Отиди на
Форум "Наука"

Пореден "християнски" бисер!


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Християнството и езичеството в науката

Стефан Чурешки

Въпросът за християнството и съвременното езичество е разглеждан многократно в сериозните богословски съчинения. Изследвана е модата на татуировките, на носенето на обеци и на пиърсинга, на слушането и почитането на определен тип модерна поп музика, която не е християнска като текст и звучене, а друга е направо откровено сатанинска по съдържание. Отдавна православните църкви, римокатолиците и протестантите са се произнесли по този въпрос.

По-важното в случая за нас обаче е възстановката на езичеството по научен път. Този въпрос също не нов и отдавна богословите са обрънали внимание че много от постулатите на съвременната хуманитарстика в областта на философията, историята, литературата и други хуманитарни науки са всъщност реновиране на старинни езически образци, които християнската философия е открекла и оборила през вековете. Но нас ни интересува специфично българския случай, който е много важен за общественото съзнание, за да бъде отминат с мълчание или просто читателят да бъде препратен към европейски трактати за мястото на езичеството в съвременната наука. Причината за важността на българското езичество в науката е обстоятелството, че хуманитаристиката е свързана с политиката и така през науката езичеството може да премине в политическите среди, което да доведе до контестиране на християнството в България от страна на политиците, което ще бъде много опасно както за православието, така и за бъдещото културно присъствие на България в рамките на обединена Европа.

Как изглеждат фактите?

В България напоследък са много популярни тракийските и античните разкопки, които отразяват отдавна отминала езическа действителност по библейските земи на Балканския полустров. Разравянето на стари градове и могили е обявено за научно издирване и много археолози работят в тази насока. Наскоро бяха открити златни принадлежности, които са приписани на тракийските царе, живели през вековете преди Христа, а антични римски градове се проучват детайлно и находките се обявяват по телевизията и медиите. За незапознатия обикновен ценител на антиките тези находки изглеждат бляскави за окото, а много почитатели на арехологията виждат в разкопките на Античноста своя шанс да намерят работа. Античните разкопки в България са включени в специални държавни програми, говори се за държавна политика в областта на културния туризъм и се търсят пари от държавата за организиране на туроператорски фирми, които да развеждат чужденците по тези земи и да им бъдат показвани находките, считани за тракийски и гръко-римски.

Нищо лошо, ще каже някой, нека европейците да видят, че и по българските земи е имало култура и че ние не сме случаен народ. Същевремнно обаче за христянина тази екстраполация на тракологията и на Античноста е твърде болезнена. Чу се например, че Казанлъшкият общински театър е направил възстановка на античните мистерии, посветени на езическия бог Дионис и на тези представления са извършвани жертвоприношения по езическия образец. Това възвръщане на преборени вече езически практики е недопустимо за ХХІ век, който 2000 години след Христа има прекрасна възможност да се християнизира все повече и повече и наместо да търси духовното си усъвършенстване, модерният човек започва да се интересува от езичество и сам да участва в мистерии, които са забранени от каноните на Църквата.

Младите хора в България вследствие на медийния шум по археологията започват да знаят все повече за Античността и за траките и все по-малко за християнството, което е много опасно за развитието на националната ни духовност и за състоянието на Църквата. Опасно е поради две причини.

На първо място откриваемата от археолозите действителност доказано не е християнска и учените много добре го знаят. Откриваната по време на разкопки историческа действителност по предмети на бита е времето на класическата езическа древност, срещу която са проповядвали апостолите и която е взела много християнски жертви от средите на първомъчениците. Това грубо научно погазване на църковната памет, изразена в календарната празнична система на Църквата е безпрецедентно за християнска държава, която се хвали със своята старинна история и с факта, че повече от хиляда години е християнска. Интересът към Античността, както се вижда от казанлъшкия пример, не е просто научен интерес, останал скрит в кабинетите и аулите на университетите. Факт е, че днес, 2000 години след идването на Христос, се стига до възкресяване на езически празници и обичаи, които каноните на Църквата са отрекли, и срещу които Църквата води безкомпромисна война от векове. Насочването на вниманието към тракийската, римската и старогръцката античност измества в научен план интереса към християнското Средновековие и младите хора, наместо да се интерсуват от историята на Църквата, от разпространението на Евангелието и от достиженията на християнската философия, започват да се интересуват от антична философия и култура. Този изместен от медиите и от науката интерес към античноста, наместо към християнското Средновековие, създава опасен прецедент от възстановка на езическата философия и на житейската мъдрост на елините и римляните, която е отхвърлена от историята на Европа и от достиженията на християнското богословие. Това възстановяване на езическото по научен път е много опасно, защото то подменя християнската самоличност на съвременния човек и го върща назад във времето, когато Христос още не е проповядвал и когато езичниците са тънели в мрака и в заблудите на своите учения и митове.

Факт е, че човек изповядва такава религия, за каквото е чел и е слушал. Когато слушат за Античността и за траките, младите хора в България не могат да станат християни, защото Евангелието като текст и като послание тъне в неизвесност за тях. Преекспонираният интерес към Античността в България е на практика опасен научен прецедент, който отклонява духовния живот на младите и интелигентни хора на България и наместо да постърсят вечно живия организъм на Църквата и да познават нейната история и традиции, те започват да се интерсуват от религията на траките, от езическата митология и от античната мъдрост, от която човек може само да почерпи някои исторически и политически примери, но от която не може да изведе религиозни принципи, които да следва в модерността.

На практика точно това се получава – в България се чете и се пише активно за тракийските мистерии, за античните гръцки обичаи, за римските празници, търси се гроба или родното място на Орфей, а библейската археология стои забравена и на практика малцина знаят, че България е част от новозеветните библейски поля и по земите на днешна България Църквата е извървяла едни от първите си победоносни стъпки при конститутирането си като Богочовешки организъм с вселенска мисия. Интересът към тракологията и към античността подлага на забвение както ранната история на Църквата по тези земи, така и подхвърля на незнание каноните на Църквата. Малцина знаят, че тези канони са създадени точно като противодействие на езическите обреди и най-вече срещу култа към Дионис и към Великата богиня-майка, които култове освен че са били неприлични, са измествали и култа към Христос и към св. Богородица. Така съвременното езичество се реновира по пътя на науката и съвременните траколози и античници не могат да бъдат окачествени по никакъв друг начин освен като неоезичници, които със силата на науката в областта на историята и археологията се опитват да контестират християнството, като фокусират вниманието на обществото върху античността и чрез откритията на античната история и археологията да се опитат да създадат новоезически празници.

Такъв е много добре известният на обществото случай с Аполония, което е опит в днешния Созопол да бъдат възстановени старите антични изкуства и културни срещи, известни от езическите времена. Такъв е опитът да бъдат издигнати паметници на римски императори в Силистра, макар да се знае, че въпросният паметник на Марк Аврелий, за който става дума, не е християнски. Това реабилитиране на езичеството, което не е било познато по никакъв начин на старите българи, днес става по научен път - и младият човек, студентът трябва сериозно да се замисли какво всъщност следва в университета и дали под формата на наука не му не се проповядва възстановка на езически философски доктрини, с които християнството вече се е преборило и които, според Евангелието, не са нищо друго освен елински суеверия и отречени антични форми на религиозност, която историята на Църквата и делата на мъчениците отдавна са отхвърлили като нелепи.

За България интересът към тракологията и гръко-римската античност крият и друга, национална опасност. Освен заличаването на християнството и на църковното съзнание от главите на модерните хора, тракологията и гръко-римската античност крият опасности и за националоното съзнание на българите. Държавата отпуска пари за антични разкопки, но не отпуска пари за средновековната българска археология и за проучването на българските манастири, крепости и селища, които изобилстват на територията на страната. Така исторически по научен път се забравя и се подценява собствено българското присъствие по балканските земи и нашата автентична история, която е дала началото на политическото ни развитие през Възраждането днес стои пренебрегната. Това е опасно за политическото ни национално самосъзнание, защото в съвременна Европа националното самосъзание се крепи върху християнското самосъзнание, върху автентичността на езика и върху политическата функция на историческия спомен, т.е. върху съзнанието за принаделжност към една общност, която се е разпростряла не само в пространството, но и във времето. Търсейки следи от траки, ние забравяме за прабългарите, за славяните и за всичко онова, което създава националната ни самоличност в историята. Забравяме за славянската азбука, за мисионерското дело на св. св. Кирил и Методий, за славянските християнски просветители и мъченици, както и за цялата християнска същност на българската култура, която фактически е запазила българщината през годините на изпитания и в трусовете на националните катострофи.

Ето защо интересът към тракологията и гръко-римската античност крие двойна опасност за съзнанието на съвремения български човек. Тракологията и античната археология контестират от една страна историята и развитието на християнството по българските земи, като загърбват неговия исторически и богословски опит, а от друга страна денационализират българското самосъзнание, като забравят и премълчават българското и славянското присъствие в историята на родната ни култура. Затова младият човек с интереси в областта на историята и археологията трябва да бъде предупреден за реновацията на съвременното езичество и за съвременното отродяване, което археологоията, историята и модерната наука му предлагат чрез реактуализация на своя отминал във времето и преодолян философски от християнското богословие научен античен обект.

http://www.pravoslavie.bg/content/view/2768/162/

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 52
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Странно четиво, почти съм убедена, че Българската Православна Църква не би подкрепила подобни ирационални становища да се публикуват от името на православното християнство... Просто човекът сигурно са го избишкали от научните среди изследващи античността или средновековието, поради неадекватни на фактите възгледи... Не го познавам, не мога да съдя!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасдти!

Силна крепост е нашата вяра! Казват реформатите. Но на този Стефан Чурешки много му се клатят стените ако се е уплашил от разкопки, скулптури, моди.....Трябва малко да си позасили вярата, иначи ще стани любител на Мерили Менсон...~:))))))))))))))))

:read::book::punk:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не го знам що за птица е този Стефан Чурешки. Но от това, което е скалъпил не е творба на писател на православната църква, а са дивотии на възпитаник на марксистко-ленински кръжок за обучение на дистрибутори на опиум за народите.

Младите хора в България вследствие на медийния шум по археологията започват да знаят все повече за Античността и за траките и все по-малко за християнството, което е много опасно за развитието на националната ни духовност и за състоянието на Църквата.

Тези изцепки са си чисто безобразие - нашата вяра не е кръчмарски шлагер та да зависи от това колко често се пуска по радиото. Православието надделя над езическата мъдрост, устоя на турския ятаган и не се огъна пред войнстващия атеизъм. Тъй че няма опасност да се затрие само защото щом Лъжливото Овчарче намери няколко счупени грънци почва да крещи, че били използвани на царската трапеза и ритуално били счупени в чест на Дионис.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ето някои книги, чиито автор или съавтор е Стефан Чурешки:

http://sc.atspace.com/books.html

http://www.book.store.bg/c/p-p/m-794/id-26...-chureshki.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Чу се например, че Казанлъшкият общински театър е направил възстановка на античните мистерии, посветени на езическия бог Дионис и на тези представления са извършвани жертвоприношения по езическия образец.

Този човек наистина вярва, че многострадална Геновева я убиват на сцената, както са вярвали бабите и невестите през XIX век. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Първото, с което уважаваният от мен и от всички Ласт роман не е запознат ,че тази тема е всъщност сегмент от няколко други подобни теми, които авторът развива и утвърждава в публичното пространство. Например има теза в която Чурешки доказва ,че българския елит е окултен и антихристиянски . Има теза за привнесения отвън измислен бог на българите Тангра .

Апропо такъв бог няма.

В действителност тази теза на Чурешки страда от някои недостатъци.

Преди всичко ,че не разбира същността на явлението, а интуитивно, като че ли търси някакви врагове,някакви вятърни мелници, каквито християнството си има в големи количества . Да се разкриват културните паметници на българска територия не е регрес, на Перперикон е открит, както езическия храм, така и една от първите (не непременно първата) цървки в Родопите. Да се обвиняват в тази насока покойния Китов, Овчаров , Агре , Фол и др. не смятам ,че има нужда.

Чурешки не може ,а и не иска да осъзнае ,че неговите думи на съвременния човек звучат като анахронизъм. Може би трябваше да намери по подходящ език и тон за да възпроизведе по изчистено своята теза. Която се вазимоунищожи, като се преекспонира някакво ненужно пейоративно отношение към траките.

забранени от каноните на Църквата
е нещо, което звучи за младите като някакви окови на свободата на личността. Каноните са си канони ,но те са в пряка връзка със спасението на човека и не човек е направен за каноните, а каноните за човека. Ако младите въобще не са чували какво означават думите ''догмат'' , ''канон'' и др. каква полза има да ги размахваш като някаква антика непозната на никой...

В моята дипломна работа, затварям, така да се каже, кръга на траките - до края на IV в. с малки изключения, те приемат Християнството и стават неговите най-усърдни разпространители. Към V- VI в. те правят своя основен принос към цивилизацията. Приемането на Християнството от балканските народи и развиването на християнската култура в пряка приемственост спрямо достиженията на античната култура е основният им принос в световната история. До този извод, обаче Чурешки не е достигнал, а би трябвало, имайки впредвид неговите познания...

Ето защо наистина авторът не е прав в тази си констатация -

На практика точно това се получава – в България се чете и се пише активно за тракийските мистерии, за античните гръцки обичаи, за римските празници, търси се гроба или родното място на Орфей, а библейската археология стои забравена и на практика малцина знаят, че България е част от новозеветните библейски поля и по земите на днешна България Църквата е извървяла едни от първите си победоносни стъпки при конститутирането си като Богочовешки организъм с вселенска мисия.

Чурешки сигурно не е в течение, че до момента на територията на България са разкрити над 300 християнски монументални паметника, ако към тях прибавим християнски гробници и др. те ще нарастнат още повече .

Наистина има една ниша в историята на Българските земи I- VII в. която е слабо и откъслечно отразена в науката. Дори тя да е отразенаманипулативно и мъгляво, но за нейното осветляване се изисква голяма енергия и търпение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Първото, с което уважаваният от мен и от всички Ласт роман не е запознат ,че тази тема е всъщност сегмент от няколко други подобни теми, които авторът развива и утвърждава в публичното пространство. Например има теза в която Чурешки доказва ,че българския елит е окултен и антихристиянски . Има теза за привнесения отвън измислен бог на българите Тангра .

Апропо такъв бог няма.

" Има теза за привнесения отвън измислен бог на българите Тангра .

Апропо такъв бог няма."

Това сега твърдение на Чурешки ли е или на Рицар?? Щото и в двата случая не е вярно. Тази тема по принцип е несъстоятелна, нормално е Романа да не е "запознат"...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Това сега твърдение на Чурешки ли е или на Рицар?? Щото и в двата случая не е вярно. Тази тема по принцип е несъстоятелна, нормално е Романа да не е "запознат"...

Да, това е твърдение и на двамата, има достатъчно теми на този форум по този въпрос, така ,че идете уважаема г-жо модератор и ги прегледайте. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Стига де??? Верно ли няма Бог Тангра???!!! Виж сега - съвсем в кратичко те моля да ми кажеш защо и какво общо има това с християнството... Тъй като самия Чурешки явно се вдъхновява от християнството, ти също, и двамата твърдите че такъв Бог нямало а хората, които твърдят че имало и даже имал последователи са сбъркали...- в превода ли? Как така няма бог Тангра. Нали и до ден днешен на места в Монголия го почитат??? Или се бъркам с някой друг бог...

Т.е. има много теми. Но поради факта, че са исторически аз не мога да се ориентирам добре в тях...тъй като в тези теми вие си говорите все едно всички знаят подробности по материала...

Или имаш пред вид, че българите не са изповядвали култ към Тангра? Защото не може в съвременността някакви си хора да си въобразяват, че съществува и съществувал такъв култ, пък Рицар да твърди че той "апропо не съществува"!

Онова, което все пак успях да прочета сочи, че аргумента ти е несъстоятелен, защото превода ти на думата Тангра е некоректен - аз ли си въобразявам, че твърдиш, че някой си е направил труда да си измисли този бог по политически причини? Според мен това е някакъв вид отражение на твоите противоположни и лични политически възгледи и е необективно. Нима ще кажеш, че там където има останки от Тангризъм в малки общности и полутрадиционни общества, който Тангризъм е култ към небето някой им го привнесъл на тези почти недокоснати от цивилизацията хорица по политически причини и то наскоро?? Това е един вид историкотълкувателна параноя, която според мен е наистина несъстоятелна и пак ми се вижда странно да се въвежда този проблем в контекста на християнството! Култът към Тангра и практиките на шаманизма свойствени за традиционните общества, при които все още има останки от древни ритуали и обичаи е по-скоро сходен с индианския Велик дух и шамански практики, отколкото с християнството... Просто ми е особено странно да въведеш този проблем тук - в нашите обичаи са останали доста малко езически практики от култа към Тангра, но все пак съм убедена, че някой специалист би ни казал кои са.

Питам се този връх защо се казва кан Тенгри? Да не би да са го именували след като онзи спелуван от теб историк си е публикувал "измислиците"? За това моля да обясниш... Защо масово хората да са толкова прости и да считат, че култът към Тангра е култ към "Синьото, Могъщо, Безкрайно Небе" а според теб и няколко други да е несъществуващ култ въведен по политически или някакви други причини???

khan.jpg

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Или имаш пред вид, че българите не са изповядвали култ към Тангра?

Точно това имахме предвид.

Култ към Тенгри(Тангра) съществува, но българите не са го изповядвали. Само проф. Добрев вярва в това ...

А ти какво мислиш конкретно за статията???

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Точно това имахме предвид.

Култ към Тенгри(Тангра) съществува, но българите не са го изповядвали. Само проф. Добрев вярва в това ...

А ти какво мислиш конкретно за статията???

Еми това е вече друго. - за него не съм компетентна...Ама виждаш ли като се изразяваш патосно ама неясно, че хората разбираме погрешно като не сме чели всички теми във форума - все пак е много голям...и който се похвали че всички теми е прочел ще го черпя каса бира... :bigwink:

И все пак каква е връзката с християнството може и да попитам... ? Каква религия са имали древните прабългари да речем преди Кубрат?

Иначе конкретната статия ми се вижда странна - как може изследването на древните траки и прочие интересни неща да е опасно за съзнанието на съвременния човек??? Това е брутална глупост... Без каквито и да е, дори морални (какъв ще да е този инквизиторски морал, който да твърди, че примерно българските традиционни полуезически ритуали са опасни за съзнанието на българина, като те са част от бита и от националността ни???) основи дори... Не знам статията според мен е едно от онези изказвания на псевдохристияни, които създават пукнатини а после и пропасти между научните общности и обикновените вярващи хорица, които като чуят, че авторът е загрижен "християнин" и му се връзват на глупостите... Говоря за статията дето Роман я пусна...Да се уточним да не стане пак някакво недоразбиране.

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Иначе конкретната статия ми се вижда странна - как може изследването на древните траки и прочие интересни неща да е опасно за съзнанието на съвременния човек??? Това е брутална глупост... Без каквито и да е, дори морални (какъв ще да е този инквизиторски морал, който да твърди, че примерно българските традиционни полуезически ритуали са опасни за съзнанието на българина, като те са част от бита и от националността ни???) основи дори... Не знам статията според мен е едно от онези изказвания на псевдохристияни, които създават пукнатини а после и пропасти между научните общности и обикновените вярващи хорица, които като чуят, че авторът е загрижен "християнин" и му се връзват на глупостите... Говоря за статията дето Роман я пусна...Да се уточним да не стане пак някакво недоразбиране.

Отлично ви разбирам, Лъвице, но не мога да споделя мнението Ви...

Когато една лъвица има малки и наблизо минава стадо бизони ,тя не им казва, че е хубаво през тях да мине стадо бизони, нали ???

За сектата на Гайд да сте чували??? За разни неоезически вакханалии - ''зарязване'', нестинараство, кукери които се млатят помежду си, а понякога някои от тях умират ...

Човека казва, че се възстановява езичеството по всичките му правила, а пък който каквото иска да прави.Всеки има свободна воля.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ти от позицията на какво твърдиш, че езичеството е нещо лошо? Че нестинарството, лазаруването, кукерите и зарязването (стари обичаи, които са вкоренени в бита на българина-земеделец) са нещо лошо??? :post-20645-1121105496: Това е напълно некоректно отношение към целия бит на българите и народите на Балканите! Не може изведнъж да станат свирепи християни... Умерено! От всичко по малко, иначе ще заличиш целия бит и фолклор!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
За сектата на Гайд да сте чували??? За разни неоезически вакханалии - ''зарязване'', нестинараство, кукери които се млатят помежду си, а понякога някои от тях умират ...

Човека казва, че се възстановява езичеството по всичките му правила, а пък който каквото иска да прави.Всеки има свободна воля.

Ако вземем да броим ще се окаже, че в затворите, лудниците и болниците е пълно с християни, а не с езичници. Единствената полза от съвременното християнство в България е, че няма полза. Тези неща - езичество и християнство - днес радват малцина четящи, интелигентни хора, както впрочем е било винаги. За другите тези неща не са надхвърляли никога целуването на икони и паленето на свещи.

Не разбирам защо RIZAR защитава един елементарен религиозен екстремист и твърди даже, че имал познание?! Всеки имал свободна воля, но за някои чуждата воля е тяхна грижа и безсрамно смятат, че трябва да наложат система, религия или убеждение на другите! През Средновековието, когато е съществувала религиозна принуда, това е било нормално, но днес...,особено като виждаме ясно, че църквата се ръководи от шепа метафизично задрямали старци. Опитите да се социализира (масовизира) една философия са смешни, защото зад тях прозира именно чувство на вътрешна несигурност и фанатизъм. Защо ми трябва да налагам моето знание и светоглед на другите? За да се уверя чрез тяхната реакция на приемане, че те са валидни. Ако бъдат приети се обливам в нарцистичен плам, ако ли не, следва самоутвърждаване чрез безсмислен спор. Свободният човек казва и ако неговото не бъде прието, продължава напред без съжаление.

P.S. По повод на фанатизма. Юнг въвежда един хубав термин - енантиодромия, което означава насрещен бяг или нещо подобно. Дава пример със Савел и неговото битие на христомразец, което се формира от чувствено (а не разумно) доминирана омраза. Съответно понеже е бил интелигентен човек и упорито е вървял срещу (енантиодромия) своята несъзнавана тогава природа на христолюбец, му се случва онова болезнено психотично преживяване на пътя, след което се превръща в Павел. Това е съдбата на всички фанатици, ако имат ум и късмет, т.е. да се обърнат и да прегърнат това, срещу което са се настървявали. Ако не се инатосват, както Савел, могат да направят прехода спокойно и без психически атаки. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Иноректус, хайде да не ходим при Фройд и Юнг щото става много бъгаво. Психологията не можа , не може и няма да може да подмени религията. Даже се оказа, че двете неща са диаметрално противоположни. Ако Чурешки за вас е екстремист ,то за мен тия двамцата горе цитираните са си откровени сатанисти...

Ти си начетен гностик, но няма да кажеш, как се е запазил българския народ приемайки Православието...

Интересно, ако българите бяха останали богомили (подобно на бошняците) или ''тангристи'' (езичници) като аварите и хуните, щеше ли да съществува българска нация ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Защо? Преди ходеха при поп за това, заради което днес повечето ходят на психоаналитик. Психологията прави същото - спасява или поне опитва да спасява човека от неговите бесове. Църквата изпуска възможността да се актуализира и да се грижи за психичния мир на хората. Остава като един анахронизъм неадекватна към проблемите и затлачена от суеверни, необразовани старци.

За миналото значение на църквата сте прав, а Фройд в случая не съм го споменавал.

Ето такива знания ще трябва да придобиват пастирите, за да не си остане църквата обиталище само на стари глухи баби.

http://www.pravoslavie.bg/content/view/8335/410/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тук някак си (не знам дали съм схванала правилно) се заговори за религията като за отнесена към личността, но тя винаги (пак според мен) е била отнесена към групата - към социума.

Не мисля, че основната работа на религията и съответните й институции е да се грижи за психичния мир на хората. Религиите са социални, колективни структури, църквите са техните институции. Онова, което според мен правят религиите е първо да задават идентичност и чувство за общност - общ морал, общи ценности, общ бог - един идеал за следване в поведението, етически и нравствени правила, поведенчески етикет, ритуали и празници, които да сплотяват общностите, основни норми на поведение в микросоциалните структури - семейство, работна среда, приятелски и други колективи. В този смисъл няма универсално вероизповедание, защото всяка общност адаптира към своите бит и микрокултура съответните "общи правила" на религията. В България Църквата сплотява примерно на празници - прието е да се яде, да се пие, да се дават курбани, да се дараяват яйца, да се палят свещи, да се коли агне и да се прави чеверме, да се меси питка, да се събира семейството, да се полива вино и да се казва молитва на Трифон Зарезан, да се хвърлят гранки от старите лозници в огъня и да се вика Ората Копата...и какви ли още не събития, които засилват чувството за общност и идентичност на хората, които имат нужда именно от това.

За това, според мен, не може дори да се помисли, че проникналите в нашите обичаи езически ритуали са вредни, щом те сплотяват хората и засилват чувството им за идентичност. Щом те ги карат да се съберат и да забравят различията на празници, на събития и прочие.

Попът в България рядко е имал функцията на психоаналитик. Попът (както четем дори в разказите на Елин Пелин и така нататък) е важна фигура в социалния - не психологическия, личен живот - в социалния живот на българските общности. Той е активен и сякаш е в центъра на ритуалния живот на хората - важните общностни събития не минават без него. Така е било и така ще си остане. На сватба, на кръщене, на погребение, на празник, на откриване на нова сграда - той все още присъства, за да ни напомни за ритуала,....за питката, за свещшите, за онова, което ни приобщава не само едни към други, но и към предците ни.

За това нека не говорим за религията като лична необходимост на психиката. Човек, който има здраво семейство, достатъчно приятели на които да се опре и достатъчно добра самооценка, ако има как да се самоидентифицира и да е доволен от това - то той няма нито нужда от свещеник, нито от психоаналитик. Това не означава, че няма нужда да се докосне до ритуал, който да го свърже с миналото - мост между минало и настояще....

Т.е. оставете Българската Православна църква на мира - тя си е добре и наред! Върши си работата идеално - вижда се на всеки Великден, на всяка Коледа - храмовете се пълнят, хората се срещат, чувстват се част от общност, идентифицират се като православни християни и българи!

Това е хубаво, докато някой краен не започне да им се пречка.!

Рицар, ще ти кажа, че на моята баба ти никога няма да можеш да вмениш, че когато тя бае на нивата върши нещо богохулно, което да разруши българската или християнската идентичност на хората -нито ще я убедиш, че не е добра християнка! Особено щом е прието Поп да освети нивата след нея!!!

Мисля, че преувеличаваш. И трябва да преразгледаш гледната си точка. Как може такива прекрасни български обичаи като нестинарството, кукурите, лазаруване и прескачане на огън, които ни свързват с най-дълбоките ни корени да са ти трън в очите?? Или да са трън в очите на някого, та да иска да спре практикуването им или дори да се спре научния интерес към това минало? Това е краен екстремизъм съгласна съм.

Ще се усмихна на твърдението ти, че Юнг и Фройд са сатанисти, ако приемем Чурешки за екстремист... Ще го приема просто за част от цветущия ти начин да изразяваш неприязънта си към нечии възгледи, защото подобно твърдение не почива на никаква основа! Ето - широко ти се усмихвам - :biggrin:

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За съжаление е така. Като социална дейност религията е профанизирана от неразбиране и суеверия индивидуална същност на човека.

Едно от седемте тайнства на православието е покаяние или изповед. Следователно до появата на психологията попът трябва да решава сложни индивидуални морални и изобщо психически проблеми. Наистина, казва се, че Бог прощава, а попът е само посредник, но като имаме предвид, че Бог предпочита мълчанието, попът решава какъв съвет да даде и тежко му ако сгреши. Защото поповете са обикновено свестни отрудени хора, които живеят в света и имат тежка всекидневна служба - не на Бога, а на хората.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В религията няма какво толкова дълбоко да се разбира! Тя не е създадена за дълбоко разбиране, а за социален, морален и дори политически регулатор на маси от хора. Личното разбиране, както ти сам каза е приоритет на единици хора! Суеверията са хубаво нещо. Аз ги харесвам, те са част от ритуализацията на поведението и си имат своите положителни функции, стига да са повърхностни. Всичко е хубаво, ако не стигне до крайност.

Естествено, че поповете са свестни, отрудени хора и естествено, че работят за други хора - никой от нас не служи на Боговете. Всички служим на себе си и на другите, защото сме социални същества.

Мистичното общение с боговете(и или други мистични абсолюти) е сакрален, интимен и несподелим момент...личността е способна да го изкаже - като песен, изкуство, книга, молитва, знак, вик, филм, видео или дори полет със самолет! Дали ще бъде разбрана е много спорно. Но в този изказ се зараждат нови ритуали и нови начини за обединяване и общуване. Тъй, че ....ние всички служим едни на други, дори когато някои хора си мислят, че служат само на Бог :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
В религията няма какво толкова дълбоко да се разбира!

А ако се признае, че всяко едно религиозно преживяване има психична природа, включително преживяванията на Иисус - наречен Христос? Така се открива една нова морално познавателна област, която все още не е живяна.

Морална, защото връща отговорността на човека в неговите правомощия, в неговата психика, а не в неизвестното и далечно вън, където живеят боговете и те знаят, те решават или в краен случай техните земни наместници - религиозните служители! Сега най-после аз решавам и аз отговарям за своите дела, което е далеч по-зряло и неимоверно по-трудно, защото няма готови формули и няма небесна помощ...Успехите и престъпленията са си мои, а не са дело на Бог и Сатана, т.е не мои, чужди.

Познавателна, защото предполага преразглеждане на всички стари вярвания като психически, а не метафизически. Това впрочем влиза в една от интерпретациите на многосмисловия термин религия: от religio - почит, добросъвестност, но и relego - препрочитане, т.е. премисляне и т.н.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Но нека не забравяме, че нищо психично не е чисто лично, защото психиката на всички ни е съградена в общуването с другите. Т.е. тази психичната природа на религиозното преживяване отново е общуване, насочено към абстракция или към себе си, или към онова, което другите са съградили в нас...

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Психичното не е лично, а е безлично или привидно лично. Така е. Но щом не е лично, не е лично и за другите. Това обрича човека на самота в едно въображаемо общуване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лелей , все едно чета, някои овехтели книжленца от 60-те години на тема войнстващ атеизъм . Отворете ги - вашата аргументация е еквивалентна с комунистическите умотворения от това време.

Нищо ново по темата, един блажен психологически автосегустизъм, който се опитва да подмени живата и непресъхваща вяра в Господ Иисус Христос...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Напротив, не ме разбирате! Насочвам към Imitatio Christi като лично дело, а не като почитане на обективно съществуващ Бог, което е догматизираният абсурд на църквата. Кралицата правилно ме разбира, надявам се и аз нея.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...