Отиди на
Форум "Наука"

АТЕСТАЦИЯ НА УЧЕНИТЕ – ДА, НО СЛЕД ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯТА НА БАН


Recommended Posts

  • Потребител

АТЕСТАЦИЯ НА УЧЕНИТЕ – ДА,

НО СЛЕД ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯТА НА БАН

Размисли на

доц. д-р Любима Йорданова

Анализът има за цел да представи силните и слабите страни на „Методически указания и Базисна атестационна карта за учен”, приети от Общото събрание на БАН на 19.04.2010 г. и допълнени от Общото събрание на БАН на 20.05.2010 г.

Отново правила, спуснати „отгоре”

Още самото заглавие показва, че става дума за действие на „свеждане” на информация по вертикала, действия до болка познати от времето на социализма. Някъде, в Политбюро или все едно къде, малка група от хора вземат решения, което не се знае дали са приложими към една голяма и разнородна общност, каквато е науката, с всичките й разклонения и съвременни развития.

„Съставът на атестационната комисия се утвърждава от Общото събрание на БАН по предложение на Управителния съвет на БАН”, се казва в методическите указания. Ето я мрежата, всичко остава по старому, няма никакво развитие, никаква децентрализация, която да освободи научните институти от излишва, втора, административна опека и да им позволи да дишат свободно и свободно да определят насоките на развитието си. И още нещо: научният съвет на институтите може да прави предложение до Управителния съвет на БАН за членовете на Атестационната комисия. Ето я мрежата – Общо събрание, Управителен съвет, Ръководство на БАН и научните институти с познатата структура и познатите стари лица, които, ако не са в администрацията на Централно управление на БАН, са в администрацията на научния институт – директор, научен съвет и т.н. Дотук нищо ново. Същите хора, което създадоха сегашното мизерно състояние на БАН, ще осъществяват реформата. Няма логика, няма да има и позитивен резултат.

Нещо повече. По време на атестацията работи пак централизиран орган – Централна атестационна комисия. Тя отново се избира централизирано от Общото събрание на БАН. И с какво ще се занимава тя? С методическото ръководство на атестационните комисии в научните институти на БАН. Обжалванията на оценките и заключенията се извършват пред Централната атестационна комисия, т.е. пак в същата мрежа, контрол по вертикалата на пирамидалната структура, наречена БАН – с научните институти и шапката – Централно управление на БАН.

Интерес представят т.нар. „външни членове” в състава на атестационните комисии. Те само наблюдатели ли ще бъдат, ако нямат подходящата професионална подготовка? А ако наистина не познават съответната сфера на научна дейност, дали няма да се увеличи възможността за невярна оценка? Ако става дума за държавна комисия от Министерството на образованието, младежта и науката, е добре, но ако тези „външни членове” са от Централно управление на БАН, то те в никой случай не са „външни”, а са част от системата.

Правила – да, но създадени от учените

в научните институти, а не извън тях

Ако атестацията, както пише в методическите указания, има за цел „да установи и оцени равнището на извършваната дейност” в институтите на БАН, то съвсем ясно е, че все институт съобразно спецификата си трябва САМ да определи правилата и състави атестационната си карта. Как практически да стане това? Чрез предложения на хабилитирания, нехабилитирания и техническия състав и общо обсъждане в рамките на научния институт като хоризонтална структура. Не отвън и не чрез диктат и изкуствени правила, спуснати „отгоре”, от вторичната, висшата, пирамидалната администрация. С други думи предлаганата вертикала трябва да се замени с хоризонтала и правилата да се определят от самите хора, работещи в научните институти на БАН.

Да си добър администратор не означава,

че си добър учен

Прави недобро и доста странно впечатление фактът, че административно-организационната дейност е сложена еднорангово до научно-изследователската, приложната и учебно-образователната. Да си добър администратор не означава, че си добър учен. Точно административната дейност изяжда времето на учените и им пречи да следят новостите в науката и ги прилагат в работата си. Затова мандатността е задължителна, за да не може дългият престой в администрацията да унищожи учения. И тук трябва да се дискутира допустимостта – един или два мандата. Или може и повече, но след прекъсване след първия мандат, за да може ученият да се върне в науката и навакса изгубеното през мандата си като администратор. Става така, че администрацията в един момент се превръща в спирачка на идеите на учените-колеги, защото не ги разбира и започва да пречи на осъществяването им. Примерите в БАН са много и главно поради липса на съвременни научни знания в ръководството на всички нива на науката.

Атестация на учените – да, задължително,

но след децентрализацията на БАН

Няма по-добро средство за стимулиране на работата както проверката. Тя е задължителна и трябва да бъде безкомпромисна. Трябва да има и изработен механизъм за обратна връзка, който да информира за злоупотребите, за евентуални корупционни схеми, които е възможно да се създадат в затворените все още общности, каквито са научните институти на БАН. При децентрализираната БАН – вероятно посоката за обратна връзка е към министъра на образованието, младежта и науката. При включване на институтите на БАН към структурата на различни университети като изследователски центрове – към ректорите и министъра.

Ясно е, че дублиращото административно звено Централно управление на БАН трябва да си отиде в историята. Заедно с него - и изкуствената централизация на науката в България.

Разгръщането на научните институти в хоризонтални структури, ще им помогне по-бързо да се включат в структурата на университетите при локално договаряне, различно за всеки автономен университет, т.е. да хармонизират структурата си с изискванията на Европейската реформа.

Самата процедура на атестирането ще зависи от формата, под която ще съществува институтът по-нататък:

• като държавен изследователски център в структурата на държавен университет,

• като неправителствена организация.

Затова предварително не може да се каже как всъщност ще бъде организирано атестирането на българските учени. Иначе срокът от пет години е добър и достатъчен, за да покаже и моженето, и неможенето на научните кадри.

Освободената енергия на българските учени ще бъде включена в подготовката и изпълнението на европейски и др. двустранни и многостранни проекти, а това означава приключване с централизирания период на българската наука, наложен насилствено през 1946 г. и включване на българските учени в Европейското изследователско пространство, където са колегите ни от развитите европейски страни и много други бивши социалистически страни, най-вече от Централна Европа.

Идеята на Централно управление на БАН атестирането да бъде извършено през юли, август и септември навява тъжни спомени от далечната и мрачна 1946 г., когато именно през лятото, в сезона на отпуските, за да мине по-безболезнено идеологическата промяна, са били изхвърлени професорите от Софийския университет, несъгласни с настъпващата комунистическа идеология. Аналогията се налага, защото подобни драстични промени се извършват от номенклатурата не за първи път в българската история, а, както знаем, вълкът козината си мени, но нрава - не.

Все пак си мисля, че ако Нютон, Айнщайн и др. учени полагаха толкова големи усилия за „коригиращия коефициент” на атестационната си карта, едва ли въобще щеше да им остане време да се занимават с наука или, като учени, щяха да показват административните си подвизи вместо научните си изследвания.

post-6780-1278084687,0826_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...