Отиди на
Форум "Наука"

През Анадола към Сирия


Recommended Posts

  • Потребители

Най-накрая завърших едно малко пътеписче, може да вие интересно.

През 2006 година, пролетта , най-накрая можех да осъществя мечтата си да пътувам за моята втора родина - Сирия. Дълго време не бях пътувал към Сирия, и сега след 10 години пак можех да тръгна в посока Турция и отвъд нея. Наистина нямах много информация за страната…бях изгубил следите, не следях много новините за положението на Сирия.Затова първо се поинтересувах малко.

По настоящем държавата носи името Сирийска Арабска Република (С.А.Р.). Населението й в момента приближава 21 000 000 души и расте. Повечето факти може да се прочетат в справочници, но те не могат да пресъздадат атмосферата в тази страна.И аз, като почти всеки малко знаех за онзи свят, показван най-вече от медиите. А първото, което ще кажа е: няма нищо общо с това от медиите.Но да видим стъпка по стъпка. От София има самолетни полети до Дамаск , но аз използвах автобусния превоз.Има два дни за отпътуване и пристигане в София - сряда и петък (понетака беше, като заминах), автобусите са на сигурна фирма и са удобни, пригодени за дълги пътувания.А мен ме чакаха 1500 км. Пристигнах в кв. “Хаджи Димитър” в късния следобяд. Тръгнахме, а в мен се породи онова чувство, което може да се определи , като тръпка пред неизвестното. Бях приготвил малък куфар с най-необходимото и раница.Разбрах , че времето там е хубаво ( беше април месец, пролетна ваканция) , и не взех връхна дреха ( яке и т.н., само блуза) , което впоследствие се оказа огромна грешка. Автобусът минава през гр.Пловдив , където чака до един час други пътници и тогава заминава към границата с Република Турция. На самата граница минахме доста бързо - вече имах тренинг от други пътешевствия, затова паспортът ми беше на достъпно за мен място, готов да го извадя при необходимост. Е…границата беше премината, до мен не седеше никой, аз се опънах на седалките и се унесох в мисли, докато светът не изчезна….

По едно време се събудих, вече беше вечер.И видях защо съм се събудил - бях гладен, а вторият шофьор беше извадил характерните арабски пици, които ухаеха много вкусно. И за мое щастие споделиха вечерята си с мен, което ме зарадва и се почувствах не като чужденец. Повечето знаеха български език, което много помагаше, но имаше и хора, които бяха в родината само по бизнес. След вечерята дойде още по-очудващо действие - шофьорите извадиха котлонче, малки чашки и направиха типичното гъсто арабско кафе, което веднага завладя с аромата си автобуса. Предложиха ми малка чашка и аз приех - подобен вкус няма никъде! От сега ви казвам -опитайте арабско кафе. то съдържа кардамон, който придава особено ухание на напитката..Пуснаха весела музика и аз вече можех да се потопя във вълшебството на пътуването. Погледнах през прозореца, макар да беше нощ много неща се виждаха - магистралата в Турция беше много добре осветена и аз виждах малки селца.Но сравнително до Истанбул пътят е пуст.И тогава….идва Истанбул.Дори да си заспал неусетно се събуждаш, защото усещаш, че нещо огромно те приближава.толкова е голям този град, че не знаех кое приближава -ние града, или той нас. Светлини, коли, хора…много хора и разбира се - Мостът на Истанбул. Беше към 11 вечерта и светлините по моста и околните му пристройки създаваха много приятна атмосфера. Това беше нещо огромно, това съоръжение поемаше всеки ден огромен брой превозни средства, а под него кораби преминаваха Босфора. Встрани от моста се виждаха старите турски, султански дворци, осветени ефектно. Ако нямаше нищо друго, което да заслужава признание на турците , то техният национализъм наистина беше за нещо голямо.Навсякъде се виждаха малки знаменца, портрети на Ататюрк…Минеш ли Истанбул, после може да се почувстваш малък и незначителен…И така късно през нощта преминахме от Европа в Азия. вече всичко беше различно, вече нямах опорни точки с това, което оставях зад себе си. И наистина разликата се оказа впечатляваща. Още след моста вече осъзнаваш, че попадаш в друг свят…Близкия изток..неговото начало….

Вярвайте ми, чувството,че отиваш в един съвсем друг свят е много силно.Веднага разбираш, че ти си чужденец, че отиваш в земя, която е претърпяла много, в която спомените от столетията ,хилядолетията история шепнат постоянно.Шепнат за отминали битки, за владетели и тъга.Сега седях удобно в своята седалка, гледах през прозореца и се опитвах да запомня всичко.Това беше моето лично пътуване, отивах отново в Сирия,след 11 години прекъсване.Исках да запомня всяка крачка, всеки километър от пътя, може би заради това не заспах през целия път.

Цял ден пътувахме за мое съжаление покрай Анкара, да, след време щях да видя Анкара, която е прекрасен град, но сега не можах да я видя.Продължихме пътя си към следващата си спирка.Аксарай.

aksaray.gif

Аксарай е традиционната спирка по пътя за Сирия.Там спират обикновено автобусите, на отиване обикновено е сутринта,след минаването през Анкара.Така стана и с нас.Беше 6 сутринта, не бях спал много.През нощта беше -14 градуса и умрях от студ, тъй като не си носех връхната дреха...В Аксарай пихме невероятен черен чай.Забравих да спомена, че имах страхотна комнаия - майка и дъщеря от Варна, невероятни хора, няма да казвам имената им нарочно, но много им благодаря! Заедно седнахме да пием чай, който ни ободри.

След чая продължихме своя път, в посока крайбрежието и град Адана.Покрай нас се редяха къщички, и огромни пространства.По някое време усетих,че сякаш сме сами на пътя.Ако не бяха профучаващите автобуси, сигурно щях да помисля,че съм в Зона Б-51 ...Турция винаги ме е впечатлявала - ужас и удивление в един и същ момент.Имаше нещо магично по тези земи, колкото и пусти да изглеждаха.Не след дълго стигнахме първите места,които предвещаваха,че навлизаме в планината Тарс, или древното име Тарсус. Това беше наистина магично място.Около нас започнаха да се редят високи зъбери, пътят се виеше през планината, както навсякъде в Турция - подържан.Винаги се бях чудел откъде има толкова хора - само в планината видях градчета с по 9 000 души население! не знам как се издържаха, но това беше,което видях.За мое нещастие на отиване беше нощ, виждахме само табелите, пътя, къщите отстрани пътя.за пореден път благодарих на Бог ,че бях сам на седалка - това е много важно! Успях понесега да поспя,въпреки студа.Може да има парно в автобуса, но без връхна дреха-забравете!

tarsus.jpg

Адана.След като се спуснахме от планината следваше морето.То се видя отдалеч.А град Адана предвещаваше това.накъдето и да погледнеш - къщи, срайбрежна ивица, предприятия.Сякаш от нищото излезе този град.Поне на мен така ми се стори.Каквото и да е - чувството беше невероятно! Усещах ,че края на пътя идваше, вече се показваха табелки, ориентиращи пътниците ,че идва северният сирийски град Халеб (Алепо). Но за него малко по-късно. След Адана продължихме към самата граница.Разбира се спирахме по пътя, това което е хубавото на турските пътища, имаха невероятни комплекси за отдих - Park Alani ,мисля така се назоваваха.

Границата беше на 40 км. от Халеб.Приблизително. Тя се предвещаваше от нещо,което виждах за първи път на живо - танкове и войници.Изглежда край Адана имаше турска военна база, и войниците ,заедно с танковете извършваха учение.Беше поразително -войници,пеещи химна си и танковете...Тръпки ме побиха.понастоящем едва ли ще ги видите, все пак от моето пътуване се мина време.Оставихме колоната по пътя и навлязохме в границата.Пунктът беше обграден от две страни с възвишения, на които стърчаха наблудателни кули.Освен всичко това имаше и опашка от тирове.Сирийският пункт се наричаше Баб Ал-Хауа, това име беше много старо.Останките от сгради от едно време го потвърждаваха.това беше не просто модерен КПП, а пункт ,който от древността беше обслужвал граница. Няма да говоря за премеждията на турската граница - бяха силни, включително,че правеха проблеми с паспортите на двете българки с мен.важното беше,че идваше сирийският пункт.Там нямаше проблеми и минахме много бързо.

Точно в този момент усетих , че настръхвам.Появи се познатото чувство в стомаха, когато постигаш нещо дълго очаквано.Бях изминал вече над 1000 км, много повече.Минах невероятната Анадола (за която ще разкажа също) , преминах магичната Тарс, необятния Истанбул, и най-сетне бях минал турско-сирийската граница ...А природата сякаш четеше мислите ми.Беше пролет...беше пълно със зеленина.Никога не бях виждал Сирия зелена.А може би и малко чужденци също.Беше невероятно вълшебно.Затворих паспорта си с печата, седнах спокойно на седалката си.Усмихнах се на себе си, погледнах през прозореца, докато автобусът потегляше.Сирия беше пред мен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

След като го публикувах, го сложиха и в друг сайт,там хората искат да продължа и за самата Сирия,тъй че ще имам за писане .хех.Сега завърших един друг разказ - В Сърцето на Анадола :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

http://ruslantrad.blog.bg/viewpost.php?id=170316 - В Сърцето на Анадола - От Истанбул до Кърсеир

http://ruslantrad.blog.bg/viewpost.php?id=170626 - В Сърцето на Анадола - Магията на бекташите

http://ruslantrad.blog.bg/viewpost.php?id=170666 - В Сърцето на Анадола - Необятната Кападокия

Виж тези , хората ги харесаха ,знам ли :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много интересно... ще прочета всички твои неща. Аз самата обичам да обикалям по тези места и при всяка възможност тръгвам за Кападокия, после Искендерун, Сирия...

Традициите и обичаите, хората и бита, магията по тези земи ме докосна до степен да пропиша разкази, не бях писала пътепис, но ще се радвам да споделим впечатления. :)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...