успокои притесненията доколко е сериозен той за завръщането на човечеството на Луната.

За повече информация: СпейсЕкс

https://cosmos.1.bg/space/2025/10/31/spacex-moon-efforts-advanced/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.